Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-30@02:17:17 GMT

«مر» جای «شعر» را گرفت

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۶۳۹۴۸

«مر» جای «شعر» را گرفت

ترانه مکرم همانطور که از نام کوچک خود وام گرفته، جز ترانه سرایان مکرم شده است. با او از دریچه ترانه سرایی و جایگاه آن در فضای هنر و موسیقی به گفت‌وگو نشستیم و او با لحنی اعتراض‌آمیز از احوال  نامناسب ترانه سرایان و اجحافی که در حق آنها شده است گفت: به نقل آقای یاسر بختیاری، خواننده پاپ جغد شوم روی بوم شاعران نشسته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 با توجه به زد و بندهایی که بین تهیه کنندها و بعضی از آهنگ سازها وجود دارد متاسفانه جای مجالی برای نوآوری اشعار ترانه سرایان نگذاشته‌اند و به قولی «مر» جای «شعر» را در موسیقی امروز گرفته است. به صورتی که در حال حاضر با «مرها» فضای فکری مردم را پر کرده‌اند، چیزی که از تفکر خالی است و بیشتر یک ریتم را به عنوان شعر به خورد مردم می‌دهند.

مکرم در پاسخ به وجود راهکارهای لازم برای پیشگیری از انتشار اینگونه اشعار و کلام ها در موسیقی گفت: هیچ چاره‌ای ندارد. موسیقی یک امر تجاری شده و تا وقتی که بازار دست یک سری تهیه کنند و افرادی است که از بعد مادی به هنر نگاه می‌کنند ما هیچ‌کاره هستیم. چراکه امیال مالی در اولویت فکری آنهاست و نقش ترانه سرایی و کلام در موسیقی تقریبا از میان رفته است.

وی افزود: حمایت‌های زیر پوستی ارگان‌ها و نهادهای دولتی مانند وزارت ارشاد از سرمایه‌دارها موجب می‌شود که آنها دارای قدرت بالایی برای گرفتن مجوزها و برگزاری هر تعداد کنسرت با هر قیمت مورد نیاز شوند.

مکرم با اشاره به وظیفه رسانه تلویزیون به عنوان عامل انتقال فرهنگ و هنر در جامعه گفت: تلوزیون و صداوسیما که با وجود مافیای داخلی اوضاع وخیم‌تری به نسبت دیگر ارگان‌ها دارد. کدام برنامه را مستقلا به موسیقی اختصاص داده‌اند؟ کدام نشست را در راستای فرهنگ سازی موسیقی و کلام و ترانه سرایی برگزار کرده‌اند؟ ‌‌چند عنوان برنامه داریم که به شناساندن موسیقیدان‌ها و ترانه سرایان اختصاص داشته باشند؟ آیا تا به حال برنامه‌ای داشته‌ایم که بدون توجه به مسائل جنسیتی از یک ترانه‌سرا دعوت و از چالش‌ها و دغدغه‌های ترانه سرایی او آگاه شده باشند؟

این ترانه سرا با اشاره به نگرانی‌های خود در حوزه ادبیات و کلام  گفت: دست‌های پنهان در جهت نابود کردن ادبیات و موسیقی ایران در حال فعالیت هستند که بسیار هم موفق عمل می‌کنند. این طور که می بینیم  به زودی چیزی از موسیقی و کلام شایسته در جامعه ما وجود نخواهد داشت.

مکرم در پاسخ به سوال خبرنگار برنا که در حال حاضر مشغول به چه کاری است؟ گفت: با چند تن از خوانندگان مانند مهدی مقدم، رضا صادقی و حمید حامی درحال ضبط ترک‌های مختلف هستیم ان‌شاءالله که بتوانیم به نتیجه‌های خوب برسیم.

این مترجم ادبی درباره انتشار ترانه‌های خود در قالب کتاب گفت: دیگر هرگز کتاب چاپ نخواهم کرد. جز کتاب «ساعت نه» از هیچ جهت از انتشار کتاب راضی نبوده‌ام و فکر هم نمی‌کنم تا ابد بخواهم سراغ نشر کتاب برای ترانه هایم  بروم چرا که صدمه زیادی از این تجربه خورده ام.

مکرم در پایان در تبریک سال نو با آرزوی روزهای بهتر برای فرهنگ و هنر جامعه ایرانی گفت: برای مردمم بهترین‌های نداشته را آرزو می کنم و امیدوارم دل‌هایشان مالامال شادی و تن هایشان مالامال سلامت باشد.

خبرنگار: مژگان رسولی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: تلویزیون جامعه سرمایه شعر موسیقی نوروز 98

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۶۳۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش مدیریت بحران از آخرین وضعیت سیل در خراسان‌جنوبی

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: با توجه به بارندگی‌های صورت گرفته و هشدارهای لازم بسیاری از شهرستان‌های خراسان جنوبی از جمله نهبندان، سرایان، زیرکوه وبشرویه دچار سیل شده‌اند.

محمدعلی آخوندی، در گفت‌وگو با ایسنا گفت: با توجه به بارندگی‌های صورت گرفته و هشدارهای لازم در استان بسیاری از شهرستان‌ها دچار سیل شده‌اند و بارندگی در سرایان نیز جزو هشدارها بود که به صورت نقطه‌ایی و رگباری شدید خواهد بود که روان آب را به دنبال خود داشته است.

وی بیان کرد: در شهرستان سرایان منطقه‌ایی است کهع مستعد سیل خیزی است و زمانی که سیل می‌آید به مناطق شهری مانند سه قلعه، و بخش‌های مرکزی را نیز درگیر می‌کند و خارج از مناطق مسکونی در فردوس نیز درگیری‌هایی ایجاد می‌کند که اراضی کشاورزی و اگر در اطراف شهر کارخانجاتی باشد تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

آخوندی تصریح کرد: در سرایان خسارات به راه‌های روستایی، آبنماها و روکش راه‌ها بوده است که مورد ارزیاابی قرار خواهد گرفت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد: در فردوس، بشرویه خساراتی نیز بر اثر سیل وارد شده  است که در بشرویه 3 روستا دچار آبگرفتی شده است که 15 دستگاه ابنیه فنی دچار مشکل شدند، 10 واحد مسکونی دچار آبگرفتی و 12 رشته قنات و خسارت به مزارع و جاده‌ها بیشتر از باقی مناطق بوده است.

وی با بیان اینکه تا به الان با توجه به سیل‌های رخ داده در استان خسارات جانی گزارش نشده است، بیان کرد: در نهبندان حدود 30 روستا درگیر سیل شده‌اند که تا دیشب نیز هنوز سیل ادامه داشته است و خساراتی نیز در تمام ابعاد از جمله راه‌ها و اراضی کشاورزی، قنوات، استخرهای ذخیره آب و واحدهای مسکونی و زیرساخت شبکه انتقال آب روستایی و مزارع و شبکه‌های انتقال برق و... دچار خسارت شده‌اند.

آخوندی بیان کرد: در حال حاضر هیچ راهی در استان مسدود نیست اما تردد در برخی از محورها باید به صورت بسیار کنترل شده و محورهای آهنگران – زیرکوه و شهداد-نهبندان مقداری ناایمن هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • واکنش مادر ترانه علیدوستی به حواشی یک عکس با دخترش | تصویر
  • کتاب «نامداران موسیقی در سنندج» رونمایی شد
  • کتاب نامداران موسیقی سنندج رونمایی شد
  • پارک شهدای سنندج به پاتوق فرهنگی تبدیل می‌شود
  • چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟ (فیلم)
  • (ویدئو) چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟
  • ترانه‌ کودکانه «ببعی تو بازیگوشی» اینستاگرام را منفجر کرد + ویدئو
  • آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی
  • گزارش مدیریت بحران از آخرین وضعیت سیل در خراسان‌جنوبی
  • ترتیل صفحه 240 کلام الله مجید+ صوت