Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- مرحله نهایی رزمایش بزرگ نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی با عنوان «ولایت ۹۷» از روز جمعه ۳ اسفند ۹۷ به مدت ۳ روز برگزار شد.

گروه سیاسی خبرگزاری میزان؛ مرحله نهایی رزمایش بزرگ نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی با عنوان «ولایت ۹۷» از روز جمعه ۳ اسفند به مدت ۳ روز برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این رزمایش بزرگ که در گستره‌ای به وسعت بیش از دو میلیون کیلومتر مربع از شرق تنگه هرمز، دریای عمان و شمال اقیانوس هند (تا مدار ۱۰ درجه) در حال برگزار شد، ضمن اجرای سناریو‌های تاکنیکی آفندی و پدافندی برای حراست از آب‌های سرزمینی کشورمان و حفظ خطوط مواصلاتی و به اهتزاز در آوردن پرچم جمهوری اسلامی ایران، برخی از مهمترین سامانه‌های رزمی از جمله موشک‌های کروز دریایی، اژدر و سامانه‌های راکت‌انداز از روی شناور‌های سطحی، زیر سطحی و یگان‌های پروازی مورد تست و ازمایش قرار گرفتند.

روز اول
رژه فاتح، سهند و ...
انجام رژه دریایی انواع شناور‌های سطحی و زیر سطحی و یگان‌های پروازی نیروی دریایی ارتش در دریای عمان، نخستین مرحله این رزمایش ۳ روزه بود.

در جریان این رژه دریایی، زیردریایی تمام ایرانی فاتح که روز ۲۹ بهمن ۹۷ با حضور رئیس جمهور به ناوگان نداجا الحاق شده بود و همچنین ناوشکن بومی جمهوری اسلامی ایران سهند که آذرماه امسال مورد بهره‌برداری قرار گرفت، برای اولین بار در رژه ادوات و تجهیزات نیروی دریایی ارتش حاضر شدند.

عملیات تاخت آب‌خاکی تکاوران
در فاز دوم روز نخست رزمایش، یگان‌های تکاوری و تفنگداران دریایی نیروی دریایی، با بکارگیری انواع تجهیزات و سلاح‌های خود ازجمله قایق‌های تندرو، شناور‌های هجومی و ناوچه‌های راکت انداز به سمت اهداف از پیش تعیین شده در سواحل جنوبی کشور یورش بردند.

این تکاوران در مقابله با عملیات تهاجمی سنگین دشمن، با تسلط بر راهبرد‌های رزمی و رصد اطلاعاتی و عملیاتی یگان‌های نفوذ کننده مانع هرگونه فعالیت عملیاتی و تجسس اطلاعاتی دشمن شده و با پشتیبانی یگان‌های پدافند ساحلی نسبت به اجرای آتش سبک و سنگین توپخانه‌ای بر روی اهداف از پیش تعیین شده اقدام کردند.

در این مرحله از رزمایش، تکاوران موفق شدند در مدت زمان بسیار کم، مانع از پیشروی یگان‌های مهاجم شوند.

مین‌ریزی بالگرد‌های دریایی
در فاز سوم روز نخست رزمایش، انهدام واحد‌های شناور دشمن توسط شناور‌های تندروی آذرخش، شهاب و رعد مجهز به راکت انداز و همچنین عملیات مین ریزی، دفاع ساحلی توسط توپخانه ساحلی، اجرای تازش موتوری در سواحل و هلی برن تفنگداران بوسیله بالگرد‌های یگان هوادریا از جمله دیگر عملیات‌های صورت گرفت. هواناو‌های یگان هوادریا نیز بخش مهمی از اجرای این مرحله از رزمایش را برعهده داشتند و به حمل و نقل سریع نیرو‌ها در مناطق مختلف عملیاتی پرداختند.  

روز دوم
انهدام اهداف دریایی توسط سامانه موشکی «ساحل به دریا»
در دومین روز رزمایش ولایت ۹۷، ناوشکن شهید دریابان نقدی، ناوچه موشک انداز تبرزین و سامانه موشکی ساحل به دریا، اهداف دریایی از پیش تعیین شده را منهدم کردند.

همچنین دو شناور این نیرو شامل ناوشکن شهید دریابان نقدی و ناوچه موشک انداز تبرزین، با شلیک دو فروند موشک کروز قادر و قدیر، اهداف دریایی مورد نظر را منهدم کردند. علاوه بر این دو شناور، سامانه موشکی ساحل به دریا نیز با پرتاب یک فروند موشک قادر، هدف خود را در دریا مورد اصابت قرار داد.

موشک‌های قادر با برد ٢٥٠ و قدیر با برد ٣٠٠ کیلومتر، قابلیت شلیک از روی شناور‌های سطحی، سامانه‌های ساخلی و هواگرد را دارند. همچنین در دومین روز از مرحله نمایش قدرت رزمایش دریایی ولایت ۹۷، یگان‌های زیرسطحی نیروی دریایی، با بکارگیری انواع اژدرها، به مقابله با تهدیدات سطحی و زیرسطحی پرداختند.

