Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر اجرایی موزه‌های دانشگاه ارومیه گفت: موزه «علم و طب» با همکاری سازمان میراث فرهنگی امسال در سازه مسکن طبیب افتتاح می‌شود. برنامه درازمدت ما تکمیل و توسعه بخش حشره‌شناسی موزه تاریخ طبیعی دانشگاه است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سمانه تربتی، مدیر اجرایی موزه‌های دانشگاه ارومیه از برنامه دانشگاه برای افتتاح موزه «علم و طب» با همکاری سازمان میراث فرهنگی در سال ۹۸ خبر داد و گفت: برنامه درازمدت ما تکمیل و توسعه بخش حشره‌شناسی موزه تاریخ طبیعی دانشگاه است؛ بدین منظور که این بخش به «بانک حشرات غرب ایران» تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تربتی با اشاره به مجموعه موزه‌های دانشگاه ارومیه مطرح کرد: تنها موزه فعال در این مجموعه، موزه تاریخ طبیعی است که فعالیت خود را از سال ۱۳۷۸ آغاز کرده و دارای بخش‌های مختلف حشرات، زمین‌شناسی، جانورشناسی، پرندگان و سالن آبزیان است.

مدیر اجرایی موزه‌های دانشگاه ارومیه با اشاره به وضعیت خوب بخش جانورشناسی این موزه، افزایش هر روزه نمونه‌های این بخش را یادآور شد و تصریح کرد: همچنین در حال توسعه بخش پرندگان هستیم.
وی گفت: در حال حاضر تعداد نمونه‌ها در بخش‌های حشره‌شناسی و زمین‌شناسی زیاد است، با این وجود در حال تکمیل این بخش‌ها هستیم. برنامه‌ریزی درازمدت ما این است که بخش حشره‌شناسی موزه به بانک حشرات غرب ایران تبدیل شود. این در حالی است که در ایران هیچ مجموعه کاملی از حشرات نداریم و می‌خواهیم با جمع‌آوری نمونه‌های بیشتر، این بخش را تجهیز کنیم.

تربتی خاطر نشان کرد: در بخش زمین‌شناسی نیز نمونه‌های بسیاری مربوط به کانی‌ها و سنگ‌ها موجود و در حال افزایش است.

مدیر اجرایی موزه‌های دانشگاه ارومیه با اشاره به «سازه مسکن طبیب» در دانشگاه ارومیه بیان کرد: سازه مسکن طبیب، مربوط به حدود ۱۵۰ سال پیش بود و محل زندگی یک پزشک آلمانی متولد ارومیه، به نام دکتر «ژوزف جی کاکران» بوده است. او تا آخر عمر خود در ارومیه مشغول ارائه خدمات پزشکی بود و در نزدیکی مسکن خود، یک بیمارستان هم تأسیس کرد که از آن چیزی باقی نمانده است. وی در ادامه اظهار کرد: اولین مدرک پزشکی مدرن ایران نیز از سوی دکتر ژوزف جی کاکران در سال ۱۸۸۳ میلادی صادر شد و گواهی آن موجود است.

تربتی از برنامه دانشگاه ارومیه برای تعمیر سازه مسکن طبیب با مشارکت سازمان میراث فرهنگی گفت: در امسال سازه مسکن طبیب تعمیر می‌شود و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، به موزه‌ای تحت عنوان موزه «علم و طب» اختصاص می‌یابد.

