Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-03@15:23:48 GMT

مسافران نوروزی و جاذبه های گردشگری عجب شیر

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۴۰۸۲۶

مسافران نوروزی و جاذبه های گردشگری عجب شیر

به گزارش ایرنا، قرار گرفتن این شهرستان در ساحل دریاچه ارومیه و دامنه کوه زیبای سهند و برخورداری از رودهای خروشان و چشمه ‌های جوشان و چشم اندازهای بدیع، مناظری زیبا در مقابل دیدگان میهمانان و مسافران به نمایش گذاشته است.
مواهب طبیعی و دیدنی های دیگری مانند آب طلایی گنبد، چشمه شگفت ‌انگیز قندر غالوی چهاربرود ، آبشار زیبای چاخ‌ چاخ ، دره کبوتران ، تفرجگاه خاطره‌ انگیز باغدره ، مناظر توتلوق رحمانلو و دشت بهرام‌ چوبینه مناظر بدیعی را برای گردشگران تداعی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


چشمه‌ های سرد خاتون بیگ، قیزگلین و آغ ماغان، کوه های رفیع داغ‌ داغان، دره‌ های خرم آریان، رودهای خروشان آلان و روان و غارهای خمره‌ ای هرگلان همگی از ظرفیت های طبیعی و استعدادهای جهانگردی عجب شیر به شمار می رود که همه ساله پذیرای میهمانان و مسافران است.
علاوه بر مواهب طبیعی، ابنیه ها و اماکن مذهبی و تاریخی کهن این شهرستان از جمله مساجد شیرلوی عجب ‌شیر، محمد حنیفه گوروان و قاضی شیشوان با معماری های بدیع و تزیینات تحسین‌ آمیز، گردشگران را به سوی خود فرا می خواند.
بقاع متبرکه امامزاده سید ابوالقاسم عجب‌ شیر، سیدعلی بوکت، شاه ابراهیم جوان قلعه و پیر موسی پسیان نیز با غنای فرهنگی و ریشه‌ های اعتقادی مردم، از جاذبه های تاریخی و کهن این شهرستان به شمار می رود.
استحکامات حیرت‌ انگیز دژهای حصین ضحاک ماران و رویین ‌دژ و بقایای قلاع استوار دیگری مانند فراسیه، ورا و کهندوز از دیگر آثار مهم و ارزشمند این شهرستان است.
ابهت و عظمت تپه ‌های سترگ «گول» و «شیزگان» در محدوده روستاهای کهن گل ‌تپه و الواح و کتیبه‌ های ارزشمند سنگی در گورستان های شیراز، حوری، زاویه، قوزلوجه و دیزج از جاذبه هایی دیدنی برای گردشگران به شمار می روند.
تعدادی از تپه ‌های باستانی که از دوره کاشانی و ساسانی باقی مانده از جمله دره گیلان در روستای بوکت، تپه گل‌ تپه و قلعه ضحاک از دیگر مکان های دیدنی و مورد توجه میهمانان نوروزی و گردشگران در عجب شیر است.
مساجد چوبی این شهرستان با قدمت دیرینه خود همچنان استوار ایستاده و علاوه بر ویژگی معنوی از ویژگی تاریخی و گردشگری برای گردشگران برخوردار هستند.
این مساجد به انواع طرح های زیبای اسلیمی و گل و بوته با رنگ های گیاهی رنگ آمیزی شده و نقوش و جلوه های دیدنی و زیبای آن دیدگان گردشگران را نوازش می دهد.
مسجد زیبای قاضی روستای شیشوان زیباترین مسجد تاریخی عجب شیر بوده که از دوران صفویه به نسل های کنونی به یادگار مانده است.
این مسجد زیبای چوبی که شاهکاری از هنر معماری اسلامی است، در وسط میدان مرکزی روستای شیشوان قرار گرفته است، سقف چوبی بی نظیر و دیدنی این مسجد که مزین به طرح های زیبای گل و بوته و طرح های اسلیمی بوده بر روی شش ستون چوبی با پایه هایی از قطعات سنگ استوار است.
مسجد قاضی عجب شیر نیز که از نظر معماری به مساجد تاریخی سفید مراغه و کبود بناب شباهت دارد، جزو اولین مساجد تاریخی چوبی کشور بوده و دارای طاقچه های پنج و هفت قومی است.
ارتفاع این مسجد و همچنین پایه های سنگی آن در مقایسه با دیگر مساجد چوبی منطقه کوتاه تر بوده و از سادگی خاصی برخوردار است.
مسجد جامع ( شیرلو) عجب شیر نیز مربوط به دوران صفویه بوده و با توجه به کتیبه های موجود در این مسجد تاریخ بنای آن را می توان به دوران قاجاریه نسبت داد.
این مسجد تاریخی و زیبا دارای شبستانی بوده که از لحاظ زیبایی با مسجد جامع میدان بناب قابل مقایسه است.
شبستان این مسجد دارای دیوارهای آجری و ستون های چوبی با سرستون های مقرنس و قطار بندی شده و سقف چوبی منقش است.
مسجد حنیفه گوراوان معروف به مسجد محمد حنیفه نیز از دیگر مساجد تاریخی و زیبای عجب شیر بوده که به هنر معماری اسلامی مزین شده و با ویژگی های خاص و دیدنی خود در روستای گوراوان این شهرستان واقع است.
این مسجد با یک طبقه پلان مستطیل به طول ‎ 50متر و عرض ‎ 30متر که کشیدگی آن شرقی و غربی بوده دارای شبستان اصلی و بخش الحاقی با کاربری سرویس و آشپزخانه در ضلع غربی است.
کف این بنا به دلیل رطوبت های سطحی پنج پله بالاتر از سطح زمین قرار گرفته و تیرهای اصلی سقف به صورت یکپارچه و شرقی و غربی است.
در این مسجد ‎ 12ستون بکار رفته که دو ستون آن آجری با قطر نسبتا زیاد و 10 ستون دیگر چوبی با سرستون های معمولی بوده و دارای نمای آجری است.
قدمت اولیه مسجد حنیفه گوراوان به دوره ایلخانان باز می گردد که مساحت اولیه آن بزرگتر از حالت فعلی بوده و تغییراتی در اواخر قاجاریه در آن صورت گرفته است.
از بنای اولیه دو ستون آجری و احتمالا کتیبه ای سنگی کنده کاری شده با قاب بندی آجری به یادگار مانده که در بازسازی مسجد در گوشه شمال شرقی نصب و تاریخ آن ‎ 794هجری قمری است.
هم اکنون حدود ‎ 25اثر تاریخی عجب شیر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
عجب شیر با داشتن چندین اثر تاریخی و گردشگری ارزشمند از جمله بندر رحمانلو ، قلعه ضحاک ، مساجد چوبی ، خانه ها و کبوترخانه های قدیمی و تاریخی از شهرهای مهم گردشگری آذربایجان شرقی محسوب می شود.
3077/7485
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 جاذبه های تاریخی جاذبه های گردشگری زیبایی شیر گردشگری 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۴۰۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستای فهرج کاندیدای بهترین روستا‌های جهانی گردشگری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، سید محمد رستگاری در حاشیه بازدید اصحاب رسانه استان با اشاره به بهسازی و آماده‌سازی بافت تاریخی روستای تاریخی فهرج افزود: آنچه روستای تاریخی فهرج را منحصربه‌فرد کرده، وجود مسجد کهن و قدیمی‌ترین مسجد کشور، بافت تاریخی ارزشمند و بسیاری از ویژگی‌های دیگری است که از حیث میراث‌فرهنگی آن را ارزشمند کرده است.