در جریان این تمرین، زیردریایی طارق اقدام به پرتاب اژدر الکتریکی کرده وزیردریایی غدیر نیز اژدر والفجر را شلیک کرد. یک فروند بالگرد SH نیز در ادامه این رزمایش، با پرتاب اژدر مارک ۴۶، هدف خود را در دریا مورد اصابت قرار داد.

انهدام اهداف دریایی با شلیک پهپاد‌ها
در ادامه دومین روز از مرحله سوم رزمایش دریایی ولایت ۹۷، هواپیما‌های بدون سرنشین نیروی دریایی مجهز به انواع بمب اقدام به مقابله با یگان‌های دشمن فرضی کردند.

در ادامه این عملیات، یکان‌های پدافندی نیروی دریایی نیز تواستند با سامانه‌های در اختیار خود از جمله موشک دوش پرتاب میثاق، یک فروند پهپاد متعلق به دشمن که قصد نفوذ به آسمان کشورمان را داشتن، مورد اصابت قرار داده و سرنگون کنند.

شلیک موفقیت‌آمیز موشک کروز توسط هواناو نیروی دریایی
در ادامه دومین روز از مرحله سوم رزمایش ولایت ۹۷، هواناو‌های یگان هوادریا، در کنار انجام ماموریت‌های ذاتی خود یعنی حمل و نقل سریع نیرو‌ها در مناطق مختلف عملیاتی، اقدام به پرتاب موشک کروز سطح به سطح نیز کردند.

این موشک توانست هدف مورد نظر را در فاصله دور با موفقیت مورد اصابت قرار دهد. یگان‌های هواناو نداجا در سال‌های اخیر به سامانه‌های موشک انداز مجهز شده‌اند که می‌توانند نقش مهمی در مقابله با دشمن ایفا کنند.

متخصصان جوان نیروی دریایی ارتش با ابتکار و دانش توانستند برای اولین بار هواناو‌هایی که تاکنون فقط ماموریت جابجایی نیرو‌ها را برعهده داشتند به سامانه‌های پرتاپ موشک مجهز کرده و در این رزمایش با موفقیت به سمت اهداف از پیش تعیین شده پرتاپ کنند.

روز سوم
شلیک موشک از زیردریایی غدیر
در سومین روز از مرحله نهایی رزمایش ولایت ۹۷، یک فروند زیردریایی سبک از کلاس غدیر اقدام به پرتاب موشک کروز ضدسطحی کرد. به دلیل محدودیت شعاع عملیاتی اژدر‌ها و احتمال کشف مکان زیردریایی در هنگام پرتاب موشک اژدر، با ابتکار و تلاش جهادی متخصصان جوان نیروی دریایی ارتش و صنایع وزارت دفاع کشور برای اولین بار موشک از عمق دریا به سمت هدف پرتاب شده و بدوت اینکه مکان پرتاب و موقعیت کشف شود می‌تواند یگان‌های دشمن را مورد اصابت قرار دهد.

دیگر زیردریایی‌های حاضر در نداجا از جمله زیردریایی‌های سنگین کلاس طارق و زیردریایی تمام ایرانی فاتح نیز از این قابلیت برخوردار هستند.

عملیات تهاجمی بالگرد‌های هوادریای ارتش
یکان‌های بالگردی هوادریای نیروی دریایی ارتش در یک عملیات تهاجی اقدام به انهدام اهداف دشمن فرضی در سطح دریا کردند. این بالگرد‌ها در انواع مختلف از جمله بل ۲۱۲ با بکارگیری راکت انداز‌ها و تیربار‌های خود توانستد با موفقیت به سمت اهداف از پیش تعیین شده شلیک کنند.

بالگرد‌های هوادریا علاوه بر انجام عملیات‌های رزمی، در انتقال نیرو‌ها و هلی برن آن‌ها در مناطق مختلف عملیاتی نیز نقش بسزایی ایفا کردند.

انهدام هدف دریایی با شلیک موشک نصر توسط جنگنده فانتوم
در راستای پشتیبانی یکان‌های نیروی هوایی ارتش از شناور‌های سطحی نیروی دریایی، یک فروند جنگنده فانتوم نهاجا با شلیک موشک کروز هواپایه نصر توانست هدف مورد نظر را در دریا با موفقیت مورد اصابت قرار دهد.

همچنین بالگرد‌های نیروی دریایی ارتش که اخیرا به سامانه شکار مین دریایی نیز مجهز شده اند اقدام به انهدام مین‌های افندی دشمن کردند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: رزمایش ولایت 97 رزمایش نیروی دریایی ارتش نیروی دریایی ارتش رزمایش در اقیانوس هند شلیک موشک از زیردریایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۵۳۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استعفای فرمانده یگان ویژه ارتش رژیم صهیونیستی

منابع رژیم صهیونیستی چهارشنبه شب گزارش دادند که فرمانده یگان ویژه اشباح در ارتش رژیم صهیونیستی که هم اکنون در نوار غزه مستقر است، به طور ناگهانی از سمت خود استعفا داده است.

