Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-05-07@20:43:16 GMT

گرانی لوازم خانگی در سال 97 به بهانه‌های مختلف

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۴۶۶۳۹

بازار لوازم خانگی در سال 97 بازاری پر تلاطم را تجربه کرد و قیمت در آن هر روز به بهانه‌های مختلف از عدم اجازه برای واردات تا گرانی ارز تحت تاثیر مستقیم قرار گرفت.

یکی از بازار‌هایی که در سال ۹۷ پس از تلاطم بازار ارز دچار دگرگونی قیمتی شد، بازار لوازم خانگی بود که در برهه‌ای از سال تقریبا خرید و فروش در آن راکد شد و نه فروشندگان تمایل به فروش داشتند و نه خریداران رغبتی به خرید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوسانات نرخ ارز بهانه‌ای شده بود تا شرکت‌های لوازم خانگی از عرضه کالا به بازار خودداری کنند تا از این طریق بتوانند قیمت‌ها را افزایش دهند و در نتیجه اردیبهشت ماه قیمت‌ها نسبت به سال قبل از آن افزایش یافت.

پس از این افزایش، در حالی که پیش بینی می‌شد تا مدت‌ها قیمت‌ها در این بازار دچار تغییر خاصی نشود اما، با تحولات بازار ارز، بازار لوازم خانگی مجددا دچار دگرگونی شد و فضای آن مجددا به حال و هوای اویل سال برگشت و مجددا تولیدکنندگان شروع به عرضه محدود کردند تا قیمت‌ها رشد کند.

حتی دولت برای حمایت از تولید داخل لوازم خانگی خارجی را به لیست ممنوعیت واردات اضافه کرد اما، تولیدکنندگان داخلی نتوانستند بازار را تامین کنند و قیمت‌ها مجددا افزایش یافت.

تولیدکنندگان برای افزایش قیمت دلایل خود از جمله افزایش قیمت ارز، افزایش هزینه‌ها و کمبود مواد اولیه را ذکر می‌کردند، آن‌ها مدعی بودند در کنار تمام این موارد افزایش نیافتن قیمت از سوی دولت بر روی میزان تولید اثر گذاشت.

به گفته تولید کنندگان، علی رغم افزایش قیمت مواد اولیه با اجازه ندادن برای افزایش قیمت بیشتر در حق آن‌ها اجحاف شد و در نتیجه میزان تولید کاهش یافت.

تولیدکنندگان همچنین مدعی بودند در حالی که قیمت مواد اولیه از جمله فولاد، مس و آلومینیوم حدود ۸۰ درصد افزایش یافته آن‌ها نقدینگی کافی برای خرید مواد اولیه ندارند و قادر به تولید به میزان کافی نیستند.

اوضاع بازار لوازم خانگی در مقطعی به حدی دچار آشفتگی شد که برخی از فروشندگان در بازار از فروش اجناس به مشتریان خودداری کرده و اعلام می‌کردند کالا ندارند یا به بهانه افزایش قیمت ارز کالا را گرانتر به مشتریان می‌فروختند.

این شرایط موجب شده بود قیمت کالا‌ها به چند برابر قیمت کارخانه برسد و در این بین خریدارانی که نیاز به کالا داشتند به مشکل برخورد کرده بودند یا باید قید خرید را می‌زدند یا محصول مورد نظرشان را با قیمت گزافی که از سوی برخی سوءاستفاده‌گران اعلام می‌شد، خریداری می‌کردند.

اما، در ادامه کاهش قیمت ارز، این بازار نیز را تحت تاثیر قرار داد و ترمز تقاضا‌های کاذبی که به دلیل افزایش قیمت‌ها صورت گرفته بود، کشیده شد و خریداران امیدوار بودند قیمت لوازم خانگی نیز کاهش یابد بنابراین از خرید کردن دست کشیدند.

در مقطعی از سال نیز برخی از تولیدکنندگان برای محصولات خود پیش فروش گذاشتند تا هم نقدینگی خود را تامین کنند و هم خریداران به کالا‌های خود بدون استرس افزایش قیمت دست پیدا کنند.

پس از تمام این اتفاقات، با افت قیمت ارز و گران شدن بی حد لوازم خانگی، هیجان در این بازار فروکش کرد و این بازار به دلیل افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها به رکود فرو رفت.

در حالی که خرید و فروش اندکی در بازار صورت می‌گرفت، وزیر صنعت خبر از کاهش قیمت لوازم خانگی داد و در ادامه فعالان این بازار نیز تصمیم گرفتند با رایزنی با تولیدکنندگان قیمت‌ها را کاهش دهند تا رونق به بازار بر گردد.

