Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، این روزها که میراث فرهنگی استان یزد درگیر فعالیت های تبلیغاتی و تصنعی گسترده ای است با نصب چراغ های مختلف بر روی درختان باغ پهلوانپور مهریز باعث بروز اختلاط روز و شب برای درختان این باغ جهانی شده است.

باغ پهلوان پور یکی از معدود باغ های ایرانی ثبت شده در فهرست جهانی است. امسال میراث فرهنگی استان یزد با صرف اعتبار زیاد بدون در نظر گرفتن کارشناسان محیط زیستی، چراغ هایی را برای تنظیم نور باغ در نظر گرفته و بر روی درختان این باغ نصب کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این چراغ ها باعث روشنایی گسترده در باغ شده است و به گفته کارشناسان محیط زیست، این تغییر نور، عملا روز و شب درختان را دچار اختلال خواهد کرد.

باغ پهلوان پور یکی از قدیمی ترین باغ های ایرانی است که چندی قبل در فهرست میراث بشری جهان در یونسکو به ثبت رسید. متاسفانه آنگونه که باید توجه جدی به این مرمت بناها و نگهداری از درختان این باغ نشده است ولی اکنون میراث فرهنگی استان یزد بدون توجه جدی به مسائل دیگر باغ با نورپردازی گسترده بر روی درختان زمینه مرگ این درختان چند صد ساله را فراهم کرده است.

طبق مطالعات انجام‌شده ویلیام چنی در یکی از دانشگاه‌های مهم کشور آمریکا، درختان برای داشتن رشد طبیعی به نوری از لحاظ کیفیت (رنگ، طول و موج)، شدت (درخشندگی) و مدت زمان روشنایی و تاریکی در 24 ساعت شبانه‌روز نیاز دارند. برای درختان فرقی ندارد این نور از منبع طبیعی که همان خورشید است تامین شود یا از طریق لامپ‌هایی که برای زیباسازی شهر به آنها متصل شده و همان واکنشی که در طول روز به نور خوزشید نشان می‌دهند، در شب هم همان واکنش را نشان می‌دهند.

در واقع درختان در بهار و تابستان که روزها طولانی‌تر هستند شکوفه می‌دهند و در پاییز و زمستان که روزها کوتاه‌تر است به خواب زمستانی می‌روند و برگ‌ریزان از همان زمان آغاز می‌شود. به این عمل واکنش به تغییرات فصلی محیط گفته می‌شود. این واکنش که بر اساس روز و شب زمین تنظیم شده بر موارد دیگر از جمله شکل برگ‌ها، میزان پرزهای موجود روی برگ‌ها، شکل‌گیری رنگدانه و حتی زمان ریزش برگ‌ها در فصل سرما هم تاثیر ایجاد می‌کند.

بنابراین تغییر زمان شب به وسیله نورهای مصنوعی سبب تغییر در زنجیره و ساعات بیولوژیکی درخت می‌شود.

باغ پهلوان پور مربوط به اواخر دوره قاجار است که به دلیل روان بودن آب از داخل آن از گذشته دارای جاذبه خاصی بوده است. این آب از قنات مشهور به «حسن‌آباد» سرچشمه می‌گیرد و به جز باغ پهلوان پور به طور مستقیم از هیچ‌یک از باغ های منطقه عبور نمی‌کند. آب قنات حسن‌آباد درختان چناری را که در حاشیه آن روییده‌اند، سیراب می‌کند. علاوه بر قنات ذکر شده این باغ از طریق دو رشته آب دیگر به نام قنات شاه حسینی و قنات مزویر آباد، آبیاری می‌شود.

باغ پهلوان پور از لحاظ معماری نمایانگر تغییرات سبک باغ سازی کهن ایرانی به سمت و سوی باغ سازی رایج امروزی است. این باغ شامل یک مجموعه ورودی، ساختمان کوشک یا شربتخانه، بنای زمستانخانه، بنای سرایداری، حمام و آشپزخانه است. سبک معماری آن ترکیبی از معماری کوشکی و حیاط مرکزی است که کوشک اصلی در مرکز آکس اصلی باغ قرار دارد، مسیر عبوری آب در باغ نیز از این محور است. علاوه بر این محور اصلی آب در دو محور دیگر نیز جریان دارد که باغ آرایی حول این دو محور به وجهی زیبا صورت گرفته است، به این معنا که درختان نظام ساز باغ در حاشیه این دو خیابان کاشته شده‌اند.

مجموعه ورودی باغ شامل برج - اصطبل و کاهدان است. تزیینات برج همانند تزیینات دوره زندیه است اگر چه تاریخ احداث تمامی این سه بنای ذکر شده مربوط به دوره قاجار است. زیباترین بنای باغ کوشک یا شربتخانه است که در آکس اصلی‌ترین مسیر باغ واقع شده است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: میراث فرهنگی یزد باغ پهلوان پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۵۴۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا کندن موی سفید باعث زیاد شدن آن میشود؟

از زمان های قدیم تا به امروز این باور وجود دارد که کندن موهای سفید باعث زیاد شدن آنها می شود اما این فرضیه تا چه حد درست است.

