Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@23:53:58 GMT

2 گونه خفاش در غار 'علی شیخ' خوی در معرض انقراض است

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۶۴۳۱۸

2 گونه خفاش در غار 'علی شیخ' خوی در معرض انقراض است

ارومیه - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست خوی گفت: غار علی شیخ این شهرستان زیستگاه پنج گونه خفاش است که از این بین، 2 گونه در خطر انقراض قرار دارد.

جبرئیل قلی پور روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: وجود خفاشان و حیوانات نادر دیگر در غار تاریخی و طبیعی این شهرستان باعث شده تا در مسیر ثبت آثار طبیعی ملی ایران قرار بگیرد و در نتیجه درجه حفاظتی آن ارتقا و این 2 گونه خفاش نادر از خطر انقراض نجات پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: غار علی شیخ که به آن غار بی انتها نیز می گویند از پدیده های استثنایی طبیعت منطقه خوی بوده و در یک کیلومتری شمال غربی روستای علی شیخ واقع است.
وی همچنین ازاحیای آبشخورها و احداث آب انبار برای ذخیره نزولات آسمانی در منطقه حفاظت شده مراکان خبرداد و گفت: امسال برای ایام گرم و کم آب سال در صدد هستیم با احداث این آب انبار آب مورد نیاز گونه جانوری این منطقه را تامین نماییم.
یه گزارش ایرنا، فاصله روستای علی شیخ تا شهر خوی در حدود 48 کیلومتر است و در منطقه سکمن آباد در بخش شمال غرب خوی واقع شده است.
این غار فاقد آب است، ولی بنا به گفته مردم بومی منطقه در بعضی از قسمت های غار نه تنها آب وجود دارد، بلکه از وجود نوعی گیاه نی نیز در آنجا خبر می دهند.
راه درونی غار همانند کندوی عسل می باشد و به سبب داشتن راهروهای پر پیچ و خم به غار بی انتها شهرت یافته است؛ این غار با اجرای زیرساخت های لازم می تواند به یکی از مکان های گردشگری کشور تبدیل شود.
8135/7129

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي ثبت ملي خوي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۶۴۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنها بازمانده دوران باستانی زمین/ عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ساختار بدنی غیرمعمول خفاش سر چکشی، مزایای مختلفی را برای آن فراهم می کند که به آن اجازه می دهد در محیط خود رشد کند. طول بال‌های پهن و شکل ساده آن به آن امکان می‌دهد با سرعت‌های بالا پرواز کند و به راحتی مانور دهد و آن را به یک شکارچی مهیب تبدیل می‌کند.

علاوه بر این، پوزه بلند آن برای شناسایی و گرفتن طعمه با استفاده از بو مناسب است، در حالی که گوش های بسیار حساس آن می توانند حتی ضعیف ترین صداها را تشخیص دهند. خفاش سر چکشی همراه با الگوی خز خود که به آن کمک می کند با محیط خود ترکیب شود و از شکارچیان فرار کند، گواهی قابل توجهی از قدرت سازگاری طبیعت است.

آناتومی منحصر به فرد خفاش سر چکشی همچنین به آن اجازه می‌دهد تا در محدوده‌ای از زیستگاه‌ها زندگی کند که سایر گونه‌ها نمی‌توانند به آنها دسترسی داشته باشند. پهنای بال‌های وسیع آن به آن امکان می‌دهد در فضاهای تنگ مانند غارها و شکاف‌ها حرکت کند، در حالی که پاهای قوی آن به این معنی است که در صورت لزوم می‌تواند به سطوح عمودی مانند درختان یا صخره‌ها بچسبد. علاوه بر این، چشم‌های خفاش سر چکشی در دو طرف سر آن قرار دارد و دید محیطی بسیار خوبی برای شکار طعمه یا اجتناب از شکارچیان در تاریکی برای آن‌ها فراهم می‌کند.

متن کامل این خبر را اینجا بخوانید.

227323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903649

دیگر خبرها

  • لحظه حمله مار در معرض انقراض به آقای فیلمبردار در کرمان
  • تنها بازمانده دوران باستانی زمین/ عکس
  • مشاهده پلنگ در منطقۀ سبزکوه
  • مشاهده پلنگ در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • تصاویری از گشت و گذار پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه
  • مشاهده پلنگ درسبزکوه چهارمحال و بختیاری
  • مشاهده و ثبت پلنگ در منطقه حفاظت‌شده سبزکوه
  • کشف و ضبط یک قبضه اسلحه غیر مجاز در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد
  • حضور ۷ گونه پرنده مهاجر در تالاب بین‌المللی هامون
  • برداشت جلبک‌های دارویی از سواحل صخره ایی منطقه رمین چابهار