با ادامه روند رکود در این بازار قیمت‌ها نسبت به گذشته کاهش یافت تا رونق به این بازار برگردد.

با اقتصاد

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000DFV برچسب ها: واردات ، لوازم خانگی ، بازارنیوز

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: واردات لوازم خانگی بازارنیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۴۶۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سبزیجات در مدار گرانی+جدول

به گزارش خبرنگار مهر، قیمت عمده فروشی محصولات کشاورزی برای هفته جاری (۱۷ تا ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) از سوی میدان بزرگ میوه و تره بار تهران اعلام شد.

بازار میوه

قیمت انواع میوه‌های تولید داخل در میوه فروشی‌های مناطق مرکزی رو به پایین شهر نیز به شرح زیر است؛

هر کیلو گرم سیب زرد ۳۹.۸۰۰ تا ۶۹.۸۰۰، سیب قرمز ۳۹.۸۰۰ تا ۵۹.۸۰۰، لیمو شیرین ۵۸ تا ۶۴.۸۰۰، نارنگی ۲۰، کیوی ۷۹.۸۰۰ تا ۸۹، توت فرنگی ۱۷۰ تا ۱۸۸، گریپ‌فروت ۲۴.۸۰۰، نارنگی ۷۹ و پرتقال ۳۰ تا ۴۵ تومان است.

در بازار میوه‌های نوبرانه هر نیم کیلو گرم چاقاله بادام ۱۰۰ و گوجه سبز ۷۵ تا ۹۵ هزار تومان است. همچنین هر کیلو گرم شلیل ۳۴۰ و گلابی وحشی ۲۴۵ تا ۳۶۰ هزار تومان در میوه فروشی‌ها به فروش می‌رسد.

در بازار میوه‌های آبدار هر کیلو گرم هندوانه بین ۱۳ تا ۱۴.۸۰۰، طالبی ۳۴.۸۰۰ و ملون ۲۸ تا ۲۹.۸۰۰ تومان قیمت گذاری شده است.

در بازار میوه‌های وارداتی هم موز هر کیلو گرم ۶۵ تا ۷۹.۸۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

بازار سبزی‌جات

در ادامه قیمت انواع میوه‌های تولید داخل در میوه فروشی‌های مناطق مرکزی رو به پایین شهر می‌آید.

هر کیلو گرم گوجه فرنگی ۳۳.۸۰۰، هویج ۱۹.۸۰۰، کاهو ۲۳.۸۰۰ تا ۲۴.۸۰۰، کلم پیچ ۲۲.۸۰۰، خیار ۲۶.۸۰۰ تا ۳۳.۸۰۰، باقالی ۲۵.۸۰۰، نخود فرنگی ۲۹.۸۰۰، لیمو ترش ۷۵ تا ۱۲۹، لوبیا سبز ۴۴.۸۰۰ و سیر تازه ۱۷۸ هزار تومان تعیین شده است.

سیب زمینی در این بازار هر کیلو گرم ۲۴.۹۰۰ تا ۲۵.۸۰۰، پیاز شیری (سفید) ۲۸.۸۰۰ تا ۳۱.۸۰۰ و پیاز زرد ۲۴.۸۰۰ تا ۳۵.۸۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

گفتنی است؛ در این هفته انواع میوه ۴۲ درصد و سبزیجات ۲۹ درصد ارزان‌تر در میادین و بازارهای میوه و تره بار به فروش می‌رسد. همچنین مواد پروتئینی ۶۴ درصد، غلات ۱۲ درصد، مرغ ۸ درصد، تخم مرغ ۱۸ درصد، قند ۱۸ درصد، شکر ۲۴ درصد و حبوبات ۱۶ درصد ارزان‌تر از سطح شهر است.

در ادامه جدول قیمت عمده فروشی محصولات کشاورزی میدان بزرگ میوه و تره بار تهران قابل مشاهده است.

کد خبر 6097966 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • پاکشوما ۴۹ ساله شد
  • بازار خودرو روی دور تند گرانی افتاد
  • سبزیجات در مدار گرانی+جدول
  • مطالبه لوازم‌خانگی و خودروی کیفی ارزان بر زمین مانده است
  • نرخ خرید در بازار مسکن؛ با ۶ میلیارد در منطقه ۲۱ ملک بخرید+ جدول
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
  • بازار خودرو روی دور تند گرانی افتاد/ آخرین قیمت پژو، سمند، شاهین، کوییک، دنا و تارا + جدول
  • پیش‌بینی جالب درباره قیمت طلا در هفته آینده
  • لوازم‌خانگی ایرانی؛ گران‌تر از برند‌های برتر دنیا
  • با «ساخت ایران» مشکل دارند!