Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@12:43:28 GMT

سد زاينده رود سرريز نخواهد شد

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۴۲۸۷۵

سد زاينده رود سرريز نخواهد شد

خبرگزاري آريا - اصفهان - ايرنا - معاون حفاظت و بهره برداري شرکت آب منطقه اي اصفهان با رد هرگونه گمانه زني درباره سرريز سد زاينده رود در روزهاي آينده گفت: بخش اعظم اين مخزن همچنان خاليست.

حسن ساساني روز سه شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: حتي 2 برابر بارش هاي اخير نيز نمي تواند بيش از يک ميليارد متر مکعب کمبودآب اين سد را جبران کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون آب منطقه اي اصفهان خاطرنشان کرد: ورودي فعلي اين سد 225 و خروجي از آن 10.5 مترمکعب بر ثانيه و ميزان آب ذخيره شده در آن 235 ميليون مترمکعب است.
وي با مقايسه ارقام ياد شده تصريح کرد: اين ميزان حدود 39 درصد بيشتر از مدت مشابه سال قبل است اما در مقايسه با متوسط بلندمدت 75 درصد کاهش نشان مي دهد.
ساساني ميزان بارش ها از ابتداي سال آبي جاري(مهر 97) تاکنون در سرشاخه هاي زاينده رود را يکهزار و757 ميلي متر اعلام کرد و افزود: اين مقدار در دوره زماني متوسط بلندمدت (44 ساله) يکهزار و 170 ميلي متر بوده است و امسال رشد 39 درصدي در استان داشته ايم.
برخي شبکه هاي اجتماعي با توجه با بارش هاي اخير گمانه زني کرده بودند که ظرفيت سد زاينده رود تا يک ماه آتي تکميل شود.
سد زاينده رود به عنوان يکي از اصلي ترين سدهاي مرکز کشور در سال 1349 با ظرفيت 1.4 ميليارد مترمکعب بهره برداري شد، اين سد قوسي شکل در110 کيلومتري غرب اصفهان قرار دارد.
زاينده رود بزرگترين رودخانه منطقه مرکزي ايران است که از کوه‌هاي زاگرس مرکزي بويژه زرد کوه بختياري سرچشمه گرفته و در کوير مرکزي ايران به سمت شرق پيش مي‌ رود و به تالاب گاوخوني در شرق اصفهان مي ‌ريزد.
اين رودخانه در سال هاي به دليل تغييرات اقليمي، خشکسالي هاي متوالي، تراکم جمعيت و برداشت هاي بي رويه به يک رودخانه فصلي تبديل شده است و در پايين دست بخصوص در فصول گرم سال با خشکي مواجه مي شود.
6020/ 6022
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۴۲۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۳ نیروگاه برق‌آبی در مازندران ساخته می‌شود

محمدطاهر بابازاده مدیر طرح‌های توسعه منابع آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران با بیان این‌که پارسال برای ساخت هفت نیروگاه برق‌آبی با ظرفیت مجموع ۳۳.۲۵ مگاوات و تولید انرژی سالانه ۱۳۹.۷۲ گیگاوات ساعت در مازندران سرمایه‌گذار جذب شد، گفت: مطالعات و مقدمات واگذاری ۱۳ نقطه مناسب برای ایجاد نیروگاه برق‌آبی در مازندران انجام شده و فراخوان این ۱۳ نیروگاه نیز منتشر شده است.

او افزود: در مازندران ۱۰۰ نقطه دارای پتانسیل ساخت نیروگاه برق‌آبی با ظرفیت مجموع ۴۰۰.۲۸ مگاوات شناسایی شده است که به مرور با جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی یا خرید تضمینی دولت اجرایی می‌شود. بر همین اساس نیز از سرمایه‌گذاران خواستیم که در این عرصه سرمایه‌گذاری کنند.

بابازاده گفت: سال گذشته پس از انجام مطالعات و فراهم کردن مقدمات، فراخوان جذب سرمایه‌گذار برای ساخت نیروگاه در هفت نقطه از استان منتشر شد که به جذب سرمایه‌گذار انجامید.

مدیر طرح‌های توسعه منابع آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران افزود: مطالعات ساخت ۱۳ نیروگاه برق‌آبی دیگر نیز در استان به پایان رسیده و فراخوان این طرح‌ها نیز منتشر شده است.

بابازاده گفت: از ۱۳ نقطه‌ای که برای ساخت نیروگاه برق‌آبی در نظر گرفته شده پنج نقطه در رودخانه هراز، پنج نقطه در رودخانه سه‌هزار و سه نقطه در رودخانه دوهزار قرار دارد. این ۱۳ نیروگاه نیز در مجموع توان تولید ۳۷۲ گیگاوات ساعت برق در سال را دارند.

او با اشاره به برخی مسائل پیش روی ساخت نیروگاه‌های برق‌آبی در مازندران، افزود: برای اجرایی شدن این ۱۳ نیروگاه در حال حاضر مهم‌ترین چالش ما با سازمان حفاظت محیط زیست است. با توجه به این‌که رودخانه‌های هراز، چالوس و دوهزار رودخانه‌های حفاظت شده هستند به دریافت مجوز از اداره کل حفاظت محیط زیست نیاز است. با پیگیری‌های مستمری که انجام شد گزارشی درباره این نقاط مد نظر تهیه شده و قرار است که به اتفاق همکاران محترم در اداره کل حفاظت محیط زیست برای اخذ مجوز از طریق سازمان متبوع اقدام شود.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • تداوم عملیات جست و جو برای یافتن کودک غرق شده در رودخانه خرسان
  • غرق شدن ۲ کودک در رودخانه مهران بندرلنگه
  • اتمام مطالعات ساخت نیروگاه برق‌آبی در رودخانه‌های مازندران
  • ساخت ۱۳ نیروگاه برقابی در مازندران
  • ۱۳ نیروگاه برق‌آبی در مازندران ساخته می‌شود
  • احتمال طغیان رودخانه‌ها در غرب، جنوب‌غرب، فلات مرکزی و شرق کشور
  • پیش‌بینی بارش‌های رگباری در اصفهان / احتمال وقوع آب‌گرفتگی و سیلاب در مناطق مختلف استان
  • اجرا نشدن شبکه فاضلاب روستایی در حاشیه زاینده‌رود سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد
  • اجرا نشدن فاضلاب روستایی در حاشیه زاینده‌رود سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد
  • جلوه گری دریاچه سد حنا در شهر هزار چشمه + فیلم