Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ مهر به نقل از یورک آلرت نوشت: طبق یک پژوهش جدید، یک زن اسکاتلندی به دلیل جدیدی در یک ژن ناشناخته هیچ گونه دردی حس نمی‌کند.

علاوه بر آن این زن اضطراب و ترس اندکی را تجربه می‌کند و همچنین به دلیل جهش ژنتیکی زخم‌های بدن او خیلی زود التیام می‌یابند.

به گفته محققان مطالعه این جهش ژنتیکی به ایجاد روش‌های درمانی جدید برای طیف وسیعی از بیماری‌ها کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«دکتر جیمر کاکس» یکی از محققانUCL Medicine در این باره می‌گوید: ما متوجه شدیم این زن نوعی ژنوتایپ خاص دارد که فعالیت یک ژن مخصوص را کم می‌کند. مطالعه این ژن مخصوص برای درمان اضطراب و درد کارآمد است. اکنون که شیوه عملکرد این ژن تازه کشف شده را ردیابی کردیم، می‌توان پیشرفت بیشتری برای درمان داشت.

این زن در سن ۶۵ سالگی و به دنبال درمان برای مشکلی در لگن خود متوجه این جهش ژنتیکی شد. بررسی‌ها نشان داد مشکل لگن این زن در حقیقت «دژنراسیون مفصلی شدید» (severe joint degeneration ) است اما نکته عجیب آنجا بود که او هیچ دردی احساس نکرده بود.

همچنین در سن ۶۶ سالگی یک عمل جراحی روی دست او انجام شد که در حالت معمول بسیار دردناک است، با این وجود او هیچ دردی حس نکرد.

در همین راستا دکتر «دوجیت سریواستاوا» مشاور بیهوشی و متخصص در در بیمارستانی در شمال اسکاتلند بی حسی او نسبت به درد را شناسایی کرد. این زن به پزشکان گفته هیچ گاه پس از اعمال جراحی مختلف مانند جراحی دندان نیازی به استفاده از مسکن نداشته است.

در مرحله بعد محققان UCL و دانشگاه آکسفورد با انجام یک تحلیل متوجه دو جهش ژنتیک در بدن او شدند. یکی از این جهش‌ها حذف بخش بسیار کوچکی از شبه ژن (pseudogene) است که قبلاً در متون پزشکی به طور خلاصه به آن اشاره شده بود. محققان این شبه ژن را برای نخستین بار FAAH-OUT نامیدند. علاوه بر آن در بدن زن اسکاتلندی در ژن دیگری که آنزیم FAAH را کنترل می‌کند نیز یک جهش مشاهده شد.

تحقیقات بیشتر با کمک محققان دانشگاه‌های کالگری کانادا انجام شد که نشان داد سطح انتقال دهنده عصبی در خون او بیشتر از حد معمول است. به طور معمول FAAH سطح این انتقال دهنده‌های عصبی را در خون می‌کاهد. همین امر نشان می‌داد عملکردFAAH کارآمد و کافی نیست. به گفته محققان ژنFAAH بر احساس درد، وضعیت روحی و حافظه تأثیر می‌گذارد.

به گفته این زن اسکاتلندی، جراحت‌های بدن او به سرعت التیام می‌یابند. او خوشبین است و در آزمایش مقیاس اضطراب، امتیاز او بسیار پایین بود. این در حالی است که در شرایطی مانند تصادف در خیابان او هیچ گاه وحشت زده نمی‌شود. همه این موارد نشانه‌هایی از جهش‌های ژنتیک مذکور هستند.

به گفته محققان احتمال زیادی وجود دارد افراد بیشتری دچار همین نوع جهش‌های ژنتیک باشند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۴۳۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده محققان از باد به عنوان ابزاری برای جابجایی اشیا

آفتاب‌‌نیوز :

این رویکرد جدید کار دست‌ورزی اشیا در فاصله دور را امکان پذیر می‌کند و می‌تواند با ربات‌ها ادغام شود تا به این ماشین‌ها انگشتان فرازمینی (ethereal) بدهد.

