Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@01:12:07 GMT

سال 97 در گيلان، سوت قطار به صدا درآمد

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۵۸۹۰۲

سال 97 در گيلان، سوت قطار به صدا درآمد

خبرگزاري آريا - رشت - ايرنا - سرمايه گذاري جمهوري آذربايجان براي توسعه بارانداز راه آهن آستارا، راه اندازي رسمي کريدور حمل و نقل چين - قزاقستان - ايران با ورود نخستين محموله تجاري به بندرکاسپين و همچنين افتتاح رسمي قطار قزوين - رشت با حضور رئيس جمهوري، مهمترين رويدادهايي هستند که سال گذشته در گيلان رخ داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



حجت الاسلام روحاني رئيس جمهوري در آخرين روزهاي سال 1397 در جريان سفر به گيلان، سال گذشته را ` سالي دشوار ولي پر افتخار` نامگذاري کرد و سنگيني بار دشواري اين سال از دوش مردم اين استان با افتتاح رسمي راه آهن قزوين - رشت، کاسته و تبديل به شادي شد؛ موضوعي که سال ها مردم گيلان و همچنين مردم ديگر نقاط کشورمان منتظر شنيدن آن بودند و نخستين مسافران اين قطار، جمعي از خانواده هاي معظم شهدا بودند که به مشهد مقدس عزيمت کردند.
سفر رئيس جمهوري برکات ديگري نيز براي گيلان داشت و مي توان گفت همه اتفاقات سالي که گذشت؛ تحت الشعاع پروژه ها و طرح هايي که افتتاح يا کلنگ احداث آنها به زمين زده شد؛ قرار گرفت ضمن آنکه يک هزار و 933 ميليارد تومان اعتبار ، ارمغان ديگري براي مردم استان بود که نويد سالي پرتلاش مي دهد با اين وجود؛ مرور مهمترين رويدادها خالي از لطف نخواهد بود.
*** فصل بهار؛
- سيلاب جان سه نفر را در رودسر گرفت
وقوع سيلاب در منطقه اشکورات شهرستان رودسر در شرق استان، جان سه نفر شامل دو زن و يک کودک را گرفت.
- استقبال از عليرضا جهانبخش در رشت
مردم استان گيلان در مراسم استقبال از عليرضا جهانبخش بازيکن گيلاني تيم ملي فوتبال کشورمان در پياده راه فرهنگي رشت ، سنگ تمام گذاشتند.
- نخستين مديرکل زن ورزش کشور در گيلان منصوب شد
مريم بخشي به عنوان نخستين مديرکل زن ورزش و جوانان کشور در استان گيلان منصوب شد.
- سرمايه گذاري آذربايجان در بارانداز راه آهن آستارا
جمهوري آذربايجان براي توسعه بارانداز راه آهن آستارا در غرب استان گيلان، 60 ميليون دلار سرمايه گذاري مي کند و بهره برداري از حمل و نقل کالا در اين خط ريلي به مدت 15 سال به آن کشور واگذار شده است.
- انتصاب نماينده ولي‌فقيه در گيلان
آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در حکمي حجت الاسلام حاج شيخ رسول فلاحتي را به عنوان نماينده ولي‌فقيه در استان گيلان و امام‌جمعه رشت منصوب کردند.
- 40 هزار جلد کتاب خطي و سنگي در کتابخانه ملي موجود است
رئيس سازمان اسناد و کتابخانه ملي ايران گفت: 40 هزار جلد کتاب خطي و سنگي و حدود سه ميليون جلد کتاب چاپي در سازمان اسناد و کتابخانه ملي ايران موجود است و اين سازمان از فرهنگ و تاريخ ديرين ايران، نگهداري و حفاظت مي کند.
- 60 درصد آثار تاريخي گيلان به ثبت ملي رسيد
معاون ميراث فرهنگي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گيلان بيان کرد: سه هزار اثر تاريخي در استان شناسايي شده که 60 درصد اين آثار به ثبت ملي رسيده است.
*** فصل تابستان؛
- سفر اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهوري به گيلان
در مراسمي با حضور معاون اول رئيس جمهوري ، کريدور حمل و نقل چين - قزاقستان - ايران با ورود نخستين محموله تجاري از اين کريدور به بندر کاسپين به طور رسمي راه اندازي شد.
- خشکسالي با تنش آبي در 85 روستاي گيلان چهره نماياند
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب روستايي گيلان گفت: خشکسالي با تنش آبي در 85 روستاي استان چهره خود را نشان داد.
- استعفاي شهردار رشت
مسعود نصرتي شصت و پنجمين شهردار رشت، استعفانامه خود را به رئيس شوراي اسلامي کلانشهر رشت ارائه و از سمت خود استعفا کرد.
- کاردوست ارزشمندترين بسکتباليست ايران شد
اصغر کاردوست ورزشکار گيلاني عنوان ارزشمندترين بسکتباليست سال 96 ايران را به خود اختصاص داد.
- نيروگاه برق آبي سد آيت الله بهجت گيلان به بهره برداري رسيد
با حضور وزير نيرو ، نيروگاه برق آبي 6.3 مگاواتي سد آيت الله بهجت استان گيلان با سرمايه گذاري 207 ميليارد ريالي به بهره برداري رسيد؛ نخستين نيروگاه تجديدپذير برق آبي کشور نيز در شهرستان تالش افتتاح شد.
