Web Analytics Made Easy - Statcounter

هاشمی گفت: ما هیچوقت دیپلماسی اقتصادی را در سال های گذشته فعال نکرده ایم و امروز هم که خواسته ایم این کار را انجام دهیم هنوز به موفقیت هایی دست نیافته ایم.

«سید جعفر هاشمی» در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان در خصوص ارزیابی سیاست خارجی ایران در سال های گذشته گفت: ابتدا باید یک تعریف از سیاست خارجی داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیاست خارجی یک خط و مشی است که دولت ها و نظام ها با هدف حفظ منافع ملی شان اتخاذ می کنند و بر اساس آن با مسائل دنیای خارج رفتار و ارتباطشان را تنظیم می کنند.

 

دیپلمات سابق کشورمان افزود: دوم این نکته را باید متذکر شوم که دیپلماسی تنها متوجه وزارت امور خارجه نمی شود بلکه مربوط به سیاست های کلی یک نظام است هرچند مجری آن وزارت امور خارجه شناخته می شود.

 

وی با یادآوری این نکته که سومین مولفه قبل از ارزیابی سیاست خارجی در سال های گذشته این است که باید بدانیم سیاست خارجی از مناقشه برانگیزترین حوزه های سیاست است، خاطرنشان کرد: دیپلماسی مانند یک جنگ است و دیپلمات ها نیز دائما در میدان کارزار هستند و همیشه موفقیت برای آن ها حاصل نمی شود. پس ارزیابی در این حوزه را باید واقع بینانه ببینیم.

 

سفیر اسبق ایران در برزیل با اشاره به تفاوت های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دیگر دنیا، اظهارداشت: قبل از انقلاب جایی در دنیا نبود که زیر سلطه شرق و غرب باشد و هیچ کشوری امکان مخالفت با این ها را نداشته است. پس ما راجع به سیاست خارجی می خواهیم صحبت کنیم که این دو قدرت را نفی کرده است.

 

وی ادامه داد: از سویی دیگر هم ایران دارای ویژگی های مهم استراتژیک و ژئوپلتیک است و 65 درصد ذخایر انرژی دنیا در این منطقه قرار دارد و ما دومین ذخیره انرژی در دنیا محسوب می شویم. این ویژگی ها سیاست خارجی ایران را از دیگران متفاوت می کند. اولویت های سیاست خارجی ما آرمانگرایی بوده و یک سری اهداف را هم در قانون اساسی در این خصوص تعریف کرده ایم.

 

هاشمی در ادامه با تاکید براین نکته که عدم آشنایی با علم دیپلماسی و مذاکره یکی از نقاط ضعف ماست، یادآور شد: نمونه آن برجام است که موفقیت خوبی برای کشور بود اما نقاط ضعفی نیز داشت که بهتر از آن می شد در این زمینه عمل کرد.

 

وی افزود: دومین نقطه ضعف دیپلماسی ما عدم ایجاد ارتباط متوازن با دنیاست. ما شاهد بوده ایم که برخی از مسئولان ما در دوره هایی از ادبیاتی در رابطه با دنیا استفاده کرده اند که شایسته کشورمان نبوده است. سومین نکته تاخیر کنش ها و واکنش ها در مورد اتفاقات دنیا بوده که در برخی از موارد نسبت به اتفاقات مهم دیر تصمیم گرفته ایم. نمونه آن در مورد تجارت جهانی و اف ای تی اف است.

 

کارشناس سیاست خارجی خاطرنشان کرد: چهارمین نکته عدم توجه به روابط خارجی به معنای دیپلماسی اقتصادی است که علیرغم تمامی اقدامات مثبت در داخل این اقدام را انجام نداده ایم. ما هیچوقت دیپلماسی اقتصادی را در سال های گذشته فعال نکرده ایم و امروز هم که خواسته ایم این کار را انجام دهیم هنوز به موفقیت هایی دست نیافته ایم. پنجمین مورد متاسفانه به فراموشی سپردن اخلاق و مورد آخر بی کفایتی مسئولانی است که با رانت خود فساد ایجاد کرده اند.

