Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ،تصویری که هر شهروند ایرانی از مسجد دارد تصویر مکانی بزرگ است که دارای گلدسته های زیبا همراه با کاشی کاری فیروزه ای رنگ و منقش به آیات قرآن است ،اما مسجدی در آبادان وجود دارد که با همه تصورات ذهنی ما از مسجد متفاوت است.

مسجدی که توسط مسلمانان کشور میانمار در آبادان ساخته شد و در ساخت آن از هنر شبه قاره هند استفاده شده است و به مسجد رنگونی‌ها معروف است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اوایل ساخت پالایشگاه آبادان بسیاری از کارگران و مهندسین فنی از کشور برمه به آبادان مهاجرت کردند تا در ساخت پالایشگاه آبادان مشارکت کنند، این کارگران برمه ای که همه مسلمان بودند برای انجام تشریفات مذهبی خود مسجدی را ساختند که  هم اکنون تبدیل به یکی از نقاط بسیار جذاب و دیدنی شهر آبادان شده است .

عامری نصب رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان آبادان در مورد وجه تسمیه مسجدرنگونی ها درگفتگوبا خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ، گفت :  اهالی شهر رنگون که برای ساخت پالایشگاه آبادان به این شهر مهاجرت کرده بودند ، در ساخت و ساز و نیز اداره مسجد نقش مهمی ایفا  کردند  و حتی یکی از آنها بنام حاج آقا رنگونی مدتی امام جماعت مسجد بود که به همین دلیل مسجد بعد از مدتی به مسجد رنگونی ها معروف می شود.

وی همچنین دراین زمینه گفت: مسجد رنگونی‌ها در سال ۱۲۹۹ بنا نهاده شد، در ابتدا کارگران برمه‌ای از مسئولان پالایشگاه قطعه زمینی برای ساخت عبادتگاه درخواست کردند که در کنار پالایشگاه و مجاورت رودخانه اروند به آن‌ها زمینی داده شد و آنان با آوردن معمار و بنا از هندوستان شروع به ساخت این مسجد کردند.

عامری نصب افزود: گرچه این مسجد برای عبادت کارگر‌ها و پرسنل اهل سنت پالایشگاه بوده، ولی چون در مجاورت رودخانه قرار داشت ملوانان و کارگران کشتی رانی دراین مکان رفت و آمد می‌کردند و حتی کارگران شیعه پالایشگاه نیز از آن برای عبادت استفاده می‌کردند که این نشان دهنده صلح و دوستی بین اهل سنت و تشیع در آن زمان بوده است.

مسجد رنگونی‌های آبادان نقش و نگاری‌های بسیار زیبایی دارد که در نوع خود در کشور بی همتاست و بدون شک متاثر از هنر شبه قاره هند است، این نقش و نگاری‌ها هر کدام نماد و سمبلی از تفکر و اندیشه مسلمانان شبه قاره هند است که در قالب نقوش بسیار زیبا در این مسجد ترسیم شده است.

شهاوند کارشناس اداره میراث فرهنگی شهرستان آبادان نیز درگفتگوبا خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ،گفت: به علت ساخته شدن مسجد توسط استادکاران هندی تمام تزئینات مسجد شباهت به تزئینات معماری معابد و مساجد هندوستان دارد، نقوش هندسی و گیاهی که در نمای بیرونی و داخلی استفاده شده همه دارای نماد و سمبل است.

وی افزود: برای رنگ آمیزی دیوار‌های مسجد از رنگ‌های طبیعی استفاده شده که در آن زمان از هندوستان آورده شد، نکته جالب در ساخت شبستان مسجد استفاده از چهار ستون است که از لوله ها‌ی نفت استفاده شده و درون آن از بتن پر شده است، همین استفاده از چهار ستون، خود نمادی بوده که نشان دهنده چهار خلیفه اهل سنت می‌باشد.

کارشناس اداره میراث فرهنگی شهرستان آبادان همچنین گفت: دیوار‌های مسجد با آجر ساخته شده که گفته می‌شود از بصره آورده شده و پوشش تمام مسجد از بتن می‌باشد و حتی تمام تزئینات را هم با بتن شکل داده اند و این خود یکی از رموز ماندگاری و سلامت نمای بنا تا کنون بوده است.

دو دانشجوی معماری بازدید کننده از مسجد رنگونی‌های آبادان در مورد این مسجد در گفتگوبا خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ،گفتند: طرح و نقشه ساختمان مسجد ساده است، اما تزئینات و نقش ونگاری‌های آن بسیار زیبا و چشم نواز و تداعی کننده هنر بومی هنرمندان هندوستان است.

خوشبختانه در دوران جنگ تحمیلی خسارت کمی به این مسجد وارد شد که پس از جنگ مورد ترمیم قرار گرفت و هم اکنون مسجد رنگونی‌ها با هنر خاص بکار رفته در ساخت آن، در کنار ساحل اروند رود آرمیده است، و زیباییهایش را به رخ بازدید کنندگان می‌کشد.

مسجد رنگونی‌های آبادان به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود، در اسفند ۱۳۷۸ به شماره ۲۲۸۹ بعنوان یک اثر ملی از طرف سازمان میراث فرهنگی، به ثبت رسید.

این مسجد هم اکنون یکی از دیدنی‌های بسیار زیبا و بدیع شهرستان آبادان است که گردشگران بسیاری را به سوی خود میکشاند.

انتهای پیام/ د

گزارش از هدی دریس

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گردشگری بنای تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۴۷۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط است

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، رئیس‌جمهور در دومین همایش بین المللی ایران و آفریقا اولین گام بین جمهوری اسلامی ایران و قاره آفریقا را اراده دو کشور در توسعه روابط دانست و گفت: ضرورت دارد که برنامه دقیقی هم نسبت به کل قاره آفریقا و هم نسبت به یک یک کشور‌های آفریقایی با زمانبدی مشخص شود. اولین گام بین جمهوری اسلامی ایران و قاره آفریقا اراده است، به حمدالله این اراده وجود دارد و این نشست نمادی از اراده کشور‌های آفریقایی و ایران است برای گسترش روابط اقتصادی است.

حجت الاسلام رئیسی دومین گام را شناخت ظرفیت‌های قاره آفریقا و جمهوری اسلامی ایران برشمرد و بیان کرد: بعضا برخی فعالان اقتصادی آشنایی کامل با ظرفیت‌های فی مابین ندارند و برگزاری این همایش به شناخت بهتر ظرفیت‌های متقابل کمک شایانی خواهد کرد.

به گزارش آنا، دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا امروز جمعه هفتم اردیبهشت ماه سال جاری با حضور نمایندگانی در سطح مقامات عالی کشور‌های آفریقایی از جمله وزرای اقتصادی بیش از ۳۰ کشور آفریقایی برگزار شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رئیسی: اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط است
  • حضور ۲۰ کشور آفریقایی در اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا
  • ساخت مسجد در روستای دره بید در بخش ممبی توسط گروه جهادی
  • فروش بیش از ۵۵ هزار تن گوگرد در پالایشگاه گاز ایلام
  • کل کل جدید استقلال و پرسپولیس؛ پالایشگاه و بانک!
  • عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس : خام فروشی نفت ممنوع است؛ اما با افتخار می‌فروشیم!
  • ظرفیت تجارت ایران و آفریقا به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • حمله اوکراین به منطقه اسمولنسک روسیه/ پالایشگاه طعمه حریق شد+فیلم
  • مبتکر روش‌های گوناگون فروش نفت در تحریم شده‌ایم
  • آفریقا سرزمین فرصت‌ها برای شرکت‌های یزدی