Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام; چرداول، یکی از شهر‌های هدف گردشگری، با مرکزیت سرابله دارای چهار بخش و هشت دهستان می‌باشد. این شهرستان دارای آب و هوای کوهستانی و یکی از مستعد ترین مناطق استان از نظر جذب گردشگر است. از شمال به کرمانشاه از شرق به لرستان و از غرب و جنوب به استان ایلام متصل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکثریت مردم شهرستان چرداول کرد زبان هستند و با لهجه کلهری تکلم می‌کنند و دربخش‌هایی از این شهرستان نیز زبان لکی هم رواج دارد.

چرداول به چهار بخش هلیلان، مرکزی، شباب و زاگرس تقسیم می‌شود. این شهرستان در۳۰کیلومتری شمال شرق ایلام در یک ناحیه‌ کوهپایه‌ای واقع شده و کوه‌های لنه را از غرب وجنوب غربی وکوه بانکول را از شمال و کوه خرمه را نیز از شرق به خود اختصاص داده و این بیانگر طبیعت بکر ودلنشین این شهرستان است.

شهر باستانی سیروان در بخش شیروان و قلعه سام مربوط به دوره ساسانی در روستای چم بور چرداول و پل تاریخی دوره ساسانی از شگفتی‌های ویژه تاریخ باستانی چرداول هستند. همچنین کوه‌های سرسبز این شهرستان تفرجگاه گردشگران و کوهنوردانی است که چرداول را برای گشت و گذار تابستانی و بهاریشان انتخاب می‌کنند.

اگر قصد عزیمت به سمت این شهرستان را دارید، در سفر خود کوه‌های چرداول، به نام «لنه» و «چرمین» را به خاطر بسپارید، چرا که طبیعت دیدنی این منطقه در هیچ کجای جهان نمونه ندارد و همین امر موجب شده که این طبیعت رویایی هرساله مورد توجه گردشگرانی از کشور‌های فرانسه، ایتالیا، چین و کشور‌های حوزه خلیج فارس بویژه عراق قرار گرفته است.

شنبه زاده مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ،اظهار کرد: شهرستان چرداول یکی از شهرستان‌های هدف گردشگری در استان ایلام است که با وجود مناظر طبیعی و آثار باستانی باعث شده گردشگران زیادی از مناطق مختلف کشور و در قالب تور‌های فعالان گردشگری این روستا را برای گشت و گذار انتخاب کنند.

وی افزود: منطقه حفاظت شده مانشت و قلارنگ در این حوزه، به علت برخورداری از پوشش جنگلی بلوط و چشم انداز‌های زیبا و دره‌های شگرف، همواره مورد توجه توریست‌ها بوده که علاوه بر این، زیستگاه اصلی حیواناتی مانند بز، قوچ، میش، خرس، پلنگ و انواع اقسام پرندگان نیز می‌باشد که زیبایی هایش را دوچندان کرده است.

اگر قصد سفر به چرداول را دارید حتما از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی این شهرستان اطلاعاتی داسته باشید.

شباب یا «کباب شهر»

شغل اکثریت مردم در یکی از بخش‌های چرداول که «شباب» نام دارد، دامداری است، به واسطه این شغل در کمربندی این شهر چندین کبابی وجود دارد که همین کافی است تا شباب را به شهر کباب معروف کند. تمام زائران اربعینی حسینی که مرز مهران را برای خروج از کشور انتخاب می‌کنند با این نام آشنا هستند و مزه کبابش را چشیده اند.

دانستنی هایی در باره هلیلان‌، مــــــوشکان و روستای تنگ قیر

در هلیلان هشت تپه باستانی‌مربوط به دوره‌های مختلف وجود دارد که تعدادی از آنها به ثبت تاریخی رسیده که قطعا ذوق هر گردشگری را بر می‌انگیزد.

در بخش مرکزی شهرستان شیروان و چرداول در منطقه‌میانکوهی قرار گرفته و آب و هوای معتدل خشک دارد. رودخانه چرداول از نزدیک روستا می‌گذرد. کوه خرمه وکوه لینه در پیرامون روستا قرار دارند. زیارتگاه آقاقاسم و قلعه تاریخی ساسانی از جاذبه‌های مهم باستانی و مذهبی استان دراین روستا قرار دارد.

روستای تنگ قیر در بخش مرکزی شهرستان شیروان و چرداول استان‌ایلام واقع شده و آب و هوای دره‌ای و معتدل خشک دارد. رودخانه چنارج از شرق روستا می‌گذرد. وجودکوه ها، رودخانه، تنگ منصوری، پوشش گیاهی مناسب و گیاهان داروئی و حیات وحش از جاذبه‌های طبیعی‌روستا است که نظر هر بیننده‌ای را به سوی خود جلب می‌کنند.

