Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در این بسته خبری مهم ترین سفرهای محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در تابستان 97 را می خوانید.

 

کلمبو؛ سریلانکا

محمد جواد ظریف در  سفر به سریلانکا  با 'کارو جایاسوریا' رئیس مجلس این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.در این دیدار طرفین ضمن تاکید بر تداوم، گسترش و تعمیق روابط بسیار خوب دو کشور در همه زمینه ها، بر گسترش روابط پارلمانی دو کشور تاکید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر خارجه ایران و هیات همراه پس از این دیدار در ضیافت شام رئیس مجلس سریلانکا شرکت کردند. لازم به ذکر است که براساس اعلام سفارت ایران در سریلانکا، ظریف بلافاصله پس از ورود به کلمبو برای گفت‌وگو با «ماتریپالا سریسینا» رئیس جمهوری این کشور راهی کاخ ریاست جمهوری شد. هدف اصلی ظریف در این سفر دو روزه رایزنی با مقامات کشور سریلانکا درباره راه‌های گسترش روابط دوجانبه بود. وزیر امور خارجه قرار است پس از این سفر، در نشست آسه‌آن  در سنگاپور حضور  یافت  و پیمان مودت بین تهران و این سازمان را امضا  کرد.

سنگاپور؛سنگاپور

دومین سفر وزیر خارجه کشورمان در تابستان داغ به جنوبی شرقی آسیا مربوط بود یعنی جایی که وزیران خارجه اتحادیه کشور‌های آسیای جنوب شرقی (آ. سه. آن) به مدت ۶ روز  گرد هم آمده اند تا موضوعات منطقه و فرامنطقه‌ای مرتبط به این اتحادیه و پیمان تاک را به بحث و مذاکره بگذارند.وزیران ۱۰ کشور عضو این اتحادیه به همراه وزیران کشور‌های ناظر آن از جمله ایران در پنجاه و یکمین نشست و نشست‌های جانبی آن از جمله کنفرانس بعد از نشست وزیران، نوزدهمین نشست آ. سه. آن پلاس، هشتمین نشست وزیران شرق آسیا و بیست و پنجمین همایش منطقه‌ای آ. سه. آن درباره آخرین تحولات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای گفت وگو کردند. این سفر در حالی صورت گرفته بود که مجمع تشخیص مصلحت نظام ۱۴ تیر ۹۷، لایحه پیوستن دولت ایران به پیمان مودت و همکاری در جنوب شرقی آسیا موسوم به «تاک» مصوب مجلس شورای اسلامی را تایید کرده بود.

در حاشیه این سفر وزیر خارجه کشورمان با رئیس جمهور سنگاپور دیدار داشت و در این دیدار ظریف با ابلاغ سلام‌های گرم رئیس جمهوری اسلامی ایران، روابط دو جانبه را بسیار خوب و دوستانه خواند و زمینه‌های همکاری دو کشور در ابعاد مختلف را تشریح کرد.رئیس جمهور سنگاپور هم با اشاره به روابط خوب دو کشور بر حفظ و گسترش مناسبات دو کشور در همه زمینه‌ها تاکید کرد در عین حال برجام، مسائل منطقه‌ای و بین المللی از دیگر محور‌های گفت‌وگو در این دیدار بود.

همچنین ظریف با همتای خود  با ویویان بالاکریشنان وزیر امور خارجه سنگاپور  نیز دیدار و گفت و گویی را داشت  چنانچه روابط دو جانبه، آ. سه آن، مسائل منطقه ای، شرایط بین المللی از جمله مهمترین موضوعات مورد گفت‌وگوی دو مقام بود. در نهایت نیز ظریف  اسناد پیمان مودت و همکاری ایران و آ سه آن موسوم به تاک را امضا کرد تا کشورمان بتواند از ظرفیت‌های سیاسی و اقتصادی این اتحادیه استفاده کند. نکته قابل توجه در این سفر همزمانی سفر مایک پمپئو و ظریف به سنگاپور بود که عده ای از رسانه ها گمانه زن هایی را در این خصوص  که ممکن است دیدار بین این دو دیپلمات شکل بگیرد را مطرح کردند.

دمشق؛سوریه

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در صدر یک هیات سیاسی به دعوت رسمی ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه با هدف گفت‌وگو و رایزنی با همتای خود و همچنین بشار اسد رئیس جمهور و عماد خمیس نخست وزیر سوریه در خصوص آخرین تحولات این کشور و مناسبات دوجانبه وارد دمشق شد و مورد استقبال فیصل مقداد قائم مقام وزارت امورخارجه سوریه قرار گرفت.در دیدار ظریف با ولید معلم، طرفین در خصوص موضوعات دوجانبه و آخرین تحولات سوریه، مهاجرین، موضوعات منطقه ای، تاکید بر ادامه و تقویت روند آستانه، افزایش همکاری‌های اقتصادی، مشارکت شرکت‌های ایرانی در بازسازی سوریه، همکاری در سازمان‌های بین المللی بویژه سازمان ملل متحد و بحران یمن گفت‌وگو کردند.وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از سوریه در مبارزه با گروه‌های تروریستی تاکید کرد.همچنین  با تشریح فعالیت‌های نشست آستانه برای پیگیری روند سیاسی در سوریه، برگزاری اجلاس سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در تهران را در همین راستا بر شمرد.ظریف و هیات همراه پس از ورود به دمشق بارگاه حضرت زینب سلام الله علی‌ها را زیارت کردند و در نهایت  وزیر امور خارجه کشورمان در ادامۀ سفر خود با بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.در این دیدارها تاکید شد  پس از پیروزی مقاومت و مقابله با تروریسم ضروری است ایران و سوریه در زمینه‌های مختلف بویژه اقتصادی همکاری‌های خود را توسعه داده و شرکت‌های ایرانی در دوره بازسازی سوریه حضور و مشارکت فعال داشته باشند.

