Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-04@10:11:51 GMT

عتیق، کهنه میدانِ نوساز اصفهان

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۵۵۶۷۴

عتیق، کهنه میدانِ نوساز اصفهان

همگام با زنده رود

ببر از وفا کنار جلفا به گل چهرگان سلام ما را

گذری به دوران مشروطه در اصفهان

نقش جهان، قلب نصف جهان

شبستان جنوب شرقی مسجد بزرگترین شبستان آن است که بر اساس روایاتی کتابخانه مشهور خواجه نظام الملک بوده. این شبستان در دوران دفاع مقدس مورد اصابت موشک‌های عراقی قرار گرفت و بخش‌هایی از آن تخریب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از جنگ این شبستان مرمت و بازسازی شد و اکنون به شکل اولیه خود بازگشته است.

مسجد جامع اصفهان مهم‌ترین مسجد این شهر از جنبه تاریخی است، این مسجد هرآنچه باید از تاریخ اصفهان بدانیم از دوران ساسانی تا دفاع مقدس را دارد؛ بخش مسجد روایت دوره‌ای تاریخی از اصفهان را در خود جای داده. معماری مسجد نیز از مشهورترین و نمونه اعلا از معماری ایرانی اسلامی است که الهام بخش معماران زیادی در طول تاریخ بود.

مناره و مسجد علی

در جنوب میدان امام علی و در ابتدای مسیر میدان امام علی(ع) تا میدان نقش جهان مناره‌ای از دوران سلجوقی قرار دارد که امروزه به مناره مسجد علی مشهور است. مناره علی از جالب توجه ترین مناره‌های اصفهان بوده که در دوران سلجوقی روبریه "هارونیه" ساخته شد و از بالای آن کل شهر رویت می‌شود. برخی از محققین این مناره را منسوب به مقبره هارون می‌دانند اما اکنون این مناره به بخشی از مسجد علی تبدیل شده است.  

این مناره در ۵۱ متر با ۱۶۳ پله ساخته شده که بر اساس کتب در قرن پنج یا شش بنا شده اما معماری آن سبک مناره‌های ساخته شده در قرن هشتم است. مناره با یک ساقه بلند از زمین آغاز شده و تا نعلبکی اول پیش می‌رود پس از آن با ساقه‌ای کوتاه‌تر تا نعلبکی بالایی ادامه دارد. مناره سه کتیبه دارد که در کتیبه‌ها عبارات مذهبی تکرار شده و بر کتیبه سوم آیه ۱۶ سوره آل عمران نوشته شده است.

مسجد علی نیز در کنار مناره علی و پشت میدان عتیق، یکی دیگر از بناهای ارزشمندی است که در دوارن سلجوقی ساخته شده. این مسجد در دوران سلجوقی رو به نابودی رفت و تا ویرانی تمام نیز پیشرفت، اما در زمان سلطان حسین صفوی به وسیله میرزا کمال الدین اصفهانی بازسازی شد و تزئینات کاشی‌کاری و مقرنس‌های کچی نیز به آن اضافه شد.

شاردن در سفرنامه معروف خود از اصفهان از این مسجد به عنوان مسجد "سنجریه" نام برده، با استناد به این موضوع بسیاری از کارشناسان ساخت اولیه مسجد را به سلطان سنجر نسبت می‌دهند. درباره نام مسجد روایات زیادی وجود دارد، یکی از این روایات دلیل گذاشتن نام "علی" را برای مسجد به شاه سلطان حسین نسبت می‌دهند. اما چیزی که مشخص است این علی، امام اول شیعیان یعنی حضرت علی (ع) نیست.

هارونیه

درست روبرو مسجد و مناره علی، مقبره متبرک امام زاده هارونیه قرار دارد. این مقبره یکی از قدیمی ترین امام زادگانی است که در اصفهان وجود داشته و همواره محلی برای عبادت مردم، خصوصا مردمان سبزه میدان بوده است. طبق گفته بزرگان و اهالی محل نسب این امامزاده گرانقدر به امام موسی بن جعفر می‌رسد. حتی شایعاتی درباه اینکه مامون پس از شهادت امام رضا قصد داشته ولی عهدی را به هارون ولایت بدهد نیز موجود است.

هارونیه کاشی کاری‌ها و تزئینات بسیار زیبایی دارد، این امام زاده که جز معدود امام زادگان ثبت ملی شده در ایران است با گنبدی بلند در کنار مسجد علی خود نمایی می‌کند. همچنین طلاکوب‌ها و کاشی‌های تزئین شده با آب طلا زیبایی مقبره را دو چندان کرده‌اند.

به طور کلی اگر در میدان نقش جهان و بازار و اطراف این میدان زیبایی‌ها عصر صفوی اصفهان نمایان است، در میدان کهنه و محله‌های اطراف شکوه اصفهان عصر سلجوقی نمایان می‌شود.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: جاذبه های گردشگری گردشگری مسجد جامع اصفهان میدان امام علی ع ميدان نقش جهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۵۵۶۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوگواره شعر «صادقانه‌ها» در قم برگزار می‌شود

ایسنا/قم سوگواره شعر «صادقانه‌ها» با شعرخوانی جمعی از شاعران آیینی مطرح کشور و استان قم در مسجد اعظم به‌مناسبت شهادت امام صادق(ع) برگزار می‌شود.

در آستانه فرا رسیدن ایام شهادت ششمین امام شیعیان و رئیس مکتب جعفری حضرت امام جعفر صادق(ع)، سوگواره شعر «صادقانه‌ها» با حضور شاعران برجسته و مطرح آیینی کشور و استان قم در مسجد اعظم برگزار می‌شود.

در این سوگواره استاد محمد علی مجاهدی، استاد علی انسانی، حجت‌الاسلام جواد محمد زمانی، احمد علوی، محسن ناصحی، فراز ملکیان، مجید تال و سید حمیدرضا برقعی در رثای صادق آل محمد(ص) به شعرخوانی خواهند پرداخت.

این برنامه با اجرای نجم‌الدین شریعتی، مداحی امیر کرمانشاهی از مداحان اهل بیت(ع)، روز پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت‌ماه بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا در مسجد اعظم قم برگزار می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • محدودیت‌های ترافیکی تشییع شهدا در روز شهادت امام جعفر صادق(ع) اعلام شد
  • تشییع دو شهید گمنام دفاع مقدس در مسجد مقدس جمکران
  • تشییع دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران 
  • حجت الاسلام استاد علوی تهرانی در مسجد امیر به سخنرانی می پردازد
  • در سوگ امام جعفر صادق (ع) فردا در گلستان مراسم دسته روی برگزار می‌شود
  • در سوگ صادق آل محمد فردا در گلستان مراسم دسته روی برگزار می‌شود
  • آماده‌سازی ۲۵ پارکینگ موتورسیکلت درمحدوده بازار اصفهان
  • پایان پروژه آبرسانی به مجتمع کهنه جلگه خراسان شمالی
  • مسجد ارک تهران میزبان عزاداران شهادت امام صادق(ع) می شود
  • سوگواره شعر «صادقانه‌ها» در قم برگزار می‌شود