Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - يزد - ايرنا - با توجه به افزايش تعداد سفرهاي نوروزي و بازديد گردشگران و ميهمانان از آثار تاريخي و طبيعي شهر نمونه گردشگري ابرکوه، سايت تکثير گورخر ايراني اين شهرستان مکان مناسبي براي بازديد است.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، در سايت تکثير گورخر ايراني استان يزد واقع در منطقه پنج‌انگشتي ابرکوه، 23 رأس اين گونه جانوري زيست مي‌کنند، به همين علت به منطقه‌اي بسيار جذاب و مستعد براي توسعه صنعت گردشگري تبديل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در اين منطقه ظرفيت‌هاي طبيعي زيادي براي بازديد گردشگران داخلي، خارجي و دوستداران طبيعت با توجه به حضور گورخرها فراهم است .
علاوه بر مسافران و گردشگران نوروزي ، دوستداران و علاقه‌مندان به طبيعت مي‌توانند ، از سايت تکثيرگورخرايراني که از طبيعت جالب و قشنگ منطقه برخوردار است ، بازديد کنند.
سايت يادشده در محدوده‌اي به مساحت 160 هکتار که در فاصله 60 کيلومتري مرکز اين شهرستان در مسير جاده ابرکوه - مروست خاتم قرار دارد.
ابرکوه درگذشته يکي از زيستگاه‌هاي مهم حيات‌وحش در فلات مرکزي ايران بود، که تا اواخر دهه 40 تعدادي گورخر، آهو و جبير در آن زيست مي‌کردند.
حتي در گزارش‌هاي اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت، کفه(کوير) ابرکوه به‌عنوان يکي از زيستگاه‌هاي خوب گورخر در ايران يادشده است.
دشت‌هاي اين شهرستان از يک‌طرف به تالاب بين‌المللي گاوخوني و از جنوب تا بهرام گور فارس و از طرف غرب به کوه‌هاي زاگرس و از شرق به کوير ابرکوه – مروست شهرستان خاتم منتهي مي‌شود.
اين منطقه با توجه به گستردگي و تنوع زيستگاهي عامل پيدايش تنوع حيات‌وحش و غناي زيستي است.
سرپرست اداره حفاظت از محيط‌ زيست ابرکوه در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا افزود: متأسفانه در دهه‌هاي 40 و 50 اين زيستگاه مورد تاخت‌وتاز شکارچيان قرار گرفت و آسيب جدي به آن وارد و جمعيت گورخر به‌طورکلي منقرض شد و تعداد آهو و جبير در آن بسيار کاهش پيدا کرد.
حسن تيموري با اشاره به کوهستان‌هاي غرب ابرکوه که شرق زاگرس محسوب مي‌شود، يادآور شد: منطقه از چشمه‌سارهاي متعدد و پوشش گياهي خوبي برخوردار بود و تعدادي از جمعيت کل بز و قوچ ميش در آن زندگي مي‌کرد که آسيب جدي به آن وارد شد و به تدريج تعداد اين 2 گونه جانوري هم کاهش يافت.
وي بيان کرد: بااين‌حال چون بستر و زيستگاه حضور گونه‌هاي ارزشمند به‌واسطه سابقه تاريخي بسيار خوب ، مهيا بود، تکثير گورخر به‌عنوان تلاشي براي بازگرداندن اين گونه به طبيعت و ممنوع شدن شکار در رويشگاه تاغستان ها و تاغ زارهاي طبيعي ابرکوه به‌عنوان منطقه شکارممنوع موردتوجه قرار گرفت.
تيموري ادامه داد: درختان و بوته‌هاي تاغ تا دهه 60 عمدتاً براي تهيه زغال قطع و سوزانده مي‌شد و بقاياي ناچيز تاغ زارها در سال 1380 تحت عنوان کفه تاغستان و کوه‌هاي « عيش و اعلي » به‌عنوان منطقه شکارممنوع و تحت مديريت محيط‌زيست انتخاب شد.
وي اضافه کرد: در اين منطقه گونه‌هايي چون گورخر، جبير و آهو درگذشته وجود داشت، که به دليل شکار بي‌رويه، اين گونه‌ها از بين رفتند و امروزه بازگرداندن آن‌ها به دليل تخريب زيستگاه‌ها تقريباً امکان‌پذير نيست.
به گفته وي اکنون کل و بز، قوچ ميش ، جبير و آهو و پرندگاني همچون باقرقره، زاغ بور ، عقاب طلايي ، هوبره ، کبک ... و گوشت خوراني مانند کفتار ، گرگ ، پلنگ و روباه و شاه روباه و تعداد اندکي آهو و جبير در منطقه شکارممنوع کفه تاغستان زيست مي‌کنند.
سرپرست اداره حفاظت از محيط ‌زيست ابرکوه با اشاره به آغاز فعاليت سايت تکثير و پرورش پنج‌ انگشتي ابرکوه در سال 1389تأکيد کرد: هم‌اکنون 17 رأس گورخر ايراني بالغ و سه رأس کره ماده و سه رأس کره نر در اين سايت نگهداري مي‌شوند.
