Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@16:36:28 GMT

جوانان؛ اسیر در گرداب تفریحات نامتعارف

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۶۴۹۳۸

جوانان؛ اسیر در گرداب تفریحات نامتعارف

تهران- ایرنا- گسترش پدیده ای به نام تفریحات نامتعارف در میان شماری از نوجوانان و جوانان به ایجاد موجی از نگرانی در جامعه انجامید، بررسی انگیزه‌ها و دلایل بروز این رفتار نوظهور حکایت از آن دارد که هرچند این مقوله هنوز به شکل اپیدمی و فرهنگ عمومی در نیامده است اما زنگ خطر جدی برای مسوولان و خانواده ها محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ در سال های گذشته شاهد گسترش و بروز برخی رفتارهای ناسالم و عجیب در میان نسل جوان هستیم خون بازی، نئشگی با فشار دادن شاهرگ یکدیگر، دار زدن یا حالت نیمه خفه ای، تفریحات گران قیمت و لاکچری، شرط بندی مجازی، فالگیری و نئشگی با مواد مخدر از جمله این تفریحات نامتعارف است. روانشناسان بیشترین انگیزه مربوط به این رفتارهای نامتعارف را «لذت طلبی» و «خودنمایی» عنوان کرده اند در مقابل برخی جامعه شناسان عواملی چون بیکاری، تفاوت طبقاتی، فقدان امکانات تفریحی و ورزشی در جامعه و همچنین نداشتن برنامه کاربردی به وسیله مسوولان و سیاستگذاران را شاخص ترین دلایل بروز چنین رفتارهایی می دانند.

نخستین نهاد موثر در جلوگیری از ارتکاب بسیاری از معضلات جامعه بدون شک نهاد خانواده است که خلاها و شکاف های میان والدین و فرزندان تاثیر مخربی در گرایش جوانان و نوجوانان به این گونه رفتارهای ناهنجار فرهنگی و اجتماعی دارد.

پس از خانواده نهادهای آموزشی همچون مدرسه و دانشگاه در اولویت های بعدی فرهنگ سازی و آموزش رفتارها و هنجارهای اجتماعی قرار می گیرند. رسانه ها به عنوان سومین نهاد موثر بر رشد شخصیتی افراد (پس از خانواده و مدرسه)، می توانند در آگاه سازی نوجوانان و جوانان نقش عمده ای ایفا کنند.

نمایش تصاویر خشونت آمیز و صحنه های نامتعارف از مطبوعات، شبکه های تلویزیونی، اینترنتی و آشنایی با برخی ترفندهای مجرمانه که در فیلم ها به تصویر کشیده می شود، بازی های رایانه ای مهیج و محرک و ارتباط مجازی از طریق اینترنت در نوع خود تأثیر منفی بر استفاده کنندگان به خصوص قشر جوان دارد و گرایش آنها به ارتکاب اعمال ناهنجار را افزایش می دهد.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به منظور تحلیل و بررسی انگیزه‌ها و راهکارهای درمان تفریحات نامتعارف در میان نسل جوان با «لیلا ابراهیمی» روانشناس و پژوهشگر علوم تربیتی گفت وگو کرده است.

در ادامه این گفت وگو را می خوانیم:
**ایرنا: در سال های گذشته شاهد گرایش جوانان به تفریحات نامتعارفی بوده ایم که برخی از آنها خطرات و آسیب هایی نیز برای آنها به همراه داشته است، برای نمونه می توان به مواردی چون خونبازی و دارزدن و نئشگی با ابزارهای مختلف که تمام اینها با هدف «لذت طلبی» انجام می شود، اشاره کرد از نظر شما دلیل و انگیزه جوانان برای گرایش به این گونه «تفریحات نامتعارف» و ناسالم چیست؟
***ابراهیمی: گسترش شهرنشینی، عدم فرهنگ سازی برای استفاده صحیح از شبکه های اجتماعی، تحمیل استرس های فراوان به جوانان، از میان رفتن تعامل فرهنگی در جامعه، کاهش ارتباطات عاطفی میان خانواده ها و درگیری های ذهنی و افزایش اختلالات روانی از ویژگی های جوامع امروزی است که به اصطلاح به آن جامعه مدرن هم گفته می شود. باتوجه به موارد ذکر شده در این اجتماع، شادی و نشاط کمتر و شکاف بیشتری میان فرزندان و والدین ایجاد خواهد شد که جوانان به ناچار به دلیل نداشتن شادی های لازم، دست به اقداماتی همچون تفریحات نامتعارف و گاهی خطرناک مانند خون بازی، دار زدن و فشار دادن شاهرگ می زنند.

