Web Analytics Made Easy - Statcounter

انرژی های تجدید پذیر طی ۲ سال گذشته مورد توجه بیشتر مسئولان حوزه انرژی قرار رفته و با اقدااتی که در زمینه افزایش تولید در این بخش انجام شده است ظرفیت ۶۰ میلیارد دلاری را برای سرمایه گذاری خارجی در کشورمان ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، استاده از نوع جدید انرژی با عنوان «انرژی های تجدیدپذیر» در سال های اخیر مورد توجه اکثر کشورهای جهان قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله امتیازاتی که این نوع از انرژی ها نسبت به تنرژی های سنتی دارد کمک به حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی آن است.

 

از سال ۲۰۱۰ تاکنون ظرفیت تولید برق از منابع تجدیدپذیر در جهان به‌طور متوسط سالانه ۸ الی ۹ درصد رشد داشته که این رقم بیش از ۲ برابر متوسط نرخ رشد سالانه تولید برق از منابع تجدیدناپذیر است. تنها در سال ۲۰۱۷ ظرفیت جهانی تولید برق از منابع تجدیدپذیر، ۱۶۷ گیگاوات افزایش یافت؛ ظرفیتی که برای تأمین برق کشور بزرگ و پرجمعیتی مانند برزیل کفایت می‌کند. در این میان نیروگاههای بادی و خورشیدی بیشترین سهم را از ظرفیت‌های جدید احداث‌شده با تکیه بر منابع تجدیدپذیر داشته‌اند. در بین مناطق مختلف جهان، قاره آسیا بیشترین نرخ رشد را در تولید برق از منابع تجدیدپذیر به خود اختصاص داده است و اکنون بیش از ۴۲ درصد از کل ظرفیت نیروگاهی متکی به منابع تجدیدپذیر را در اختیار دارد.

 

در ایران نیز در چند سال اخیر این نوع از انرژی ها و استفاده از آنها در دستور کار قرار گرفته است و از آنجا که در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد از برق تولیدی کشور از سوزاندن سوخت‌های فسیلی مانند گاز، گازوئیل و نفت کوره در نیروگاه‌های حرارتی تولید می‌شود؛ محدودیت سوخت‌های فسیلی در تامین انرژی برق، آلایندگی هوا، افزایش دمای کره زمین و نیاز به سوخت‌های فسیلی در تولید محصولات پتروشیمی و تبدیل به ارزش افزوده بیشتر از علت‌های اصلی توجه بیشتر به انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق است.

 

از میان انرژی‌های تجدیدپذیر موجود، انرژی باد و خورشید از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند.مطالعات در حوزه تولید برق از انرژی باد نشان داده است که ظرفیت تولید برق از انرژی باد به میزان ۴۰هزار مگاوات در کشور وجود دارد. همچنین در حوزه انرژی خورشیدی کشور ایران با در اختیار داشتن ۳۰۰ روز آفتابی در سال از جایگاه ویژه‌ای برای تولید برق برخوردار است از این رو در سال های اخیر شاهد ساخت و بهره برداری از تعداد زیادی از نیروگاه های برق با استفاده از انرژی خورشیدی هستیم.

 

در همین زمینه بنا به گفته رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق «در طی 2 سال گذشته بیش از 11 تولید تجهیزات انرژی‎های تجدیدپذیر در کشور راه‌اندازی شده است. این خطوط شامل مراکز تولید توربین‌های بادی، صفحات خورشیدی و تمامی مواد اولیه و تامین و تجهیزات و قطعاتی است که پس از این در کشور ما به سادگی از محل منابع داهلی قابل تامین خواهد بود؛ چرا که دانش فنی و علم مورد نیاز برای طراحی این اقلام را در اختیار داریم و مواد اولیه آن نیز در معادن کشور ما وجود دارد.»

پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو(پاون) به نقل از «سیدمحمد صادق‌زاده» نوشته است: «در حال حاضر 400 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر جدید در حال احداث است که اگر 700 ظرفیت به مدار آمده واحدهای موجود را با حدود 57 هزار مگاوات ظرفیت پیک مصرف برق شبکه در تابستان مقایسه کنیم مشخص خواهد شد که ظرفیت تولید برق تجدیدپذیرها هم اکنون به بیش از یک درصد رسیده است. براساس برآورد صورت گرفته با تکمیل 400 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در حال ساخت و تکمیل این واحدها سهم تجدیدپذیرها در چرخه تولید برق کشور به حدود دو درصد خواهد رسید که براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته این روند ادامه پیدا خواهد کرد تا تکلیف پنج درصدی را که قانون برنامه ششم توسعه در این زمینه مشخص کرده را بتوانیم عملیاتی کنیم

 

افزایش ظرفیت تولیدی در این بخش باعث افزایش تمایل سرمایه گذاران برای حضورشان در حوزه انرژی های تجدیدپذیر ایران شده است تا جایی که بنا به گفته نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران ظرفیت انرژی‌های نو در کشور حدود ۶۰ هزار مگاوات است که توانایی جذب ۶۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی را دارد.

 

«حمیدرضا صالحی» در این رابطه به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: «در ایران با روی کار آمدن دولت یازدهم، استفاده از انرژی‌های نو وارد مرحله‌ای تازه شد و در این دوره با قیمت گذاری‌های جذاب برای خرید انرژی‌های نو بسیاری از شرکت‌های خصوصی شروع به فعالیت کردند. انرژی‌های نو، سهم کمی از انرژی تولید در کشور را دارد. تا امروز ۷۰۰ مگاوات برق از انرژی‌های نو تولید شده کمتر از یک درصد از برق تولید شده در نیروگاه‌های حرارتی کشور است، که باید در پایان برنامه ششم توسعه، به ۵۰۰۰ مگابایت برسد.»

وی تصریح کرده است: «ظرفیت انرژی‌های نو در کشور شامل آبی و بادی حدود ۶۰ هزار مگاوات است که توانایی جذب ۶۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی را دارد و می‌تواند فرصت ویژه‌ای برای رونق بخش انرژی کشور باشد. برای تامین منابع مالی بخش انرژی نو به ازای مصرف هر کیلو وات برق، ۵۰ ریال را در قبوض پرداختی مشترکان در سال ۹۵ محاسبه می‌کنند که این رقم در بودجه سال ۹۷، ۶۰ ریال پیش‌بینی شده است. ۱۲۸۰ میلیارد تومان از منابع حاصله به نام برق روستایی و توسعه برق تجدیدپذیر در نظر گرفته شده که باید در بخش انرژی‌های نو سرمایه گذاری شود.»

 

گفتنی است از تیرماه سال ۱۳۸۸ تا پایان دی‌ماه سال ۹۷، 2 میلیارد و ۷۵۱ میلیون کیلووات ساعت انرژی از منابع تجدیدپذیر، تولید شده که این میزان تولید برق از محل انرژی‌های تجدیدپذیر، توانسته از انتشار حدود یک میلیون و ۸۹۸ هزار تن گاز گلخانه‌ای بکاهد. همچنین این میزان تولید انرژی‌های نو باعث شده ۷۸۱ میلیون مترمکعب از مصرف سوخت‌های فسیلی در کشور که جزو عوامل اصلی آلایندگی هوا است، کاسته شود. این میزان تولید انرژی‌های نو باعث صرفه‌جویی ۶۰۵ میلیون لیتری مصرف آب در سال‌های اخیر شده است که سهم دی‌ماه به تنهایی، حدود ۱۴ میلیون لیتر بوده است./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: سیل خسارت سیل بارندگی و سیلاب مسافران نوروزی خسارت سیلاب سیلاب شیراز خبرگزاری شبستان دولت سیل گلستان انرژی تجدیدپذیر سرمایه گذاری خارجی جذب سرمایه گذاری سرمایه گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۴۹۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سود ۳۱۷ میلیون دلاری پالایشگاه آبادان در سال گذشته

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نفت، حکیم قیم با اشاره به ارائه اطلاعات اشتباه و گمراه‌کننده در برخی پایگاه‌های خبری درباره سوددهی این پالایشگاه در سال‌های گذشته، بیان کرد: سوددهی پالایشگاه آبادان در سال ۱۳۹۹ طبق صورت نهایی تأیید شده حسابرسی پالایشگاه مبلغ ۴۱۳ میلیارد تومان معادل ۴ دهم همت است که با احتساب نرخ تسعیر، حدود ۱۶ تا ۱۷ میلیون دلار می‌شود. بنابراین مدارک گمراه‌کننده منتشر شده در پایگاه‌های خبری، پیش‌نویس اولیه بوده است.