رنگ مو توسط رنگدانه‌های موجود در سلول‌های ریشه مو تعیین می‌شود و با توقف تولید این رنگدانه‌ها، رنگ مو تغییر می‌کند و به اصطلاح سفید می‌شود.

سفید شدن مو ممکن است ناشی از برخی بیماری‌های داخلی یا بیماری‌های خودایمنی بدن باشد. همچنین کمبود ویتامین B۱۲ و کمبود آهن نیز می‌تواند باعث سفید شدن زودرس موها شود.

عواملی همچون پرکاری تیروئید و کمبود آهن می‌تواند باعث سفید شدن مو شود، اما ژنتیک دلیل اصلی سفید شدن زودرس موها است. سوال پرتکراری که در مورد موهای سفید وجود دارد، ارتباط زیاد شدن آنها با کندن این تار موهای دوست نداشتنی است در این بخش به آن اشاره خواهیم داشت.

آیا کندن موی سفید باعث زیاد شدن آن میشود؟

خیر، کندن موی سفید باعث رشد بیشتر آن‌ها نمی‌شود. رنگدانه‌های مو، که عامل رنگ موی افراد هستند، در سلول‌های ریشه‌ای موها قرار دارند و با توقف ساخت این رنگدانه‌ها در سلول‌ها، مو سفید می‌شود. برعکس، کندن موی سفید باعث نابودی بخشی از سلول‌های ریشه‌ای مو می‌شود که موجب کاهش تعداد موهای سفید شده و کمتر شدن آن‌ها در آینده می‌شود. اما در هر صورت، کندن موهای سفید نمی‌تواند باعث رشد بیشتر آن‌ها شود.

شروع سفیدی مو در افراد سفیدپوست از سن ۳۵ سالگی و در افراد سیاهپوست از ۴۵ سالگی به طور طبیعی رخ می‌دهد. با این حال، در صورتی که سن شروع سفیدی مو در افراد سفیدپوست کمتر از ۲۰ سال و در افراد سیاهپوست کمتر از ۳۰ سال باشد، می‌توان گفت که فرد دچار سفیدی زودرس مو شده است و با استفاده از برخی داروها می‌توان از آن جلوگیری کرد.

فاکتورهای مؤثر بر سفیدی مو عبارتند از:

کمبود ویتامین‌ها، به خصوص ویتامین B۱۲

بیماری‌های سیستم ایمنی مانند برص و آلوپسی آره آتا

کمبود آهن و کم خونی

مصرف برخی داروها مثل کلروکین

رژیم غذایی نامناسب و ناپایدار

استفاده از شامپوها و محصولات شیمیایی مضر برای مو

بیماری‌های تیروئید

کمبود روی در بدن

مصرف دخانیات

درمان سفیدی مو

هیچ شامپویی توانایی درمان سفیدی مو را ندارد. استفاده از این شامپوها فقط می‌تواند به تیرگی یا روشنی موها کمک کند ولی در کاهش یا جلوگیری از سفیدی مو تاثیری ندارد. همچنین، رنگ مو نیز نمی‌تواند تاثیری در کاهش یا افزایش موهای سفید داشته باشد.

سفیدی زودرس مو توسط پزشکان پوست و با استفاده از داروها درمان می‌شود. پزشکان با استفاده از داروهایی که سلول‌های رنگدانه مو را تحریک می‌کنند، سن شروع سفید شدن مو را بالاتر می‌برند و این مشکل را درمان می‌کنند.

منبع
نمناک

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: کمبود این ویتامین‌ها و مواد معدنی باعث سفید شدن زودرس مو می‌شود چند راهکار ساده برای دیرتر سفید شدن موهای سر

دیگر خبرها

  • بازدید رایگان از موزه ها برای معلم ها و استادان دانشگاه
  • پخش مستند‌هایی با موضوعات اجتماعی، فرهنگی و تاریخی از شبکه افق
  • همایش علمی خلیج فارس هویت ملی و تاریخی
  • تغییر نام «مثبت آموزش» به «استودیو معلم»/ سیروس همتی مجری شد
  • تغییر مهلت پرداخت عوارض ساخت بناهای گردشگری در ملک‌های تاریخی
  • قنات تاریخی بهریار دلیجان گلریزان شد
  • مبارزه بیولوژیک با آفات، در مزارع دیم ایلام آغاز شد
  • آیا ورزش باعث رشد قد می‌شود؟
  • آیا کندن موی سفید باعث زیاد شدن آن میشود؟
  • اجرای بیش از ۲۰ طرح آبخیزداری در استان اصفهان