به نظرم عواملی همچون درگیری های ذهنی، بیکاری جوانان، طلاق والدین و از میان رفتن فرهنگ اصیل ایرانی می تواند در این زمینه برای نوجوانان و جوانان موثر باشد که این عوامل، عرصه را برای آنها تنگ تر می کند. به طور مثال جوانی که جویای کار است و کاری مطابق رشته خود نمی یابد یا مشغول به کاری می شود که به ناچار باید کار خود را ترک کند یا دریافتی کم تر از معمول دارد و برای امرار معاش خود حقوق مکفی دریافت نمی کند؛ به طور حتم دچار تشویش و نگرانی از آینده خود خواهد شد و به همین دلیل برخی اوقات دست به خودکشی می زند یا به تفریحات ناسالم می پردازد. همچنین جوانی که باتوجه به شرایط اقتصادی جامعه، امکان تشکیل خانواده برای وی مهیا نیست و شغل مناسبی هم نیز ندارد، دچار یاس، ناامیدی و کاهش اعتماد به نفس می شود و بدین ترتیب مشکلات عدیده ای برای وی به وجود می آید.

بنابراین باید در کشور ما شرایطی فراهم شود که جوانان به این سمت هدایت نشوند و مدیریت یا برنامه ریزی خاصی جهت هدایت نوجوانان و جوانان تدارک دیده شود. در حال حاضر جوانی که حتی قدرت خرید مایحتاج ضروری خود را ندارد چگونه می تواند به آینده خود امیدوار باشد.

**ایرنا: از نظر شما راه حل و راهکار عملی برای درمان و پیشگیری از شیوع اینگونه مشکلات که بیشتر ریشه روحی و روانی دارند، چیست؟
***ابراهیمی: باید تمهیداتی در جهت رسیدن جوانان به آمال و آرزوهایشان در نظر گرفته شود که دیگر شاهد اینگونه مسایل نباشیم. رفع مشکل بیکاری، ساخت و نوسازی مکان های تفریحی و ورزشی مجهز و در دسترس از جمله این اقدامات مهم است. داشتن شادی و نشاط حق طبیعی تمام افراد به خصوص نوجوانان و جوانان به شمار می رود که در سال های گذشته این حق از آنها گرفته شده است. بر این پایه باید با فرهنگ سازی مناسب، شادی های واقعی را جایگزین شادی های کاذب کنیم و توجه خاصی به همه امور نوجوانان و جوانان شود.

**ایرنا: عده ای از خانواده ها بر این باورند که کم رنگ شدن «دین» و مذهب در جامعه عامل اصلی گرایش جوانان به رفتارهای ناسالم از جمله تفریحات نامتعارف است، درباره نقش فرهنگ و مذهب در شکل دهی افکار و سلایق نسل جوان و تاثیر آن در پیشگیری این رفتارها چه نظری دارید؟
***ابراهیمی: در جامعه ای که طبقات اقتصادی و اجتماعی، «فاصله» بسیار زیادی داشته باشد به گونه ای که دیگر «طبقه متوسط» وجود نداشته باشد، به طور مسلم نقش و عملکرد مذهب کم رنگ تر و جامعه دچار تنش خواهد شد. همچنین باید عنوان کنم که طبقات سطح پایین زمانی که رفتار، کردار و وضعیت مالی اقشار بالاتر را می بینند، شاید با خود این نگرش را داشته باشند که اگر باتوجه به شرایط موجود، ویژگی های رفتاری آنها تغییر یابد و مطابق رفتار اقشار بالاتر رفتار کنند، شاید بتوانند به موقعیت آنها دست یابند و در این جا نقش دین و مذهب کمتر نمود خواهد داشت.

