Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-03@03:32:56 GMT

آرامش به رنگ گنبدهای فیروزه ای

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۵۸۸۰۸

آرامش به رنگ گنبدهای فیروزه ای

همه ساله با آغاز سال نو و بیداری طبیعت شوق سفر و دل سپردن به طبیعت زیبا و فرحبخش بهاری در دل های مردم جوانه می زند و آستان مقدس امامزادگان مقصد بسیاری از مسافرانی است که منطقه جنوبی استان مرکزی و خمین را برای گذران تعطیلات انتخاب می کنند.
استان مرکزی دارای 276 بقعه متبرکه است که 100 بقعه آن شاخص است و زایران قابل توجهی را در حوزه گردشگری مذهبی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


‎خمین در کنار جاذبه های متعدد تاریخی و طبیعی، 36 امامزاده‌ و مکان مذهبی نیز دارد که مانی از آرامش و صفای معنوی و عرفانی را در خود دارند و از مهمترین این اماکن می توان به امامزاده ابوطالب، امامزاده حسن ، امامزاده اسماعیل، امامزاده سلیمان وابولفتوح، امامزاده اهل‌بن‌علی ، امامزاده محمد، امامزاده محمدمالک، امامزاده خدیجه خاتون، امامزاده زینب خاتون، امامزاده عبدالله‌بن‌علی، امامزاده عبدالله‌بن‌امام موسی، امامزاده آقا سیدعلی، امامزاده حمیده خاتون یا حلیمه خاتون اشاره کرد.
گل سرسبد این امامزادگان بقعه امامزاده ابوطالب(ع) است که هر سال در تعطیلات نوروز میزبان مسافرانی از سراسر کشور است، حرم مطهر این امامزاده در مرکز شهر خمین واقع شده و مورد توجه مردم بوده و به شاهزاده ابوطالب(ع) شهرت یافته است.
نسب شریف امامزاده ابوطالب(ع) با 9واسطه به امام حسن مجتبی(ع) می‌رسد و این درحالی‌است که از گذشتگان دور و براساس اعتقاد مردمان شهر خمین، شاهزاده ابوطالب(ع) برادر امامزاده ابومحمد رئیس مشهور به شاهزاده محمد(ع) بوده است.
ساختمان بقعه متبرکه امامزاده ابوطالب(ع) در خمین بنایی قدیمی و به‌جا مانده از دوران صفویان است که شامل ایوان، گنبد، حرم، ضریح و صحن بوده و6 هزار مترمربع آن ساخت و ساز شده و دارای صحن بزرگی است که اطراف آن را حجره‌‏هایی برای آرامگاه خانوادگی سرشناسان شهر شامل می شود.
بقعه متبرکه امامزاده ابوطالب(ع) خمین یک متر از سطح صحن بالاتر بوده و دارای چهارایوان زیبا و باشکوه است که ایوان اصلی آن، در جنوب شرقی قرار گرفته و سراسر با آینه‌‏های کوچک و بزرگ تزئین شده و اطراف ایوان نیز کاشیکاری است.
همه دیوارهای درون حرم و شبستان‌‏ها تا زیرگنبد، آیینه‏کاری شده اند و در وسط اتاق صحن مرقد، ضریح نقره‌‏ای و آب‏طلاکاری شده‏‌ای نصب شده که بر شکوه و عظمت بنا افزوده است.
در فراز بقعه متبرکه حرم مطهر امامزاده ابوطالب(ع)، گنبد مدور نیم‌کروی فیروزه ای قرار دارد که برروی نمای ساقه‏ای هشت ضلعی از خارج قرار گرفته و در ساقه آن هشت پنجره تعبیه شده که این پنجره ها مسدود است و سطح داخل گنبد نیز گچبری و نقاشی است و سطح خارجی آن، آراسته به کاشی‌‏هایی با طرح‌هایی در زمینه گل و بوته و اسماء جلاله می باشد.
بسیاری از مردم و عاشقان ولایت و امامت هرسال زمان سال تحویل ترجیح می‌دهند در فضا و مکان معنوی همچون این بقاع متبرکه باشند.
رئیس اوقاف وامورخیریه خمین گفت: طرح‌ آرامش بهاری با حضور گسترده مردم شهرستان و مسافران نوروزی در بقاع متبرکه شاخص خمین برگزار شد.
«محمد اسدی» افزود: این طرح معنوی تا 16 فروردین ماه امسال در امامزادگان ابوطالب، محمد، عبدالعلی روستای ریحان،خدیجه خاتون روستای حشمتیه و اهل بن علی روستای ورچه برگزار می شود.
وی ادامه داد: برپایی خیمه های معرفت با غرفه های مشاوره مذهبی، ایستگاه نقاشی و محصولات فرهنگی ازجمله برنامه های این طرح است.
رئیس اوقاف وامورخیریه خمین اظهار داشت: در تعطیلات نوروز امسال بیش از 30 هزار مسافر و زایر با حضور در امامزادگان این شهرستان روح خود را با معنویت این اماکن مقدس از هرگونه آلودگی پاک می کنند.
اسدی گفت: طرح های سوگواره یاس نبوی همزمان با شهادت حضرت زهرا(س) وبصیرت عاشورایی همزمان با ماه محرم و عزاداری سالار شهیدان در امامزادگان این شهرستان اجرا می‌شود.
خمین در جنوب استان مرکزی 105 هزار نفر جمعیت دارد.
9930/7277/6013/
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 تعطیلات حضور گسترده مردم ساخت و ساز شهادت حضرت زهرا عزاداری 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۵۸۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویم رویدادهای گردشگری کشور بوی گل و گلاب گرفت

