Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@21:40:52 GMT

انتخابات شهرداران ترکیه آزمونی سخت برای حزب حاکم

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۶۵۷۱۶

انتخابات شهرداران ترکیه آزمونی سخت برای حزب حاکم

تهران - ایرنا - آغاز انتخابات محلی امروز ترکیه، برای انتخاب شهرداران 81 استان این کشور آزمونی سیاسی و سرنوشت سازی است برای سنجش میزان محبوبیت از حزب عدالت و توسعه پس از انتخابات ریاست جمهوری ژوئن 2018 ، نتیجه ای که می تواند رویکرد ها را در حوزه های مختلف تغییر دهد.

انتخابات امروز ترکیه در حالی آغاز شده است که قرار است بیش از 57 میلیون رای دهنده برای شرکت در پانزدهمین دوره انتخابات شوراها و شهرداری های سراسر کشور برای مدت پنج سال به پای صندوق های رای بیایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در انتخابات شوراها و شهرداری های امروز ترکیه 28 میلیون و 930 هزار زن و بیش از 28 میلیون و 128 هزار مرد رای خود را به 194 هزار و 390 صندوق در سراسر ترکیه می‌اندازند.
طبق اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه احزاب «عدالت و توسعه»، «مستقل»، «اتحاد بزرگ»، «جمهوری خلق»، «دموکرات»، «چپ دموکرات»، «دموکراتیک خلق‌ها»، «نیک»، «حرکت ملی»، «سعادت»، «کمونیست» و «وطن» در این دوره شرکت کرده اند.
در انتخابات امروز ترکیه برای 30 کلان شهر و نیز شهرداران مناطق مختلف ، شهردار انتخاب خواهد شد، اعضای شوراهای شهر و محله ها و نیز کدخداهای محله ها نیز مشخص خواهند شد.
ساعات رای گیری در استان های مناطق شرق و شمال ترکیه از ساعت 7 صبح تا 16 و در دیگر مناطق ترکیه از ساعت 8 صبح تا 17 خواهد بود.
شورایعالی نظارت بر انتخابات برای افراد بیمار و معلولین که به این شورا اعلام کرده اند صندوق های سیار رای گیری به منازلشان اعزام می کند.
از ساعت 6 تا 24 روز رای گیری طبق قوانین ترکیه فروش هرگونه مشروبات الکلی ممنوع است. تا زمان رای گیری اماکن عمومی همانند قهوه خانه ها، اینترنت کافه ها و اماکن مشابه تعطیل خواهد بود.
طبق قوانین جاری ترکیه در روز انتخابات بجز نیروهای انتظامی هیچ کس حق حمل سلاح نخواهد داشت و قبل از پایان رای گیری در رسانه های ترکیه امکان هیچ تفسیر در مورد نتایج انتخابات نخواهد بود.
به گزارش ایرنا ، رسانه های ترکیه در بین ساعات 18 تا 21 در صورت مجوز شورایعالی نظارت بر انتخابات امکان پخش اخبار مرتبط با انتخابات را دارا خواهند بود ولی بعد از ساعات 21 انتشار اخبار مرتبط با انتخابات و نتایج آن آزاد می باشد.
این انتخابات در پی انتخابات ریاست جمهوری (با تغییر سیستم پارلمانی به ریاستی) و مجلس ملی ترکیه در تاریخ 24 ژوئن 2018 که پیروزی رجب طیب اردوغان با 52.59 درصد آراء را به دنبال داشت، برگزار می شود و آخرین انتخابات پیش بینی شده تا 23 ژوئن 2023 در این کشور خواهد بود.
انتخابات محلی ترکیه با توجه به انتخاب شهرداران 81 استان با رای مستقیم مردم، رقابت تنگاتنگ احزاب و اهمیت آن در کسب موفقیت در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری و نیز نقش شهرداری ها در اداره شهرها و اثر تعیین کننده شهرداران در تحولات سیاسی داخلی، از اهمیت ویژه ای در ترکیه برخوردار است.
اهمیت انتخابات شهرداری‌ها علاوه بر ایجاد انسجامِ اداری برای اعمال قدرت، تجربه‌ای است که بعد از حضور اردوغان در این ساختار به وجود آمده است. وی از شهرداری محله بی‌اوغلو (تقسیم) به شهرداری استانبول رسید و سپس توانست به مقام نخست‌وزیری و پس از آن ریاست جمهوری دست یابد.
ساختارهای اجرایی ترکیه به شکلی است که اگر نهادهایی مانند ریاست جمهوری و مجلس قوانینی را مصوب کنند، نهاد اجرائی در اختیار شهرداری‌ها و دیگر نهادهای محلی بوده و از این رو برای حزب حاکم به دست گرفتن نهادهای محلی به اندازه ای اهمیت دارد که بتواند تصمیمات خود را به صورت محلی نیز با خیال راحت اجرایی کند.
براساس قانون شهرداری های ترکیه، هر شهری که بیش از پنج هزار نفر جمعیت داشته باشد شهرداری باید در آنجا مستقر شود ، بر این اساس در 81 استان ترکیه ، 1397 شهرداری وجود دارد که اکثرا وابسته به حزب عدالت و توسعه است.
در انتخابات محلی پیش رو در کشور ترکیه، یکهزار و 389 نامزد رقابت می کنند و در جریان آن شهرداران 30 کلان شهر، 51 استان، 922 شهرستان و 386 ناحیه انتخاب خواهند شد.
خاورم**1211

