Web Analytics Made Easy - Statcounter

بی شک هر گردشگری که استان ایلام را برای سفرهای ایام نوروز انتخاب می کند ،تالاب فیروزه‌ای یا همان دریاچه دوقلوی سیاه گاو می تواند یکی از گزینه های بسیار عالی برای تفریح باشد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ،  اگر قصد رفتن به مسافرت در ایام تعطیلات نوروزی را داشته باشید ما شما را به آبدانان و دیدن دریاچه دوقلو سیاه گاو دعوت می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه که اینجا را از دیگر شهر‌های کشور متمایز می‌کند، آثار طبیعی بکر و دیدنی است که حافظه هر دوربینی را پر خواهد کرد. دریاچه‌ای بکر و دیدنی در دل رشته کوه‌های سر به فلک کشیده زاگرس در استان ایلام، تالابی فیروزه‌ای با ماهی‌های رنگارنگ و مکانی مناسب برای علاقمندان به غواصی. اینجا دریاچه دوقلوی سیاه گاو با آوازه‌ای جهانی که هر ساله پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.

آبدانان را شهر علم و اندیشه می‌دانند. شهر شهید هسته‌ای کشور «شهید داریوش رضایی نژاد» و نوجوان‌ترین شهید کشور «شهید علی جرایه» که با داشتن آثار و اماکن مذهبی، تاریخی و تفریحی همیشه به عنوان منطقه‌ای بکر و زیبا مورد توجه گردشگران و مسافرین نوروزی بوده است.

این شهرستان در جنوب شرقی استان ایلام بین دو کوه کبیرکوه و دینارکوه با دو اقلیم متفاوت قرار گرفته است. قسمتی از این شهرستان دارای اقلیم دشت و نواحی گرمسیری مانند دشت مورموری و آبطاف و قسمتی دیگر، اقلیمی کوهستانی دارد. یعنی در زمانی کمتر از یک ساعت می‌توان دو اقلیم متفاوت را در این شهرستان تجربه کرد. شهرستانی با آثاری به جای مانده از دوران ساسانی که اهمیت این منطقه را در آن دوران نشان می‌دهد.

فرماندار آبدانان می‌گوید: در سال گذشته، پذیرای ۳۳ هزار نفر در ایام تعطیلات نوروزی بودیم که در مقایسه با سال‌های گذشته، ۲۰ درصد افزایش نشان می‌دهد و تمام توان خود را بکار می‌گیریم که امسال به بهترین نحو ممکن از مسافران و گردشگران نوروزی پذیرایی کنیم.

سیروس مراد حاصلی با اشاره به اینکه ۱۰ هزار بسته فرهنگی مختص به آبدانان بین مسافران نوروزی توزیع می‌شود، گفت: در آبدانان ۶۹ اثر تاریخی و طبیعی ثبت شده در فهرست آثار ملی وجود دارد که از لحاظ گردشگری در استان جایگاه مناسبی دارد و ایام نوروز فرصت مناسبی برای معرفی آثار و اماکن دیدنی به گردشگران نوروزی است.

سیاه گاو، دریاچه‌ای شگفت انگیز و منحصر در دنیا

در ۲۵ کیلومتری مرکز شهرستان آبدانان و در فاصله ۸ کیلومتری سرابباغ و در حاشیه غربی روستای سیاه گاو دو دریاچه طبیعی و زیبا به وسیله کانالی طبیعی به عرض حدود ۲ متر و عمق ۱ متر و به طول تقریبی ۹ متر به هم مرتبط هستند که همگان آن را به آکواریومی طبیعی و نعمتی خدادادی و بی نظیر می‌دانند و در دنیا نظیر آن مشاهده نشده و تنها دریاچه دو قلوی طبیعی در دنیاست.

این دریاچه‌های بیضی شکل با پوشش گیاهی مناسب در فصل بهار دارای آبی زلال می‌باشند که اطراف دریاچه‌ها را دشت‌ها و کوه‌های نسبتاً مرتفع فرا گرفته است و جلوه‌های طبیعی بهاری و پاییزی این مکان جذاب و دیدنی است. گلزار‌های حاشیه دریاچه و پرندگانی که برای آب خوردن به این نعمت خدادادی می‌آیند، گردشگاه جالبی را به وجود آورده است. وسعت دریاچه دوقلوی سیاه گاو تقریباً سه هکتار است و سراب‌های مذکور بصورت جوشان از سازند‌های گچساران سرچشمه می‌گیرند و این مکان در فصول بهار و پاییز پذیرای خیل عظیمی از گردشگران و بازدیدکنندگان می‌باشد.

