Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیانیه سه معارض سعودی علیه «محمد بن سلمان»، نشست کمیته چهارجانبه عربی علیه ایران، تمدید ممنوعیت صادرات سلاح به عربستان از سوی آلمان و پیام «پوتین» خطاب به امیر قطر از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان باید به پیشنویس اخراج نیروهای آمریکایی از عراق نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، «رعد المکصوصی» عضو ائتلاف «الاصلاح» پارلمان عراق خبر داد، ائتلاف‌های الفتح و سائرون بیش از هفتاد امضا برای اخراج نیروهای خارجی از عراق و لغو توافقنامه راهبردی با واشنگتن جمع‌آوری کردند.

این خبر در بهمن‌ماه گذشته نیز اعلام شده بود و مقامات عراقی از جمع‌آوری این تعداد امضا خبر داده بودند.

المکصوصی در گفت‌وگو با وبگاه خبری «المعلومه» عراق گفت: ائتلاف‌های الفتح و سائرون هر گونه حضور خارجی‌ها در خاک عراق را قاطعانه رد می‌کنند و توانستند بیش از هفتاد امضا برای بیرون کردن نظامیان خارجی از عراق و لغو توافقنامه راهبردی با واشنگتن جمع‌آوری کنند.

وی ادامه داد: پارلمان عراق پیش نویس اخراج نظامیان خارجی از این کشور را بزودی در جدول برنامه‌های یکی از جلسات آتی خود خواهد گنجاند تا آن را بررسی کند و سپس به رأی گذارد.

عضو پارلمان عراق گفت: رأی گیری درباره پیش نویس اخراج نظامیان بیگانه و در راس آن نیروهای آمریکایی، دولت را وادار به اتخاذ تصمیمی درباره اخراج این نیروها خواهد کرد.

المکصوصی گفت انتظار می‌رود طی روزهای آتی نشستی بین الفتح و سائرون با «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق به منظور بررسی موضع دولت درباره حضور آمریکا در عراق برگزار شود.

کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق روز چهارشنبه مجددا خواستار حضور عادل عبدالمهدی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح در پارلمان به منظور بررسی موضع دولت درباره حضور نظامیان آمریکایی در عراق و شناخت اندازه واقعی آنهاست.

موضوع اخراج نیروهای آمریکایی پس از آن در عراق داغ شد که دونالد ترامپ رئیس جمهور عراق، ۲۶ دسامبر به بهانه میلاد مسیح (ع) و تبریک آن به نظامیان آمریکایی، مخفیانه وارد پایگاه هوایی عین الأسد در غرب عراق شد. 

پس از رسانه‌ای شدن حضور مخفیانه ترامپ در عراق و عدم دیدار او با سران عراق در بغداد، عراقی‌ها این اقدام آمریکا را نقض حاکمیت ملی کشورشان خواندند و خواستار اخراج نظامیان آمریکا از این کشور شدند.

بیانیه سه معارض سعودی علیه «محمد بن سلمان»

«سلطان العجمی»، «فارس الیامی» و «جابر المری» سه شخصیت معارض عربستانی با صدور بیانیه مشترکی علیه «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی موضع گرفتند.

این سه معارض سعودی گفتند: هنگامی که محمد بن سلمان، ولایت عهدی عربستان را برعهده گرفت، ما به ایجاد اصلاحات سیاسی، توسعه اقتصادی و حقوقی و پاکسازی دستگاه قضایی از فساد خوش بین بودیم؛ اما ناامید و شوکه شدیم.

به گزارش وبگاه خبری «العهد» عراق، سه معارض سعودی در این بیانیه که «مرزوق العتیبی» یک روزنامه‌نگار معارض عربستانی آن را منتشر کرد، افزودند: وضعیت ما شبیه ملتی است که در چنگ یک آدم احمق و بی‌پروا گرفتار آمده است که از هیچ کاری هراس ندارد. در حالی که کشور در حال نابودی و مردم هم به سمت آوارگی هستند، چون با پیوستن به اپوزیسیون مقیم خارج  می‌خواهند خود را از ولی‌عهد ستمگری همچون محمد بن سلمان نجات دهند.

طبق آمار کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد تعداد پناهجویان سعودی در سال 2017 در مقایسه با سال 2012، 318 درصد افزایش داشته است.

بنا به آمار این آژانس، تعداد پناهجویان سعودی در سال 2017 در حدود 815 نفر است، در حالی که در سال 2012 کم‌تر از دویست نفر بوده است.

به گزارش نیویورک تایمز، مقام‌های آمریکایی معتقدند ولی‌عهد عربستان یک سال پیش از ماجرای قتل جمال خاشقجی مجوز کمپینی محرمانه را با هدف ساکت کردن مخالفان از طرق مختلف نظیر استراق سمع، آدم ربایی، بازداشت و شکنجه شهروندان سعودی صادر کرده است.

