Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-06@20:08:33 GMT

تاریخ اصفهان در پیچ و خم کوچه های دردشت

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۳۹۸۳۵

تاریخ اصفهان در پیچ و خم کوچه های دردشت

همگام با زنده رود

ببر از وفا کنار جلفا به گل چهرگان سلام ما را

گذری به دوران مشروطه در اصفهان

نقش جهان، قلب نصف جهان

مدرسه باباقاسم که آن را در مدرسه امامیه نیز می‌نامند، حیاطی در وسط و چهار ایوان و اطاق‌هایی که حجرات طلاب بوده در اطراف دارد. ساختمان این مدرسه که از قدیمی‌ترین مدارس موجود طلبه‌نشین اصفهان می‌باشد در دو طبقه بنا شده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمای خارجی صحن و ایوان‌های بزرگ و کوچک مدرسه با کاشی‌های مخصوص این دوره که از جهت لعاب کاشی، رنگ مخصوصی است و نظیر آن فقط در محراب صفه عمر در مسجد جمعه دیده می‌شود تزئین شده است.  همچنین در ایوان‌های بزرگ و کوچک مقرنس‌های کاشیکاری وجود دارد که بعضی از آنها جنبه تزئیناتی دارد و در بعضی دیگر با خطوط بنایی و کوفی و ثلث دیده می‌شود.

مسجد آقانور

روبرو کوچه پاکدشت، خیابان ابن سینا و در نزدیکی مدرس ابن‌سینا مسجدی از دوران پادشاهی شاه عباس صفوی وجود دارد. ساخت بنا در دوره پادشاهی شاه عباس اول ساخته شده و در اولین سال سلطنت شاه صفی به اتمام رسیده است و به همین دلیل در کتبیه اصلی مسجد در سردر شرقی به نام هر دو پادشاه آمده است. با استناد به همین کتیبه "نورالدین‌محمد اصفهانی" معمار به این بنا بوده و در این بنا از خط محمد رضا امامی نیز استفاده شده.

شبستان زیبا و جالب این مسجد از نفایس و شاهکارهای آن است که نور آن به وسیله قطعاتی از سنگ مرمر شفاف تأمین می‌شود. بر طرفین محراب این شبستان با خط بنایی مشکی ساده بر زمینه زرد عبارات مذهبی نوشته شده است. سردر شمال مسجد کتیبه‌ای به خط ثلث سفید بر زمینه کاشی لاجوردی دارد که خطاط این کتیبه محمدباقر شیرازی خوشنویس بزرگ عصر قاجار است. مسجد آقانور در جنگ تحمیلی آسیب بسیار دید ولی پس از این دوران به شیوه اول بازسازی شد.

مسجد و بازار حاج محمد جعفر

یکی از روحانیان و علما بزرگ اصفهان در قرن 13 هجری "حاج محمد جعفر آباده‌ای" بوده که در میان مردم از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و از او یک مسجد و بازار در محله دردشت به یادگار مانده است. این روحانی بزرگ مولف آثاری چون نفوز المسائل" و "مرایا" بوده که این دو اثر او در فقه شیعه از جایگاه بزرگی برخوردار است.

مسجد حج محمد جعفر در محله دردشت از لحاظ ارتباطات محلی دارای موقعیت ممتاز و منحصر به فرد بوده، به همین دلیل در قدیم این مسجد از رونق بسیاری برخوردار بود و افراد سرشناس زیادی در آن رفت و آمد می‌کردند. مسجد حاج محمد جعفر از لحاظ استحکام و تزئینات کاشی‌کاری از نوع "گره‌کاری" جالب توجه است. اما عمر بانی مسجد برای اتمام کار، کفایت نکرده و کاشی‌کاری قسمت‌های مهمی از آن ناتمام مانده است.

محراب اصلی مسجد حج محمد جعفر شباهت زیادی به مسجدسید اصفهان دارد، هر دو مسجد با کاشی هفت رنگ خشتی تزئین شده است؛ ضمن اینکه تزئینات منبر چوبی مسجد گره چینی هندسی بوده که در نوع خود بی نظیر می‌باشد. این مسجد به مانند دیگر مناطق دردشت در دوران جنگ تحمیلی بر اثر اصابت موشک آسیب‌های زیادی دید اما به شکل اولیه بازسازی شد.