- عزاداري دهه اول محرم ماسوله ثبت ملي شد
مدير پايگاه ملي شهرک تاريخي ماسوله بيان کرد: نظام مديريت سنتي مراسم عزاداري دهه اول محرم ماسوله، ميراثي معنوي و ثبت شده در فهرست ميراث ملي کشور است.
- ناوگروه ناوگان شمال به مسابقات جام دريا اعزام شد
براي دومين بار متوالي ناوگروه ناوگان شمال متشکل از دو ناو موشک انداز جوشن و پيکان به مسابقات بين المللي جام دريا در جمهوري آذربايجان اعزام شد.
*** فصل پاييز؛
- انجام سرمايه گذاري براي توليد دو نوع خودرو در گيلان
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت گيلان از سرمايه گذاري براي توليد دو نوع خودرو در استان خبر داد و گفت که بر اساس پيش بيني ها زمينه اشتغال پنج هزار نفر به صورت مستقيم فراهم مي شود
- نيروهاي راه‌آهن شمال با اولويت گيلاني‌ها جذب مي‌شوند
استاندار گيلان تصريح کرد که نيروهاي راه‌آهن شمال از طريق يک فرآيند رقابتي و با اولويت گيلاني‌ها جذب مي‌شوند.
- آغاز حرکت آزمايشي قطار قزوين - رشت
قطار قزوين - رشت با حضور معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان برنامه و بودجه حرکت خود را به صورت آزمايشي از ايستگاه قزوين آغاز کرد.
- گشايش چهاردهمين نمايشگاه بزرگ کتاب گيلان
چهاردهمين نمايشگاه بزرگ کتاب گيلان و سيصد و هفتادمين نمايشگاه استاني کشور در رشت گشايش يافت.
- سفر بازرسان يونسکو به گيلان
بازرسان يونسکو بمنظور بررسي پرونده ثبت جهاني جنگل هاي هيرکاني (Hyrcanian Forests) در ليست ميراث جهاني يونسکو به استان گيلان سفر کردند.
- هادي پور مدال طلاي گرندپري انگلستان را بر گردن آويخت
آرمين هادي ‌پور تکواندوکار ملي پوش گيلاني عنوان قهرماني و مدال طلاي مرحله چهارم مسابقات گرند پري در منچستر انگليس را کسب کرد و به يکسال انتظار تيم ايران براي رسيدن به نشان زرين در اين رويداد مهم پايان داد.
- تخريب پنج پل و آسيب به تأسيسات زيربنايي 12 شهرستان گيلان بر اثر سيلاب
مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده اي گيلان بيان داشت بارش هاي شديدي که وقوع سيلاب را در بسياري از مناطق استان به همراه داشت، موجب تخريب پنج پل شده است، استاندار گيلان نيز گفت که بارش باران شديد و وقوع سيلاب، به تاسيسات زيربنايي 12 شهرستان استان آسيب جدي وارد کرد.
*** فصل زمستان؛
- ميزباني گيلان براي برگزاري مسابقات کشتي انتخابي تيم ملي
رقابت هاي کشتي قهرماني نوجوانان کشور و انتخابي تيم ملي، به ميزباني استان گيلان و در رشت برگزار شد.
- سه پروژه تصفيه خانه فاضلاب بيمارستاني در گيلان افتتاح شد
سه پروژه زيست محيطي استان گيلان شامل تصفيه خانه فاضلاب بيمارستاني با حضور عيسي کلانتري معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست کشور افتتاح شد.
- اولين کارگاه آموزشي کشت هيدروپونيک در گيلان افتتاح شد
اولين کارگاه آموزشي کشت گلخانه اي هيدروپونيک با حضور مصطفي سالاري استاندار گيلان در مرکز آموزش فني و حرفه اي کشاورزي امام خميني (ره) رشت افتتاح شد.
- ثبت 60 اختراع در گيلان
رئيس پارک علم و فناوري گيلان گفت: از ابتداي امسال تاکنون 60 اختراع در استان ثبت شد که 50 درصد از آن وارد فرآيند تبديل ايده به ثروت شده است.
- گيلان جزو سه استان برتر کشور در اکران فجر شناخته شد
معاون هنري و امور سينمايي اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي گيلان با اشاره به اقبال 10 هزار و 600 نفري از اکران همزماني فيلم فجر در گيلان، اعلام کرد: اين استان با اکران 15 فيلم منتخب از سي و هفتمين جشنواره فيلم فجر، جزو سه استان برتر کشور شناخته شد.
- 1280 پروژه همزمان با دهه فجر در گيلان به بهره برداري رسيد
استاندار گيلان گفت: امسال يک هزار و 280 پروژه به ارزش يک هزار و 850 ميليارد تومان همزمان با چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي در گيلان افتتاح شد.
- اولين اطلس جامع طبيعت شناسي گيلان منتشر شد
کتاب اطلس جاذبه هاي طبيعي گيلان به عنوان اولين اطلس جامع طبيعت شناسي گيلان، حاصل تلاش دو تن از پژوهشگران استان منتشر و وارد بازار نشر شد.
7296/2007/
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۵۸۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلینکن با سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت‌وگو کرد