وقتی در زیر آب، دنیای اطرافت را می‌بینی گویی در آکواریومی طبیعی و پر از ماهی‌های رنگارنگ قرار گرفته ای. دریاچه دوقلوی سیاه گاو یا تالاب فیروزه‌ای رنگ که همانند آکواریومی طبیعی در دل طبیعتی زیبا و غیر قابل وصف در رشته کوه‌های عروس زاگرس خودنمایی می‌کند و امروزه آوازه‌ای جهانی یافته است. درخشش پرتو خورشید بر سطح آب شفاف و صیقلی اش و رقص باد بر موج‌های کوچکش، صحنه‌ای زیبا را خلق می‌کند که هر بیننده‌ای را متحیر و حافظه هر دوربینی را پر می‌کند. اینجا دریاچه دوقلوی سیاه گاو در ۳۷ کیلومتری شرق آبدانان در استان ایلام است. جایی که چندسالی است بعنوان یکی از جاذبه‌های پر طرفدار استان ایلام تبدیل شده و علاوه بر گردشگران داخلی، گردشگران خارجی را برای دیدن این زیبایی خدادادی به آبدانان می‌کشاند.

حالا دیگر پای ثابت گردش تور‌های تفریحی و غواصی کشور، دیدن این اثر منحصر به فرد در کنار طبیعتی زیباست که کسی تا بحال سرچشمه اصلی آب این دریاچه را پیدا نکرده، اما اگر غواص ماهری باشید، با گشت و گذار در عمق ۳۰ متری دریاچه اصلی علاوه بر دیدن ماهی‌های رنگارنگ، چشمه‌های جوشان زیادی را می‌بینید که شاید کمتر کسی دیده باشد.

این دریاچه هر ساله از ایام نوروز تا اواخر تابستان و حتی فصل پاییز پذیرای گردشگران زیادی است که آمار‌ها نشان می‌دهد تنها در تعطیلات نوروز، روزانه بیش از سه هزار نفر از این اثر طبیعی بازدید می‌کنند.

رضا حسنی جوان ۲۷ ساله ماهشهری می‌گوید: در فضا‌های مجازی تصاویر زیادی از زیبایی این دریاچه دیدم که تصمیم گرفتم برای اولین بار از نزدیک این آکواریوم طبیعی را ببینم و واقعاً با دیدن این دریاچه زیبا تصمیم گرفتم هر سال با خانواده به این مکان بیایم و چند روزی را در آبدانان سپری کنیم.

زیر ساخت‌های رفاهی سیاه گاو در حال آماده سازی است

رضا جعفری گردشگر و عکاس تهرانی در کنار دریاچه سیاه گاو می‌گوید: اکثر مناطق گردشگری ایران را رفته ام، اما دریاچه دوقلوی سیاه گاو اثری بکر و طبیعی است که در کشور و حتی شاید تمام دنیا، همانندی نداشته باشد.

وی می‌گوید: برای بهتر شناساندن این اثر طبیعی باید به زیرساخت‌های آن بیشتر توجه شود تا گردشگران بتوانند زمان بیشتری را برای گذراندن این اثر طبیعی بگذارند.

کمی آن طرف‌تر پیرزن و پیرمرد سال خورده‌ای را دیدم که اهل اراک بودند و نظاره گر این دریاچه زیبا. وقتی با حاج حسن هم کلام شدم، می‌گفت: صنعت گردشگری این روز‌ها یک برند برای معرفی مناطق گردشگری است و مردم دوست دارند که از هیاهوی شهر دور شوند و چند روزی را در کنار خانواده به چنین مناطق بکر و دیدنی بیایند، اما ایجاد زیرساخت‌های لازم همچون راه دسترسی مناسب، آلاچیق، سرویس‌های بهداشتی و حتی برپایی سیاه چادر با پخت غذا‌های بومی و محلی می‌تواند به توسعه صنعت گردشگری در این منطقه کمک کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آبدانان می‌گوید: از سال گذشته با پای کار آمدن بخش خصوصی، زیر ساخت‌های این اثر طبیعی در حال آماده سازی است.

مجید اولاد می‌افزاید: ایجاد آلاچیق، سرویس بهداشتی، پیاده رو سازی، مهمانسرا و محل توزیع صنایع دستی از دیگر کار‌های در حال انجام در حاشیه این اثر زیباست که گردشگران به راحتی بتوانند از دیدن آن لذت ببرند و لحظاتی را در کنار خانواده خود بگذرانند.

