Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا،علی محمد شاعری در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد اجرایی خدمات سفر مازندران به سیل اخیر استان اشاره کرد و گفت: اگر مسئولین اقدامات پیشگیرانه را به خوبی انجام دهند و با اثرات سوء رخدادها به خوبی مقابله و حوزه های آسیب پذیر را استحکام سازی کنند،خسارت ها به مراتب کمتر از آن است که اتفاق می افتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در عصر جدید ،مدیریت مقابله با اقدامات پرهزینه است ،اگر ما هم در راستای مدیریت نوین جهانی خودمان اقدامات پیشگیرانه متمرکز کنیم خسارات ناشی از رویدادهای طبیعی و حوادث غیر مترقبه در کشور کمتر خواهد شد.

نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی خطاب به مسئولین گفت: سیل اخیر درس عبرتی برای آینده خودمان تلقی کنیم و امکانات و تجهیزات را برای حوادث اینچنینی آماده کنیم.

شاعری با یادآوری اینکه سال 97 سال پرفراز و نشیب برای کشور ما بوده است،افزود: مردم ما فشار اقتصادی زیادی را تجربه کردند با این توضیح که امریکا بصورت یکجانبه در سال گذشته از معاهده برجام با هدف تحریم و فشار اقتصادی به کشور ما خارج شد تا در جامعه نارضایتی ایجاد کند و نظام جمهوری اسلامی را فرو بپاشد.

وی ادامه داد: ملت ما برغم فشارها و تحریم در مقابل زیادی خواهی های امریکا ایستادگی کرد و با وجود خروج یک جانبه آمریکا از برجام بر تعهدات بین المللی خود پایبند ماند همین مردم با حضور در راهپیمایی 22 بهمن حماسه بی نظیری را خلق کردند و گام دوم انقلاب محکمتر برداشتند و پشت سر رهبری علرِغم همه مشکلات  اقتصادی ایستادند.

تلاطم بازار اقتصادی ناشی ازتحریم و سوء مدیریت دولت

 شاعری خاطرنشان کرد: بسیاری از مشکلات اقتصادی و نابسامانی های موجود تنها مربوط به تحریم نبوده است بلکه بخاطر جنگ روانی و سوء مدیریت دولت در بخش اقتصادی و ناکارآمدی بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت ،ناهماهنگی بخش های مختلفی که مسئولیت مدیریت بازار واقتصاد داخلی را داشتند، همه دست به دست هم باعث تلاطم در بازار اقتصادی ما را فراهم کردند و در نهایت ما شاهد افزایش بی رویه قیمت ارز و سکه و ارزاق و کالاهای اساسی مردم بودیم .

وی افزود: ما در سال گذشته حدود 14 میلیارد دلار ارز برای تامین کالای اساسی با تامین 4200 تومان اختصاص داده بودیم ولی این کالا ها وقتی وارد بازار شدند از مبادی گمرکی متاسفانه با قیمت 4200 تومان بخاطر عدم نظارت دولت؛ توزیع نشدند و در خرده فروشی ها و عمده فروشی ها توزیع شدند و نارضایتی شدید مردم را فراهم کردند.

شاعری ادامه داد: امسال هم ما در لایحه همان عدد را مصوب کردیم بسیاری از افراد در دولت و حتی در مجلس اعتقاد داشتند که ما دیگر با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومان کالا ها را وارد نکنیم ولی اکثریت مطلق مجلس زیر بار این پیشنهاد نرفت ودر نهایت حدود 14 میلیارد دلارارز 4200 تومان را برای تامین کالاهای اساسی نظیر موادغذایی،خوراک دام ،لوازم بهداشتی و لوازم درمانی و داروهای دامی و انسانی اختصاص دادیم .

وی ادامه داد: دولت اگر خوب نظارت می کرد در سال گذشته ارزهایی را که اختصاص داده بودیم حتما با قیمت تمام شده 4200 تومان در دست می رسید بی شک رضایت مردم به غیر از شرایط امروز بود که داریم.