مدیر اجرایی موزه‌های دانشگاه ارومیه  با بیان اینکه موزه علم و طب به دستاورد‌های دانشگاه، مفاخر ارومیه و ابزارآلات پزشکی اختصاص خواهد یافت، به هرباریوم غنی مربوط به گروه زیست‌شناسی دانشگاه اشاره و تاکید کرد: در این هرباریوم حدود ۵ هزار نمونه گیاهی موجود است که در تلاش هستیم با کمک اعضای گروه زیست‌شناسی دانشگاه، نمونه‌ها را به داخل موزه انتقال دهیم که در این صورت نیازمند فضا خواهیم بود.  
وی یادآور شد: دانشگاه ارومیه به عنوان یکی از دانشگاه‌های مادر در شمال غرب ایران مطرح است و رشته‌های زیادی دارد که در ارتباط مستقیم با موزه هستند؛ به عنوان مثال رشته جانورشناسی در گروه زیست‌شناسی یا رشته مستقل علوم گیاهی در مقاطع ارشد و دکتری با موزه تاریخ طبیعی مرتبط هستند. بخش حشرات موزه تاریخ طبیعی نیز با گروه گیاه‌پزشکی دانشکده کشاورزی مرتبط است که دکتر کریم‌پور و تیمشان به عنوان تیم متخصص از این دانشکده، قصد تجهیز آن را دارند.

تربتی درباره سالن آبزیان بخش جانورشناسی موزه، گفت: آرتمیا‌ها گروهی از سخت‌پوستان هستند که منحصراً در دریاچه ارومیه زندگی می‌کنند. دکتر ناصر آق، رئیس پژوهشکده «آرتمیا و جانوران آبزی» از بزرگان این مباحث در ایران هستند که در سالن آبزیان مشارکت مستقیم دارند. ایشان از شیلات استان‌های شمال و جنوبی کشور نمونه‌هایی را تهیه کرده و با روش‌های جدید تاکسیدرمی کرده‌اند.

مدیر اجرایی موزه‌های دانشگاه ارومیه  در همین خصوص به استفاده از «ترکیبات شبه بیوپلاستیک» به عنوان یک روش جدید در تاکسیدرمی آبزیان موزه اشاره کرد و گفت: این روش به تازگی در دنیا به کار برده می‌شود و کاربرد آن در موزه بر روی نمونه‌های گیاهی قارچی و نیز برخی سخت‌پوستان مانند آرتمیا موفقیت‌آمیز بوده است. در این روش از ترکیبات پلیمری یا شبه پلیمری از جمله اپوکسیرزین ها استفاده شده و نمونه مورد نظر در داخل این ترکیبات شفاف، به نمایش درمی‌آید که ما سعی داریم نمونه‌های بیشتری را با روش فوق به نمایش بگذاریم.   استادیار دانشگاه ارومیه با اشاره به اینکه تنها کارشناس حاضر در این موزه نمونه‌هایی از شمال غرب کشور به عنوان مثال تبریز، زنجان و کردستان را تاکسیدرمی کرده است، تصریح کرد: در تلاش هستیم کلاس‌های آموزشی از جمله بخشی از درس جانورشناسی (مرتبط با کارآفرینی در حوزه تاکسیدرمی) یکی از شاخه‌های زیست‌شناسی جانوری در کارشناسی را در بخش تاریخ طبیعی موزه برگزار کنیم.

تربتی در ادامه  افزود: همچنین اگر بتوانیم سال آینده هرباریوم را به موزه انتقال دهیم، از سال آینده برخی کلاس‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم گیاهی را نیز در موزه برگزار خواهیم کرد، ضمن آنکه از اعضای هیئت علمی حشره‌شناسی خواسته‌ایم در سال آینده کلاس‌های خود را در موزه تشکیل دهند.

مدیر اجرایی موزه‌های دانشگاه ارومیه در خاتمه با اشاره به اینکه از ابتدای سال گذشته مجوز میراث فرهنگی را دریافت کرده‌ایم، یادآور شد: در ۴ ماهه گذشته که مسئولیت موزه را بر عهده داشته‌ام، حدود ۱۰۰۰ نفر بازدیدکننده از سازمان‌ها و مؤسسات آموزشی داشته‌ایم که البته هزینه بازدید به دستور رئیس دانشگاه برای دانش‌آموزان نیم‌بها بوده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۴۳۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی نخستین موزه برق و روشنایی تبریز

 فرج نیا در آیین تجلیل از پیشکسوتان صنعت برق تبریز با بیان اینکه توزیع نیروی برق تبریز همچون خانواده صمیمی و همدل است اظهار کرد: صنعت برق آذربایجان از نظر دانش و عمل مثال‌زدنی بوده و سخت‌ترین مشکلات با تلاش و همت کارکنان به نتیجه مطلوبی رسیده است.