ژنو؛ سوئیس

یکی دیگر از سفرهای مهم وزیر خارجه کشورمان در تابستان سال گذشته به مقصد ژنو سوئیس بود.ظریف برای شرکت در نشست مشورتی سه‌جانبه در خصوص کمیته قانون اساسی سوریه با حضور وزرای امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه و نیز نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه به ژنو سفر کرده بود.

آنکارا؛ترکیه

سفر از پیش اعلام نشده و غیر منتظره وزیر  امورخارجه کشورمان به ترکیه  یک از مهم ترین اتفاقات در تابستان سال گذشته بود. در این سفر محمد جواد ظریف  با مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

اسلام آباد؛ پاکستان

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران  پس از دیدار در ترکیه عازم اسلام آباد شد  و با مقامات این کشور از جمله عمران خان نخست‌وزیر جدید پاکستان دیدار و ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه را مورد بحث و بررسی قرار داد.محمدجواد ظریف  در بدو ورود به اسلام آباد   درباره محور‌های سفر خود به این کشور، گفت؛ روابط جمهوری اسلامی ایران با جمهوری اسلامی پاکستان بسیار نزدیک و تاریخی است و علائق و مشترکات فراوانی بین مردم و ملت‌های دو کشور وجود دارد.وی مدعی شد  با توجه به استقرار دولت و مجلس ملی جدید در پاکستان، ضروری بود که در نخستین فرصت با مقام‌های عالیرتبه این کشور در مسئولیت‌های مختلف، دیدار و گفت‌وگو کنیم و این سفر نیز در نخستین فرصت انجام شد.ظریف همچنین در خصوص همکاری‌های اقتصادی و بانکی میان ایران و پاکستان،  مدعی شد؛ لازم است که در این زمینه با دوستان پاکستانی صحبت کنیم، البته در سفر‌های گذشته به پاکستان و همچنین سفر‌های دوستان پاکستانی به ایران، درخصوص روش‌های مختلف تقویت روابط بانکی صحبت شد و امیدواریم در این سفر به نتایج خوبی برسیم. ظریف  در بدو ورود به پایگاه هوایی نورخان اسلام آباد، مورد استقبال «مهدی هنردوست» سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان، جمعی از مسئولان سفارت و یکی از مسئولان وزارت امور خارجه پاکستان قرار گرفت.لازم به ذکر است که سفر ظریف به پاکستان، نخستین سفر یک مقام دیپلماتیک به این کشور در دولت جدید پاکستان به رهبری «عمران خان» است چنانچه تحلیل گران سیاسی، سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به پاکستان، همزمان با آغاز به کار دولت جدید این کشور را فرصت مناسب استحکام روابط تهران و اسلام آباد در دوران تازه تمرین دموکراسی در این کشور ارزیابی می‌کنند.

انتهای پیام/

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سیاسی وزارت خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۴۳۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار وزرای خارجه ایران و اندونزی در بانجول

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از بانجول، وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست سران سازمان همکاری اسلامی با «رتنو مارسدی» وزیر امور خارجه اندونزی دیدار و گفتگو کرد.
آقای حسین امیرعبداللهیان، در این دیدار از مواضع جاکارتا در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت از ملت غزه تقدیر کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین روابط دوجانبه تهران و جاکارتا پس از سفر آقای رئیسی به اندونزی، مثبت و رو به‌ جلو ارزیابی کرد.

دیگر خبرها

  • تلاش جمعی ایران، عربستان، ترکیه، اندونزی و مصر برای پایان جنگ در غزه
  • ترکیه: از تمام ابزارها برای اعمال فشار به اسراییل استفاده می‌کنیم
  • هاکان فیدان: توسعه روابط با ایران اولویت مهم ترکیه دانست
  • دیدار وزرای خارجه ایران و سودان در گامبیا
  • امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان در بانجول دیدار کردند: تسهیل صدور روادید تجاری و برقراری پرواز مستقیم
  • وزرای خارجه ایران و بنگلادش دیدار کردند
  • دیدار وزرای خارجه ایران و اندونزی در بانجول
  • دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در بانجول
  • وزرای خارجه ایران و اندونزی با یکدیگر دیدار کردند
  • دیدار امیرعبداللهیان با همتای مصری | تشکر ایران از موضع مصر در محکومیت جنایات اسرائیل