Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - امروز 30 مارس 2019 مصادف با چهل و سومين سالگرد روز زمين در فلسطين است.
برخي روزها در تقويم تاريخ اهميت نمادين و برجسته اي دارند مثل 15 مه روز نکبت، آخرين جمعه ماه مبارک رمضان که روز قدس است. 30 مارس نيز از جمله روزهايي است که در تقويم تاريخي فلسطيني ها اهميت زيادي دارد. چهل و سومين سالگرد روز زمين، اهميت چند بعدي نزد فلسطيني ها دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نخستين بعد اين اهميت، بعد معنوي و ارزش محور است. مقام هاي اسرائيلي روز 30 مارس سال 1976 هزاران هکتار از زمين هاي فلسطينيان در منطقه الجليل واقع در شمال اين کشور را مصادره کردند. در پي اين اقدام جنايتکارانه، مردم فلسطين به اعتصاب غذا و تظاهرات اعتراض آميز دست زدند. اعتراض فلسطيني ها به اقدام غاصبانه اسرائيل در فلسطين اشغالي به درگيري هاي شديد بين آنها و نظاميان اسرائيلي انجاميد که در اين درگيري ها 6 فلسطيني به ضرب گلوله اشغالگران به شهادت رسيده و هزاران نفر ديگر زخمي شدند. بر اين اساس، مردم فلسطين هم در کرانه باختري و هم در باريکه غزه و حتي در اردوگاههاي آوارگان هر ساله روز 30 مارس را با هدف پاسداشت شهداي سال 1976 گرامي داشته و تظاهرات ضد اسرائيلي در اين روز برگزار مي کنند.
دومين بعد اهميت چهل و سومين سالگرد روز زمين، بعد جغرافيايي است. همان گونه که از نام اين روز مشخص است، تاکيدي بر دفاع مردم فلسطين از تماميت ارضي و مقاومت در مقابل اشغال زمين فلسطيني توسط رژيم اسرائيل است. اين بعد طي دو سال اخير اهميت بيشتري پيدا کرد زيرا دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا رسماً قدس، بخش جدايي ناپذير جغرافيايي و هويت مذهبي فلسطيني ها را به اسرائيل بخشيده است. در همين راستا، تظاهرات سال گذشته مردم فلسطين در روز زمين با جمعيت به مراتب بيشتري برگزار شد و نظاميان اسرائيلي نيز سال گذشته جنايتي حتي سنگين تر از جنايت سال 1976 مرتکب شده اند. در سال 1976 نظاميان اسرائيلي 6 فلسطيني را به شهادت رسانده اند، اما در تظاهرات سال 2018، 18 فلسطيني شهيد و حدود 1500 نفر نيز زخمي شده اند.
سومين بعد اهميت تظاهرات روز زمين سال 2019، گراميداشت اولين سالگرد تظاهرات بازگشت است. تظاهرات بازگشت از 30 مارس 2018 با هدف دفاع از تمايمت ارضي فلسطين و بازگشت آوارگان فلسطيني به سرزمين مادري شان آغاز و طي يک سال گذشته در 52 هفته متوالي هر جمعه اين تظاهرات برگزار شد. در يک سال گذشته حدود 260 فلسطيني در تظاهرات بازگشته به شهادت رسيده و بيش از 27 هزار نفر نيز زخمي شده اند. «ابوحمزه»، سخنگوي گردانهاي قدس، شاخه نظامي جنبش جهاد اسلامي فلسطين، يکي از موارد اهميت روز زمين سال 2019 را اين گونه بيان مي کند که: «راهپيمايي هاي حمايت از حق بازگشت آوارگان، که وارد دومين سال خود شده است، براي ملت ما از اهميت روز زمين کمتر نيست.»
چهارمين بعد اهميت چهل و سومين سالگرد روز زمين مربوط به علني تر شدن سازش برخي کشورهاي عربي با اسرائيل است. طي يک سال گذشته روند عادي سازي روابط ميان برخي کشورهاي عربي و اسرائيل، علني تر شده که اين موضوع بخشي از طرح آمريکايي معامله قرن است. بر اين اساس، تظاهرات امروز فلسطيني ها، تاکيد مجدد بر «مقاومت» در مقابل اسرائيل، «مخالفت» در مقابل طرح هاي عادي سازي روابط کشورهاي عربي با اسرائيل و همچنين «مخالفت» با طرح آمريکايي معامله قرن خواهد بود. از اين رو، طي روزهاي گذشته برخي شخصيت ها و مقام هاي فلسطيني برگزاري تظاهرات ميليوني مردم اين کشور را در روز زمين خواستار شده اند. «خالد البطش»، رئيس هيئت عالي ملي راهپيمايي هاي بازگشت و شکستن محاصره در اين خصوص بر ضرورت حفظ ماهيت مردمي تمام فعاليت ها براي بستن راه به روي تمام نقشه ها و توطئه ها تاکيد کرد و مشارکت همه مردم کرانه باختري، قدس اشغالي و اردوگاه ها را در راهپيمايي روز زمين خواستار شد.
نکته پاياني اينکه، تحولات روزهاي نمادين فلسطيني ها براي رژيم اسرائيل نيز به مراتب سخت تر از روزهاي ديگر است زيرا تحولات اين روزها از جمله روز زمين بار ديگر اهميت موضوع فلسطين را براي جهان اسلام و همچنين جنايت هاي اسرائيل را نزد افکار عمومي جهاني برجسته مي سازد. 113/118
نويسنده: سيد رضي عمادي
بيشتربخوانيد:
ايران: يوم الارض" نماد مقاومت در برابر اشغالگري هاي رژيم صهيونيستي است
هنيه: فلسطينيان براي راهپيمايي ميليوني 30 مارس آماده مي‌شوند
کليدواژه فلسطين روز زمين 30 مارس