شاعری افزود: بسیاری از افرادی که ارز 4200 تومان گرفتند به تعهد خود عمل نکردند، اینجاست که سوء مدیریت دولت در بخش اقتصادی یکی از علت های اساسی در تلاطم بازار بود و شاید این سوء مدیریت تحریم آمریکا و استکبار و استعمار را تحکیم کرد.

شاعری گفت: ما در این شرایط نیازمند این بودیم که مدیران اقتصادی باید پای کار بودند و مجلس بعد از اینکه این ناکارآمدی را دید چهار وزیر خود را تغییر داد و رئیس بانک مرکزی هم با فشار ما تغییر کرد ،حتی اعتقاد داشتیم وزیر کشاورزی هم باید تغییر پیدا می کرد که نشد.

وی خاطرنشان کرد: من اعتقادم این است ما با توجه به ظرفیت های عظیم انسانی همچون نخبگان که در کشور داریم اگر دولت می توانست از این ذخائر انسانی به خوبی بهره گیری کند بطور یقین شرایط کشور اینگونه نبود.

70 درصد مشکلات کشور ناشی از مدیران ناکارآمد است

شاعری با بیان اینکه حداقل 70 درصد مشکلات کشور به دلیل سوء مدیریت مدیران ناکارآمد در کشور است ادامه داد: اگر کشور با مدیران کارآمد اداره می شد اینطور نبود که اکنون قیمت پیاز به 15 تا 16 هزار تومان افزایش پیدا کند که این نشان از سوء مدیریت در کشور است.

نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی تغییر کردند شرایط اقتصاد کشور بهتر از گذشته شد ما می توانیم با جابجایی مدیران ناکارآمد و جایگزینی آنها با مدیران کارآمد بسیاری از مسائل را می توانیم حل کنیم.

 وی افزود: با مدیران کارآمد می توان بسیاری از مشکلات را حل کرد بطور مثال سیل در گلستان یه جور مدیریت و در مازندران به طریقی دیگر مدیریت شدو به همان ترتیب در استان های دیگر هم طوری دیگر،ما اگر در این شرایط بخواهیم در مقابل مستکبران ایستادگی کنیم بایستی از مدیران کارآمد استفاده کنیم.مدیران ناکارآمد برای شرایط تحریم و بحرانی مناسب نیستند.

مدیران جهادی و علمی لازمه مهار شیب تند اقتصادی

شاعری ادامه داد: در شرایط اقتصادی سخت کشور باید مدیرانی را انتخاب کرد که بتوانند فرماندهی و تجهیز امکانات و بسیج منابع این جنگ بزرگ اقتصادی را داشته باشند.و اینکه مدیران جهادی با تصمیمات علمی باشند.

وی با اشاره به ظرفیت های مازندران تصریح کرد : در مازندران با نوسازی جهاد کشاورزی و تشویق صادراتی در سالجاری 200 هزار تن صادرات در بخش کشاورزی داشتیم که 160 هزار تن مربوط به مرکبات و کیوی  و 70 تن هم برنج به کشورهای اروپایی صادر شد.

شاعری با بیان اینکه بتوانیم در بخش های مختلف مدیریت جهادی و علمی را در دستور کار قرار دهیم بی شک غلبه بر تحریم اقتصادی آمریکا کار سختی نیست، افزود: براساس تحلیل من سال گذشته تجربه زیادی در حوزه های مختلف داشتیم.

وی با اشاره به اینکه سال 98 را با شعاررونق تولید شروع کردیم توضیح داد: رونق تولید مستلزم اقدامات بسیارمهم همچون تولید برای صادرات،کنترل واردات محصولاتی که در کشور وجود دارد ، برند سازی تولیدات داخلی و حمایت های دولت در بخش صادرات باشد.

لزوم حمایت دولت از تولیدات داخلی

شاعری گفت: برای تحقق این برنامه ها بایستی تسهیلات کم بهره با بازپرداخت طولانی در اختیار صادرکننده ها قرار گیرد و بخش بازرگانی دولت بر حمایت از تولیدات داخلی متمرکز شود.

نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی افزود: یک میلیون و 400 هزارتن ظرفیت تولید گوشت قرمز در کشور داریم این در حالیست که اکنون 800 هزارتن در کشور تولید گوشت قرمز داریم. همچنین 3 میلیون تن ظرفیت تولید گوشت سفید داریم ولی 2 میلیون تن تولید می شود پس همچنان ظرفیت تولید داخلی ما خالی است.