ایسنا/مرکزی مدیر میراث‌فرهنگی خمین از ثبت جشنواره « گل محمدی و گلاب» در ضمیمه تقویم رویدادهای گردشگری ملی خبر داد.

علی مشهدی با اعلام این خبر اظهار کرد: گل محمدی و گلاب دو محصول استراتژیک منطقه شهابیه خمین هستند. با توجه به این پیشینه و با پیگیری اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان و شهرستان، شورای اسلامی و دهیاری روستای شهابیه،این رویداد در تقویم رویدادهای گردشگری کشور به ثبت رسید.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خمین تصریح کرد: بر این اساس، هر ساله این جشنواره در روزهای نوزدهم تا بیست و یکم اردیبهشت ماه به عنوان «روز گل محمدی و گلاب» برگزار خواهد شد.

او هدف از ثبت این رویداد در تقویم گردشگری کشور را تحقق و ساماندهی و حرفه‌ای‌سازی گردشگری و همچنین ساماندهی مقصدها و مسیرهای جدید گردشگری دانست و خاطرنشان کرد: این امر مهم می‌تواند در رونق صنعت گردشگری و حضور بیش‌ از پیش مسافران و توریست‌ها به شهرستان کمک شایانی بکند.

به گزارش ایسنا، به نقل از میراث‌فرهنگی استان، مشهدی گفت: نمایشگاه گل، صنایع دستی، نمایشگاه گلاب، مراسم آئینی، گُل‌غلتان کودکان و... از برنامه‌های جشنواره گل و گلاب شهابیه است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توزیع ۱۰۰۰ بسته معیشتی در «قرار دوازدهم» بقاع متبرکه گیلان
  • برگزاری مراسم سالگرد شهادت امام صادق (ع) در ۱۶۲ بقعه متبرکه گیلان
  • ثبت روز گل محمدی و گلاب
  • میزبانی ۲۷ بقعه متبرکه خراسان جنوبی از عزاداران شهادت امام صادق (ع)
  • برگزاری مراسم شهادت امام جعفر صادق (ع) در ۲۷ بقعه متبرکه
  • ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن انواع محصولات باغی در خمین تولید شد
  • بارش شدید باران در روستای ریحان علیا شهرستان خمین
  • تقویم رویدادهای گردشگری کشور بوی گل و گلاب گرفت
  • استاندار لرستان باحضور در یک مدرسه روستایی روز معلم را گرامی داشت
  • گشایش نمایشگاه توانمندی‌های هنرجویان هنرستان فاطمه الزهرا (س) فیروزه