تارنمای روزنامه صهیونیستی یدیعوت احرونوت نیز در این باره گزارش داد که این فرمانده اسرائیلی هم به دو افسر ارشد دیگر یعنی مسؤول شعبه اطلاعات نظامی ارتش و فرمانده منطقه مرکزی ارتش پیوست که تصمیم به استعفا گرفتند.

از سوی دیگر، رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که فرمانده یگان ویژه "رفائیم" نیز قصد دارد استعفا دهد.

براساس گزارش این رسانه ها، فرمانده یگان ویژه رفائیم این رژیم که از آغاز حمله زمینی به غزه به طور پیوسته و مداوم در این باریکه جنگیده است، به دویر حیور فرمانده مافوق خود استعفایش را اعلام کرده است.

همزمان با استعفای رئیس بخش اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی، احتمال استعفای رئیس شاباک و رئیس ستاد مشترک ارتش این رژیم نیز قوت گرفت.

 همزمان با انتشار این خبرها، همین روزنامه «یدیعوت آحارنوت» عصر امروز پیش‌بینی کرد که پس از استعفای «آهارون هالیوا» رئیس بخش اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی، «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد کل ارتش و «رونین بار» رئیس سازمان امنیت داخلی این رژیم (شاباک) نیز به هالیوا پیوسته و از سمت خود استعفا دهند.

این روزنامه نوشت که هنوز استعفای هالیوا اجرایی نشده و در انتظار تعیین جانشین است، اما پست رئیس بخش اطلاعات نظامی ارتش پس از منصب رئیس ستاد کل ارتش، از پیچیدگی و دشواری خاصی برخوردار است.

پس از استعفای هالیوا، بسیاری از گزارش‌ها و تحلیل‌های رسانه‌های رژیم صهیونیستی حاکی از آن است که شمار زیادی از روسا و فرماندهان ارتش و دیگر مقامات این رژیم از سمت خود استعفا خواهند داد.

این روزنامه افزود که «یهودا فوکس» فرمانده منطقه مرکزی ارتش نیز به رئیس ستاد مشترک ارتش ابلاغ کرده است که تا آگوست سال جاری از سمت خود استعفا می‌دهد.

پیشتر هالیوا یک هفته پس از آغاز عملیات مقاومت با عنوان طوفان الأقصی و پس از آن رئیس ستاد مشترک ارتش و رئیس شاباک نیز به ناکامی خود در پیش بینی این عملیات اذعان کردند.

یدیعوت آحارونوت پیش‌بینی کرد استعفای رئیس ستاد مشترک ارتش و رئیس شاباک منجر به آغاز موج اعتراضات در خیابان و موج استعفا‌ها در ارتش و سطح سیاسی در رژیم صهیونیستی خواهد شد.

پس از گذشت بیش از ۶ ماه از تجاوز بدون نتیجه و دستاورد رژیم صهیونیستی به نوار غزه، این رژیم روزبه‌روز بیشتر در بحران‌های داخلی و خارجی خود فرومی‌رود.

رژیم صهیونیستی طی این مدت دستاوردی غیر از جنایت، قتل‌عام، ویرانی، جنایت‌های جنگی، نقض قوانین بین‌المللی، بمباران نهاد‌های امدادرسان و قحطی و گرسنگی در این منطقه نداشته است.

رژیم اسرائیل این جنگ را بدون در نظر گرفتن هر دستاوردی در آینده، باخته و حتی پس از ۶ ماه نتوانسته گروه‌های مقاومت در یک منطقه کوچک را که سال‌ها در محاصره است، به تسلیم وادارد و حتی همراهی افکار عمومی جهانی را به‌خاطر ارتکاب جنایت‌های آشکار در غزه، از دست داده است.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • مسابقه‌ای برای کلاه‌سبزان نیروی دریایی
  • چگونه در قطار خوابی آسوده داشته باشیم؟
  • پشت‌پرده تغییرات گسترده در ارتش چین
  • عقب نشینی ناوهواپیمابر و یک ناوشکن آمریکایی از دریای سرخ
  • فرمانده نیروی دریایی ارتش: از نخبگانی که در قطب جنوب حضور پیدا کنند، حمایت می کنیم /دولت به دنبال حضور دائمی در قطب جنوب است
  • نیروی دریایی ارتش به داد سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان رسید + فیلم
  • استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
  • استعفای فرمانده یگان ویژه ارتش رژیم صهیونیستی
  • برنامه دشمن برای خواص، جلوگیری از نقش شتاب‌دهندگی آنان در جامعه است
  • مهم‌ترین برنامه دشمن برای خواص، جلوگیری از نقش شتاب‌دهندگی آنان در جامعه است