وی افزود: بر اساس همین اسناد مالی، در سال ۱۳۹۸ مبلغ ۳.۹ همت ضرر متوجه پالایشگاه آبادان شده است که با توجه به نرخ تسعیر همان زمان (۴۲۰۰ تومان) مبلغی حدود ۹۳۰ میلیون دلار زیان را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان تأکید کرد: در سال ۱۴۰۰ و با روی کار آمدن دولت سیزدهم، سوددهی این مجتمع پالایشی به ۱۰.۶ همت معادل ۴۲۵ میلیون دلار رسیده است که نشان‌دهنده تحول در این پالایشگاه در دو سال اخیر بوده است؛ این روند سوددهی همچنان ادامه داشت تا جایی که در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۱۲ همت به‌عنوان حداقل سود رسید که با احتساب نرخ تسعیر سال گذشته مبلغی معادل ۳۱۷ میلیون دلار سوددهی را نشان می‌دهد؛ بنابراین باید گفت بعضی اطلاعات منتشر شده کاملاً خلاف واقعیت است و با حذف مستندات واقعی منتشر شده است.

طرح ابتکاری پالایشگاه آبادان در دولت سیزدهم برای افزایش ظرفیت پالایشی آبادان

قیم با اشاره به تکمیل بخش نخست فاز دوم طرح توسعه و تثبیت ظرفیت این پالایشگاه در دولت سیزدهم گفت: پروژه ملی و بزرگ فاز ۲ که از سال ۱۳۹۶ آغاز شده بود و قرار بود ظرف سه سال و نیم به بهره‌برداری برسد، پس از چهار سال و در حالی که تنها ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و سررسید اقساط منابع مالی آن فرارسیده بود، تحویل دولت سیزدهم شد. به همین دلیل متأسفانه به‌اجبار به دلیل سررسید شدن اقساط، در سال ۱۴۰۰ دو قسط اول و دوم از اصل منابع پرداخت شد که ضرر بزرگی به شمار می‌آمد.

وی افزود: دولت سیزدهم با عزم و جدیتی که برای تکمیل این پروژه نشان داد، در مدت‌زمانی کمتر از ۱۴ ماه این پروژه را با ثبت رکوردی بی‌نظیر به مرز ۹۰ درصد پیشرفت رساند و به لطف خدا توانستیم نخستین واحد ۲۱۰ هزار بشکه‌ای را در روز پایانی سال ۱۴۰۱ با حضور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری برسانیم که سبب تحولی بزرگ در پالایشگاه شد. اما این پروژه شاید دلیل اصلی جهش سود پالایشی پالایشگاه نبود و درواقع افزایش ظرفیت محقق‌شده، با طرحی ابتکاری با استفاده از امکانات موجود اجرایی شد و توانستیم ظرفیت این پالایشگاه را که قرار بود پس از راه‌اندازی فاز ۲ به ۳۶۰ هزار بشکه محدود شود، تا ۴۲۲ هزار بشکه در سال ۱۴۰۲ افزایش دهیم و مقدار تولید بنزین و نفت‌گاز را به مقدار قابل توجهی در سال ۱۴۰۲ برسانیم.

نقش مؤثر پالایشگاه آبادان در رفع ناترازی با تولید روزانه ۱۵ میلیون لیتر بنزین

مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان درباره حجم تولید محصولات اصلی این پالایشگاه با افزایش ظرفیت پالایشی این مجتمع گفت: مقدار تولید بنزین پالایشگاه آبادان در زمان آغاز به کار دولت سیزدهم، ۸.۸ میلیون لیتر بود که در انتهای سال ۱۴۰۲، این عدد با ثبت رقم میانگین ۱۵ میلیون لیتر در روز، تولید بنزین را در این پالایشگاه به دو برابر رساند و سبب شد نقشی بسزا در کاهش ناترازی انرژی کشور داشته باشیم.

قیم بیان کرد: در نفت‌گاز نیز با طرح ابتکاری وزارت نفت در فصل سرما که نیاز وافر به گاز طبیعی داشتیم، مازوت را با نفت‌گاز جایگزین کردیم. نزدیک به ۳ میلیارد لیتر نفت‌گاز در نیروگاه‌های برقی ما در سال ۱۴۰۲ به مصرف رسید که ۲ میلیارد لیتر آن را پالایشگاه آبادان از محل افزایش ظرفیت خود به انجام رسانده است و به لطف خدا توانستیم بیش از دوسوم ناترازی انرژی در این بخش را از محل تولیدات پالایشگاه آبادان رفع کنیم که علاوه بر تأمین نیاز داخلی، باعث جلوگیری از خروج ارز و واردات سوخت به کشور شد.