وی افزود: در این شرایط دولت باید ساختارهای خود را در بخش تولید به سمت تولیدات داخلی هدایت کند با یادآوری اینکه ما در سه محصول کنجاله سویا،روغن وکلزا وابسته هستیم که می توانیم با کاهش اراضی کشت گندم ، تولید سویا را افزایش دهیم. اگر این محصول توسعه پیدا کنیم تا 50 درصد در این بخش خودکفا می شویم.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: علت اصلی گران شدن گوشت سفید وابستگی خوراک دام به خارج از کشور بوده است.

وی افزود:در شرایطی نیستیم که دچار خطا و اشتباه شویم هیچ خطای اقتصادی قابل قبول نیست .

کشور اشتباهات تکراری را نمی پذیرد

شاعری تصریح کرد: به هر اندازه که از فناوری های نوین استفاده کنیم تولید در آن کشور افزون می شود چرا که مدل های سنتی جوابگوی کشور نخواهد بود.

 وی با بیان اینکه سیل اواخر سال گذشته قابل مقایسه با سیل سال 78 نیست و تلفات جانی نیز نداشته است که علت آن را در چهار دلیل عمده می‌توان عنوان و یکی از چهار دلیل آن را اجرای صحیح طرح تنفس جنگل‌ها اعلام کرد و گفت: این طرح سبب حفظ جنگل و افزایش پوشش گیاهی در بالادست شده، از قطع جنگل جلوگیری کرده و مانع حمل درختان توسط باران‌های سیل‌آسا شد و به همین دلیل در پایین‌دست زیر پل‌ها و بستر رودخانه و آبراهه‌ها به هیچ وجه تنه درختی را مشاهده نکردیم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی افزود: دومین علتی که سبب شد تا سیل اخیر تلفات جانی نداشته باشد و شهرهای بهشهر، نکا و گلوگاه دچار آبگرفتگی شدید نشدند؛ اجرای گسترده طرح آبخیزداری در سرشاخه‌های جنگلی است، این طرح در دو سال اخیر به صورت گسترده با تخصیص اعتبارات مناسب اجرا شده است.

شاعری ادامه داد: سومین عامل این اتفاق که سبب شد علیرغم افزایش بارندگی‌ها خسارت کمتری داشته باشیم آبگیری سد گلورد بود که این آبگیری در سال 96 اتفاق افتاد و در شبی که افزایش بارندگی‌ها زیاد شده بود؛ بخش زیادی از سیلاب‌ها پشت سد جمع شده و مانع ورود آب‌های سطحی به بستر رودخانه شده است تا به میزان زیادی سیلاب‌ها را مهار کند.

وی احداث دیواره حاشیه رودخانه‌ها را به عنوان عامل چهارم نام برد و عنوان کرد که با تلاش شهرداری‌ها و شرکت آب منطقه‌ای عملیات دیواره‌سازی حاشیه رودخانه نقش مهمی در جلوگیری از افزایش خسارات ناشی از سیل داشت.

نماینده بهشهر، نکا و گلوگاه با بیان اینکه این چهار عامل سبب شد تا جان افراد زیادی در شرق مازندران نجات پیدا کند، خاطرنشان کرد: البته اگر سازمان‌های ذی‌ربط بستر رودخانه‌ها را در پایین‌دست و در مصب رودخانه‌ها و در سایر نقاط آسیب‌خیر لایروبی می‌کردند آسیب کمتری به اراضی باغی و کشاورزی و روستاها وارد می‌شد.

شاعری گفت: ما برای لایروبی بستر رودخانه‌ها در شرق مازندران پیگیری‌های لازم را خواهیم کرد و اعتبارات لازم را برای آن دریافت خواهیم کرد بنابراین در جلسه‌ای که چهارشنبه گذشته با حضور ریئیس جمهور و معاون اول ایشان داشتیم این موضوع را تاکید کردیم.

