Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@20:44:25 GMT

تماشاگه زمان را به تماشا بنشینید

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۵۵۹۹۲

تماشاگه زمان را به تماشا بنشینید

تهران- ایرنا- منزل «حسین خداداد» بازرگان، صنعتگر و کارآفرین عهد قاجار در شمال پایتخت امروز به تماشاگه یا موزه زمان مشهور است و یکی از جاذبه های تاریخی شهرستان شمیرانات به شمار می آید که همچون تلنگری گذر عمر را به بازدیدکنندگان گوشزد می کند.

نخستین موزه تخصصی ساعت ایران در خرداد 1378 آغاز به کار کرد و حال حدود 400 اثر ایرانی، فرانسوی، سوئیسی، انگلیسی و آلمانی با موضوع 'زمان' همچون انواع ساعت های اولیه، ساعت های لوکس و ساعت های مچی قدیمی، ابزار ساخت و تعمیر ساعت و آثاری مربوط به تقویم و مفهوم زمان در آن برای بازدید مراجعه کنندگان به نمایش گذاشته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از این موزه به عنوان نخستین موزه ساعت ایران یاد می شود.
علاقه حسین خداداد به احیای هنر طراحی و گچ بری ایرانی پای بهترین استادکاران را به ساختمان خانه اش باز کرد و عمارتی با تزئیناتی زیبا و مجلل را رقم زد.
ساختمان 2 طبقه این موزه 700 متر زیربنا دارد و در باغی سرسبز به مساحت 600 هزار مترمربع واقع شده است.
از زمانی که از درِ بزرگ و قدیمی باغ وارد این تماشاگه می شوید ساعت های آفتابی، آبی، مکانیکی، روغنی، شنی، طنابی و شمعی به عنوان اولین ساعت های اختراع شده به استقبال شما می آیند.
گوشه ای دیگر از محوطه قایقی با طرح اژدها توجه بازدیدکنندگان را جلب می کند که درون جعبه ای شیشه ای از آن محافظت می شود؛ این اژدها نیز ساعت سوختی به سبک چینی است که با تعدادی وزنه و صدای دنگ دنگ زمان را برای افراد مشخص می کرد.
ساعت‌های غیرقابل حمل و آنتیک، مربوط به دوران لویی چهاردهم در کنار مجسمه ها و روی کنسول‌های بسیار زیبای فرانسوی هر بیننده ای را به محض ورود به ساختمانی که خود اثر تاریخی و هنری زیبایی است به خود جلب می کند.
در اتاق مجاور نیز فسیل های اهدایی گیاهی و جانوری گذشت زمان را چون تلنگری گوشزد می کنند.
همچنین می توان از ساعت شاهینی، آونگی، رومیزی، دیواری، جیبی معمولی و ساعت‌های جیبی سفارشی متعلق به شخصیت های تاریخی و سیاسی، ساعت‌های ویژه‌ای چون ساعت کارت زنی، شیفت نگهبانی، ساعت کشتی و همچنین ساعت‌های مچی در انواع دستبندی و دو زمانه به عنوان دیگر آثار این موزه اشاره کرد.
قسمتی دیگر از این عمارت نیز به نگهداری اسنادی دربارهٔ گاه شماری جلالی و پیشینه آن در ایران اختصاص دارد.
این اثر در بهمن ماه 1382 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.
بازدید از گالری زمان این مجموعه تاریخی، فرهنگی به منظور خرید آثار هنرمندان نیز خالی از لطف نیست.
علاقه مندان می توانند همه روزه از ساعت 8:30 تا 17:30 به خیابان ولی عصر، سه راه زعفرانیه، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، نبش چهارراه بغدادی مراجعه یا با شماره تلفن 22417337 تماس حاصل کنند.
به گزارش ایرنا، شهرستان شمیرانات در ارتفاعات البرز با آب و هوایی کوهستانی و سرد، متشکل از شهر شمیران یا تجریش و دو بخش لواسانات و رودبار قصران با جمعیتی افزون بر 600 هزار نفر در شمال و شمال شرقی تهران قرار دارد.
این شهرستان همچنین مجموعه قابل توجهی از امامزاده ها، کاخ ها، موزه ها، محله های قدیمی، خانه های رجال قدیم و جدید، نهاد ها و سازمان های کشوری، سفارتخانه ها، دانشگاه ها، مراکز خرید و بوستان های مهم، تفریحگاه های طبیعی و... را در خود جای داده است.
حجاری، معرق روی چوب و... ، حجم چوب و ساخت سازهای سنتی از صنایع دستی شمیرانات و گیلاس، آلبالو، گردو، سیب و عسل از سوغات این شهرستان خوش آب و هوا به شمار می رود.

