Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-02@02:33:24 GMT

سریال‌های نوروزی چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟!

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۶۴۰۴۷

سریال‌های نوروزی چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟!

همواره سریال‌های مناسبتی جزو آثار پربیننده تلویزیون بوده و در بین آثار مناسبتی معمولاً مجموعه‌های تلویزیونی که در ایام نوروز پخش می‌شوند مخاطبان بیشتری دارند و معمولاً اینگونه آثار دارای ویژگی‌هایی هستند که مخاطبان طبق عادت هر ساله انتظاراتی از این آثار دارند و به نوعی این ویژگی‌ها به یک مشخصه فنی و هنری تبدیل شده‌اند که به همین منظور خبرنگار برنا با برخی از نویسندگان تلویزیون در رابطه با ویژگی‌های لازم برای یک اثر نوروزی گفت‌وگویی داشته که در ادامه می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سریال‌های نوروزی باید پرچمدار نوآوری در تلویزیون باشند

بابک کایدان، فیلم نامه نویس سینما و تلویزیون، در گفت و گو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: به دلیل تغییر فصل و نوآوری هایی که فصل بهار به همراه می آورد، طبیعتا سریال های نوروزی نیز باید از همین خصوصیت نوآوری، سرزندگی و سلامتی برخوردار باشد و بتواند مخاطب را به روز کند.

نویسنده سریال «دلدادگان» افزود: چون ورود به سال جدید ما را یک سال به جلو می برد سریال های نوروزی نیز بایستی پرچمدار نوآوری در تلویزیون باشند، با ایده های نو- چه در فرم و چه در محتوا- باید سلیقه مردم را ارتقا ببخشد و نوید یک سال بهتر را به مخاطب بدهد.

گفتنی است بابک کایدان فیلمنامه فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی متعددی را نوشته است که از جمله آنها می‌توان به فیلم‌های سینمایی «زندگی جای دیگریست»، «آینه بغل» و «رحمان 1400» و مجموعه‌های تلویزیونی «سقوط یک فرشته»، «خوب بد زشت» و «هشت و نیم دقیقه» اشاره کرد.

 

سریال‌های نوروزی باید مفرح باشند

امیرعباس پیام، نویسنده تلویزیون و سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار برنا اظهار داشت: اولین ویژگی که یک سریال نوروزی باید دارا باشد مفرح بودن آن است چون نوروز با مناسبت‌های دیگر و روزهای عادی تفاوت‌هایی دارد که حائز اهمیت است.

نویسنده سریال مامور بدرقه افزود: در ایام نوروز به دلیل دید و بازدیدها تمرکز مردم در پیگیری سریال‌ها کمتر است و در زمان‌هایی که فرصت دیدن سریال، چه در مهمانی و سفر و چه در منزل فراهم می‌شود بایستی لحظات خوبی برای مخاطب رقم بخورد. بنابراین از نظر من ویژگی مفرح بودن بسیار مهم است و همین ویژگی ایجاب می‌کند که نویسنده به سمت ژانر طنز و کمدی تمایل پیدا کند و شاید سریال‌های ملودرام نتوانند این انتظار برآورده کنند.

گفتنی است امیرعباس پیام پیش از این فیلمنامه مجموعه‌های تلویزیونی متعددی از جمله «آنام»، «زوج یا فرد»، «مثل زندگی»، «صفر درجه» و «کوچه اقاقیا» را نوشته است.

 

سریال‌های نوروز باید به مخاطب روحیه بدهند

آرش قادری نویسنده تلویزیون و سینما در گفت و گو با خبرنگار برنا اظهار داشت: اصولا جذابیت سریال به زمان پخش آن بستگی دارد، به هرحال با توجه به فضای شاد وپرنشاط نوروز و پشت سر گذاشتن فصل سرما و سالی سخت با همه‌ی فشارهای اقتصادی، سریال‌ها بایستی به مخاطب روحیه تازه دهد و امید بخش باشد.امروز وظیفه‌ی هر رسانه‌ای این است که مخاطب را در شرایط بحرانی امیدوار نگه دارد.

وی در ادامه افزود: همچنین از ویژگی های دیگر سریال‌های نوروزی علاوه بر امیدوارکننده بودن این است که مردم را خوشحال کند و از فضای تلخ فاصله بگیرد. این دو فاکتور امید بخش و مفرح بودن مهمترین ویژگی سریال‎های نوروز است.

گفتنی است آرش قادری فیلمنامه سریال‌های متعددی از جمله  مجموعه‌های تلویزیونی «ماتادور»، «هوش سیاه 2»، «برادر» و «ریحانه» را نوشته است.

 

در نوروز معمولاً فقط یک سریال خوب در تلویزیون می‌توان دید/ بیننده بیشتر به دنبال گذراندن وقت در کنار خانواده و فامیل است

 

پیمان عباسی، فیلمنامه نویس سینما و تلویزیون،  در گفت و گو با خبرنگار برنا اظهار داشت:  اولین ویژگی سریال نوروزی جذاب بودن آن است بطوری‌که بتواند مخاطب را به تماشای سریال ترغیب کند. در غالب اوقات فقط یک سریال این امتیاز را به دست می آورد و مابقی سریال ها قربانی آن یک سریال می شوند.

وی افزود: بهترین ژانر برای سریال‌های نوروزی ژانر طنز است چراکه فضای آن فضای شادی است، به خصوص که در ایام نوروز تمرکز مخاطب مانند سایر ایام سال نیست و بیننده بیشتر به دنبال گذراندن وقت در کنار خانواده و فامیل است.

نویسنده سریال نوروزی مسیر انحرافی بیان داشت: سومین ویژگی سریال نوروزی «بازنگری به سنت هاست»؛ سنت هایی که در دو نسل جدید (دهه هفتاد و هشتاد) رو به فراموشی است. سریال های نوروزی باید از ایرانی بودن و آیین های سنتی بگوید و از مفاهیم کلیشه ای که تلویزیون به مخاطب تحمیل می‌کند، به سمت پرداختن به آداب و رسومی که ریشه های ما در آن بنا شده برود.

این نویسنده اظهار داشت: ویژگی آخر که می‌تواند مهمترین خصوصیت سریال‌های ویژه نوروز باشد «پرداختن به بحث خانواده» است؛ با توجه به اینکه گذراندن وقت اعضای خانواده در فضای مجازی  در کشور تبدیل به یک بحران شده است و در ایام تعطیلات نوروز اعضای خانواده و فامیل در کنار هم هستند، تیترهایی که به گرم کردن کانون خانواده بپردازد مهمترین و بهترین تیترهاست.

وی در ادامه پرداختن به اهمیت موضوع خانواده افزود: در صنعت بزرگ سریال سازی آمریکا، ژانری به اسم Family Film وجود دارد که این ژانر با مفاهیمی ساخته می شود که مربوط به خانواده است. نوروز هم بهترین زمان برای پرداختن به موضوع خانواده و مفهموم مهم آن است.

گفتنی است پیمان عباسی، فیلمنامه فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی متعددی از جمله فیلم‌های سینمایی «پرتقال خونی» و «توفیق اجباری» و مجموعه‌های تلویزیونی «مسیر انحرافی» و «بچه‌های نسبتاً بد» را نوشته است.

 

فیلمنامه‌ یک سریال نوروزی باید قصه‌گو باشد

رحمان سیفی زاد نویسنده و کارگردان تلویزیون و سینما در گفت و گو با خبرنگار برنا اظهار داشت: من به یک اصل کلی معتقدم و آن اینکه کیفیت فیلمنامه ها با مناسبت‌ها تعریف نمی‌شود. سریال‌ها چه در نوروز، چه در ماه مبارک رمضان یا محرم و چه سریال‌های روتین، بایستی به لحاظ فیملنامه قدرتمند باشند که مهمترین رکن قدرتمند بودن فیلمنامه در تلویزیون " قصه‌گو بودن" آن است.

وی افزود در چنین مناسبت هایی مثل نوروز پیش فرض این است که تعداد زیادی از مخاظبین از قشرهای مختلف به تماشای تلویزیون خواهند نشست و انتظار دارند که تلویزیون فضای سرگرمی برای آنها فراهم کند. 

این نویسنده و تهیه کننده‌ سینما و تلویزیون گفت علاوه بر قصه‌گو بودن فیلمنامه، کارگردانی خوب، انتخاب بازیگرهای متناسب با نقش‌های نوشته شده می‌توانند یک کار پرکشش و جذاب ایجاد کند. همچنین برای ایام نوروز قصه‌های کمدی، ملودرام یا پلیسی و به دور از فضای تلخ و رئالیستیک، که از لحاظ موضوعی فضایی  پر نشاط  و جذاب ایجاد کند، مناسبتر است.

وی افزود: یکی از پرچالش‌ترین مسائل برای فیلمنامه نویسان سریال‌های نوروزی این است که مخاطبان در رفت و آمدها و مسافرت‌ها به تماشای سریال می‌پردازند و برای اینکه انگیزه‌ی لازم در مخاطب ایجاد شود، فیلمنامه باید فوق العاده جذاب روایت و ساخته و پرداخته شود. در غیر اینصورت مخاطب سریال را پیگیری نمی‌کند یا اگر پیگیری کند رضایت کامل را بدست نمی‌آورد.

در ادامه این نویسنده افزود کاراکترها، کارگردانی، نورپردازی و فضای پر رنگ و لعاب و .... همه عواملی هستند که مخاطب را به تماشا و پیگیری سریال تشویق می‌کند. قطعا کار کمدی اولویت اول برای سریال های نوروزی خواهد بود. فیلمنامه های پلیسی و معمایی هم به دلیل جذاب بودن میتوانند گزینه‌ی مناسبی باشند.

سریال‌های نوروزی بایستی در همان قسمت اول و دوم مخاطب را جذب کند و این شاید سخترین کار نویسنده باشد بخصوص که فرصت این سریال‌ها نسبت به سریال‌های ماه رمضان و ... کمتر است.(حداکثر 15 روز). ضمن اینکه سریال‌های نوروزی در مقایسه با ماه رمضان بایستی پر از تکاپو و نشاط باشد( در حالیکه سریال‌های ماه مبارک رمضان بدلیل شرایط روزه‌داران آرامش و فضای متفاوتی را می‌طلبد)

وی در پایان افزود: نوروز آینده فرصت مغتنمی برای ارائه سریال است چرا که نوروز 98 با ایام سوگواری و ... تداخل ندارد و سریال‌های نوروزی می‌تواند ذهن مخاطب را کمی از فضای رئالیستی کنونی و شرایط اقتصادی این روزها دور کند و مخاطب را در قصه غرق کند. برخلاف ذهنیت بوجود آمده در مورد اینکه فیلمنامه های امروزی قوام لازم را ندارند،امیدوارم در آینده فیلمنامه‌ها از قوام کافی برخوردار باشند و ارزش‌های مادی و معنوی فیلمنامه در تلویزیون به درستی تعریف شوند و وقت و بودجه و فرصت زمانی مناسب در اختیار نویسنده قرار گیرد و بتوان بدون آنکه با دنیای زمخت و خشن واقعی قیاس شد در دنیای قصه‌ها روح مردم را تلطیف داد و فضای شادی را برایشان فراهم آورد.

گفتنی است رحمان سیفی‌آزاد فیلمنامه مجموعه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی متعددی را نوشته است که از جمله آنها می‌توان به فیلم‌های سینمایی «من مادر هستم» و «خواب‌زده‌ها» اشاره کرد.

خبرنگار: مینو محبی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایام نوروز خانواده شادی مادی و معنوی برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۶۴۰۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای «بدل» رضا عطاران در تلویزیون چیست؟

سریال «بدل» به کارگردانی علیرضا مسعودی معروف به علی مشهدی در راه آنتن تلویزیون است. سریالی که قرار بود جزو ویژه‌های عید نوروز باشد اما به هر حال بعد از «هفت سر اژدها» ابوالقاسم طالبی پخش خود را آغاز خواهد کرد.

یکی از نکات جالب در قصه این سریال، نام خانواده «عطاران» و یکی از شخصیت‌های محوری داستان است که به او «رضا عطاران» گفته می‌شود. همین نکته باعث شد برخی در فضای‌مجازی از این تیتر استفاده کنند: «حضور رضا عطاران در سریال جدید تلویزیون». خبر در نوع خودش جالب اما این صفحات مجازی برای دیده شدنِ خودشان از این عناوین خبری استفاده می‌کنند وگرنه حقیقت چیز دیگری است.

علی مشهدی به عنوان کارگردان سریال به تسنیم گفت: ماجرا از این قرار است که قصه و اتفاقات سریال «بدل» در سال 1402 رقم می‌خورد و به یک خانواده‌ای برمی‌گردد که نسل اندر نسل عطارند. به همین خاطر نام فامیلی‌اش «عطاران» شده، همچون کسی که به او آهنگر می‌گویند فامیلی‌اش «ی» نسبتی می‌گیرد و او را «آهنگری» می‌خوانند.

وی در خصوص اینکه چرا نام پسر خانواده رضا عطاران گذاشته شده و آیا پایِ استفاده ابزاری از نام رضا عطارانِ بازیگر شناخته شده در میان است، تأکید کرد: شهرام قائدی نقش پدر را در خانواده عطاران بازی می‌کند، پریسا مقتدی همسرش و عرفان آصفی نقش پسر خانواده را با نام رضا عطاران بازی می‌کند. اصلاً هیچ استفاده ابزاری نشده حتی با وجود رفاقت و قرابت تنگاتنگ با رضا عطاران، از او اجازه گرفتم که نامِ کاراکترمان را رضا عطاران بگذاریم.

این کارگردان و نویسنده شاخص حوزه طنز در تلویزیون ابراز امیدواری کرد که تلویزیون بتواند در حوزه طنز بدرخشد و مخاطب را با خودش به دورانی ببرد که بهترین‌های طنز در تلویزیون کار می‌کردند و بسیاری از خیابان‌خلوت‌کن‌های تلویزیون جزو همین طنزها و کمدی‌های سیما بودند.

دیگر خبرها

  • ۱۳ میلیون دلار برای القای تاریخچه ترور و کشتار به ایران و مذهب شیعه | جعل تاریخ در سریال حشاشین
  • آقای سعید آقاخانی، ما تحمل می‌کنیم، اما دل خودتان نسوخت؟
  • ماجرای «بدل» رضا عطاران در تلویزیون
  • ماجرای «بدل» رضا عطاران در تلویزیون چیست؟
  • کاش تلویزیون، این مدلی نبود
  • کارگردان مشهور ایرانی: تلویزیون نمی‌بینم!
  • افعی تهران، راسکولنیکُف و احساس منحصر به فرد بودن در جهان
  • تلویزیون‌های UHD واقعی را بشناسید 
  • اعضای هیئت انتخاب رویداد استارت‌آپی فیلمنامه نویسی منصوب شدند
  • هیئت انتخاب رویداد استارت‌آپی فیلمنامه‌نویسی مشخص شدند