وی افزود: مقرر شد تمام نقاط حادثه‌خیز و نقاطی که مانع عبور روان‌آب می‌شوند شناسایی و نسبت به لایروبی و اصلاح مسیرها و تعریض پل‌هایی که استاندارد لازم را ندارند در مسیر رودخانه‌ها و نسبت به احیای انهاری که در مسیر آب‌های طبیعی قرار داشتند، و در خصوص لایروبی دره‌ها اقدام لازم در آینده نزدیک انجام شود.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: لایروبی آببندان‌ها تصمیم دیگری است که در نظر گرفته شده، و قرار استحداکثر ظرف دو سال آینده تمامی آب‌بندان‌های کشور و ازجمله مازندران با پیوست محیط زیستی لایروبی شوند.

شاعری تصریح کرد: لایروبی آببندان‌ها سبب می‌شود ذخیره‌سازی آب در این ذخیره‌گاه‌های طبیعی به‌شدت افزایش یابد و بخشی از آبهای سطحی که سبب آبگرفتگی اراضی کشاورزی و تخریب منازل روستایی می‌شوند به سمت ذخیره‌سازی در آببندان‌ها هدایت شود و هم از خسارت‌ها جلوگیری کند.

 

 

 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: جنگل دلار مجلس شورای اسلامی مشکلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۶۲۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق شعار سال نیاز به مدیران انقلابی و جهادی دارد

به گزارش خبرنگار مهر، موسی فکور عصر یکشنبه در جلسه‌ای که با حضور تعدادی از مدیران کل استان در فرمانداری شهرستان آستارا برگزار شد، اظهار کرد: شهرستان آستارا با توجه به اینکه این شهرستان مهم‌ترین پل راهبردی ایران با کشور جمهوری آذربایجان، دروازه ورود به قفقاز و اروپا، یکی از مرزهای مهم و استراتژیک ما و بزرگترین گمرک زمینی شمال کشور است سبب می‌شود که شهرستان آستارا برای استان گیلان یکی از شهرستان‌های ویژه و استراتژیک قلمداد شود.

فکور با اشاره به پروژه‌های در حال اجرای این شهرستان گفت: بارانداز ریلی، پروژه پایانه مرزی، بزرگراه آستارا-آستارا، پروژه ترمینال غلات، چهار بانده کردن مسیر آستارا به اردبیل جزو پروژه‌هایی که خاص شهرستان و استان و حتی ملی است که اتمام این طرح دغدغه همه مسؤولان است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان افزود: اثربخشی این پروژه‌ها برای کل کشور است لذا نگاه ما نیز در خصوص این پروژه‌ها باید نگاه ملی باشد و مسؤولان باید دغدغه این پروژه‌ها را داشته باشند.

فکور با اشاره به نامگذاری شعار سال اضافه کرد: جهش تولید فقط در حوزه تولید کارگاه‌های اقتصادی نیست و اصولاً زیر ساخت این جهش تولید را باید در حوزه عمرانی دنبال کرد.

وی ادامه داد: اگر پایانه مرزی درست شود و بتواند به درستی خدمات دهد ما در حوزه اقتصادی و در بخش ترانزیت کالا بهتر می‌توانیم کار کنیم اگر ما مسیرهای دسترسی زیرساخت‌ها را بخواهیم به درستی انجام دهیم آن وقت است که مسیر تولید مهیا می‌شود و جهش صورت می‌گیرد؛ ما هم باید در حوزه خودمان این جهش را ایجاد کنیم باید با زمانبندی پیگیر پروژه‌ها باشیم و زمینه جهش تولید را فراهم کنیم.

اتمام پروژه‌های نیمه تمام در اولویت قرار دارد

فکور با بیان اینکه تحقق شعار سال نیاز به مدیران انقلابی و جهادی دارد افزود: ما باید کار را از حالت طبیعی خارج کنیم جهش تولید با کار طبیعی انجام دادن و روزمرگی محقق نمی‌شود؛ ما با تغییر نگاه و روش کارمان باید نگاه انقلابی و کار جهادی داشته و پیگیر کارها باشیم، باید موانع را شناسایی کرده و برای رفع موانع از همه ابزارها استفاده بکنیم.

