Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@05:19:47 GMT

آشنايي کودکان با مراسم عيد نوروز

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۴۲۵۱۲

آشنايي کودکان با مراسم عيد نوروز

خبرگزاري آريا -
عيد نوروز براي کودکان
نوروز براي بچه ها است. بچه ها بايد در اين روزها خوشحال باشند تا خاطره بهار خوب تا آخر سال برايشان بماند. شما پدر و مادرها غير از لباس عيد خريدن، مهماني و مسافرت رفتن بايد با کاري کنيد که بيشتر از روزهاي ديگر به بچه ها خوش بگذرد. براي اين کار بايد براي آنها وقت بگذرانيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا که در تعطيلات هستيد و بيشتر وقت داريد بخشي از وقت روزانه تان را به آن ها اختصاص دهيد. برايشان کتاب بخوانيد و به آنها از فسلفه سفره هفت سن بگوييد.
آداب و رسوم عيد نوروز براي کودکان:
عطر شکوفه‌ها و گل‌هاي بنفشه و لاله، جيک جيک پرندگان، سفره هفت سين با عطر سنبل و زيبايي تخم‌مرغ‌هاي رنگ شده، ديد و بازديد و رفتن به خانه پدربزرگ و مادربزرگ و گرفتن عيدي از دست آنها و بسياري از آداب و رسوم ديگر رنگ ديگري به زندگي کودک مي‌دهد و نه تنها خاطره خوش را در ذهن او ماندگار مي‌سازد، در رشد عاطفي و اجتماعي او تاثير بسزايي دارد.
نوروز و آداب ورسوم وآيين‌هاي نوروزي مي‌تواند فرصتي باشد براي آموزش آيين‌هاي ملي و احترام به طبيعت (گل، گياه، جانوران و کره زمين)، صلح، انسان دوستي، آموزش ارزش‌هاي انساني مانند احترام به بزرگ‌ترها و پيشکسوت‌ها به ويژه در اين عصر فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي که از بسياري از ارزش‌هاي انساني‌مان فاصله گرفته ايم.
روز اول فروردين
«نوروز » به معني نخستين روز از ماه فروردين است. ايرانيان در قديم براي هر روز از ماه نامي گذاشته بودند و روز اول بهار يا فروردين، هُرمَزد نام داشت.
سازهاي نوروزي
در گذشته هاي دور رسم اين طور بود كه در نوروز گروهي نوازنده ساز مي نواختند و با آهنگ هاي شاد آمدن سال نو را تبريک مي گفتند. ساز ها انواع مختلفي دارند. اما سازهايي که در اين جشن به کار مي رفت سازهاي سورناي، كرناي، بوق و طبل و دهل بود.
عمو نوروز
عمو نوروز اومده – شاد و پيروز اومده
مي‌توانيد فلسفه عمو نوروز را به‌صورت ساده براي کودکان توضيح دهيد؛ عمو نوروز سالي يک مرتبه روز اول بهار از سرکوه با شال و کمربندي که بسته بود و گيوه‌هايي که پوشيده بود به دروازه شهر مي‌رسيد – از آن طرف باغچه اي بود پر از دار و درخت و شکوفه بود و گل‌هاي نرگس، بنفشه، بهار، زنبق، لاله، نيلوفر و هميشه بهار صاحب باغچه پيرزني بود به نام ننه پيرزن که عمو نوروز را دوست داشت و ايوان را براي آمدن عمو نوروز آب و جارو مي‌زد و هفت‌سين مي‌چيد و منقل آتش مي‌کرد اما کنار آتش پلک‌هايش سنگين مي‌شد و خوابش مي‌برد و وقتي عمو نوروز مي‌آمد و مي‌ديد ننه پيرزن خوابش برده دلش نمي‌آمد او را بيدار کند، گل هميشه بهاري مي‌چيد و بر سر ننه پيرزن مي‌گذاشت و مي‌رفت و وقتي ننه پيرزن بيدار مي‌شد و مي‌ديد که عمو نوروز رفته مي‌گفت اي داد و بيداد و تمام سال منتظر آمدن عمو نوروز مي‌ماند و همه ساله براي روز نوروز تدارک مي‌ديد و هرسال هنگام ديدن عمو نوروز خوابش مي‌برد و اين داستان تکرار مي‌شد.
حاجي فيروز
حاجي فيروزه، بله- سالي يه روزه، بله
همه مي‌دونند، بله- من هم مي‌دونم، بله
تو هم مي‌دوني، بله- عيد نوروزه، بله
سالي يه روزه، بله- حاجي فيروزه، بله
مي‌توانيد اين شعر‌ها را براي بچه‌ها بخوانيد، و با هم و با دوستانش و ديگران شادي کنيد و درباره حاجي فيروز هم به بچه‌ها توضيح دهيد؛
حاجي فيروز به مردي گفته مي‌شود که:
1- چهره خود را سياه مي‌کند، البته نه براي مسخره کردن انسان‌هاي رنگين پوست - که از اينجا مفهوم احترام گذاشتن به تفاوت را به بچه‌ها آموزش مي‌دهيد.
2- حاجي فيروز لباس قرمز به رنگ عشق و شادي به تن مي‌کند.