وی ادامه داد: به‌عنوان یکی از هشت روستای منتخب کشور برای قرارگرفتن در لیست برترین دهکده‌های گردشگری دنیا، این روستا نیز مطرح است و این انتخاب از سوی سازمان گردشگری جهانی اتفاق خواهد افتاد و پرونده تهیه‌شده برای انتخاب این روستای تاریخی به‌عنوان بهترین دهکده گردشگری به وزارت میراث‌فرهنگی آماده و این پرونده تا دوشنبه آینده برای ارائه به سازمان جهانی گردشگری باید نهایی شود.


مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد خاطرنشان کرد: باتوجه‌به اعلامی که انجام شده است عزمی در روستا شکل گرفت و اهالی روستا، استانداری و مجموعه دستگاه‌های ذی‌ربط در راستای بازسازی و نوسازی بافت تاریخی روستای تاریخی فهرج تلاش کردند و این اقدام ارزشمند انجام شد.


وی تصریح کرد: زمینه دسترس‌پذیری آسان برای افراد دارای معلولیت، مرمت بنا‌های تاریخی، کاه‌گل معابر، احداث سرویس‌های بهداشتی استاندارد و نصب تابلو‌های بین‌المللی در روستا از جمله اقدامات عمرانی است که در فهرج در حال انجام است.


مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد اضافه کرد: ۲۵۰ متر طول مسیر گردشگری روستا با اضافه‌کردن کف‌سازی و بدنه‌سازی در قالب مشارکت نهاد‌های مختلف در حال انجام است و دستگاه‌های مختلفی دست‌به‌دست هم داده‌اند تا بتوانیم در یک بازه زمانی فشرده اقداماتی که شاید سال‌ها خلأ آن در روستای فهرج وجود داشته را انجام دهیم.


رستگاری با اشاره به اینکه رویداد‌ها و آداب‌ورسوم فهرج نیز باید معرفی شود، افزود: امیدواریم با شاخصه‌هایی که معرفی‌شده، همتی که انجام شده و محتوایی که تهیه می‌شود، روستای فهرج بتواند امتیازات لازم را کسب کند تا این اتفاق مهم برای کشور با معرفی فهرج به‌عنوان یکی از روستا‌های برتر گردشگری دنیا رخ دهد.


وی اظهار کرد: خوشبختانه همه ظرفیت‌های لازم برای انتخاب روستای تاریخی فهرج وجود دارد و از بین دو هزار روستا به‌عنوان دومین روستا در کشور توسط میراث‌فرهنگی مورد موافقت قرار گرفت تا اقدامات لازم انجام‌شده و پرونده این روستا به سازمان جهانی گردشگری ارسال شود.

دیگر خبرها

  • روستای فهرج کاندیدای بهترین روستا‌های جهانی گردشگری
  • مسجد کبود تبریز؛ معماری زیبا و تاریخی ایران
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • جاذبه های دیدنی نیاسر کاشان، کهن باغشهر ایران
  • تعطیلی بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری کاشان
  • معرفی ریسباف محور طرح های سرمایه گذاری گردشگری اصفهان
  • معرفی بیش از ۹۰ فرصت و بسته سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری آذربایجان غربی
  • ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی
  • احیای خانه های تاریخی با هدف جذب گردشگری در تبریز
  • روستای فهرج یزد در مسیر جهانی شدن + فیلم بنای ناشناخته پیش از اسلام