وی با اشاره به اینکه خدمات رسانی به مردم نباید متوقف شود بلکه باید سرعت و شتاب بیشتری بگیرد، افزود: کارها باید انجام بگیرد، مسؤولین باید پیگیر باشند، اگر در استان قابل حل نبود از ظرفیت ملی استفاده کنند.

فکور با اشاره به تورم به عنوان مهم‌ترین مشکل کشور گفت: برای حل مشکلاتی همچون تورم، بحث معیشت، تولید ثروت، افزایش اعتبار و قدرت پول ملی باید به سمتی برویم که حضرت آقا اشاره می‌کند و آن جهش تولید با مشارکت مردم است و این میسر نخواهد شد مگر اینکه ما در بحث تولید بتوانیم به نقطه ایده آل و مطلوب برسیم و برای رسیدن به نقطه مطلوب باید حرکت و تلاشمان را بیشتر کنیم.

وی بر اتمام پروژه‌های نیمه تمام به عنوان یکی از اولویت‌های اساسی استانداری گیلان تاکید کرد و گفت: یکی از نیازهای اساسی در بحث پروژه‌ها در بحث عمرانی مسأله مصالح است که دستگاه‌های متولی برای حل این دغدغه باید کمک کنند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان با تاکید بر پیگیری پروژه‌ها توسط مدیران دستگاه‌ها تصریح کرد: فقط صرف نامه زدن نباشد، پیگیر کار باشید فکر کنید کار شخصی خودتان را انجام می‌دهید.

کمبود زمین برای ساخت مسکن در استان گیلان

وی با اشاره به کمبود زمین برای ساخت مسکن در استان گفت: در بحث مسکن در استان با توجه به اینکه محدودیت زمین را داریم نسبت به دیگر استان‌ها متفاوت هستیم و این یک واقعیت است که در این راستا با هماهنگی‌های صورت گرفته جاهایی که ما مشکل تأمین زمین از منابع ملی و دولتی داریم بحث خرید زمین از اشخاص هم پیشنهاد شده و مجوز آن صادر شده است.

معاون استانداری گیلان به به پروژه نیمه کاره مسکن مهر و مسکن ملی در آستارا اشاره کرد و گفت: مسکن یکی از نیازهای اساسی مردم و یکی از شعارهای محوری دولت است، چرا مسکن مهر آستارا که مردم سال‌ها است معطل آماده سازی آن هستند به خاطر مشکلات کوچک مثل رنگ آمیزی نیمه تمام بماند، باید هرچه سریع‌تر تکلیف ۳۰۰ واحد نیمه تمام مشخص و مورد بهره برداری قرار بگیرد.

وی با اشاره به وضعیت مسکن روستایی استان گفت: الحمدلله در بحث تولید مسکن روستایی ۲۲۴۷۰۸ واحد جزو ابلاغیه سه ساله ما بود که الان ۲۱۸۵۲ واحد ساخته شده یعنی ۹۷ درصد انجام شده و پیشرفت خوبی را داشته اما در بحث مسکن مربوط به مددجویان پیشرفت ۵ یا ۱۰ درصدی شایسته نیست و این را دستگاه‌های متولی باید کمک کنند آورده‌هایشان را تکمیل کنند تا پروژه با سرعت به کار خود ادامه دهد.

کد خبر 6091226

دیگر خبرها

  • ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند
  • تحقق شعار سال نیاز به مدیران انقلابی و جهادی دارد
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: آواربرداری از خرابی 10 ساله زمانبر است/ سیاست های اقتصادی دولت ثمر داده/ کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی بود
  • ضرورت استعدادیابی و پرورش دانش آموزان نخبه با هدف پرورش مدیران نسل نو جهادی
  • الگوی عملیاتی تحقق شعار سال باید منجر به رشد تولید و خلق ثروت شود
  • هروی: حاکمیت باید در انتخابات ۱۴۰۴ اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود
  • کاهش رشد نقدینگی به تنهایی موجب مهار تورم نخواهد شد
  • رویکرد دولت سیزدهم خدمت شبانه‌روزی و جهادی به مردم است
  • ۳۰ درصد شهر اهر دارای بافت فرسوده و ناکارآمد است
  • حقوق کارگران ۵۷ درصد بیشتر شده است