امام‌زاده درب امام

در شمال شرقی محله دردشت و در بخش معروف سنبلستان دو امام زاده وجود دارد، امام‌زادگانی که جز سه امام‌زاده دارای شجره نامه اصفهان هستند. بر اساس کتیبه‌ای که در دوران صفوی بر سر در این دو مقبره نصب شده، در یکی از مقبره‌ها ابراهیم طباطبایی از بازماندگان حسن متنی و در مقبره دیگر زین‌العابدین علی از اقوام امام جعفرصادق دفن شده‌اند.

در این بنا دو گنبد وجود دارد که به دلیل سبک و معماری متفاوتشان، بسیاری از کارشناسان معتقدند ساخت آن‌ها مربوط به دو دور تاریخی متفاوت است. همچنین سه صحن نیز در مسجد وجود دارد که در یکی از آن‌ها مادر جهانشاه قراقویونلو دفن شده است. نمای خارجی بقعه ودیوارهای مجاور آن تزئیناتی از کاشیکاری بسیار زیبا و مقرنس های گچی پر کاری دارد.

از جالب ترین نکته‌هایی که درباره این امام زادگان، نذورات آن‌ها است. مردم در این امام زاده نان و ماست نذر و پخش می‌کنند. هرحاجت گیرنده سه تا نان و ماست نذر می‌کند که یکی را قبل از گرفتن حاجت ادا و دو بار نذری نان و ماست را پس از ادا شدن حاجت، بین مردم توزیع می کنند.

از دیگر دیدنی‌های محله دردشت می‌توان به مقبره بابا قاسم، بقعه شهشهان، مسجد گل دسته، حمام وزیر و غیره اشاره کرد.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: اصفهان جاذبه های گردشگری شهرگردی گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۳۹۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آثار تاریخی مکشوفه در گذر کمرزرین، گویاترین زبان تاریخ اصفهان است

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان گفت: آثار تاریخی کشف شده در گذر کمرزرین، مشخص‌ترین و گویاترین زبان تاریخ این کلان‌شهر است و اطلاعات خوبی را می‌توان از این آثار به دست آورد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدعلی ایزدخواستی امروز _شنبه پانزدهم اردیبهشت_ در حاشیه بازدید شهردار اصفهان از گذر کمرزرین اظهار کرد: باستان‌شناسی گذر کمر زرین در راستای کشف شواهد گام برداشت، اما در حال حاضر در حال بررسی و تحلیل این اکتشافات است و تصمیم دارد تمام موارد این آثار کشف شده را مورد بررسی قرار دهد.

وی افزود: در حال حاضر باستان‌شناسان، این گذر را به ۱۰ لایه تاریخی تقسیم کرده‌اند و تمام این لایه‌ها در حال بررسی است، همچنین این موضوعات در راستای شفافیت تصویر اصفهان در ادوار مختلف، بسیار تأثیرگذار است.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان تاکید کرد: این شواهد تاریخی، مشخص‌ترین و گویاترین زبان تاریخ این کلان‌شهر است و در حال حاضر به یک شاهد دست نخورده‌ای دست پیدا کرده‌ایم و اطلاعات خوبی می‌توان از این آثار به دست آورد که بهتر از اطلاعات مکتوب است.

ایزدخواستی گفت: با هماهنگی میراث فرهنگی و شهرداری در حال توسعه کاوش این گذر هستیم.

کد خبر 750485

دیگر خبرها

  • ملک الشعراء حکیم شفایی، ادیب و پزشک نام‌آور اصفهانی
  • تاریخ‌سازی فرعون در لیگ جزیره
  • «محمد پورجعفری» یک نمایش جنایی به صحنه می‌برد
  • نظربازی با اصفهانِ اردیبهشتی
  • تمسک به وجود نازنین امام صادق(ع) برای امت اسلامی یک ضرورت است
  • «باغ حاجی» از بیم تخریب تا امید آبادانی
  • برگزاری خیمه‌های عزاداری صادق آل محمد در ۴۰۰ مسجد منتخب تهران
  • آثار تاریخی مکشوفه در گذر کمرزرین، گویاترین زبان تاریخ اصفهان است
  • تاریخ مراسم تشییع صدای ماندگار ورزش اعلام شد
  • مساجد پنهان در کوچه‌پس‌کوچه‌های توکیو