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي انتخابات محلي آزمون سياسي تركيه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۶۵۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غزه عامل تعیین کننده بر انتخابات محلی انگلیس

به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از لندن؛ درپی برگزاری انتخابات محلی در روز پنج شنبه این هفته، کایر استارمر، رهبر حزب کارگر اعتراف کرد جنگ اسرائیل – فلسطین، عامل مهمی در از دست رفتن اکثریت این حزب در شورای شهر اولدهام بوده است.
مسلمانان و مخالفان صهیونیسم در انگلیس، در تظاهرات گسترده در این کشور بار‌ها اعلام کرده اند کایر استارمر، رهبر حزب کارگر، در جریان حملات ۷ ماه اخیر اسرائیل به غزه، از هواداران جنایات جنگی اسرائیل بوده است. رهبر حزب کارگر، با حمایت از اقدام صهیونیست‌ها در قطع آب، برق، دارو و مواد غذایی به غزه، این اقدامات را که از نظر بسیاری از کارشناسان حقوق بین الملل، جنایات جنگی است، حق اسرائیل معرفی کرده است.

دیلی میل نوشت رای دهندگان مسلمان، با رویگردانی از رای دهندگان با نامزد‌های حزب کارگر، مخالفت خود را سیاست‌های این حزب در حمایت از اسرائیل، نشان می‌دهند. به نوشته دیلی میل، حزب کارگر که اکثریت کرسی‌های شورای شهر اولدهام را در دست داشت، در انتخابات این هفته، این اکثریت را از دست داد. این روزنامه نوشت مسلمانان حوزه اولدهام می‌گویند با آرای خود، این حزب را تنبیه کردند و رهبر حزب کارگر، بسیار دیر به فکر آتش بس در غزه افتاده است.
به نوشته دیلی میل، حزب کارگر انگلیس، در شورای شهر منچستر، شماری از اعضایش را از دست داد و نامزد‌های این حزب می‌گویند سیاست حمایت از اسرائیل موجب شده است مردم از این حزب رویگردان شوند و به نامزد‌های مستقل رای دهند. کایر استارمر امروز در مصاحبه با بی بی سی گفت غزه، موضوع مهمی در شکست حزب کارگر در اولدهام بود و افزود در شمار دیگری از حوزه ها، غزه عامل مهمی است. دیلی میل نوشت پت مک فادن (Pat McFadden)، هماهنگ کننده سراسر حزب کارگر نیز در پاسخ به نتیجه ضعیف حزبش در اولدهام می‌گوید بحران غزه، "موضوعی" در انتخابات محلی بود. این روزنامه نوشت پروفسور جان کرتیس (John Curtice)، کارشناس انتخابات در انگلیس می‌گوید در همه حوزه‌هایی که مسلمانان انگلیسی ساکنند، حزب کارگر آرای خود را از دست می‌دهد.
بی بی سی گزارش داد یکی از اعضای حزب کارگر که در انتخابات پنج شنبه این هفته در اولدهام، شکست خورد می‌گوید علت اصلی ناکامی وی این است که حزب کارگر، بسیار دیر به فکر افتاد آتش بس در غزه را بخواهد. در شورای شهر اولدهام، نامزد‌های مستقل ۱۶ کرسی، حزب لیبرال دموکرات‌ها ۹ کرسی، حزب محافظه کار ۸ کرسی به دست آوردند. با این که حزب کارگر ۲۷ کرسی را هنوز در دست دارد، اکثریت کرسی‌های شورای این شهر را که ۱۳ سال در دست داشت، از دست داد. به نوشته دیلی میل، نیلا ابراهیم (Nyla Ibrahim) و اختر شواب (Akhtar Shoab) که قبلا عضو حزب کارگر بودند، در پی حمایت این حزب از اسرائیل، از حزب کناره گرفتند و به عنوان نامزد مستقل، در انتخابات شرکت کردند که نیلا ابراهیم روز پنج شنبه رای آورد.

دیگر خبرها

  • انتخاب شهردار نمونه بر اساس ایجاد درگاه ارتباطی، بازرسی و ارزیابی عملکرد
  • فرآیند پخت انواع نان محلی در ترکیه (فیلم)
  • صادق خان با کسب سومین دور شهرداری لندن رکوردشکنی کرد
  • نتایج فاجعه بار سوناک و محافظه کاران در انتخابات محلی انگلیس
  • بوریس جانسون از رای‌دادن در انتخابات محلی باز ماند
  • شکست حزب حاکم محافظه‌کار انگلیس در انتخابات محلی
  • غزه عامل تعیین کننده بر انتخابات محلی انگلیس
  • منع جانسون از شرکت در انتخابات محلی به دلیل نقض قانون
  • تورم نیروی انسانی در شهرداری جزو معضلات شهرداری‌ها است
  • تجلیل از شهرداران، شورا‌ها و دهیاران نمونه چهارمحال و بختیاری