در واقع تامین مایحتاج اساسی زندگی بر اعتقادات آنها مستولی خواهد شد که در چند سال گذشته شاهد کم رنگ شدن اعتقادات بسیاری از مردم کشورمان هستیم. اگر مسوولان خواهان از میان نرفتن اعتقادات، دین و مذهب در مردم هستند در وهله نخست باید «نیازهای اساسی» مردم را تامین کنند و در مراحل بعدی به ابعاد دین، مذهب و تاثیر آن بپردازند.

**ایرنا: به نظر می رسد نبود امکانات و مکان های تفریحی، ورزشی مناسب و به طور کلی نداشتن برنامه و هدف برای پرکردن اوقات فراغت یکی از مهم ترین دلایل گرایش جوانان به تفریحات غیرمتعارف است در این باره و راهکارهای مرتبط با آن توضیح دهید؟
***ابراهیمی: پر کردن اوقات فراغت سالم یکی از مسایل مهمی است که باید توجه خاصی به آن شود و برای رسیدن به این هدف باید تدابیر مختلفی در نظر گرفت از جمله باید در مدرسه ها از همان ابتدا استعدادیابی کودکان صورت گیرد و بر این پایه، کودکان آموزش و پرورش یابند و اوقات فراغتشان نیز مبتنی بر علایق آن ها برنامه ریزی شود (در واقع هدفمند باشد). با این روش موجب اشتیاق و علاقه بیشتری در فرزندان خواهیم شد که باعث پیشرفت های قابل ملاحظه ای در زمینه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه خواهد شد. اگر اوقات فراغت فرزندانمان را با روش های اصولی و صحیح پر کنیم، دیگر جایی برای تخلیه هیجانات و روی آوردن به مسایل غیرموجه نخواهد بود و مضاف بر این که حرکت روشن و امیدوار کننده ای به آینده صورت خواهد گرفت.

**ایرنا: یکی از مهم ترین و موثرترین عوامل محرک در سنین نوجوانی و جوانی «گروه همسالان» و «شبکه های مجازی» است، درباره نقش و تاثیر این 2 عامل در گرایش جوانان به تفریحات ناسالم توضیح دهید؟
***ابراهیمی: این 2 عامل می تواند نقش بسزایی در ارتکاب جوانان و نوجوانان به این نوع تفریحات غیرمتعارف داشته باشد. گسترش برخی دوستی ها و ارتباط ها در سنین نوجوانی که با بحران بلوغ همراه است می تواند در برخی خانواده ها که ارتباط ضعیف و گاهی شکاف عمیقی میان والدین و فرزندان وجود دارد، سبب ایجاد مشکلات عدیده ای شود که گاهی اوقات غیرقابل جبران نیز خواهد بود.

بیشتر این کودکان در زمینه های مختلف گرایش به همسالان می یابند به نحوی که برای «سرگرمی» و «تقلید» دست به چنین تفریحاتی می زنند که این یکی از مهم ترین دلایل و انگیزه های این گروه از جوانان برای روی آوردن به اینگونه تفریحات است. درباره نقش شبکه های مجازی که به نظر می رسد به دلیل گستردگی و راحتی در دسترسی؛ مهار و کنترلش غیرممکن و در واقع تبدیل به الگویی برای زندگی آنها شده است. از نظر ما تنها راهکار درمانی و عملی مقابله با این پدیده نوظهور ارتباط دوستانه و واقعی والدین و فرزندان خواهد بود.

