Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، آش بی‌بی سه‌شنبه یکی از غذا‌های سنتی اراک و حاوی ویتامین‌های A، B، C، E، D، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، پروتئین، کلسیم، آهن، اسیدفولیک، فسفر، منیزیم، منگنز، فیبر، کولین، سلنیوم، گوگرد، سولفور، روی (زینک) و غیره است.

برای بررسی خواص آش بی‌بی سه‌شنبه اراک و اینکه مصرف این غذا برای چه افرادی مفید است با حیدرعظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهم‌ترین خواص آش بی‌بی سه‌شنبه اراک

حیدرعظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درگفت وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، درباره مهم‌ترین خواص آش بی‌بی سه‌شنبه اراک گفت: مقادیر بالای پروتئین در این غذا موجب تقویت عمومی، افزایش سطح انرژی و عضلانی شدن بدن می‌شود؛ لذا برای افرادی که فعالیت‌های فیزیکی سخت انجام می‌دهند از جمله کارگران و ورزشکاران، مخصوصا بدن‌سازان، سالمندان و کودکان در حال رشد بسیار مفید است.

وی افزود: آش بی‌بی سه‌شنبه اراک به علت داشتن ویتامین B۱۲، آهن و اسیدفولیک، موجب افزایش گلبول‌های قرمز خون و رفع کم‌خونی می‌شود؛ لذا برای زنان باردار و جنین بسیار مفید و سودمند است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: این غذا به علت داشتن ویتامین D، کلسیم، فسفر، منیزیم، منگنز و سلنیوم تاثیر چشمگیری در تقویت و استحکام استخوان و دندان دارد و از پوکی استخوان و آرتروز پیشگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: دسری دلچسب که حافظه شما را دوچندان می‌کند

عظمایی بیان کرد: مصرف آش بی‌بی سه‌شنبه موجب بهبود عملکرد سیستم عصبی و تقویت حافظه می‌شود؛ لذا قدرت یادگیری و تمرکز را بالا می‌برد و از آلزایمر پیشگیری می‌کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: از دیگر خواص این آش می‌توان به تقویت بینایی و تقویت سیستم قلبی عروقی اشاره کرد.

عظمایی بیان کرد: آش بی‌بی سه‌شنبه اراک به علت داشتن ویتامین‌های A، E و C خاصیت آنتی اکسیدانی دارد، موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و از آن در برابر انواع بیماری‌ها مخصوصا سرطان‌ها محافظت می‌کند.

وی اظهار کرد: این غذا دارای انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی مفید است؛ لذا موجب تقویت، طراوت و جوان‌سازی پوست و رشد مو می‌شود و از پیری زودرس پیشگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: تاثیر تغذیه صحیح در داشتن ناخن‌هایی سالم و زیبا

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: فیبر موجود در آش بی‌بی سه‌شنبه موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارش و روده‌ها می‌شود؛ لذا هضم غذا را آسان کرده و یبوست را رفع می‌کند.

مواد لازم آش بی‌بی سه‌شنبه اراک

-سبزی آش (جعفری، گشنیز، تره و اسفناج) یک کیلو
-عدس یک لیوان
-لوبیا نصف لیوان
-نخود نصف لیوان
-رشته آش ۳۰۰-۲۵۰ گرم
-پیاز داغ، سیر داغ و نعناع داغ برای تزئین
-نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
-روغن کنجد یا دنیه به مقدار لازم
-گوشت چرخ‌کرده ۲۵۰ گرم
-کشک به مقدار لازم
-آب به مقدار لازم
-پیاز متوسط ۲ عدد

طرز تهیه آش بی‌بی سه‌شنبه اراک

-برای تهیه این غذا ابتدا نخود و لوبیا را که از یک روز قبل خیس کرده‌ایم با مقداری آب نیم‌پز می‌کنیم.
-سپس عدس را اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم بپزد.
-در این مرحله سبزیجات را به آن اضافه می‌کنیم.
-رشته آش را به غذا اضافه می‌کنیم.
-پیاز نگینی خرد شده را درون روغن تفت می‌دهیم و به مواد اضافه می‌کنیم.
-صبر می‌کنیم تا غذا کاملا بپزد و جابیافتد.
-یکی دیگر از پیاز‌ها را رنده کرده و با گوشت چرخ‌کرده مخلوط می‌کنیم.
-ادویه‌جات را به مخلوط پیاز و گوشت اضافه می‌کنیم.
-مخلوط را ورز داده و به صورت کوفته‌های کوچک شکل می‌دهیم.
-این کوفته‌ها را درون روغن کنجد یا دنبه تفت می‌دهیم و به آش اضافه می‌کنیم.
-هنگامی که آش کاملا پخت و جا افتاد با کشک، پیازداغ، نعناع داغ و سیرداغ تزئین می‌کنیم.
-این غذا همراه نان سنگک تازه و سبزی میل می‌شود.
انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت تغذیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۶۴۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این ویتامین موجب افزایش قد می‌شود

 به گزارش تابناک، رشد و توسعه فیزیکی کودکان یکی از دغدغه‌های اصلی والدین است که در آن، قد بلند ترجیح داده می‌شود و به عنوان نشانه‌ای از سلامت و تندرستی در نظر گرفته می‌شود.