تيموري افزود: دوره بارداري گورخرها 12 ماه و کره گورخرها معمولاً در 48 ماهگي بالغ مي‌شوند و اگر شرايط آب و هوايي منطقه خوب و منبع غذايي حيوان به‌اندازه کافي تأمين‌شده باشد، گورخرهاي ايراني هرسال قادر به زادآوري هستند.
وي، بابيان اينکه اين شهرستان درگذشته يکي از زيستگاه‌هاي مهم حيات‌وحش استان بود، افزود: در نظر است در آينده ، ديگر گونه‌هايي که در دشت ابرکوه منقرض شدند را احيا کنيم.
همچنين فرماندار ابرکوه در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: اين شهرستان آثار تاريخي ، طبيعي و مکان‌هاي جذابي براي بازديد گردشگران داخلي و خارجي دارد و منطقه پنج‌انگشتي ، سايت تکثير گورخر ايراني است که فضاي طبيعي و بکر آن براي بازديدکنندگان داخلي و خارجي بسيار جذاب و ديدني است.
محمدکاظمي نسب اظهار کرد: در اين منطقه حفاظت‌شده ، تعدادي گورخر ايراني از طرف اداره حفاظت از محيط ‌زيست شهرستان نگهداري مي‌شوند.
وي يادآور شد: در حوزه گردشگري ابرکوه شاخصه‌هاي ممتازي در عرصه‌هاي تاريخي ، طبيعي و خانه‌هاي بوم گردي وجود دارد.
فرماندار ابرکوه بيان کرد: اين شهرستان علاوه بر کشاورزي ، دامپروري و صنعت در حوزه گردشگري ( آثار تاريخي ، طبيعي ) از ظرفيت‌ها و فرصت‌هاي بالاي گردشگري برخوردار است.
وي تصريح کرد: ابرکوه ظرفيت‌هاي خوبي در حوزه گردشگري دارد و به‌واسطه وجود آثار شاخص طبيعي و تاريخي بي‌نظير و يا کم‌نظير است به‌عنوان يکي از 14شهر نمونه گردشگري کشور انتخاب‌شده است.
کاظمي نسب ادامه داد: اين شهرستان با 162 هکتار بافت تاريخي ظرفيت‌هاي زيادي براي تبديل قطب گردشگري استان يزد در سطح ملي دارد.
فرماندار ابرکوه يادآور شد: تاکنون از 400 اثر تاريخي و طبيعي شناسايي‌شده، 136 اثر آن در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيد.
کاظمي نسب خاطرنشان کرد: ثبت درخت سرو 4500 ساله اين شهر در فهرست آثار جهاني ازجمله مطالبات مردمي و مسئولان منطقه است.
رئيس ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي ابرکوه هم به ايرنا گفت: منطقه پنج‌انگشتي در فاصله 60 کيلومتري مرکز شهرستان و در کنار جاده‌هاي تاريخي ادويه و شاخه‌اي از جاده ابريشم قرار دارد.
مجاهد کرباسي افزود: در اين منطقه از آثاري تاريخي که در اطراف کوه پنج‌انگشت وجود دارد، مي‌توان به جاده تاريخي ادويه، بخشي از مسير راه شاهي تاريخي، کوه کلات، شاخه‌اي از جاده ابريشم، دخمه‌هاي تاريخي معروف به دخمه شاهوار، قلعه هاروني و آثار تاريخي متعدد و ارزشمند ديگر اشاره کرد.
کرباسي ادامه داد: کوه پنج‌انگشتي ابرکوه از نظر طبيعي داراي فسيل‌ها و سنگواره‌هايي است که نمايانگر گذشته طبيعي اين منطقه است.
وي اظهار کرد: کوه يادشده از منظر طبيعي در بين 2 منطقه نمکزار و کوهستاني قرار دارد و بخش شمالي آن درگذشته نه‌چندان دور باتلاقي و نمکزار طبيعي بود و بخش جنوبي آن کوه‌هاي زنجير مانند زاگرس قرار دارد.
کرباسي تأکيد کرد: اين ديوار طبيعي در تاريخ ايران اهميت زيادي داشته است، به‌نحوي‌که تنها از معبرها و شکاف‌هاي دره‌هاي اين کوه‌ها امکان ارتباط شمال و جنوب ممکن بود.
اين مسئول يادآور شد: يکي از اين گذرگاه‌ها که در نزديک منطقه پنج‌ انگشتي قرار دارد و بارها در شاهنامه فردوسي از آن نام‌برده شده، «تنگه پوزه سياه» است.
سه اثر طبيعي، منزلگاه امام رضا (ع)، خانه آقازاده ، مجموعه دهکده توريستي قلعه تيجرد ، خانه‌هاي قديمي ، قلعه‌هاي تاريخي ، مسجد جامع ، کوه گنبد عالي و سرو 4500 ساله از آثار تاريخي شاخص منطقه است.
مرکز شهرستان 53 هزار نفر ابرکوه در 140 کيلومتري جنوب غربي شهر يزد و در مسير جاده اصلي يزد - شيراز قرار دارد و فاصله اين شهر تا شيراز 300 کيلومتر و تا اصفهان 280 کيلومتر است.
7540/ 2047/
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۵۰۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است

مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: رسیدگی به بحث فرونشست‌ها در آثار و ابنیه تاریخی از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از میراث آریا، فاطمه داوری در سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین اظهار کرد: شرایط آثار و ابنیه تاریخی در دوره معاصر با توجه به تغییرات اقلیمی نسبت به دوره‌های تاریخی گذشته دچار بحران‌های گوناگونی شده، اما در راستای وظیفه ذاتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین یکی از برنامه‌هایی است که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سال ۱۴۰۳ برای رسیدگی به موضوع فرونشست‌ها برگزار کرده است.

وی افزود: سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین با بررسی بنای آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی به‌عنوان نمونه مطالعه در استان سمنان، پروژه‌ای است که با همکاری میان معاونت میراث فرهنگی وزارت و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان، دانشگاه اصفهان، مؤسسه بین‌المللی ایسکارسا است که آخرین نتایج و دستاوردهای متخصصان داخلی و خارجی در زمینه فرونشست در ابنیه تاریخی عرضه می‌شود.

مدیرکل حفظ و احیا بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: این سمینار نشان داد تغییرات اقلیمی و بحران‌های طبیعی فرونشست‌ها ما را با موضوعی تخریب‌کننده‌ای مواجه کرده بنابراین عزمی راسخ، جدی لازم است تا از بناها با افزایش تاب‌آوری و استحکام‌بخشی، در برابر تهدیدهای طبیعی محافظت کنیم.

داوری عنوان کرد: بررسی بنای آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی به‌عنوان نمونه مطالعه در استان سمنان یک نمونه و الگو فرایندی است که استاندارد نحوه مواجه با یک اثر تاریخی را با فرونشست در مطالعه و شناخت شناسایی کرد و اطلاعاتی جدید و به روز را در این حوزه اعلام کرده است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم تا این الگو را کامل کنیم تا بتوانیم از آن به‌عنوان یک الگو اجرایی حفاظت و مرمت اثر به سایر آثار و ابنیه تاریخی تعمیم دهیم.

کد خبر 747823

دیگر خبرها

  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است
  • با هزینه کم به 3 شهر ترکیه سفر کنید
  • نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شدند
  • برگزاری جشن «اصفهان رو» ویژه هفته اصفهان در منطقه ۱۰/ بازدید رایگان از اماکن تاریخی شهر
  • برگزاری رویداد «اصفهان رو» ویژه هفته اصفهان در منطقه ۱۰/ بازدید رایگان از اماکن تاریخی شهر
  • نخستین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شد
  • افت ۲۵ متری سفره‌های آبخوان منطقه کاشمر
  • تولد نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی امسال در پارک ملی کرخه
  • اولین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه خوزستان متولد شدند
  • ۵۶ پروژه نیمه‌تمام در ابرکوه منتظر تامین اعتبار