سیاه گاو اثری بکر و طبیعی در فهرست آثار ملی کشور

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آبدانان با اشاره به اینکه این دریاچه در سال ۸۹ به شماره ۹۲ در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسیده است، می‌گوید: مجموع مساحت این دو دریاچه بیش از سه هکتار است که طول و عرض دریاچه اصلی به ترتیب ۱۲۰ و ۱۰۰ متر می‌باشد و در کنار این اثر زیبا، زمینی به مساحت ۵ هکتار برای ایجاد زیر ساخت‌های رفاهی و فرهنگی در اختیار بخش خصوصی قرار دارد.

مجید اولاد این را هم گفت که تمام زیر ساخت‌های مورد نیاز برای فعالیت بخش خصوصی شامل راه دسترسی، برق و آب که جز وظایف میراث فرهنگی است، انجام شده و البته بخش خصوصی برای رفاه بازدیدکنندگان نیز باید پای کار است.

حال با این اوصاف، طبیعت وصف ناشدنی اطراف این دریاچه و شهرستان آبدانان پذیرای شما گردشگران نوروزی است تا در ایام تعطیلات نوروز، لحظه‌های بیاد مادنی را در کنار خانواده در این شهرستان داشته باشید.

گزارش از وحید حاجیان

انتهای پیام/ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جاذبه گردشگری مکان های تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۵۵۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردبیل بارانی می‌شود

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت: برای روزهای آینده طبق پیش‌یابی نقشه‌های هواشناسی بارش‌های پراکنده پیش‌بینی و هشدار سطح نارنجی شماره دو صادر شده است. - اخبار استانها -

مجید کوهی در گفتگو باخبرنگار خبرگزاری تسنیم از اردبیل اظهار داشت: با فعالیت سامانه های بارشی در اردبیل از عصر جمعه 14 اردیبهشت ماه شاهد بارش های متعدد در اردبیل خواهیم بود.

وی زمان پایان این پدیده هواشناسی را اواخر شنبه 15 اردیبهشت اعلام و خاطرنشان کرد: مخاطره های طبیعی برای این سامانه بارشی پیش بینی شده که وزش تندبادهای موقتی، بارش متناوب باران گاهی به صورت رگبار باران توام با رعدوبرق، رخداد تگرگ به ویژه در مناطق کوهستانی و دامنه کوه ها و بارش برف در ارتفاعات بویژه در ارتفاعات سبلان پیش بینی مش ود.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل منطقه اثر این پدیده جوی را تمامی مناطق استان اردبیل اعلام کرد و گفت: آبگرفتگی معابر عمومی و روان آب درون شهری، سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه های فصلی، برخورد صاعقه در دامنه کوه ها، لغزندگی جاده های مواصلاتی و اختلال در عملیات پروازی پیش بینی می شود.

کوهی با توصیه به شهروندان برای توجه به هشدارهای هواشناسی بیان کرد: شهروندان باید با اجتناب از اطراق و تردد در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها از وقوع رخدادهای تلخ جلوگیری کنند.

وی از اطلاع رسانی به عشایر به منظور جلوگیری از چرای احشام در دامنه کوه و عدم تردد در حاشیه رودخانه ها و نواحی مرتفع خبر داد و بیان کرد: توجه به توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی برای پیشگیری از خسارت، انجام تمهیدات لازم در ارگان های امدادی و گردشگری و توصیه به انجام تمهیدات لازم در راستای آگاه‌سازی گردشگران، احتیاط در انجام پروژه های عمرانی و ساختمانی و اجتناب از صعود به ارتفاعات ضروری است.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • باخت تیم جوانان زاگرس مهاباد در مرحله دوم مسابقات فوتبال
  • اردبیل بارانی می‌شود
  • چشم نوازی چشمه غربالبیز در دل طبیعت شهر مهریز + فیلم
  • گشایش نمایشگاه توانمندی‌های هنرجویان هنرستان فاطمه الزهرا (س) فیروزه
  • واکاوی ادعای مدیر شهرداری تهران درباره تمیز بودن تهران نسبت به پاریس | گردشگران و روزنامه های معتبر دنیا درباره این شهر لوکس فرانسوی چه می گویند؟
  • قطار ارتباط دانشگاه با صنعت به سرعت پیش می‌رود
  • جلوه گری دریاچه سد حنا در شهر هزار چشمه + فیلم
  • صدور مجوز برای تأسیس ۵ کارگاه صنایع‌دستی در آبدانان ایلام
  • دلشوره دریاچه ارومیه ادامه دارد/ وعده‌ها محقق می‌شود؟
  • ۱۸ درصد جمعیت جامعه عشایری ایلام در شهرستان آبدانان زندگی می‌کنند