3- به مچ پاي خود، زنگوله مي‌بندد.
4- کلاه مخروطي شکل بر سر مي‌گذارد.
يک يا چند نفر چند روز پيش از عيد نوروز در کوچه‌ها و محله‌ها با رقص و ساز موجبات شادي و نشاط مردم را فراهم مي‌آوردند و فرا رسيدن بهار و عيد را تبريک مي‌گويند و اگر ما دوست داشتيم به اين دليل مي‌توانيم به آنها هديه و پولي همراه بچه‌ها بدهيم، که فرهنگ نوع دوستي را آموزش بببنند.
به بچه‌ها توضيح بدهيد که حاجي فيروز با زنگوله‌اي که در دست دارد و رقص (حرکات موزوني) که انجام مي‌دهد به ما نشان مي‌دهدکه براي رسيدن به هدف‌هايمان در سال جديد بايد تلاش کنيم و فقط آرزو داشتن کافي نيست و بايد هميشه حرکت و کار و تلاش کرد.
آشنايي کودکان با مراسم عيد نوروز
هفت‌سين ايراني
مهم‌ترين پيام نوروز که مي‌توانيم به کودکان در جهان پر از اضطراب و تنش امروزي انتقال بدهيم، صلح و آرامش با استفاده از عناصري هست که براي هفت‌سين و نوروز استفاده مي‌کنيم. براي هفت‌سين بايد هفت مورد را استفاده کنيم که ويژگي‌هايي زير را داشته باشند؛
1- خوراکي باشند.
2- ريشه گياهي داشته باشند.
3- با ((سين)) شروع ‌شوند.
4- براي رشد مغز، مفيد باشند.
5- براي سلامتي بدن سودمند باشند.
6- اسم ترکيبي نباشند (تک‌واژه‌اي باشند).
7- پارسي باشند (ريشه عربي، ترکي و مغولي نداشته باشند).
پس سين‌هاي که اين ويژگي‌ها را دارند موارد زير هستند
1- سيب: سيب سفره هفت سين نماد خيلي چيزهاست، اما از همه مهمتر نماد مهر و محبت و عشق است.
2- سير: نماد پاکيزگي محيط زيست و سلامت بدن هست و همچنين سير نشان آن هست که انسان بايد در زندگي قانع باشد که بزرگترها به آن مناعت طبع مي‌گويند.
3- سرکه: سرکه هم نماد ازبين بردن آلودگي‌ها و پاکي محيط هست.
4- سنجد: وقتي درختِ کُنار به اندازه كافي بزرگ شود، ميوه اي خوش بو مي دهد. مردم در آن قديم قديم ها معتقد بودند كه بوي اين ميوه باعث عشق و علاقه و محبت مردم به يكديگر مي شود. ميوه اين درخت سنجد نام دارد.
5- سمنو: سمنو چون غذايي است مقوي و شيرين نماد شيريني زندگي است.
6- سماق: رنگ طلوع آفتاب و نماد صبر و بردباري هست و معني شروع و آغاز و طلوع را مي‌دهد.
7- سبزه: نمادي از شادابي و سرسبزي و اينکه طبيعت را دوست داريم و با آن پيوند داريم و نماد آرامش هم مي‌تواند باشد.
خوراكي هاي عيد
تا همين چند وقت پيش که بابا و مامان هاي ما کوچک بودند يا شايد کمي عقب تر، غذاي شب سال تحويل برنج و پلو ماهي بود. خيلي هم غذاي مهمي بود، آخه آن موقع ها سالي يکي دو بار بيش تر برنج نمي خوردند. حالا ديگر پلو ماهي اهميت گذشته را ندارد، اما هنوز هم ما شب عيد پلو ماهي مي خوريم. آجيل و شيريني و ميوه پذيرايي هم كه خيلي مي خوريم.
لباس نو
براي سال نو، همه لباس شان را عوض مي كنند. چرا؟ چون فكر مي كنند حالا كه طبيعت لباس نو به تن كرده، چرا ما نكنيم؟
عيد ديدني
قبلاًها مردم زياد همديگر را مي ديدند، اما اين روزها نديدن دخترخاله و پسرعمو هم خيلي عادي است تا چه برسد به دخترعموي پدرمان يا پسرخاله مادرمان! در عوض عيد که مي شود هر كس با هركس دلخوري دارد، به خانه اش مي رود و هر طور هست كدورت ها برطرف مي شود.
عيد بچه ها
بيش تر رسم ها در سراسر جهان مي خواهند بچه ها زودتر بزرگ شوند، اما در جشن عيد نوروز که مخصوص ما ايراني هاست بچه بودن خيلي مهم است و به هيچ کس اندازه بچه ها خوش نمي گذرد.
كارت تبريک
فرستادن كارت تبريک چندان قديمي نيست و تازه مد شده است، اما كار قشنگي است. خيلي ها هم با اينترنت و ايميل کارت تبريک مي فرستند.
سيزده نوروز
هيچ روزي مانند روز سيزده نوروز نيست كه همه فقط به فكر بيرون رفتن باشند. هيچ روزي هم نمي شود اين همه آدم را ديد كه براي تفريح از خانه بيرون آمده باشند. زير درخت ها پر از آدم است، كنار جو پر از آدم است، گوشه باغ، وسط پارک و حتي پياده رو هم پر از آدم است.
گردآوري: بخش کودکان بيتوته
niniban.com
zendegionline.ir