نشست کمیته چهارجانبه عربی علیه ایران

کمیته چهارجانبه عربی علیه ایران متشکل از عربستان سعودی، بحرین، مصر به اضافه دبیرکل اتحادیه عرب، امروز جمعه در مقر دبیرخانه شورای وزرای کشور عربی در تونس تشکیل جلسه داد.

به نوشته روزنامه سعودی «الحیاة»، در این نشست تحولات مربوط به بحران روابط کشورهای عربی با ایران و آنچه دخالت در امور داخلی این کشورها در سطح سیاسی، اقتصادی و رسانه‌ای خوانده شده، مورد بررسی قرار گرفت.

در این نشست بیانیه‌ای درباره این موضوع جهت ارائه آن به نشست وزرای خارجه عرب و اجلاس سران عربی که قرار است روز یکشنبه آینده برگزار شود، تدوین شد.

امروز همچنین نشست وزرای خارجه به عنوان مقدمه برگزاری سی‌اُمین دور اجلاس سران عرب در تونس، برگزار شد.

«ابراهیم العساف» وزیر خارجه سعودی در این نشست با تکرار ادعاهای خود علیه ایران گفت: «عربستان مخالف دخالت ایران و شبه‌نظامیان آن در تعدادی از کشورهای عربی است، موشک‌های بالستیک ایران تهدیدی برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است».

وی افزود : «ایران مسئول کامل تمامی آن چیزی است که در یمن رخ می‌دهد».

تمدید ممنوعیت صادرات سلاح به عربستان از سوی آلمان

دولت آلمان ممنوعیت صادرات سلاح به عربستان را برای 6 ماه دیگر تمدید کرده است.

آلمان در نوامبر 2018 تصمیم گرفت فروش سلاح به عربستان را موقتا متوقف کند. مهلت تعیین شده برای صدور اسلحه به عربستان یک بار هم در ژانویه 2019 به مدت دو ماه یعنی تا دهم مارس تمدید شد. آلمان عربستان را از "متحدان استراتژیک" خود می‌داند. چندی پیش نیز دولت آلمان توقف این گونه تسلیحات را تا اواخر ماه مارس تمدید کرد.

شرکا و متحدان آلمان در اروپا از از جمله فرانسه، بریتانیا و اسپانیا به شدت از این رویکرد برلین در توقف صادرات سلاح به عربستان ناراضی هستند واعلام کردند که آلمان به تنهایی نمی‌تواند درباره توقف فروش سلاح به عربستان تصمیم بگیرد.

دولت ائتلافی آلمان درباره فروش سلاح به کشورهای مستبد از جمله عربستان سعودی نظر واحدی ندارد.

پیام «پوتین» خطاب به امیر قطر

«تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر پیام «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه را در خصوص روابط دو جانبه میان دو کشور و راه‌های تقویت آن دریافت کرد.

مدیر اجرایی شرکت نفت روسیه این پیام پوتین را در جریان دیدار با امیر قطر به وی تسلیم کرد.

روابط روسیه و قطر طی دوره اخیر در تمام زمینه‌ها بسیار گسترش یافته و مقامات دو کشور بر اهمیت تقویت همکاری‌های دو جانبه در عرصه‌های مختلف تاکید دارند.

این در حالیست که بحران روابط میان قطر و ۴ کشور عربی حوزه خلیج فارس هم چنان پابرجاست.

منبع: تابناک

کلیدواژه: تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران آمریکا عربستان سعودی برجام اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۵۵۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی

وزیر خارجه آمریکا دوشنبه و سه‌شنبه آینده به عربستان سعودی سفر و در مورد تلاش‌های جاری برای دستیابی به آتش بس در غزه رایزنی خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه آمریکا شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد آنتونی بلینکن دوشنبه و سه شنبه آینده به عربستان سفر خواهد کرد تا در مورد تلاش های جاری برای دستیابی به آتش بس در غزه با مقامات سعودی گفت‌وگو کند.

در ادامه بیانیه آمده است: وزیر خارجه آمریکا در سفر خود به عربستان بر اهمیت جلوگیری از گسترش درگیری و تلاش برای دستیابی به صلح و امنیت در منطقه تأکید خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا در ادامه اعلام کرد بلینکن در سفر خود به عربستان سعودی در نشست وزیران شورای همکاری خلیج فارس با هدف تقویت هماهنگی امنیت منطقه ای شرکت خواهد کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!
  • اسد خطاب به وزیر بحرینی: همبستگی کشورهای عربی به ثبات در منطقه می‌انجامد
  • نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • برگزاری نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • معاریو: برخی اعراب از اسرائیل خواسته‌اند حماس را نابود کند؛ اما این محال است
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله