Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-04@08:20:14 GMT

معجون پرقوت کرمانی

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۴۰۴۰۳

معجون پرقوت کرمانی

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، قاووت دارای طبیعت گرم وآرام‌بخش بوده و موارد مصرف آن بیشتر به عنوان فرآورده نیروبخش، مقوی وبه طور کلی به عنوان تنقلات می‌باشد.

قاووت درانواع مختلفی (با توجه به نوع ترکیبات) تولید شده و طعم‌های متفاوتی دارد.

حسین زاده کارشناس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرشگری کرمان گفت: قاووت درلهجه کرمانی «قووتو» نامیده می‌شود، نوعی فرآورده غذایی سنتی کرمان است که از مخلوط چند بذر گیاهی و گیاهان دارویی که پس از بو دادن به صورت مخلوط با شکر آسیاب و پودر می‌گردند، تهیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسین زاده افزود:معروف‌ترین و کامل‌ترین نوع قاووت کرمان، قهوه‌ای رنگ است که مواد تشکیل دهنده آن شامل تخم آفتابگردان، بذر جو، تخم خرفه، بذر کاهو، بذر کنف یا شاهدانه، بذر کتان، مورد دانه، سیاه دانه، تخم گشنیز، دانه خشخاش، کنجد، هل باد، هل رسمی، فلفل سیاه، قهوه و شکر می‌باشد.

وی گفت:معمولاً رسم است هنگامی‌که خانمی زایمان می‌کند جهت تقویت به او قاووت می‌دهند و از مهمانانش نیز با قاووت پذیرایی می‌کنند.

وی بیان داشت: قاووت باید فاقد بو و مزه غیرطبیعی باشد. بو و مزه ناخوشایند ممکن است به دلایل گوناگون در قاووت به وجود آید مانند مزه تلخی و تندی بیش از حد، بوی تندی ناشی از اکسید شدن چربی‌ها، مزه و بوی سوختگی و یا بو و مزه حاصل از شرایط محیطی مثل بوی نفت و خاک.

کارشناس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرشگری کرمان گفت: برای تهیه قاووت بایستی مواد زیر را تهیه کرد، این مواد را با هم مخلوط کرده، سپس آنرا برشته و آسیاب می‌کنند.

وی گفت:قاووت را به صورت پودر یا چند قاشق آنرا در آب ریخته و مصرف می‌کنند که یک معجون بسیار مقوی طبیعی و ارگانیک بدست می‌آید وهرچند هر کدام از این مواد یک خاصیت دارند.

تخم خرفه: دارای طبیعت سرد، مدر و ضد کرم کدو، تخم گشنیز: طبیعت سرد و هضم کننده غذا، نیرو دهنده، ضد تشنج، ضد صرع و ضد کرم، بذر کتان: طبیعت گرم، افزایش دهنده ادرار و رفع کننده یبوست، بذر جو: طبیعت سرد، درمان بیماری‌های قلبی، یبوست و دیگر اختلالات هاضمه و کاهش دهنده کلسترول، بذر کاهو: طبیعت سرد، شیرزا، ضد درد، مدر، التیام دهنده زخم و بواسیر، رفع کننده ناراحتی‌های کبد و خواب آور، هل: طبیعت کمی گرم و خشک، تقویت کننده معده، مفید برای درمان تهوع، نفخ، سنگ کلیه و کیسه صفرا و به طور کلی مقوی، سیاه دانه: طبیعت خیلی گرم، بادشکن، ملین و دافع سموم، تخم آفتابگردان: مدر و به علت دارا بودن ویتامین A. مفید برای قوه بینایی، کنجد: طبیعت گرم، نرم کننده صدا و روده، رفع کننده خشونت حلق و غنی از ید، مورد دانه: طبیعت معتدل، تقویت کننده و مقوی معده و مفید برای درمان خونروی از اعضاء، مفید در درمان روماتیسم، اسهال و بیماری‌های مجاری تنفسی، بذر کنف: طبیعت گرم و خشک، نیرو بخش، ملین، مدر، ضد انگل و تسکین دهنده اعصاب، فلفل سیاه: طبیعت خیلی گرم و خشک، مقوی معده و محرک اشتها و ضد مسمومیت، قهوه: طبیعت سرد و خشک، نیرو بخش و تقویت‌کننده و موثر در درمان بیماری‌های ریوی، حصبه ودانه خشخاش: طبیعت سرد، خواب آور، افزایش دهنده وزن، تقویت کننده حواس و مفید برای کلیه، کبد و درمان اسهال.

حسین زاده بیان داشت:معروف‌ترین و کامل‌ترین نوع قاووت کرمان، قهوه‌ای رنگ است که موادتشکیل دهنده آن شامل تخم آفتابگردان، بذر جو، تخم خرفه، بذر کاهو، بذر کنف یا شاهدانه، بذر کتان، مورد دانه، سیاه دانه، تخم گشنیز، دانه خشخاش، کنجد، هل باد، هل رسمی، فلفل سیاه، قهوه و شکر است.

وی گفت:قاووت علاوه بر این که به عنوان یک شیرینی محسوب میشود، دارای خواص دارویی و درمانی است.

وی بیان داشت:رفع بی‌خوابی و سرگیجه، استخوان درد و کمر درد، تقویت چشم و اعصاب، تقویت قوای جسمانی، جلوگیری از ریزش مو و ابرو، رفع درد دندان، مسهل، ضد نفخ، ضد باکتری، رفع خستگی، تقویت حافظه، افزایش مقاومت زنان در زمان بارداری، موثر در رشد جنین، موثردرکاهش درد برای زنان در زمان قاعدگی، کاهش ضعف و ناتوانی در افراد کهنسال، دارای ویتامین A. و E. و امگا -۳ و افزایش شیر در زنان شیردهاز جمله خواص مهم و مفید قاووت به شمار میروند.

با توجه به فواید زیاد قاووت می‌توان این فرآورده را جایگزین مناسبی برای شیرینی‌ها و سایر تنقلات در نظر گرفت.

اگر به کرمان زیبا سفر کردید حتما سوغاتی مقوی رو فراموش نکنید .

گزارش از کلثوم نجفی
انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی نوروز 98

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۴۰۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیست کالاهای اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی اعلام شد

لیست کالاهای اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی (۲۸۵۰۰ تومانی) برای سال جاری شامل ۸ گروه کالایی اعلام شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، لیست کالاهای اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی (28500 تومانی) برای سال جاری  شامل 8 گروه کالایی اعلام شد.

محمد مخبرمعاون اول رییس جمهور مصوبه هییت وزیران درباره اختصاص ارز ترجیحی 28500 تومان به کالاهای اساسی در سال جدید را به وزارتخانه های مربوطه و دستگاه های اجرای ابلاغ کرد.

بر اساس این لیست انواع گوشت تازه یا سرد کرده گوساله و گوسفند، گندم معمولی، جو، ذرت دامی، دانه سویا، دانه کلز، دانه پنبه، دانه آفتابگردان برای روغن کشی، دانه گلرنک، شکر تصفیه شده، کنجاله سویا، کنجاله پنبه، کنجاله آفتابگردان ،کنجاله کلزا، کنجاله گلرنگ، کود سوپرفسفات، کود کلریدو پتاسیم، کود سولفات پتاسیم، فسفات دی آمینیوم، مولدهای دام و طیور آبزیان و مواد ژنتیکی در سال جاری کماکمان ارز ترجیحی به واردات آنها اختصاص داده می شود.

بنابراین گزارش در میان این کالاها تنها برنج است که بر اساس مصوبه هییت وزیران ارز ترجیحی برای واردات آن در سال جاری اختصاص نیافته است.

بر اساس پیگیری های خبرگزاری تسنیم از انجمن‌های مرتبط با واردات برنج این موضوع در حال پیگیری است و این امکان دارد که برنج هم به این لیست برگردد.

ریز ارز پرداختی کالاهای اساسی و تجاری/چقدر ارز پرداخت شد؟‌

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کشتی گیران نونهال کرمانی فاتح مسابقات قهرمانی کشور
  • کرمانی ها برای استقبال از دو شهید گمنام به فرودگاه رفتند
  • رقابت 21 هزار کرمانی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش
  • حمایت ۶۴۴۰ معلم کرمانی از ایتام کمیته امداد
  • ورزشکار کرمانی مدال پارالمپیک را به سردار حاجی‌زاده تقدیم کرد
  • رقابت بیش از ۲۱ هزار کرمانی درآزمون آموزش و پرورش
  • لیست کالا‌های اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی اعلام شد
  • اعلام لیست کالاهای اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی
  • ارائه خدمات به اتباع خارجی با کارت شناسایی جدید انجام می‌شود
  • لیست کالاهای اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی اعلام شد