گزارش از بهار تقی زاده
تهرام/9897/ 1008

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي موزه زمان شميرانات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۵۵۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آرتتا: بازی سیتی را می‌بینم، با پیژامه راحت!‏

به گزارش "ورزش سه"، آرسنال امروز در خانه‌اش بورنموث را 3-0 ‏شکست داد تا دو هفته مانده به پایان فصل در صدر جدول بماند. ‏

سیتی، رقیب اصلی تیم آرتتا، با دو بازی کمتر، چهار امتیاز کمتر دارد و ‏روی کاغذ اگر دو بازی عقب مانده را ببرد از آرسنال جلو خواهد زد. ‏

بازی امروز با دو صحنه جنجالی داوری همراه بود که میکل آرتتا گفت ‏در زمین نتوانسته دید خوبی به این دو صحنه داشته باشد و بعد از ‏مسابقه هم حاضر نشده فیلم‌شان را تماشا کند. او گفت به همین ‏خاطر نمی‌تواند درباره داوری اظهار نظر کند. ‏
قبل از گل تروسار بازی در نیمه دوم برایتان سخت بود؟
چون یک صفر جلو بودیم و مقابل حریفی باکیفیت بازی می‌کردیم. اگر ‏در نیمه اول سه چهار گل بزنید شرایط در نیمه دوم فرق می‌کند ولی ‏با اختلاف یک گل حریف برای جبران فشار می‌آورد.‏

دستکش طلا برای داوید رایا؟
همه خوشحالیم. درحالیکه چند بازی باقی مانده رسیدن به این جایزه ‏برای کل تیم دستاورد بزرگی است. این پایه مهمی برای رسیدن به ‏جامها است. ‏

نظر شما درباره گل مردود بورنموث و صحنه مشکوک روی ساکا؟
جواب صادقانه‌ام این است که هیچکدام را ندیدم چون می‌دانستم ‏این سوال را می‌پرسید عمدا فیلم‌شان را تماشا نکردم. آنالیزروها ‏پرسیدند می‌خواهی ببینی و من گفتم نه، چون آنوقت مجبورم ‏واقعیت را بگویم. در صحنه خطا روی داوید من خیلی دور بودم و ‏واقعا ندیدم. در صحنه بوکایو هم آیا عمدی بود یا نه؟ واقعا نمی‌دانم. ‏

بازی سیتی را تماشا می‌کنی؟
بله، در کنار بچه‌ها و خانواده‌ام. ‏

درحالیکه پیراهن وولوز را پوشیده‌ای؟
نه. پیژامه می‌پوشم. پیژامه راحت. ‏

از پنالتی هاورتز راضی بودی؟
وقتی تصمیم داور را دیدم خیلی راضی بودم. و خیلی خوشحالم. ولی ‏وقتی بوکایو گل زد خوشحالتر هم شدم. ‏

نظرت درباره دو بازی باقی‌مانده از فصل؟
خیلی هیجان دارم. ما الان 9 ماه و نیم است که کارمان را درست ‏انجام داده‌ایم و حالا فقط 2 هفته باقی مانده. با تمام وجود ‏می‌خواهیم کار را تمام کنیم. الان نسبت به دیروز به جام نزدیک‌تر ‏هستیم و امیدوارم جام قهرمانی را به اینجا بیاوریم. ‏

دیگر خبرها

  • امیدواری ستاره آرسنال به قهرمانی: هر چیزی امکان دارد
  • آرتتا: بازی سیتی را می‌بینم، با پیژامه راحت!‏
  • موزه‌ها امروز شنبه (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است
  • برنامه هیات‌های بندرعباس برای شهادت امام صادق(ع)
  • نمایشگاه موزه عبرت ایران در شیراون افتتاح شد
  • اعلام زمان پخش برنامه‌های تبلیغاتی نامزد‌های انتخابات مجلس
  • جمع آوری تمام آب‌های سطحی در دزفول طی سه ساعت
  • هر روز چقدر باید بنشینیم، بخوابیم، بایستیم و ورزش کنیم؟
  • اعلام زمان پخش مناظرات انتخاباتی مشهد و کلات
  • هر روز چقدر باید بنشینیم، بخوابیم، بایستیم و ورزش کنیم؟ علم پاسخ می دهد