وی ابراز امیدواری کرد: با تکمیل فاز ۲ در ماه آینده، دوباره ۳ تا ۴ میلیون لیتر به تولید نفت‌گاز پالایشگاه آبادان افزوده شده و شاهد ناترازی در این بخش نباشیم.

پیش‌بینی رشد ۲۰ درصدی سوددهی پالایشگاه آبادان در سال ۱۴۰۳

قیم برنامه سال ۱۴۰۳ این پالایشگاه در سال ۱۴۰۳ را پالایش میانگین ۴۸۰ هزار بشکه نفت خام در روز اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم ظرفیت پالایشی واقعی امسال به روزانه ۵۰۰ تا ۵۲۰ هزار بشکه برسد و بتوانیم از همین محل، بودجه تکمیل بخش دوم فاز دوم را نیز تأمین کنیم.

وی افزود: در برنامه هفتم توسعه در نظر داریم با نوسازی واحدهای قدیمی با تکنولوژی داخلی، ضمن افزایش بهره‌وری واحدهای تقطیر و پالایشی، ظرفیت پالایشگاه را افزایش داده و نیازهای داخلی را تا حد امکان تأمین کنیم.

تولید روزانه ۲۱ میلیون لیتر بنزین و ۲۵ میلیون لیتر نفت‌گاز در پایان سال ۱۴۰۳

مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان تصریح کرد: با توجه به افزایش ظرفیت پارسال، مقدار تولید نفت‌گاز ما حدود ۱۹ میلیون لیتر در روز است که امیدواریم طی یکی دو ماه آینده این مقدار را به ۲۳ میلیون لیتر در روز و در پایان سال ۱۴۰۳ به ۲۵ میلیون لیتر در روز برسانیم.

قیم بیان کرد: در حوزه بنزین نیز در سال ۱۴۰۲ مقدار ۱۵ تا ۱۸ میلیون لیتر تولید بنزین داشتیم که این مقدار طی ۵۰ روز نخست سال ۱۴۰۳ به بیش از ۱۸ میلیون لیتر رسیده است و امیدواریم تا پایان سال، این رقم به ۲۰ تا ۲۱ میلیون لیتر در روز برسد.

صدور نخستین بار برخی محصولات پالایشگاه آبادان

وی گفت: در سال ۱۴۰۳ تعداد و تنوع محصولات پالایشگاه آبادان به مقدار قابل توجهی افزایش می‌یابد که امیدواریم طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده، برای نخستین بار صادرکننده برخی محصولات جدید به خارج از کشور باشیم و سود پالایشگاه در مقایسه با پارسال (۱۴۰۲) ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان یادآور شد: با مساعدت رئیس‌جمهوری و همکاری مجلس شورای اسلامی، منابع مالی موردنیاز بخش دوم فاز ۲ طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان در بودجه سال جاری لحاظ شده است و عملیات اجرایی این طرح ظرف چند هفته آینده آغاز خواهد شد. سرمایه‌گذاری این پروژه معادل ۲ میلیارد دلار است و ظرف ۴۲ ماه اجرایی خواهد شد که نقش مهمی در افزایش اشتغال‌زایی و ایجاد ارزش افزوده در کشور خواهد داشت.

کد خبر 6099156 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • صندوق ‏توسعه ملی برای رفع عقب‌ماندگی در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر پیشگام می‌شود
  • سود ۳۱۷ میلیون دلاری پالایشگاه آبادان در سال گذشته
  • تابستان منهای خاموشی
  • افزایش چشمگیر مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان
  • «رامهرمز» ظرفیت مناسبی برای تولیدات پایین دستی پتروشیمی دارد
  • هدر رفت ۲۵ میلیون دلاری بنزین در سال
  • استاندارد کیفی و سرعت سوددهی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی + اینفوگرافیک
  • رشد اقتصادی پایدار در صنعت نفت با بهینه‌سازی مصرف انرژی
  • شهرک انرژی در تهران احداث می‌شود
  • ظرفیت‌های استان بوشهر برای مشارکت مردم در جهش تولید پای کار بیاید