وی افزود: خدمت در صنعت برق افتخار بزرگی است و دلیل این افتخار نیز حضور پیشکسوتانی است که طی سال‌ها چراغ راهی برای این صنعت بوده اند و در کنار آنها درس زندگی آموخته‌ایم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز با اشاره به لزوم بهره‌مندی از تجربیات پیشکسوتان برق در سطح ملی اضافه کرد: خاطرات و تجربیات پیشکسوتان صنعت برق باید در قالب تاریخ شفاهی و انتقال دانش ثبت و به نسل‌های حاضر و آینده منتقل شود.

وی با اشاره به تاسیس اولین کارخانه برق تبریز به سال ۱۲۸۱ توسط قاسم خان والی ادامه داد: باتوجه‌به قدمت تاریخی برق و روشنایی در تبریز اولین موزه روشنایی تبریز با همکاری مجموعه‌دار و تاریخ‌شناس بزرگ تبریز آقای رضا سرابی توسط شرکت برق تبریز راه‌اندازی خواهد شد.

در ادامه این نشست رضا سرابی مجسمه‌ساز و موزه‌دار، محقق و تاریخ‌پژوه تبریزی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌ها اصلی من ایجاد موزه برق و روشنایی تبریز بود گفت: در گذشته که تولید برق به شکل امروزی وجود نداشت برخی کارخانه‌های بخش خصوصی عهده‌دار تامین برق بودند که آثاری از آن دوران باقی‌مانده است.

وی با بیان اینکه در حدود ۵۰۰ نوع وسایل و لوازم روشنایی از ۴ هزار سال پیش جمع‌آوری و تعدادی از آنها در موزه شهرداری تبریز به نمایش گذاشته شده است گفت: در نخستین سال‌های ورود برق به ایران فقط در منازل رجال برق وجود داشت و تصویر شاهان قاجاربر روی لامپ‌های سفارشی آن زمان نقش بسته شده که این نوع لامپ‌ها منحصربه‌فرد بوده و حتی در موزه برق تهران نیز وجود ندارد و ان‌شاءالله در موزه روشنایی تبریز به نمایش گذاشته خواهند شد.

سرابی با اشاره به لزوم ثبت خاطرات پیشکسوتان به‌عنوان تاریخ شفاهی ادامه داد: امروزه موزه‌ها به سمت تاریخ شفاهی پیش می‌روند و این موضوع از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است.

محقق و تاریخ‌پژوه تبریزی افزود: آثار به‌جای‌مانده از گذشتگان قابل ارزش‌گذاری مالی نیست چرا که متعلق به همه مردم و نسل‌های آینده این شهر است و نسل‌های آینده باید با تاریخ و سختی‌های برق آشنا شوند.

طی این مراسم قبض برقی که متعلق به ۱۱۸ سال پیش یعنی مربوط به دوره قاجاریه و پس از دوران جنگ مشروطه بوده توسط رضا سرابی مجسمه‌ساز و موزه‌دار محقق و تاریخ‌پژوه تبریزی به مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز به عنوان نخستین اثر موزه برق و روشنایی تبریز اهدا شد.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • افتتاح هتل و آغاز اجرای تله کابین خوشاکو در ارومیه
  • کلنگ‌زنی احداث هتل و تله‌کابین خوشاکو در روز افتتاح هتل ۲ ستاره در ارومیه
  • افتتاح هتل در ارومیه
  • همایش بهاباد شناسی برگزار می شود
  • ذخیره‌ ۶ میلیون مترمکعب روان‌آب در سازه‌های آبخیز‌داری سمنان
  • راه اندازی نخستین موزه برق و روشنایی تبریز
  • بررسی آخرین وضعیت تکمیل سامانه فاضلاب روستای ریحان آباد شهرستان ارومیه
  • مرکز پژوهش فناوری و نوآوری شبکه‌های کوانتومی افتتاح شد
  • موزه دانشگاه صنعتی امیرکبیر افتتاح شد
  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند