Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@12:57:40 GMT

غنای روح و رشد فرهنگی مهمترین تحول بهار ظهور در مردم است

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۵۵۸۹۱

غنای روح و رشد فرهنگی مهمترین تحول بهار ظهور در مردم است

حجت الاسلام براری با بیان وجوه شباهت بهار طبیعت و بهار ظهور، گفت: با ظهور علاوه بر آشکار شدن ثروت های زمین، رشد فرهنگی و غنای روح مانع از زیرپا گذاشتن خط قرمزها در کسب ثروت می شود.

خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: فرا رسیدن بهار طبیعت و تحولاتی که زمین بعد از مرگ و فسردگی زمستانی تجربه می کند، ماکتی است کوچک از حیات و خرّمی ای که جهان با ظهور و بهار وجود امام زمان(عج) تجربه خواهد کرد، بهاری که سرسبزی و طراوت آن قلب های مرده را زنده می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..

از این رو، در بررسی ویژگی های این بهار و رهاورد آن برای بشریت با حجت الاسلام «محمد براری»، پژوهشگر و کارشناس مهدوی گفت وگویی داشته ایم که مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

تعبیر «ربیع الانام» که در زیارت امام زمان(عج) آمده است از چه حقیقتی در عرصه مهدویت پرده برمی دارد؟

 

در متون زیارتی به ما یاد داده اند که در خطاب و سلام به حضرت حجت(عج) ایشان را با اوصافی خاص خطاب کنیم، لذا در یکی از سلام ها خطاب به ایشان عرضه می داریم: «السلام علیک یا ربیع الانام و نضره الایام».

در این سلام دو تعبیر مهم به کار رفته یکی ربیع و دیگری انام.

در مراجعه به کتب لغت می بینیم کسی همچون «طریحی» در «مجمع البحرین»، ربیع را باران بهاری معنی می کند یعنی بارانی که می بارد و موجب نو شدن گیاهان و نباتات می شود و این باران آنها را سر وجد می آورد.

تعبیر دیگر انام است که معمولا به انسان ها تعبیر شده، در حالی که جن و انس را توامان شامل می شود.

این تعبیر بیان می کند که امام زمان(عج) باران بهاری است که همه جن و انس را حیات می بخشد.

وقتی حضرت(عج) بهار دل ها و باران بهاری برای انسان ها باشند، طبیعی است که سبب خرمی روزگاران می شوند و سرسبزی و نشاط را به عالم وجود هدیه خواهند کرد.

این از دقیق ترین اوصاف برای این وجود مقدس است و آنها که ظهور را طلب می کنند در واقع دنبال زمانی هستند که اوج طراوات انسان محقق می شود.

 

کاربرد این تعبیر در فرهنگ انتظار چه تاثیری دارد؟

 

انسان ها با دیدن شادابی بهار است که سردی و خشکی زمستان را تحمل می کنند یعنی برای رسیدن به آن سرسبزی؛ بهار اشتیاق آفرین است و همه منتظر هستند تا بهار آمده و از خشکی و مردگی حیات نباتی نجات یابند.

وقتی حکومت امام زمان(عج) را از این زاویه بررسی کنیم خود به خود عشق و علاقه و فضای رغبت به حضرت مهدی(عج) و ظهور و دولت جهانی ایشان در منتظران ایجاد می شود.

 

برای حلول این بهار و درک نشاط و خرمی آن چه الزاماتی را باید مدنظر داشت و رعایت کرد؟

 

وقتی خبر رسیدن بهار و حتی زودتر از آن بوی بهار به مشام ما می رسد، تلاش می کنیم از کهنگی ها و پلیدی ها و کثیفی ها هم خود، هم خانه و هم جامعه را پاک کنیم.

چنان که برای بهاری که هر سال تکرار می شود از میانه زمستان تکاپوها شروع می شود، هنوز یکی دو ماه مانده به بهار فروشگاه های بهاره و خریدهای عیدانه و ... آغاز می شود.

غالب انسان ها در این فضا سریع اقدام و لباس ها را نو می کنند، خانه تکانی کرده و در استقبال از بهار شهرها را آذین بسته و بلوارها را رنگ کرده و درخت ها را حرس می کنیم.

وقتی برای بهار فصل ها که هر سال تکرار می شود چنین تمهیدی داریم، باید برای بهار عالم هم این تمهید و آمادگی را داشته باشیم.

یعنی از خود و خانواده مان شروع کرده و پلیدی ها را از خودمان دور کنیم تا به سمت بهار عالم حرکت کنیم.

وقتی جامعه را آراسته و آماده بهار فصول می کنیم باید با کلیدواژه «انتظار» جامعه را هم آماده بهار مردمان یعنی وجود مقدس امام زمان(عج) و ظهور ایشان کنیم.

 

با مقایسه تطبیقی بهار طبیعت و بهار ظهور، انتظار چه تعریفی می یابد؟

 

با نگاه به بهار بودن وجود مقدسِ امام عصر(عج) و زمینه سازی برای آمدن این بهار، در سه سطح انتظار را پیاده می کنیم.

وقتی برای بهار طبیعت تا این حد زمینه سازی می کنیم اگر افراد و جامعه را به سمت امام مهدی(عج) سوق دهیم، نتیجه ای که باید محقق می شود یعنی جامعه به دلیل داشتن روح انتظار اینچنین دچار معضلات نمی شود.

وقتی دل ها معطوف به بهار حقیقی شد،از انتظار در حد خواندن دعای فرج بعد از نماز به این سمت می رود که با ورود به ظهور کوتاهی نکرده باشیم و وقتی به آن فصل رسیدیم دچار خسران و حسرت نشویم.

این نگاه نوع رفتار انسان ها و فرهنگ جامعه را سامان می بخشد.

 

در بهار طبیعت شاهد سرسبزی و خرمی هستیم، بهار ظهور از نظر مادی و معنوی چه تغییراتی را در عالم امکان رقم می زند؟

 

ما با دو طراوت در بهار ظهور مواجه هستیم؛ بهار باعث می شود گنج های خفته زمین جلوه گر شود، دوران حضرت مهدی(عج) از نظر طبیعی هم فرصتی است که زمین دیگر روی خشکسالی و کم آبی نمی بیند چیزی که در سال های اخیر سبب آسیب های بسیار شده است. یعنی در پرتوی بهار وجود امام عصر(عج) همه سرزمین ها سرسبز می شود.

زاویه دیگر که از زاویه نخست مهم تر است روییدن شکوفه های حیات معنوی است.

در عصر قبل از ظهور، حیات انسان ها دستخوش مرگ می شود؛ به قدری در روایات این دوران به تاریکی و تباهی ترسیم شده که انسان در برخورد با فضای قبل از ظهور با مردگی مواجه می شود، اما با ظهور حیات حقیقی جلوه گری می کند.

 

رهاورد چنین بهاری چیست؟

 

در سایه این بهار انسان ها به اوج کمال فرهنگی می رسند و بالاتر از آن بهار دل ها حلول کرده و انسان ها به قدری دچار سرسبزی و طراوات روح می شوند که دیگر برای به دست آوردن مطامع دنیایی خط قرمزها را رد نخواهند کرد، چراکه در آن دوران خدا بی نیازی را در قلوب مومنان قرار می دهد.

انسان با بی نیازی است که دیگر طمع نمی کند و در پی آن دست به چنین جنایات و گناهانی که امروز شاهد آنها هستیم، نمی زند. چراکه امروز بسیاری علی رغم برخوردای از مواهب و غنایم بسیار، باز هم حرص و طمع دارند و به دیگران ضربه می زنند.

تفضلات حکومت مهدوی فراوان است و مردم بهره های بسیار از آن می برند؛ در حکومت مهدوی بندگان صالح حکومت را در دست می گیرند و انسان ها حیات واقعی معنوی را تجربه می کنند.

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: سیل خسارت سیل بارندگی و سیلاب شیراز مسافران نوروزی کمک به سیل زدگان سیلاب ارتش دولت سیل شیراز ظهور امام زمان عج مهدی باوران بهار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۵۵۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سکه‌های حراج مرکز مبادله کاملا استاندارد بانک مرکزی است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مدیریت ارتباطات مرکز مبادله ایران، «اصغر بالسینی، سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران، با بیان اینکه سکه‌های ضرب‌شده و تحویل‌داده‌شده بانک مرکزی در حراج سکه مرکز مبادله ارز و طلای ایران، شامل تمام سکه، نیم‌سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب بانک مرکزی هستند، گفت: همگی این سکه‌ها از استانداردهای بانک مرکزی برخوردارند و ایجاد شائبه در خصوص مشخصات آنها از سوی کسانی صورت می‌گیرد که از این حواشی سود می‌برند.

او ادامه داد: سکه تمام بهار آزادی عرضه‌شده در مرکز مبادله ایران، ۸.۱۳۶ گرم است. دارندگان توجه داشته باشند که عیار آن ۹۰۰ در هزار بوده و طرح روی سکه تمام بهار آزادی ضرب بانک مرکزی نیز تصویر امام خمینی (ره) و بارگاه امام رضا (ع) است.

این مقام مسؤول مرکز مبادله ارز و طلای ایران با اشاره به اینکه طرح دو طرف سکه ربع و نیم بهار آزادی نام مبارک امام علی (ع) و بارگاه امام رضا (ع) است، گفت: عیار هر دو سکه ۹۰۰ در هزار است. وزن نیم‌سکه ۴.۰۶۸ گرم است و این عدد برای ربع سکه ۲.۰۳۴ گرم است.

بالسینی در پایان با تاکید بر اینکه عیار هر سه نوع سکه تحویل‌داده‌شده در مرکز مبادله ایران، ۹۰۰ در هزار و معادل ۲۱.۶ است، افزود: دارندگان این سکه‌ها مراقب افرادی باشند که با طرح مسائل واهی درباره عیار و کیفیت سکه تحویلی مرکز مبادله به دنبال سوءاستفاده هستند.

کد خبر 6090978 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • سکه‌های مرکز مبادله کاملا استاندارد است
  • ضرورت روشنگری و تبیین دانشجویان در فضای رسانه‌ای
  • سکه‌های حراج شده از استاندارد‌های بانک مرکزی برخوردارند
  • سکه‌های حراج مرکز مبادله کاملا استاندارد بانک مرکزی است
  • مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان از دستاوردهای دولت سیزدهم است
  • بودجه دولتی برای حوزه‌های علمیه | جمع مبلغ نهاد‌های فرهنگی و مذهبی ۶۷ هزار میلیارد تومان!
  • فیلم سینمایی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود/ برگزاری نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان
  • تهدیدهای فرهنگی دشمن به فرصت تبدیل شود
  • سند تحول آموزش و پرورش به طور کامل اجرا شود
  • امام جمعه قم: از نیروی انتظامی و کسانی که زخم زبان‌ها را به جان خریدند تشکر می‌کنیم