مکان‌های دیدنی و تاریخی ماسبذان

آثار شهر سراب کلان شیروان به نام ماسبذان یا سیروان که متعلق به دوره ساسانی است و در روستای سراب کلان واقع شده است.
- آثار قلعه تاریخی و آتشکده سام که در ارتفاعات روستای چم بور بخش چرداول واقع شده است.
- تعداد زیادی تپه و آثار تاریخی باستانی واقعدر بخش هلیلان
- تنگ شمشه بخش چرداول که دارای ارزش تاریخی است
- تنگ قیر در بخش چرداول و چشم انداز‌های زیبای رود سیمره

- روستای زیبای هــَـلـَسـِم و. . .

مهم‌ترین بقاع و زیارتگاه‌های این بخش شامل: زیارتگاه عباس و زیارتگاه شاه قلندر در بخش شیروان. زیارتگاه پیر در زنجره علیا و بقعه باقر در روستای سفیدخانی سفلی بخش شیروان در تمام ایام سال میزبان مردم می باشد.

اگر به دنبال هدیه و سوغاتی خاصی هستید، گلیم نقش برجسته، قالی، جاجیم در این نواحی که با دستان پر مهر مردان و زنان این سرزمین نقش می‌بندند را فراموش نکنید، چرا که نقش و نمای این صنایع دیدن دارد. صنایع دستی، مهم‌ترین صنایع این منطقه را تشکیل می‌دهند. قالی‌بافی، فرش‌ابریشمی، گل ابریشمی کرکی و گلیم و نقش برجسته جزو صنایع دستی شهرستان شیروان و چرداول است که به بازار‌های داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

مراد یگانه فرماندار چرداول در خصوص آمادگی برای مهمان نوازی در بهار ۹۸ در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، گفت: کلیه فضا‌های آموزشی در قالب ۸ فضا، برای اسکان مهمانان نوروزی در شهرستان آماده شده است.

وی افزود: ارگان‌های خدمات دهی، اکیب‌های انتظامی، هلال احمر، اورژانس، همگی در آمادگی کامل هستند و در ایام تعطیلات خدمتگذار مردم خواهند بود.

جهانبخش طهماسبی مدیر میراث فرهنگی شهرستان چرداول اظهار کرد:این شهرستان حدود ۲۵۰ اثرتاریخی شناخته شده داردکه ۱۱۱ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور دارد.

وی افزود: شهرستان چرداول به دلیل تعدد آثار تاریخی و بکر بودن طبیعت و وجود دریاچه در مرکز شهر، این شهر را به یکی از مهم‌ترین مناطق جذب گردشگری در استان ایلام تبدیل کرده است.

طهماسبی مدیر میراث فرهنگی شهرستان چرداول در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ،گفت: به منظور خدمات دهی به گردشگران در نوروز ۹۸، مجتمع‌های بوم گردی زیبایی را طراحی کرده که در این ایام با حال و هوای کاملأ سنتی، پذیرای گردشگران است.

مردم مهمان نواز چرداول، آثارباستانی و تاریخی، طبیعت بکر و دیدنی همه و همه آماده میزبانی گردشگران نوروزی هستند.

تپه‌های کز آباد در دهستان هلیلان را فراموش نکنید

تپه‌های کز آباد در دهستان هلیلان در شمال شرقی شهرستان‌شیروان و چرداول واقع شده است. در قسمت شرقی تپه بزرگ، آثاری از کوزه شکسته‌های نقش دار که قدمت‌آنها به بیش از سه هزار سال می‌رسد، همچنین آثاری از سنگ‌های بزرگ تراشیده و نتراشیده بدست آمده است.

در شمال تپه بزرگ، گورستان بزرگی وجود دارد که در آن چندین نوع گور با آلات و کوزه‌های گِلی کشف شده‌است. در این گورستان، تعداد گورهای زنان زیاد است و در داخل آن‌ها، زینت آلاتی، چون دستبند، کمر بند و گردن‌بند از دانه‌های شیشه با حلقه‌های مسی بسیار ضخیم کشف شده است. در این گورستان، قبرهای کودکان و مردان‌نیز وجود دارد که در یکی از آن‌ها چهار جسد مانند مربع مستطیل دفن شده بودند. انواع دیگری از گور نیز در این گورستان دیده شده است.

پل کــُر و دیت (پسر و دختر) پل تاریخی است که قدمت آن به دوره ساسانی می‌رسد، در روستای‌چشم بور از توابع چرداول واقع شده و توسط سازمان میراث فرهنگی کشور مورد شناسایی قرار گرفته است.

گورستان تاریخی پلکه‌کان‌

این گورستان در ناحیه تاریخی و باستانی هلیلان از توابع شهرستان‌شیروان چرداول قرار دارد. در این گورستان، گورهای زیادی وجود داشته که همگی کنده و پر شده‌اند و برخی نیزهنوز خالی است و خاک آن‌ها را در اطراف ریخته‌اند. گفته می‌شود که حفاران غیرمجاز شب هنگام، این گور‌ها راکنده و اشیای داخل آن‌ها را به سرقت برده‌اند.