**ایرنا: با توجه به کلیات و انگیزه ها و تاثیراتی که اشاره کردید، می توانید موارد مصداقی تر و مورد های درمانی دیگری را نیز به عنوان مثال و نمونه ذکر کنید؟
***ابراهیمی: یک مورد که در ذهنم مانده، مربوط به دختری 14 تا 15 ساله است که وارد باندی شده بود که او را برای انجام تفریحات غیرمتعارف و عجیب ترغیب می کردند. او که در خانواده ای تحصیل کرده و ثروتمند زندگی می کرد، تمایل و رغبت زیادی به این باند یافت و آنها نیز نهایت سواستفاده مالی و معنوی را از این خانواده داشتند تا جایی که از دختر خواسته بودند که با ریختن دارو در نوشیدنی پدرش، او را به قتل برساند که هدف اصلی این باند تصاحب ثروت دختر و انگیزه دختر وابستگی و تجربه تفریحات نامتعارف و تجربه نشده بود.

پژوهشم**9280**2059**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي چالش هاي اجتماعي اوقات فراغت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۶۴۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مقدمه‌ای برای ایجاد اشتغال جوانان است

به گزارش خبرنگار مهر، فرزاد پیشکاری شامگاه دوشنبه کردستان در نشست معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با نماینده ولی فقیه در استان با تبریک هفته کار و کارگر، آموزش های فنی و حرفه ای را مقدمه‌ای برای مهارت آموزی و توانمندی سازی جوانان برای ایجاد اشتغال خواند و اظهار کرد: با گذراندن این دوره ها و تلاش و همت شبانه روزی، زمینه اشتغال در جامعه فراهم خواهد شد.

پیشکاری آموزش و مهارت آموزی کارگران را نیز از مهمترین اولویت های وزارت کار و لازم وضروری عنوان کرد و با بیان اینکه این آموزش ها موجب مهارت آموزی و ارتقای سطح علمی در کارگران به ویژه کارگران ساختمانی خواهد شد، اظهار داشت: با آموزش و مهارت آموزی کارگران، شاهد کاهش حوادث کارگری و جلو گیری از آسیب های اجتماعی خواهیم بود.

مدیر کل کار کردستان با بیان اینکه مهارت آموزی و تربیت نیروی کار حرفه‌ای و ماهر موجب ایجاد اشتغال پایدار در کشور می شود، خواستار آموزش بیشتر کارگران ساختمانی در بحث ایمنی و حفاظت فردی شد و گفت: ایمنی نقش موثری در دستیابی به ارتقاء سطح سلامت کارگران در جامعه دارد.

رئیس شورای هماهنگی ادارات تابعه وزارت کار در استان با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از دستگاه‌هایی است که در خط مقدم ارتباط با مردم و خدمت‌رسانی قرار دارد، گفت: بیش از ۷۰ درصد جامعه تحت پوشش خدمات این وزارتخانه هستند و مدیران تابعه وزارت کار در کردستان توانسته اند با همدلی و هماهنگی مقدمات رضایتمندی مردم را فراهم آورند.

پیشکاری عملکرد ادارات تابعه وزارت کار در کردستان را رضایت بخش خواند و گفت: خوشبختانه ادارات تابعه وزارت کار در کردستان شبانه روزی در راستای خدمت رسانی به جامعه مخاطب تلاش کرده و تعامل بسیار خوبی با هم و سایر ادارات در استان دارند که این خود نقطه عطفی برای پیشبرد سیاست های دولت مردمی و وزارت کار در کردستان است.

کد خبر 6092571

دیگر خبرها

  • رفاقتی در میان راهپیمایی‌ها/ از تدریس برابر چشم ساواک تا تشکیل شبکه‌های زیرزمینی
  • اسرائیل در گرداب
  • رویداد جامعه‌پرداز با موضوع خانواده و جمعیت در البرز برگزار می‌شود
  • آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مقدمه‌ای برای ایجاد اشتغال جوانان است
  • پایان همایش «حکمت مطهر» با موضوع استان مطهری و مسائل جوانان
  • جایگزینی یک‌سوم آب مصرفی صنایع یزد با آب نامتعارف
  • ممنوعیت فروش لباس‌های نامتعارف در واحد‌های تجاری
  • تویوتا برای جوانان و خانواده ها خودروی برقی می سازد
  • ضرورت اجرای قانون جوانی جمعیت به طور کامل
  • برگزاری نشست هم اندیشی مدیران مراکز مشاوره استان