Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام نوروزپور با اشاره به اینکه لازم است دستگاه‌های متولی مساجد با تشکیل اتاق فکر به بررسی و تبیین کارکرد مساجد در گام دوم انقلاب بپردازند، گفت: با برنامه ریزی در این زمینه باید کارکردهای فرهنگی و اجتماعی مساجد را بیش از پیش تقویت کنیم.

به گزارش خبرنگار مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مقام معظم رهبری در آستانه شروع چهل و یکمین بهار انقلاب اسلامی، در پیام مهمی ضمن تشریح آنچه که طی این چهار دهه بر ملت انقلابی ایران رفت، توصیه‌های مهمی برای شروع گام دوم انقلاب داشته اند و در خصوص فضای معنوی جامعه و نقش مساجد فرمودند:«مساجد و فضاهای دینی رونقی بی‌سابقه گرفت و صف نوبت برای اعتکاف از هزاران جوان و استاد و دانشجو و زن و مرد و صف نوبت برای اردوهای جهادی و جهادسازندگی و بسیج سازندگی از هزاران جوان داوطلب و فداکار آکنده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در راستای تبیین دستگاههای متولی مساجد در مرحله دوم انقلاب اسلامی گفت و گویی با «حجت الاسلام محمد نوروزپور»،«مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف وامور خیریه کشور»، انجام دادیم که بخش اول آن را در ادامه می خوانید:

 

مساجد در انقلاب اسلامی چه جایگاهی داشته اند؟ در گام دوم انقلاب باید نقششان را چگونه ایفا کنند؟

مساجد همان گونه که در دوران قبل از انقلاب و دفاع مقدس و بعد از آن در بحث خدمات عمومی، بهداشت و آموزش گام های موثری برداشته و در عرصه های مختلف وارد عمل شده اند،در گام دوم انقلاب هم می توانند تاثیرگذار عمل کنند.

 

 به نظرم در گام دوم انقلاب، اقدامی که باید صورت گیرد، این موضوع باید باشد که همه مسئولین فرهنگی و دست اندرکارانی که با محوریت مسجد فعالیت دارند، همچون سازمان های اوقاف وامور خیریه، سازمان بسیج، کانون فرهنگی هنری، سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر دستگاهها با هم همکاری و تعامل داشته باشند و اتاق های فکری هم برای همکاری بیشتر تشکیل دهند.

 

 در سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای تحقق بیانات مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب و بهره برداری از نقش مساجد در این زمینه چه اقداماتی صورت گرفته است؟

 در حال حاضر چنین اتاق فکری در سازمان اوقاف و امور خیریه تشکیل شده و در این زمینه دو هدف را دنبال می کنیم، اول اینکه کارکردهایی که  مساجد دارند را مورد بررسی قرار دهیم و با کشف نقاط قوت و ضعف به تقویت نقاط ضعف بپردازیم و در این راستا برای آینده برنامه ریزی کنیم تا کارکردهای فرهنگی و مذهبی و اجتماعی مساجد تقویت و در این زمینه نقش مهمی ایفا کنند.

 

بعد از بیانیه مقام معظم رهبری جلساتی در همین زمینه در سازمان اوقاف و امور خیریه شکل گرفت و چشم انداز فرهنگی را در این زمینه تهیه و تدوین کردیم که از نظر مباحث فرهنگی، بقاع متبرکه و مساجد در 12 سال آینده باید به کجا برسیم.

 

 در سامانه اطلاعات جامع سازمان اوقاف و امور خیریه  تاکنون چه تعداد مسجد به ثبت رسیده است؟

آنچه که تاکنون در سامانه سازمان اوقاف و امور خیریه به ثبت رسیده است در کل کشور 72 هزار مسجد در کل کشور ثبت شده و اطلاعات آنها موجود است.

