Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ زهرا عبداللهی درخصوص شیر و اهمیت مصرف آن در سلامت انسان، گفت: شیر بعد از آب به عنوان حیاتی‌‌ترین ماده موجود در کره زمین شناخته شده است. شیر کامل‌‌ترین غذا و سرشار از مواد مغذی است که عمده نیازهای بدن انسان را از کودکی تا کهنسالی تامین می کند. این نوشیدنی حیات بخش، منبع غنی از پروتئین، کلسیم، فسفر، ویتامین‌‌های گروه B و A، قند، چربی و انرژی است و دانشمندان جهان هر روز ابعاد تازه‌‌ای از اسرار این غذای کامل را کشف و به جوامع ارائه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: امروزه میزان مصرف سرانه شیر و فرآورده‌‌های آن در هر جامعه یکی از مهمترین شاخص‌‌های توسعه فرهنگی به شمار می‌‌آید. براساس آخرین یافته‌‌های علمی در بررسی ارزش غذایی شیر و فرآورده‌‌های آن، مصرف سالیانه ۲۰۰ لیتر از این ماده غذایی ارزشمند علاوه بر افزایش رشد و تضمین سلامت جسمی افراد موجب ارتقای هوش و قدرت فراگیری آنان می‌‌شود. افزایش توان کاری، طول عمر و پیشگیری از کار افتادگی زودهنگام از دیگر مزایای مصرف روزانه آن است. این ویژگی‌‌ها زمانی تحقق خواهد یافت که مصرف شیر در تمام طول زندگی تداوم داشته باشد و مصرف آن در هیچ مقطع سنی قطع نشود. 

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد: شیر با ارزش‌ترین ماده غذایی است که تقریبا حاوی تمامی مواد لازم و ضروری جهت رشد و ادامه حیات است. میزان مصرف سرانه این کالا با سطح درآمد خانوارها ارتباط مستقیم دارد و اهمیت مصرف شیر تا حدی است که میزان مصرف روزانه آن در یک کشور تا حدی می‌‌تواند وضعیت تغذیه، بهداشت و تا حدودی سلامت افراد یک جامعه را نشان دهد. شیر یکی از مهمترین منابع تامین‌‌کننده کلسیم و فسفر مورد نیاز بدن است، به ویژه در دوران کودکی و نوجوانی که استخوان‌‌بندی بدن در حال رشد است، شیر می تواند به صورت مکمل غذایی هر نوع کمبود مواد مورد نیاز بدن را جبران کند. اهمیت‌‌های ذکر شده در مصرف شیر موجب شده تا سازمان‌‌های بین‌‌المللی همچون سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، سازمان جهانی بهداشت (WHO) و صندوق بین‌‌المللی کودکان (UNICEF) نسبت به مسائل مربوط به شیر و فرآورده‌‌های آن توجه زیادی نشان داده و از آن به عنوان یکی از شاخص‌‌‌های تامین حداقل احتیاجات غذایی جوامع استفاده کنند.

عبداللهی اضافه کرد: متاسفانه مصرف سرانه شیر در کشور ما بسیار کمتر از میزان مطلوب و استاندارد موجود است. نتایج مطالعات مصرف غذایی خانوارهای ایرانی بیانگر آن است که سرانه مصرف از ۱۳۰ گرم در روز به ۱۹۰ گرم افزایش یافته است، اما همچنان از مقدار توصیه شده در سبد مطلوب غذایی کمتر است. با توجه به پیامدهای ناشی از عدم مصرف کافی شیر و لبنیات از جمله پوکی استخوان، سو تغذیه، کندی رشد، کاهش بهره هوشی، بیماری‌‌‌‌های لثه و دندان، کوتاهی قد و ناراحتی‌‌های پوستی، ضرورت تبیین ارزش غذایی شیر و ترویج فرهنگ مصرف آن تا رسیدن به استانداردی مطلوب (متوسط سرانه جهانی۱۶۵ کیلوگرم در سال ) حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: اهمیت مصرف مواد لبنی زمانی بیشتر آشکار می ‌‌‌شود که بدانیم کلسیم پس از آهن، دومین ماده‌‌‌ای است که در ایران کمبود آن در رژیم غذایی افراد مشاهده شده است. همچنین شیر به لحاظ ارزش پروتئینی از اهمیت ویژه ‌‌‌ای در بین مواد غذایی برخوردار است و به لحاظ اقتصادی نیز جهت تامین پروتئین مورد نیاز بدن استفاده از شیر مقرون به صرفه است. همچنین میزان ارزش غذایی یک لیتر شیر به لحاظ وجود مواد مغذی در آن، بیشتر از ۲۰۰ گرم گوشت است. 

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درخصوص اقدامات دولت درجهت توجه به این ماده ارزشمند غذایی اظهار داشت: یکی از اقدامات دولت در جهت افزایش مصرف شیر، توزیع شیر در مدارس است که با هدف ترویج فرهنگ مصرف شیر در کودکان به اجرا گذاشته شده است. استمرار اجرای این برنامه و تامین اعتبارات آن می‌‌تواند نقش مهمی در افزایش مصرف شیر و فرهنگ‌‌سازی مصرف آن در کودکان کشور داشته باشد.

عبداللهی با بیان اینکه با توجه به اهمیت مصرف شیر و مواد لبنی، یکی از اهداف کلان در سند ملی تغذیه و امنیت غذایی افزایش میانگین مصرف شیر و مواد لبنی است، تصریح کرد: دستیابی به این هدف علاوه بر فرهنگ‌‌سازی و آموزش، مستلزم حمایت از مجموعه اقداماتی است که از مزرعه تا سفره باید انجام شود و شیر و لبنیات سالم و متناسب با قدرت خرید مردم در دسترس قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: شیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۶۷۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص بی نظیر نخود فرنگی برای لاغری | هر فنجان نخود فرنگی چقدر کالری دارد؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسکانیوز، نخود فرنگی علاوه بر خوشمزه بودن گنجینه کوچکی از مواد مغذی هستند که دارای فواید بسیاری برای سلامت بدن می باشند. برخی افراد علاقه ای به خوردن آن ندارند، اما باید بدانند که حتما در ذائقه خود باید تغییر ایجاد کنند. نخود فرنگی دارای آمینو اسیدهای ضروری، سیستئین، لیسین و بسیاری از مواد مغذی مهم مانند پروتئین ها، ویتامین B، ویتامین E، نشاسته و چربی ها است. نخودفرنگی از محدود حبوباتی است که هم بصورت خام و هم پخته، جزء سبزیجات تازه محسوب می گردد.

کاهش وزن با نخود فرنگی؟

افزایش وزن و تغییر سایز به دلیل سبک زندگی ناسالم و مصرف غذاهای پرچرب و کالری به وجود می آید. برای تغییر در رژیم غذایی بهتر است انواع مختلف غذاها را دریافت کنید، نخودفرنگی یکی از مواد غذایی مهمی است که در کاهش وزن موثر است. نخودفرنگی به طور طبیعی یک ماده غذایی کم کالری، کم چرب، حاوی پروتئین، فیبر و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی است.

به طور کلی هر فنجان نخود فرنگی حاوی ۱۳۴ کالری است اما فیبر بالایی دارد، به همین دلیل برای کاهش وزن بسیار مناسب است. اگر مایل به کاهش وزن خود هستید، سوپ سبزیجات خود را با افزودن نخودفرنگی تکمیل کنید. این سوپ با فیبر و پروتئین بسیار، احساس سیری در شما ایجاد کرده و جلوی اشتهای شما را می گیرد. این سوپ را قبل از غذای اصلی میل کنید تا غذای کمتری بعد از آن مصرف نمائید. زیرا این سوپ حجم زیادی از معده شما را اشغال کرده و از پرخوری جلوگیری می کند.

مواد مغذی نخود فرنگی

سه چهارم فنجان نخود فرنگی دارای ۱۰۰ واحد کالری است، مقدار پروتئین آن از یک چهارم فنجان بادام یا یک قاشق غذا خوری کره بادام زمینی بیشتر است. هر فنجان نخود فرنگی ۸ گرم فیبر و ۲۸ درصد فیبر مورد نیاز روزانه را تامین می کند. بسیاری از افراد فیبر کافی در طول روز مصرف نمی کنند، که می توانند با افزودن نخودفرنگی به غذای خود، فییبر مورد نیاز را دریافت کنند.

علاوه بر فیبر و پروتئین منبع مناسبی از ویتامین های گروه B، ویتامین A، ویتامین C، بتا کاروتن، آهن، منیزیم و ویتامین K است.

آیا مصرف نخود فرنگی موجب چاقی می شود؟

تحقیقات بخش سلامت دانشگاه هاروارد نشان می دهد که میان افزایش مصرف سبزیجات نشاسته ای و بالا رفتن وزن ارتباطی وجود دارد. به طوری که نخودفرنگی را نیز یکی از عوامل افزایش وزن می دانند. در این مطالعه از اطلاعات یک پرسشنامه تغذیه ای استفاده شد که خطاهای محاسباتی داشت. این که بدانیم چه غذایی را در باید در کنار این سبزیجات استفاده کنیم، اهمیت بسیاری دارد.

با اینکه تحقیقات نشان داده است افزایش مصرف سبزیجات نشاسته ای باعث بالا رفتن وزن می شود اما تحقیقات دیگری نیز ثابت می نماید افزایش مصرف فیبر در برنامه غذایی به کاهش وزن کمک می کند.

کدام سبزیجات چاق‌کننده هستند؟ کد خبر 847497 برچسب‌ها خواص مواد غذایی چاقی خبر مهم

دیگر خبرها

  • لزوم تسریع در اجرای آیین نامه توزیع دارو در بستر سکو‌های اینترنتی
  • هشدار مرکز پژوهش های مجلس درباره سبد غذایی خانوار : کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • جلوگیری از توزیع مواد غذایی فاسد در مهریز
  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • این غذاها را با هم نخورید!
  • این مواد غذایی را با نوشابه نخورید
  • خواص بی نظیر نخود فرنگی برای لاغری | هر فنجان نخود فرنگی چقدر کالری دارد؟
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید
  • لزوم یادآوری اهمیت صنعت بازیافت از طریق آموزش/ سوخت‌ مازوت برای کره زمین سمّ است
  • معدوم سازی سه تن انواع موادغذایی تاریخ مصرف گذشته در زاهدان