Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-07@11:41:37 GMT

نگاهی به کاخ قلعه دزک در چهارمحال و بختیاری

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۶۴۸۹۹

نگاهی به کاخ قلعه دزک در چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال وبختیاری، کاخ قلعه دزک در سال 1325 هجری قمری به دستور لطفعلی خان امیرمفخم بختیاری پسر امامقلی خان حاجی ایلخانی با الهام از معماری و تزئینات بدنه قصرهای اروپایی قرن 17 و 18 میلادی و با ترکیبی از معماری و هنر ایرانی در روستای دزک بنا شد.
کاخ قلعه دزک که به دست هنرمندان ایرانی معماری و تزئین شده دارای اتاق هایی با درب هایی ارزشمند از چوب گردو بوده که در آن نقش و نگارهای زیبایی به کار برده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


طبقه اول کاخ قلعه تاریخی دزک یک هشتی ورودی در میانه ساختمان داشته که از هر دو طرف به محوطه درون بنا متصل می شود و در طرفین این هشتی چهار ایوان قرار دارد.
اتاق های طبقه دوم کاخ قلعه دزک دو ایوان مجزا از هم در شمال و سه ایوان متصل به هم در جنوب دارد که دو اتاق سه دربی در ایوان های شمالی و دو اتاق سه دربی قرینه در ایوان جنوبی باز می شود.
در بین این اتاق ها سالن بزرگی بنام دیوانخانه یا سفره خانه وجود دارد که در مجاورت این سالن اتاق زیبایی به نام اتاق آئینه قرار گرفته که در طرفین آن ها دو اتاق کوچک به نام گوشواره ساخته شده است.
اتاق آئینه کاخ قلعه دزک معروف به آئینه خانه در مجاورت سالن بزرگ دیوانخانه قرار دارد، این اتاق بسیار زیبا که به سبک اروپایی تزئین شد.
اتاق آئینه با نمونه های متنوع هنر گره چینی و نقش بُری و شیشه نقاشی دارای دو پوسته عکس درهم بوده که نمای سه بعدی داشته و نمونه های آن کمیاب است.
در دوران مختلف تاریخ معاصر ایران شخصیت هایی مانند وحید دستگردی، علی اکبر دهخدا، فرخی یزدی، دکتر محمد مصدق، ملک الشعرای بهار، ابوالقاسم نجفی، راولینسن، ایزابل برد بیشاپ، هنری رنه دالمانی، شونمان و ویلسون در کاخ قلعه دزک حضور یافتند.
این کاخ قلعه تاریخی، مکانی مناسب و امن برای گردهمایی افراد مهم و صاحب نظر به منظور هم اندیشی در اجرای تصمیمات مهم و ملی بود.
کاخ قلعه دزک نه تنها میزبان شخصیت های ملی و افراد نامدار جهانی در سال های اخیر بلکه خاستگاه اصلی برخی افتخارات ملی در دوره انقلاب مشروطه بود.
در سال های اخیر به منظور استفاده مطلوب تر از فضای موجود در کاخ قلعه دزک موزه پوشاک و موزه سنگ چهارمحال و بختیاری در این مجموعه تاریخی فرهنگی راه اندازی شده است.
موزه پوشاک کاخ قلعه دزک در بهمن 1388 راه اندازی و در آن پوشاک شهرها، روستاها و مناطق شاخص و خاص چهارمحال و بختیاری معرفی و به معرض نمایش گذاشته شد.
در این موزه علاوه بر معرفی پوشاک، زیور آلات، صندوق، صندوقچه و وسایل مرتبط با پوشش اقوام و مجموعه ای از تصاویر قدیمی مربوط به نمونه پوشاک سنتی و محلی چهارمحال و بختیاری به نمایش درآمده است.
موزه سنگ کاخ قلعه تاریخی دزک نیز21 بهمن 1394 به عنوان دومین موزه سنگ چهارمحال و بختیاری پس از موزه سنگ قلعه تاریخی چالشتر گشایش یافت.
در این موزه 100 قطعه سنگ مربوط به دوره های صفویه، افشاریه، زندیه و قاجاریه شامل سنگ قبر، ستون، سرستون، سنگ آسیاب، سنگ آب، آردچی، سردرب، سنگ عصارخانه، سنگ روغن گیری و سنگ ازاره به نمایش درآمده است.
کاخ قلعه تاریخی دزک 16 تیر 1367 به شماره 1731 به عنوان اثر تاریخی درجه یک در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا چهارمحال و بختیاری گردشگری قلعه دزک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۶۴۸۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت سامانه بارشی جدید امروز در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ قطره گفت: برای امروز رگبار و رعد و برق، وزش باد به نسبت شدید و تگرگ پیش بینی شده است.
وی افزود: آبگرفتگی معابر، بالا آمدن آب رودخانه‌های فصلی و سیلابی شدن مسیل‌ها و لغزندگی سطح جاده‌ها از پیامد‌های این سامانه بارشی است.
به گفته کارشناس هواشناسی استان بیشترین فعالیت این سامانه بارشی برای شهرستان‌های کوهرنگ، اردل، فارسان، کیار، لردگان، خانمیرزا و فلارد پیش بینی شده است.

دیگر خبرها

  • لغزندگی محور‌های مواصلاتی در چهارمحال و بختیاری
  • فعالیت سامانه بارشی جدید امروز در چهارمحال و بختیاری
  • وقوع ۱۹ حادثه در چهارمحال و بختیاری
  • افتتاح دومین نمایشگاه کار در چهارمحال و بختیاری
  • سرنوشت «تلخ» کارخانه‌ای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» می‌شود!
  • تکذیب صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان استان اردبیل
  • مهاباد به موزه جدید و نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی نیاز دارد
  • خبر صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان کذب است
  • تصاویری از لحظه حادثه مینی بوس در چهارمحال و بختیاری
  • رشد ۳۱ درصدی مرسولات از چهارمحال و بختیاری