 

وی در پایان به تشریح نقاط قوت سیاست خارجی ایران پرداخت و تاکید کرد: نقاط قوت سیاست خارجی ما پا فشاری بر اصول و ارزش های انقلاب اسلامی، اراده سیاسی با سیاست های تحمیل شده، عدم عقب نشینی در برابر سیاست های استکباری، انتقال ارزش های انقلاب به کشورهای دیگر جهان همچون عراق، سوریه، یمن یا آمریکای لاتین و پیشرفت های علمی که به همت و درایت دیپلماسی کشور ایجاد شده است. /

پایان پیام/281

منبع: شبستان

کلیدواژه: بارندگی و سیلاب خسارت سیل خسارت سیلاب سیل خبرگزاری شبستان مسافران نوروزی اصفهان ایام نوروز بارش باران خبرگزاری سیاست خارجی ۹۸ هاشمی سیاست خارجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۶۴۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم/اسرائیل وارد جنگ تمام عیار با ایران نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده ادوار مجلس، در رابطه با اظهارات اخیر کریمی قدوسی گفت: اساسا رویکرد جمهوری اسلامی ایران هسته ای و اتمی نیست با اینکه در این رابطه کشور توانمند است.

او در گفتگو با منیبان، افزود: اگر ایران و اسرائیل وارد فضای جنگ تمام عیار شوند ایران مجبور است به سمت بمب اتم حرکت کند تا توازن ایجاد شود اما مجموعه تحولات نشان داد بعد از تقابل اخیر ایران و اسرائیل، این رژیم به تنهایی نمی تواند علیه ایران اعلام جنگ کند.

نماینده ادوار مجلس خاطرنشان کرد: در تقابل اخیر ایران و اسرائیل وابستگی اسرائیلی ها به قدرت های فرا منطقه ای مشخص شد و به همین دلیل بایدن شرایطی را شکل داد که اسرائیل جنگ را فراگیر نکند.

فلاحت پیشه با بیان اینکه به سود همگان است تنش ها در خاورمیانه کاهش پیدا کند، گفت: طرح مباحثی مانند دسترسی ایران به بمب اتم در این شرایط فقط زمینه را برای کسانی فراهم می کند که فتنه را گسترش دهند. رافائل گروسی تا پیش از این به صورت تلویحی می گفت ایران قابلیت تولید سه بمب هسته ای را دارد اما امروز به یکباره از هفت بمب هسته ای سخن به میان می آورد.

او افزود: بمب مربوط به دوران جنگ است، ایران تا آستانه جنگ قدم برداشت اما از این مسیر بازگشت. تهدیدی که امروز متوجه ایران است تشدید انزوا و تحریم های جدید است همانطور که اخیرا و پس از ماجرای اسرائیل، تحریم های گسترده علیه ایران آغاز شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم گفت: در گذشته هم یک مثلث چالش آمیز در ایران وجود داشته است. ادعای رسیدن ایران به بمب، ادعای خروج از ان پی تی و ادعای بستن تنگه هرمز ضلع های این مثلث بودند که هر سه این ادعا، پشتوانه های حقوقی و دفاع مشروع ایران را تضعیف می کند.

او افزود: کشور درحال حاضر سیاست خارجی شعار زده دارد. علاوه براین یکی از مواردی که تحریم ها و انزوای ایران را تشدید کرده بلوف هایی است که پشتوانه عملی ندارند و اساسا راهبرد سیاست خارجی کشور هم نیستند اما بهانه ای برای ایجاد تنش برای ایران ایجاد کرده اند.

فلاحت پیشه تاکید کرد: نقطه ضعف دیپلماسی عمومی ایران این است که افراد تریبون هایی را در نقاط مختلف در اختیار دارند که بهانه ای برای تحمیل فشار بر کشور ایجاد می کنند.

او در پایان تاکید کرد: تاوان بلوف زنی برخی افراد را، سیاست خارجی ایران می دهد.

گفتنی است؛ جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد در مجلس، یازدهم در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در صورت صدور اذن تا انجام اولین آزمایش یک هفته فاصله می‌باشد.»

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899571

دیگر خبرها

  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • هیولای کنکور را با افتخار برپا کردیم!/دیپلماسی را نادیده نگیریم/كريدور عراق-اردوغان- اروپا
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه ایران در جهت فعال شدن بند جریمه در صورت عدم اتصال کامل خط لوله صلح در پاکستان
  • انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم
  • هشدار درباره آینده اقتصاد ایران
  • انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم/اسرائیل وارد جنگ تمام عیار با ایران نمی‌شود
  • دیپلماسی فعال انرژی بسترساز بهبود شرایط اقتصادی است/ صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشور‌ها اهمیت دارد
  • بورل: درباره گسترش تحریم‌های موجود علیه ایران اتفاق نظر وجود دارد / تحریم‌ها به تنهایی نمی‌توانند خطر گسترش تنش‌ها را برطرف کنند؛ باید جایی برای دیپلماسی در نظر گرفت
  • بورل: درباره ایران باید جایی را برای دیپلماسی در نظر گرفت