Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@05:43:05 GMT

سیلاب سیاسی به بهانه سیل

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۵۶۵۱۰

سیلاب سیاسی به بهانه سیل

در سیل اخیر اطلاع‌رسانی کاملی در فضای مجازی صورت گرفت که خیلی خوب بود؛ اما مثل همه حوادث مشابه حرف‌ها رفت به سمت تفسیر و تحلیل ماجرا و از اینجا به بعد قضیه «سیاسی» شد و درواقع افراد و جریان‌ها بر حسب گرایش سیاسی خود از این اتفاق دردناک بهره‌برداری کردند.

به گزارش ایسنا، شیرزاد عبداللهی تحلیلگر حوزه آموزش در ادامه روزنامه شهروند نوشت: اصولگرایان به ناکارآمدی دولت تاختند، رقیبان‌شان سپاه را نشانه گرفتند، اپوزیسیون برانداز کل حاکمیت را زیر سوال برد و سعی کرد همبستگی مردمی را در کمک‌رسانی اقدامی ضد حکومتی معرفی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منفردها هم سعی کردند با اعلام شماره حساب کمک مالی جمع‌آوری کنند و عده‌ای هم با اشاره به بحث تُربت و دعا سعی کردند که از این قضیه برای تسویه حساب با مذهب و دین و خدا و پیغمبر استفاده کنند.
به نظرم این رفتار جمعی معنایش استفاده ابزاری از بدبختی مردم است؛ بدبختی مردم بهانه‌ای می‌شود که من نوعی دق‎ دلی‌ام را سر جریان یا شخصی که دوست ندارم، خالی کنم. البته انتقاد از استاندار و وزیر کشور و رئیس‌جمهوری و امام جمعه و رهبری ایرادی ندارد؛ سیاستمدار باید انتقاد بشنود و جوابگو باشد.
متأسفانه در ایران بیطرفی نهادهای کمک‌رسان یعنی هلال احمر، آتش‌نشانی، شهرداری، کمیته امداد، پلیس، نیروهای نظامی خدشه‌دار شده است؛ چرا چنین شده؟ اولاً برخی جریان‌های سیاسی از این نهادها سوءاستفاده سیاسی می‌کنند و درنتیجه مردم به این نهادها بی‌اعتماد می‌شوند. ثانیاً عده‌ای هم به دلیل غیر همسوبودن این نهادها با گرایش سیاسی خودشان آنها را منکوب می‌کنند. مثلاً اصولگرایان به هلال احمر حمله می‌کنند و رقیبان‌شان به سپاه و براندازان همه نهادهای امدادرسان را فشل و بی‌خاصیت اعلام می‌کنند. این وضع باید تغییر کند. از اصولگرایان خیلی انتظاری نیست اما اصلاح‌طلبان، مستقل‌ها و همه کسانی که به کلیت نظام نقد دارند، نباید علیه نهادهایی که ذاتاً باید غیر سیاسی و بیطرف باشند (هلال احمر– آتش‌نشانی– کمیته امداد– پلیس– نیروهای نظامی) تبلیغات منفی کنند.
سلب اعتماد از این نهادها اقدامی ضد مدنی است. اگر اصولگرایان این نهادها را سیاسی کرده‌اند ما به جای تحقیر این نهادها باید از غیرسیاسی‌بودن آنها حمایت کنیم. خیلی عجیب است که ما طرفدار برخورد تخصصی در سدسازی و جاده‌سازی و راه‌آهن و جنگلداری و… هستیم؛ اما امدادرسانی را که یک کار تخصصی است، سرسری می‌گیریم و از اقدامات خودجوش مردمی حمایت می‌کنیم.
فلان سلبریتی سیاسی پول‌های مردم را جمع می‌کند و به جای کمک به زلزله‌زده‌ها دنبال تحقق اتوپیای «روستای امید» می‌رود! هنوز هم الگوی ما در اتفاقات این‌چنینی، زلزله بویین زهرا در ٦٥ سال پیش و اقدام جهان‌پهلوان تختی است که در خیابان راه افتاد و کمک جمع‌آوری کرد؛ کمک جمع‌کردن عیبی ندارد اما الان امداد‌رسانی کاری تخصصی است.
شعار نهادسازی می‌دهیم اما با انتقادهای خودمان نهادهای امدادرسان را نابود می‌کنیم. امواج احساسی به همان سرعت که بلند می‌شوند، فرو می‌نشینند و بار اصلی امداد به دوش همان نهادهایی است که ما خُرد و خمیرشان کرده‌ایم. آنارشیست‌ها مخالف نهادهای دولتی و طرفدار همکاری داوطلبانه مردم و گروه‌های خودمختار مردمی هستند اما آنارشیسم هیچ‌جا موفق نبوده است. سیاستمداران که به حرف ما گوش نمی‌دهند اما ما شهروندان عادی که نه سر سیریم و نه ته پیاز، به جای تضعیف نهادهای کمک‌رسان آنها را تقویت و از استقلال و غیر سیاسی‌بودن این نهادها حمایت کنیم. مملکت دست هر فرد یا جریانی باشد ما مردم به آتش‌نشانی، هلال احمر، اورژانس، شهرداری، راهنمایی‌ورانندگی، پلیس انتظامی، نیروهای مسلح دفاعی نیاز داریم. ما می‌توانیم خواستار جدایی نهاد مذهب از نهاد دولت شویم اما به جنگ خدا نباید برویم. اگر آمریکا را مظهر دموکراسی بدانیم بیش از ٧٠درصد مردم آن مذهبی هستند. در آمریکا اگر شما عطسه کنید، خیلی از مردم جمله (God bless you) را اتوماتیک بیان می‌کنند. اگر کسی با دعا یا توسل آلام خود را تخفیف می‌دهد و در شرایط سخت آرامش پیدا می‌کند، چرا ما باید به او تعرض کنیم؟ مگر ما طرفدار دموکراسی و آزادی عقیده نیستیم؟

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۵۶۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیلاب در خیابان‌های شیراز و غافلگیری مردم + فیلم

آفتاب‌‌نیوز :

به نظر می‌رسد زیرساخت‌ها برای چنین مواقعی که قابل پیش بینی است، مناسب این کلان شهر نیست و راه افتادن سیلاب در خیابان‌ها به ویژه در مناطق مرکزی مشکلاتی را بر‌ای شهر وندان به وجود آورد.

 پیشتر هواشناسی فارس، چهارم اردیبهشت ماه با اعلام وضعیت نارنجی فعالیت سامانه تشدید بارش‌های رگباری و بهاریٰ، گاهی وزش باد شدید، رعد و برق و در برخی نقاط بارش تگرگ از بعد از ظهر سه شنبه چهارم اردیبهشت تا چهارشنبه پنجم همین ماه در شیراز و همه مناطق استان هشدار داده بود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟
  • لزوم همکاری تمامی نهادها با پلیس در اجرای طزح نور
  • عدم کفایت مستمری نهادها و یارانه نقدی برای پوشش فقرمطلق
  • لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم + ویدئو | واکنش مردم برای نجات او را ببینید
  • کمیته امداد، نهاد پیشران در حوزه اشتغال کشور است
  • اینفوگرافیک/ همه دستگاه‌هایی که درباره حجاب وظیفه دارند؟
  • طرح نور مایه قوت قلب و امید مردم است
  • سیلاب در خیابان‌های شیراز و غافلگیری مردم + فیلم
  • آغاز ثبت‌نام سازمان‌ها و نهادها برای یارانه خرید کتاب
  • آمریکا به کمک‌های نظامی و مالی از «رژیم آپارتاید» پایان دهد