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۵۸۸۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشن فارغ‌التحصیلی با فضای ضد جنگ غزه در دانشگاه میشیگان آمریکا

همزمان با برگزاری مراسم جشن فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه میشیگان، حامیان مردم غزه با برافراشتن پرچم فلسطین در این دانشگاه دست به تظاهرات زده و شعار ضدجنگ سر دادند.

به گزارش روز یکشنبه روزنامه واشنگتن تایمز، همزمان با برگزاری مراسم جشن فارغ التحصیلی سالانه دانشگاه میشیگان، معترضان حامیان فلسطین علیه جنگ در غزه تظاهرات کردند و با بالا بردن پرچم فلسطین شعار ضد جنگ سر دادند.

در یکی از بنر‌های اعتراضی در دست معترضان نوشته شده بود: «هیچ دانشگاهی در غزه باقی نمانده است».

واشنگتن تایمز در ادامه آورده است: در هفته‌های اخیر در سراسر دانشگاه‌های ایالات متحده یک جنبش دانشجویی علیه جنگ در غزه به راه افتاده است که شبیه هیچ یک از جنبش‌های قرن حاضر نیست. در این میان واکنش خشونت بار پلیس به دانشجویان معترض مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نیز گزارش داده است که تاکنون بیش از دو هزار و ۴۰۰ نفر در ۴۷ محوطه دانشگاهی دستگیر شده‌اند.

پیش از این دانشگاه‌های کلمبیا، یو سی ال ای، ویرجینیا، شیکاگو و دانشگاه‌های بسیاری از شهر‌های دیگر آمریکا صحنه تظاهرات ضدجنگ و اعتراض حامیان فلسطین بوده که در آن معترضان خواستار آتش‌بس فوری در غزه شده اند.

براساس اعلام وزارت بهداشت غزه، از زمان آغاز حمله ۷ اکتبر حماس و تهاجم جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به غزه تاکنون بیش از ۳۴ هزار و ۵۰۰ نفر به شهادت رسیده‌اند که دو سوم آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • حمایت مغربی‌ها از تجمعات ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های غربی
  • تحصن دانشجویان ایتالیا در همبستگی با فلسطین+ فیلم
  • عکس/ تظاهرات اسکاتلندی‌ها در حمایت از فلسطین و غزه
  • فرید مرجایی، تحلیل گر مسائل آمریکا و مقیم این کشور: جنبش دانشجویی سپهر غالب بر فضای سیاسی آمریکا را به چالش کشید/ شبکه های اجتماعی امپراطوری رسانه ای را زیر سوال بردند/ تظاهرات دانشجویی خط قرمز انتقاد از اسرائیل را شکسته است
  • چهار بازی ۶ میلیون یورویی بارسلونا
  • چهار بازی 6 میلیون یورویی بارسلونا
  • جشن فارغ‌التحصیلی با فضای ضد جنگ غزه در دانشگاه میشیگان آمریکا
  • بزرگترین تظاهرات دانشجویی یمن در حمایت از غزه و دانشجویان آمریکا
  • آینده‌ای روشن با زمین بدون پلاستیک
  • تظاهرات حمایت از غزه در شهر‌های مختلف جهان