وزیر امور خارجه آمریکا طی مکالمات تلفنی خود از توافق جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مورد تحدید مرز بین دو کشور بر اساس اعلامیه آلماتی (۱۹۹۱) استقبال کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رسانه‌های جمهوری آذربایجان، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان گفتگوی تلفنی جداگانه داشت.

متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که بلینکن از توافق جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مورد تحدید مرز بین دو کشور بر اساس اعلامیه آلماتی استقبال کرد.

متیو میلر در بیانیه‌ای گفت: وزیر امور خارجه آمریکا از اعلام هفته گذشته رئیس‌جمهور علی‌اف مبنی بر توافق ارمنستان و آذربایجان برای استفاده از اعلامیه آلماتی در سال 1991 به عنوان مبنایی برای تعیین حدود مرزها قدردانی کرد و بر اهمیت این امر برای هر دو طرف برای دستیابی به صلح پایدار و با عزت تأکید کرد.

در این بیانیه خاطرنشان شد: وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر بر آمادگی ایالات‌متحده برای حمایت از این تلاش‌ها تأکید کرد و از رئیس‌جمهور علی‌اف خواست همگام با همتای ارمنی خود حرکت کند. بلینکن بر تعهد ما به روابط دوجانبه قوی بین ایالات‌متحده و آذربایجان تأکید کرد و به تلاش‌های ما برای همکاری در اهداف مشترک در زمینه‌های انرژی، آب‌وهوا و ارتباطات و تضمین موفقیت کنفرانس COP 29 در باکو اشاره کرد.

در بیانیه منتشر شده توسط وزارت امور خارجه آمریکا آمده است: بلینکن از اقدام آذربایجان برای تبدیل حکم زندان قباد عباد اوغلو به حبس خانگی به عنوان یک ژست بشردوستانه استقبال کرده و خواستار آزادی کامل و فوری وی شده است. وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر از جمهوری آذربایجان خواست به تعهدات بین‌المللی خود در زمینه حقوق بشر عمل کند و زندانیان ناعادلانه در آذربایجان را آزاد کند.

در اطلاعیه دفتر مطبوعاتی رئیس‌جمهور آذربایجان در خصوص این گفتگوی تلفنی آمده است که "الهام علی‌اف تأکید کرد آذربایجان به تعهدات خود در زمینه حقوق بشر پایبند است و اصلاحات دموکراتیک ادامه دارد."