 سری هم به قلعه سام‌ بزنید

قلعه سام در روستای چم بور از توابع بخش شهرستان شیروان و چرداول قرار دارد. این قلعه ساسانی بر فراز کوه سام بنا شده و ۲ برج در شمال و شمال غربی دارد. اتاق‌های نگهبانی آن در دل‌صخره‌ها تعبیه شده و در قسمت جنوب غربی قلعه، آثار چهار طاقی یا آتشکده‌ای دیده می‌شود که گویا در زمان تسلط عرب‌ها به صورت مسجد درآمده است. در کنار قلعه درخت‌های چنار کهنسال با قدمتی حدود ۵۰۰ سال وجود دارد. چشمه‌های آب گوارا دارد و ریشه درختی به نام عود که از آن در اعیاد و جشن‌ها استفاده می‌شده‌است در آنجا یافت می‌شود.

 

انتهای پیام/ع

جاذبه های گردشگری شهرستان چرداول

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مناظر زیبا نوروز 98

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۶۳۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت نایین است

فرماندار شهرستان نایین گفت: گردشگری اولین رکن و اولویت اول سند توسعه و پیشرفت و یکی از پیشران‌های اصلی توسعه شهرستان نایین است.

محمد کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در نائین با بیان اینکه با وجود ۱۲۰۰ اثر تاریخی باید پیشرفت نائین را در گردشگری دنبال کنیم، اظهار کرد: با جدیت پیگیر توسعه گردشگری و تکمیل زیرساخت‌های آن در شهرستان نائین هستیم زیرا موضوع گردشگری با توجه به ظرفیت‌ها و ویژگی‌های تاریخی و فرهنگی شهرستان، به‌عنوان اولین رکن و اولویت اول سند توسعه و پیشرفت در نظر گرفته شده است.

وی افزود: تمام تلاش ما در مجموعه اداری شهرستان نائین حمایت از سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری و صنایع دستی و تسهیل امور در جهت رفع مشکلات حوزه گردشگری و میراث فرهنگی است.

فرماندار شهرستان نائین عنوان کرد: بر همین مبنا جلسات کمیته تخصصی میراث فرهنگی با فواصل زمانی معین برگزار و در این جلسات به صورت مصداقی با حضور مدیران مربوطه و بعضاً شخص سرمایه‌گذار موضوعات و درخواست‌های این حوزه مورد بررسی و تصمیماتی در این راستا اتخاذ می‌شود که امیدواریم بتوانیم به‌عنوان خدمتگزار مردم، زمینه ایجاد سرمایه‌گذاری و به تبع آن ایجاد اشتغال و توسعه شهرستان را در مبحث مهم گردشگری پیگیری کنیم.

کریمی با اشاره به برگزاری منظم جلسات این کمیته تخصصی گفت: بسیاری از مشکلات و مسائل این حوزه که بعضاً چندین سال متوقف بود با ارائه راهکار و تعامل بین دستگاهی و همکاری مدیران شهرستان مرتفع شد و شاهد اقدامات خوبی در حوزه مرمت آثار تاریخی، تسریع در صدور مجوزها و ایجاد واحدهای بوم‌گردی و گردشگری و پیگیری ثبت آثار ملموس و میراث ناملموس فرهنگی بودیم که با مجموع این اقدامات، حوزه گردشگری و میراث فرهنگی را به‌عنوان یکی از پیشران‌های اصلی توسعه شهرستان تقویت کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: ساماندهی بافت تاریخی نائین خصوصاً محوطه پیرامونی نارین قلعه، بررسی مسائل و مشکلات مجموعه‌های بوم‌گردی و گردشگری در شهرستان، بررسی نحوه معرفی جاذبه‌های گردشگری در ورودی‌های شهر نائین و جذب مسافران عبوری، احیای مغازه‌های بازار تاریخی نائین از مسائل و مشکلات حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در نائین است که نیاز به بررسی دارد.

فرماندار شهرستان نائین با اشاره به بیش از هزار اثر تاریخی که حدود ۱۰۰ اثر از آن ثبت ملی شده است، گفت: وجود بیش از ۱۰۲ هکتار بافت تاریخی در شهر نائین موجب شده است تا این شهرستان جز ۹ شهرستانی در کشور باشد که برای بافت تاریخی آن مشاور ویژه تعیین شده است؛ مطالعات بافت تاریخی در حال انجام است و حوزه احیای بافت تاریخی نائین باید با رعایت ضوابط و هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط عمل کند.

کد خبر 749098

دیگر خبرها

  • اگر دولت و قضات، مردم را ناراضی کنند، باید فاتحه را بخوانیم/ جلب نظر مردم لازم است (فیلم)
  • قطار ارتباط دانشگاه با صنعت به سرعت پیش می‌رود
  • کشف گنج هخامنشی و ساسانی در چالوس
  • گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت نایین است
  • کشف اشیاء عتیقه‌ چند هزار ساله در چالوس
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • کشف ۳۰۸ قطعه اشیای تاریخی دوره ساسانی و هخامنشی در چالوس
  • ۱۸ درصد جمعیت جامعه عشایری ایلام در شهرستان آبدانان زندگی می‌کنند
  • کشف نقوش صخره‌ای در منطقه تاریخی ورزقان
  • زاگرس برای سومین ماه روند صعودی فروش را حفظ کرد