علاقه به داشتن قد بلند نه تنها در میان کودکان بلکه در میان والدین آنها نیز مشهود است، چرا که اغلب با مزایایی چون اعتماد به نفس بالاتر و موقعیت‌های اجتماعی بهتر همراه است. با این حال، تعیین قد نهایی یک فرد تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله ژنتیک، تغذیه و سبک زندگی قرار دارد.

به گزارش فرطب، ژنتیک به طور قطعی در تعیین قد نقش دارد، اما تغذیه صحیح نیز می‌تواند تاثیر بسزایی بر روند رشد قدی داشته باشد. تغذیه کافی و متعادل باعث تامین مواد مغذی لازم برای رشد و نمو سلول‌ها و بافت‌های بدن به خصوص استخوان‌ها می‌شود. در این میان، اهمیت مصرف پروتئین و مواد مغذی خاص نظیر کلسیم و ویتامین D که نقش اساسی در تقویت ساختار استخوانی و بهبود رشد قدی دارند، نباید نادیده گرفته شود.

از این رو، درک اهمیت تغذیه در کنار عوامل ژنتیکی و توجه به نقش آن در تحقق پتانسیل رشد قدی کودکان، می‌تواند به والدین کمک کند تا با اتخاذ رویکردهای مناسب تغذیه‌ای، زمینه ساز رشد بهینه فرزندان خود باشند.

اهمیت تغذیه در رشد قدی کودکان
رشد قدی کودکان نه تنها تحت تاثیر عوامل ژنتیکی قرار دارد، بلکه تغذیه صحیح نیز نقش کلیدی در این فرآیند ایفا می‌کند. احمد اسماعیل زاده تاکید می‌کند که ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری برای رشد استخوان‌ها و بهبود قد کودکان حیاتی هستند.

تاثیر پروتئین بر افزایش قد کودکان
پروتئین، به عنوان یکی از اساسی‌ترین مواد مغذی برای تقویت بدن کودک و تحریک هورمون‌های رشد، معرفی شده است. این ماده مغذی برای سلامت ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، پوست و سایر اندام‌های بدن ضروری است.

نقش لبنیات در رشد قدی
لبنیات، به ویژه شیر و ماست، حاوی پروتئین و دیگر مواد مغذی هستند که می‌توانند به افزایش قد کمک کنند. مصرف روزانه ۳-۴ وعده لبنیات به دستیابی به پتانسیل رشد در کودکان و نوجوانان کمک می‌کند.

اهمیت شیر و فرآورده‌های لبنی در دوران کودکی
شیر و فرآورده‌های لبنی منابع خوبی از انرژی، پروتئین‌ها، فسفر، منیزیم، ویتامین D و به ویژه کلسیم هستند که برای رشد و نمو کودک ضروری می‌باشند. مصرف این محصولات در دوران کودکی به تقویت استخوان‌ها و رشد اسکلتی کمک می‌کند.

تاثیر ویتامین D و کلسیم بر رشد قد
علاوه بر کلسیم، ویتامین D نیز در تقویت استخوان‌ها و بهبود رشد قدی نقش دارد. ویتامین D به تراکم و استحکام استخوان‌ها کمک کرده و کمبود آن می‌تواند به ضعف عضلانی و اختلال در رشد قد منجر شود.

افزایش ترشح فاکتور رشد شبه انسولین با مصرف لبنیات
محصولات لبنی نه تنها به جذب کلسیم کمک می‌کنند، بلکه ترشح فاکتور رشد شبه انسولین را نیز افزایش می‌دهند که این امر به نوبه خود به رشد اسکلتی کمک می‌کند.

از این رو، توجه به تغذیه مناسب و غنی از پروتئین، کلسیم، و ویتامین D در دوران رشد کودکان، می‌تواند به دستیابی به حداکثر پتانسیل قدی آن‌ها کمک کند.

 

دیگر خبرها

  • گرد و خاک محلی و موقتی در راه آبادان و خرمشهر
  • نظارت بهداشتی بر تولید فرآورده‌های غذایی در کارگاه‌های سنتی
  • این ویتامین موجب افزایش قد می‌شود
  • استحکام‌بخشی فلک‌الافلاک نیازمند ۲۰ میلیارد/ طرحی که ۱۴ساله شد!
  • استحکام‌بخشی «فلک‌الافلاک» نیازمند ۲۰ میلیارد/طرحی که ۱۴ساله شد!
  • حجاب و عفاف یکی از ابعاد مهم حیات فرهنگی است
  • اضافه شدن ۲۹ نفر به کادر دادگستری فلاورجان
  • ضرورت استحکام بخشیدن به اعتقادات و تفکرات اسلامی
  • برای تقویت حافظه چی بخوریم بهتر است؟
  • چربی مهمی که در هنگام لاغر کردن نباید بسوزانید