چند روز پیش بازداشت عباد اوغلو، رئیس حزب دموکراسی و رفاه آذربایجان با حبس خانگی جایگزین شد. او در 23 جولای سال گذشته بازداشت شد. وی به استناد ماده 204.1 قانون مجازات (تدارک به منظور فروش اعم از تحصیل یا فروش پول یا ارز تقلبی) و همچنین ماده 3.1 (در صورت ارتکاب همان اعمال توسط یک گروه سازمان‌یافته) متهم شده است. بعداً اتهام جدیدی به موجب ماده 1-3.167 (تهیه، نگهداری یا توزیع مواد افراطی مذهبی) قانون جزا مطرح شد. این سیاستمدار تمام اتهامات را کذب خواند.

در ماه‌های اخیر بالغ بر 20 روزنامه‌نگار و فعال اجتماعی در جمهوری آذربایجان به اتهام قاچاق و سایر اتهامات دستگیر شده‌اند. آن‌ها با این اتهامات موافق نیستند و آن را فعالیت‌های حرفه‌ای و آزادی سیاسی می نامند. بر اساس لیست‌های تهیه شده توسط سازمان‌های حقوق بشر محلی، در حال حاضر 250 تا 300 زندانی سیاسی در جمهوری آذربایجان وجود دارد. اما مسئولان آذربایجانی ادعای حضور زندانیان سیاسی در کشور را نمی‌پذیرند. آن‌ها می‌گویند افرادی که در آن لیست‌ها قرار گرفته بودند فقط به خاطر اقداماتشان محاکمه شدند.

یادآور می‌شود که بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگوی تلفنی با نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، بر حمایت آمریکا از پیشرفت به سوی توافق صلح پایدار و باعزت بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان تأکید کرد.

بلینکن بار دیگر تأکید کرد که از موافقت آمریکا برای استفاده از اعلامیه آلماتی ارمنستان و جمهوری آذربایجان به عنوان مبنایی برای تعیین حدود مرزها استقبال می‌کند.

بلینکن خاطرنشان کرد که آمریکا به تلاش‌های خود برای حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی ارمنستان و همچنین دیدگاه نخست‌وزیر پاشینیان مبنی بر آینده‌ای مرفه، دموکراتیک و مستقل برای ارمنستان ادامه می‌دهد.

گفتنی است، درگیری قره‌باغ که در دهه 80 قرن گذشته میلادی شدت گرفت، باعث درگیری بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان شد. باکو کنترل 20 درصد از مناطق جمهوری آذربایجان را از دست داد. چهار سال پیش، در نتیجه جنگ 44 روزه دوم قره‌باغ و عملیات یک روزه سال گذشته، جمهوری آذربایجان کنترل سرزمین‌های اشغالی را دوباره به دست گرفت.

ارمنستان عملیات یک روزه در قره‌باغ را در سال گذشته «پاکسازی قومی» نامید. پس از آن زمان، جمعیت ارمنی از قره‌باغ مهاجرت کردند.

اگرچه مذاکرات جداگانه‌ای بین دو کشور با میانجیگری اتحادیه اروپا و روسیه انجام شده است، اما هنوز معاهده صلح امضا نشده است.

عدم تمایل جمهوری آذربایجان به روند ادغام در اروپاعلی‌اف: فعالیت مرکز نظارت مشترک روسیه و ترکیه به پایان رسیدعلی‌اف: آذربایجان هرگز به اوکراین سلاح نمی‌دهد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ‌بازداشت ۵۷ محکوم متواری در گیلان
  • سهم بالای بخش نفت و گاز در رشد اقتصادی کشور
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمد گمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • راه‌آهن: قطار ترانزیتی افغانستان مجوز گمرک را ندارد
  • بلینکن با سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت‌وگو کرد
  • صحرایی: معلم معمار آینده هر کشور است/ زنگ سپاس معلم به دست وزیر آموزش‌وپرورش به صدا درآمد
  • کالری مصرفی 50 درصد ایرانیان زیر استاندارد
  • تخصیص جدید اعتبارات سفر ریاست جمهوری به خراسان شمالی
  • زنجیره ارزش گردشگری درآمد پایدار همدان را تضمین‌ می‌کند
  • دستگیری ۲۲ سارق مغازه طی ۳ روز در گیلان