به گزارش تارنمای «تک‌اکسپلور»، دکتر «کوان ژو» از دانشگاه «آلتو» (Aalto) در کشور فنلاند که سرپرستی این تحقیق را برعهده داشت، در این مورد توضیح داد: جریان هوا یا باد همه جا در محیط زندگی ما وجود دارد و اشیایی مانند گرده گیاهان، پاتوژن‌ها، قطرات، بذر و برگ را جابجا می‌کند. باد همچنین در صنایع و در زندگی روزمره ما نیز استفاده شده است مثلا دستگاه‌ها بادی جارو کننده برگ با استفاده از باد برگ‌ها را جارو می‌کنند، اما تاکنون نتوانسته ایم جهت حرکت برگ‌ها را کنترل کنیم فقط می‌توانم برگ‌ها را با نیروی باد در یک جهت جمع کنیم.

اولین گام در دست‌ورزی اشیا با باد شناخت این مساله است که اشیا چگونه در جریان باد حرکت می‌کنند. برای این منظور، یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه آلتو هزاران نمونه از حرکت‌های اشیا در یک جریان هوای تولید شده را ثبت کرد و از این‌ها برای ساخت الگو‌هایی (templates) در مورد چگونگی حرکت اشیا روی سطح در یک جریان هوا استفاده کرد.

تحلیل‌های این محققان نشان داد که هر چند جریان هوا عموما بدون نظم است، اما با این حال به اندازه کافی منظم است که بتواند اشیا را به شکل کنترل شده در مسیر‌های مختلف حرکت بدهد حتی به سمت عقب و در جهت سر لوله‌ای (نازل) که باد از آن خارج می‌شود.

ژو در این خصوص توضیح داد: ما الگوریتمی طراحی کردیم که با دو موتور جهت جریان باد را کنترل می‌کند و جریان هوای تولید شده اشیا را در مسیر دلخواه حرکت می‌دهد. این الگوریتم کنترلی بطور مکرر جهت را تنظیم می‌کند تا از این طریق جریان هوا اشیا را در مسیر مورد نظر حرکت بدهد.

وی افزود: مشاهدات به ما اجازه داد تا از جریان هوا برای جابجا کردن اشیا در طول مسیر‌های متفاوت مانند مسیر دایره‌ای شکل یا حتی مسیر‌های به شکل حروف الفبا استفاده کنیم. این روش از لحاظ شکل و جنس اشیا بسیار تطبیق‌پذیر است و ما می‌توانیم جابجایی اشیاء تقریبا به هر شکلی که باشند را کنترل کنیم.

این فناوری هنوز نیازمند اصلاح و بهبود است، اما محققان نسبت به ظرفیت این رویکرد الهام گرفته از طبیعت خوشبین هستند. این روش می‌تواند برای جمع‌آوری نخاله و پسماند و همچنین در کار‌های پردازشی پیچیده در جایی که تماس فیزیکی ناممکن است مانند کار با مدار‌های برقی مفید و قابل استفاده باشد.

نتایج این تحقیقات در نشریه «سامانه‌های هوشمند پیشرفته» منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • استفاده محققان از باد به عنوان ابزاری برای جابجایی اشیا
  • اختراعی که «مرد عنکبوتی» را بی‌اعتبار می‌کند!
  • نقشه ژنتیکی پرواز: پستانداران چگونه تکامل یافتند تا در هوا شناور بمانند؟
  • کشف شگفت انگیز سرنخ‌های ژنتیکی افسردگی
  • به این دلیل چیپس نخورید!
  • افزایش ۶ سال به طول عمر با این سبک زندگی
  • این ۴ نکته عمرتان را ۶ سال افزایش می‌دهد
  • بیماری که با افسردگی مرتبط است
  • تأسیس بانک ذخایر دریایی ایران به مناسبت روز ملی خلیج فارس
  • چرا چپ دست یا راست دست به دنیا می‌آییم؟