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۴۲۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشنایی با یک تاثیر منفی کم خوابی

به گزارش خبرآنلاین، به طور دقیق‌تر، محققان به کمک آمار، نشان دادند که میانگین کمک‌های مالی به یک سازمان خیریه مستقر در ایالات متحده در مقایسه با چهار هفته قبل و بعد از تغییر در هفته کاری حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است. در آریزونا و هاوایی، ایالت‌هایی که محاسبه‌ی ساعات کاری را طبق ساعت تابستانی رعایت نمی‌کنند، کمک‌های مالی بدون تغییر باقی ماندند.

به گفته محققان، بیش از نیمی از افراد، که در بخش‌هایی از کشورهای توسعه‌یافته زندگی می‌کنند، گزارش داده‌اند که در طول هفته به اندازه کافی نمی‌خوابند.

اتی بن سیمون، عصب‌شناس از دانشگاه کالیفرنیا، می‌گوید: «کمبود خواب، تجربیات اجتماعی ما و نوع جامعه‌ای که در آن زندگی می کنیم را شکل می‌دهد».

بن سایمون و تیمش برای بررسی ارتباط میان کم‌خوابی و مهربانی، ۲۳ جوان بزرگسال را به مدت دو شب به آزمایشگاه آوردند. شرکت کنندگان یک شب خوابیدند و یک شب دیگر بیدار ماندند.

صبح‌ها، شرکت‌کنندگان یک پرسشنامه‌ی استانداردشده با موضوع نوع‌دوستی را تکمیل کردند [که احتمال کمک به غریبه‌ها یا آشنایان را در سناریوهای مختلف ارزیابی می‌کند]. به عنوان مثال، شرکت‌کنندگان پاسخشان را به سؤالی با محوریت اینکه «آیا صندلی خود را در اتوبوس به یک غریبه یا به یک فرد مسن واگذار می‌کنند؟» در مقیاسی از ۱ تا ۵ (۱ برای کمترین احتمال و ۵ برای بیشترین احتمال) رتبه‌بندی کردند.

تقریباً ۸۰ درصد از شرکت کنندگان در روزی که کم‌خواب بودند نسبت به زمانی که استراحت کافی داشتند، احتمال کمتری برای کمک به دیگران نشان دادند!

سپس محققان فعالیت مغزی شرکت‌کنندگان را در یک دستگاه MRI عملکردی مشاهده کردند و فعالیت عصبی هر شرکت‌کننده را در حالت استراحت و کم‌خوابی مقایسه کردند. این آزمایش نشان داد که محرومیت از خواب باعث کاهش فعالیت در شبکه‌ای از مناطق مغز می‌شود که با توانایی همدلی با دیگران مرتبط است.

منبع: sciencenews

233233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898792

دیگر خبرها

  • آشنایی دانش آموزان مهابادی با آموزه های زیست محیطی
  • آشنایی معاونان و معلمان پرورشی مدارس یزد با فرهنگ اهدای خون
  • دانش‌آموزان گیلانی همیار و سفیر نجات غریق می‌شوند
  • ترویج فرهنگ حفاظت از زمین پاک در بین دانش آموزان 
  • آشنایی با یک تاثیر منفی کم خوابی
  • پویش حمایت از کودکان غزه در دبستان شهدای روستای ویدوجا
  • اتفاق جدید در پویش‌ و جشن های نوروز و رمضان امسال | وقتی جشن‌های شهری با محوریت کودکان و نوجوانان برگزار می شود
  • جزییات پویش های شهرداری تهران در نوروز و ماه رمضان | وقتی جشن‌های بزرگ برای کودکان و نوجوانان برگزار شد
  • آشنایی با محصولات و نمایندگی ABB
  • آشنایی دانش‌آموزان مدارس سما با ایده تحصیلی ـ شغلی