Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-07@09:22:21 GMT

واردات سیگار صفر ماند؛ با قاچاق چه باید کرد؟

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۵۴۶۶۸

طبق گزارش‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، واردات سیگار که در دو ماهه نخست امسال صفر شده بود، در طول سال گذشته ثابت مانده که نشان می‌دهد همه سیگارهایی که از خردادماه به ایران وارد شده قاچاق هستند. آفتاب‌‌نیوز : در قانون برنامه پنجم توسعه تاکید شده بود که کل واردات سیگار با برند اصلی در پایان این برنامه به تولید داخل تبدیل شود و میزان واردات این محصول به صفر برسد تا نیاز مصرفی ایران با به کارگیری از توان داخلی تأمین شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این قانون گفته شده بود که «ممنوعیت ورود کالاهای غیرضرور طی برنامه پنجم برای سیگار لازم الاجراء نیست اما دولت مکلف است اقدامات لازم را مشتمل بر کاهش مصرف، تولید سیگار خارجی معتبر با نشان تجاری اصلی در داخل کشور مشروط بر تعهد شرکت مذکور به عدم واردات را به عمل آورد، به نحوی که تا پایان برنامه، توازن تولید در داخل با مصرف برقرار گردد.»
اما این موضوع در عمل محقق نشد؛ میزان واردات سیگار در پایان برنامه پنج توسعه یعنی در سال ۱۳۹۴ به ۱۶.۴ میلیارد نخ رسید که نسبت به واردات ۱۳.۳ میلیارد نخ در سال ۱۳۹۳ بیش از ۲۳ درصد کاهش داشت.
بعد از پایان این مهلت، در برنامه ششم توسعه واردات سیگار ممنوع اعلام نشد، اما تکلیف تعیین شده در قانون برنامه پنجم توسعه ادامه یافت و قرار بر این شد که میزان واردات سیگار طبق برآوردها در پایان سال ۱۳۹۷ به صفر برسد.
به گزارش ایسنا، در این راستا، واردات سیگار در سال ۹۵ و ۹۶ به ترتیب ۷۶ و ۱۸ درصد کاهش داشته و درنهایت، واردات سیگار طی دو ماهه منتهی به اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ به صفر رسید.
اما آنچه اهمیت دارد این است توقف واردات سیگار در طول سال ۱۳۹۷ ادامه یافته و بنابراین همه سیگارهایی که از خرداد ماه به کشور وارد شده قاچاق است. حالا باید ببینیم که آیا در سال جاری تدبیری برای کاهش یا توقف قاچاق سیگار در نظر گرفته می‌شود یا خیر.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: واردات سیگار قاچاق سیگار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۵۴۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک رواشناس اجتماعی بیان کرد؛ رواج قلیان در ایران نتیجه کم کاری وزارت بهداشت

علیرضا شریفی یزدی درباره تأثیر استعمال قلیان بر کاهش استرس اظهار داشت: قلیان به عنوان یکی از مواد دخانی از نظر علمی ثابت شده که به صورت ذاتی و مستقیم هیچ تأثیری بر آرامش و کاهش اضطراب ندارد و جنبه تلقینی دارد.

وی ادامه داد: تماس سنسورهای لب با دهانی قلیان موجب تحریک سیناپس های مغزی می شود که به صورت موقت و غیر مستقیم بر کاهش اضطراب تاثیر می گذارد، بنابراین اثر مستقیم، مستقل و شناخته شده بین مصرف قلیان و کاهش اضطراب وجود ندارد مگر اینکه به صورت عادت و اعتیاد برای کوتاه مدت مغز را از هجمه های ذهنی دور می کند و پس از مدتی بازمی گردد.

این روانشناس اجتماعی درباره دلیل رواج قلیان در ایران گفت: به نظر من به دلیل صنعت و کسب درآمد، قلیان در ایران رواج پیدا کرده است. قلیان حدود ۲۵ سال پیش در ایران به معنای مدرن کنونی وجود نداشته و نوعی ساز و کار بوده که بیشتر توسط افراد مسن مورد استفاده بوده است.

 شریفی یزدی بیان کرد: متأسفانه کم کاری وزارت بهداشت در جلوگیری از رواج قلیان و تبلیغات غلطی که در بحث قلیان مطرح است، مثل اینکه دود قلیان از آب است و ضرری ندارد، صورت گرفته، منجر به ورود قلیان در رستوران ها، کافی شاپ ها، قهوه خانه ها و راه افتادن پیک موتوری قلیان شد و دلیل اصلی آن درآمدی است که اشخاصی که در این حوزه فعالیت می کنند.

 این روانشناس اجتماعی اظهار کرد: هر قلیان به اندازه ۸۰ تا ۱۱۰ نخ سیگاربرای فرد ضرر دارد، هر نخ سیگار بین ۷ تا ۹ دقیقه عمر انسان را کم می کند، اگر یک فرد یک قلیان بکشد انگار ۵ پاکت سیگار کشیده و حدود ۷۰۰ دقیقه از عمرش کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: یکی از سونامی ها در این حوزه سرطان های ریه، حنجره و دهان است که بخش عمده دلیل ابتلا به این بیماری ها قلیان است. امروز  قلیان در بین جوانان به عنوان یک تفریح یاد می شود.

منبع: خبرگزاری برنا

دیگر خبرها

  • محققان عنوان می کنند؛ نقش موثر رژیم غذایی گیاهی برای سیگاری ها
  • رژیم غذایی گیاهی برای افراد سیگاری مفید است
  • دبیر جدید اتحادیه تولید و صادرات: مرکز «پوشاک استوک» منطقه شدیم
  • افزایش ۵۹۳ درصدی قیمت کره حیوانی از سال ۱۳۹۹/ پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال/ انتقاد وزیر صمت از مافیای واردات خودرو/ صف میلیونی برای دریافت وام اجاره
  • ضبط ۴۵ هزار نخ سیگار قاچاق در میاندوآب
  • واردات نفت خام آسیا در ماه آوریل کاهش یافت
  • مرکز «پوشاک استوک» منطقه شدیم
  • کشف بیش از ۱۷ هزار نخ سیگار قاچاق در کرج
  • بیش از ۱۷ هزار نخ سیگار قاچاق در کرج کشف شد
  • یک رواشناس اجتماعی بیان کرد؛ رواج قلیان در ایران نتیجه کم کاری وزارت بهداشت