Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-07@21:25:23 GMT

وزیر نیرو:70درصد ظرفیت‌ سدها پر شد

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۶۵۷۲۷

وزیر نیرو گفت که وقوع سیلاب‌های اخیر در کشور موجب شده تا ۷۰ درصد ظرفیت مخازن سدهای کشور پر شود. ناطقان: رضا اردکانیان وزیر نیرو در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه گفت‌و‌گوی ویژه‌خبری با اشاره به اینکه حجم فعلی آب موجود در مخازن سدهای کشور به 35 میلیارد مترمکعب رسیده است، گفت: بارندگی‌های چند روز اخیر در کشور موجب افزایش 56 میلیمتری ارتفاع بارندگی‌ها در ایران شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: در سوابق موجود ما سامانه و موج بارشی با این شدت، وسعت و مدت بی‌سابقه بوده است و وقوع این سه عامل در کنار هم اتفاق بزرگی را رقم زده است.

وی با اشاره به اینکه حجم فعلی آب موجود در مخازن سدهای کشور به 35 میلیارد مترمکعب رسیده است، اظهار داشت: این رقم سال گذشته در همین بازه زمانی حدود 23 میلیارد مترمکعب بوده است.

وزیر نیرو حجم کل مخازن سدهای کشور را 50 میلیارد مترمکعب دانست و تصریح کرد: وقوع سیلاب‌های اخیر در کشور موجب شده است تا 70 درصد ظرفیت مخازن سدهای کشور پر شود و امیدواریم تا پایان سال آبی جاری مابقی مخازن سدهای کشور نیز آبگیری شوند.

احیای تالاب‌های کشور

اردکانیان با اشاره به اینکه بارندگی‌های چند روز اخیر موجب آبگیری تالاب‌های وسیعی در کشور شده است، خاطرنشان کرد: وقوع سیلاب‌های فروردین‌ماه باعث شده است تا در حال حاضر 20 درصد تالاب هامون و هیرمند، 70 درصد تالاب حله بوشهر، 100 درصد تالاب گندمان بروجن، 80 درصد تالاب چغاخور چهارمحال و بختیاری، 90 درصد بخش ایران تالاب هورالعظیم، 80 درصد تالاب بامدژ اهواز و 40 درصد تالاب مهارلو استان فارس آبگیری و پر شود.

وی با اشاره به سرریز تالاب زریوار کردستان ابراز داشت: در پی وقوع بارش‌های شدید چند روز اخیر در کشور حدود 40 درصد تالاب مهارلو استان فارس، 55 درصد تالاب‌های میقان و آقگل در استان مرکزی آبگیری شده و چهار تالاب گمیشان، آلاگل، اجی‌گل و آلماگل استان گلستان پر شده‌اند. افزایش حجم وسیع آب تالاب‌های کشور در طی همین چند روز در حالی است که بسیاری از تالاب‌ها سال‌های متمادی رنگ آب به خود ندیده بودند.

افزایش 32 سانتی‌متری ارتفاع آب دریاچه ارومیه

وزیر نیرو با اشاره به افزایش 700 میلیون مترمکعبی آب دریاچه ارومیه بر اثر وقوع بارندگی‌های چند روز اخیر، بیان کرد: تراز این دریاچه نیز حدود 32 سانتی‌متر افزایش پیدا کرده است.

اردکانیان با اشاره به اینکه در طی یک هفته اخیر حدود 3.8 میلیارد مترمکعب سیلاب وارد مخازن سدهای استان خوزستان شده است، یادآور شد: حدود 71 درصد از سیلاب‌های خوزستان در مخازن سدها آرام گرفته و مابقی آن نیز به سمت پایین سدها از جمله برای بهره‌مندی در تالاب‌ها رهاسازی شده است.

وی ادامه داد: براساس پیش بینی‌های صورت گرفته سیلاب‌های چند روز آینده خوزستان سه میلیارد و 400 میلیون مترمکعب آب وارد مخازن سدهای خوزستان خواهد کرد که بخشی از آن در سدها آرام خواهد گرفت و مابقی آن نیز مطابق برنامه‌ریزی انجام شده رهاسازی خواهد شد.

منبع: تسنیم برچسب ها: وزیر نیرو ، ظرفیت سدها ، پر آب

منبع: ناطقان

کلیدواژه: وزیر نیرو ظرفیت سدها پر آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۶۵۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۵ درصد ظرفیت سدهای کرمانشاه پُر شد

ایسنا/کرمانشاه به گفته معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه، آورد سدهای استان از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به بیش از ۱.۷ میلیارد مترمکعب رسیده است.

علی مرادی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت ذخیره سدهای استان کرمانشاه، گفت: از مجموع ظرفیت حدود یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعبی سدهای استان، هم اکنون ۶۴.۹۱ درصد آن پُر است.

وی میزان ذخیره کنونی سدهای کرمانشاه را ۸۷۳.۵ میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: بیشترین میزان ذخیره سدها به ترتیب مربوط به سدهای گاوشان و داریان است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه درباره وضعیت سرریز سدهای استان نیز اظهار کرد: در حال حاضر تنها سد «تنگ حمام» در شرایط سرریز قرار دارد و ظرفیت مابقی سدهای استان تکمیل نیست، چون در کنار ورودی که این سدها دارد، خروجی و مصرف نیز دارند.

وی با بیان اینکه آورد سدهای استان از ابتدای سال آبی جاری (مهر ۱۴۰۲) تاکنون حدود یک میلیارد و ۷۲۵ میلیون مترمکعب بوده، خاطرنشان کرد: بیشترین آورد را نیز در سد داریان به میزان حدود ۱.۴ میلیارد مترمکعب داشتیم، اما چون این سد دارای نیروگاه است میزان خروجی آب آن نیز قابل توجه می‌باشد.

به گفته مرادی، پس از داریان بیشترین آورد سدهای استان در سال آبی جاری مربوط به سد گاوشان با حدود ۷۲ میلیون مترمکعب و کمترین نیز مربوط به سد گیلانغرب به میزان ۱.۶ میلیون مترمکعب بوده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه درباره آورد حاصل از بارش‌های اخیر نیز عنوان کرد: هنوز بخشی از رواناب حاصل از بارش‌ها وارد سدها نشده و آورد این بارش‌ها در آمار هفته آینده خود را نشان خواهد داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سهم ناچیز سدهای خراسان شمالی از بارش‌ها/ آب ذخیره کمتر شد
  • آخرین وضعیت پُرشدگی سد‌ها بعد از بارش‌های اخیر
  • حجم ذخیره آب مخازن سدهای استان کردستان به ۷۲ درصد رسید
  • حجم ذخیره آب مخازن سدهای کردستان به ۷۲ درصد رسید
  • وضعیت سدهای کشور پس از بارش‌های اخیر | هنوز ۱۱ استان دچار کم بارشی هستند
  • بارش‌های اخیر پرشدگی سدهای کشور را چند درصد افزایش داد؟
  • پس از بارش های اخیر همچنان۱۱ استان درگیر کم بارشی
  • پرشدگی سدها به ۶۵درصد رسید
  • ۶۵ درصد ظرفیت سدهای کرمانشاه پُر شد
  • آبگیری ۸۱ درصد کل مخازن سدهای خوزستان