 

کمک های سازمان اوقاف و امور خیریه در مورد مساجد چگونه و درچه بخش هایی است؟

چندسالی است که سیاست دولت به این شکل است که  اعتبارات مساجد از طریق سازمان اختصاص پیدا نمی کند، در سابق رویه اختصاص کمک به مساجد سراسر کشور به این گونه بود که بودجه و اعتبار در اختیار سازمان اوقاف و امور خیریه قرار می گرفت و سازمان با توجه به کارهای کارشناسی، درخواستهای مبنی بر حمایت از مساجد از سراسر کشور را دریافت و پس از بررسی و براساس نوبت بودجه ها به  استان ها اختصاص می داد.

 

 اما در چند سال اخیر رویه به این شکل شده است که  دولت بودجه  مساجد را به استانداران اختصاص می دهد و از طریق استانداران، مشکلات مساجد احصاء و با هماهنگی ادارات اوقاف در استان ها و سازمان تبلیغات اسلامی این بودجه ها از طریق استانها اختصاص می یابد.

 

 

 

 

بسیاری از شهرک های تازه تاسیس فاقد مسجد هستند، آیا سازمان اوقاف و امور خیریه برنامه حمایتی برای ساخت مسجد در این شهرک ها دارد؟

توصیه ما به مسئولین مسکن و شهرسازی همواره بر این اساس بوده است که بحث ساخت مسجد در شهرکهای جدید التاسیس را مورد توجه قرار دهند که البته این موضوع از سوی آنها هم مورد توجه قرار می گیرد و آنها زمین هایی را در این شهرک ها معرفی و ما نیز با راه اندازی مشاوره های وقف که مدتها است در دستور کار سازمان است، جاهایی که نیازمند مسجد هستند بر اساس نیاز و احصاهایی که صورت می گیرد، در مشاوره ها به واقفین و خیرین معرفی و آنها را به ساخت مسجد هدایت می کنیم.

 

چند درصد از وقف های صورت گرفته از سوی خیرین مربوط به مسجد است؟

بیشترین وقف های صورت گرفته در کشور مربوط به عزاداری سیدالشهدا(ع) است و درصد کمی مربوط به  مساجد است که لازم است، خیرین و واقفین برای مسجد موقوفاتی را ایجاد و در جایی که مسجد هست و برای اداره مسجد هیئت امنای مساجد با مشکل مواجه هستند، موقوفاتی برای چنین مساجدی ایجاد کنند تا از طریق این موقوفات درآمدهای جاری مساجد تامین شود.

 

برنامه هایی که سازمان اوقاف وامور خیریه در ایام نوروز در مساجد در نظر گرفته شامل چه برنامه هایی است؟

یکی از برنامه هایی که از سوی سازمان اوقاف وامور خیریه در کشور مورد اهتمام ویژه قرار گرفت اجرای طرح آرامش بهاری در 1500 مسجد شاخص و تاریخی کشور و بقعه های متبرکه  و امامزادگان است.

 

براساس این طرح در مساجد شاخص، فاخر و تاریخی استان ها که گردشگران داخلی و خارجی حضور می یابند، خیمه های معرفت به منظور پاسخگویی به سوالات مخاطبان تشکیل می شود و کتابها و جزواتی برای معرفی انقلاب اسلامی ایران در اختیار روحانیونی که به ادیان و مذاهب تسلط دارند، و در این خیمه ها حضور می یابند برای تبلیغ و معرفی دین اسلام قرار می گیرد.

 

 

 

پایان پیام/40

منبع: شبستان

کلیدواژه: بارندگی و سیلاب خسارت سیل خسارت سیلاب اصفهان شهرستان آران و بیدگل آران و بیدگل مسافران نوروزی سیل سیلاب گلستان بیانیه گام دوم انقلاب سازمان اوقاف و امور خیریه مساجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۶۷۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستاوردهای سازمان اوقاف در مسیر انقلاب اسلامی است

مراسم اختتامیه نمایشگاه دستاوردهای نهاد وقف در راستای معرفی عملکرد و دستاوردهای سازمان اوقاف و امور خیریه امروز، یکشنبه ۹ اردیبهشت، در سالن همایش‌های هتل ارم تهران برگزار شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم اختتامیه نمایشگاه دستاوردهای نهاد وقف در راستای معرفی عملکرد و دستاوردهای سازمان اوقاف و امور خیریه امروز، یکشنبه 9 اردیبهشت، در سالن همایش‌های هتل ارم تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، طی سخنانی با تأکید بر حرکت در مسیر فرمایشات مقام معظم رهبری، اظهار داشت: من به وجود ایشان تبریک می‌گویم که پس از عمل به وعده صادق آثار زیادی از آن می‌بینیم. افتخار ما این است که در این زمان زندگی می‌کنیم و سازمان وقف خود را پیشرو در مسیر انقلاب اسلامی می‌داند.

او خاطرنشان کرد: ما برای مهم است که در عالم واقع و خارج چگونه به این موقوفه رسیدگی می‌کنیم، اینکه آیا موقوفه حرکت می‌کند یا زمین وسیعی است که حرکت نمی‌کند؟ بسیاری از زمین‌های موقوفه در موقعیت‌های جغرافیایی بایر هستند و ما طرح‌هایی داریم که در زمین‌هایی در استان‌های جنوبی به فکر رسیدگی به این وضعیت افتادند.

رئیس سازمان اوقاف با اشاره به برخی از طرح‌ها و محصولاتی که در این نمایشگاه حضور داشت گفت: ما سوسک‌های خرطوم داری در کرمان داریم که اگر به سراغ نخل‌ها بروند محصولات خرما به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند و ما طرح‌هایی برای استفاده از پرتو افشانی برای از بین بردن این حشرات داریم تا مشکل کل نخلستان‌ها حل شود.

 

حضور 39 شرکت دانش‌بنیان در نمایشگاه دستاوردهای سازمان اوقاف

 

خاموشی ادامه داد: ما از دانش کافی برای بهینه‌سازی تولید برخورداریم. ما با موتورهایی توانایی کنترل کردن سرمازدگی محصولات کشاورزی هم داریم. تمام این موارد می‌تواند کمک بزرگی به کشاورزی ما بکند. ما در وقف درگیر این مسائل هستیم و باید به همه آن‌ها به صورت علمی نگاه کنیم.

او تصریح کرد: اگر این حرکات را ادامه دهیم جهش تولید ادامه پیدا می‌کند. علوم دانش بنیان می‌تواند در این مسیر بسیار اثرگذار باشد.

رئیس سازمان اوقاف با بیان اینکه دام سبک در کشور هر سال یک زایش دارد، اظهار داشت: مجموعه‌ای از دانشگاه تهران در حوزه دام رومن مراجعه کرد و بر اساس تحقیقات، مشخص شد هر سال از یک دام 7 رأس تولید می کند. از این مجموعه سه مجموعه در فارس قزوین و شهریار آماده شد و مجموعه‌ای نیز در کرمان است که پس از ورود 630 رأس، در حال حاضر این تعداد به 3500 رأس رسیده است.

خاموشی از انتقال جنین در دام یاد کرد و گفت: در این فعالیت نیز در مجموعه‌ای در جهاد دانشگاهی در کرج انجام می‌شود که در این باره قراردادی با آفریقا بسته شد.

او همچنین از راه‌اندازی کارخانه دانش سلامت کوثر در طول 8 ماه خبر داد و گفت: نیات برخی واقفین در حوزه پزشکی است که راه‌اندازی کارخانه دانش سلامت کوثر به عنوان مجموعه‌ای که تماماً موقوفه است، در همین راستا انجام شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دستاوردهای سازمان اوقاف در مسیر انقلاب اسلامی است
  • روزانه ۷۰۰ نفر از نمایشگاه دستاورد‌های وقف بازدید کردند
  • روزی ۷۰۰ نفر از نمایشگاه دستاورد‌های وقف بازدید کردند
  • نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف بستری برای ارائه عملکرد واقفین
  • جریان وقف باید به سمت دانش‌محور شدن برود / مبلغ ما در وقف شفاف‌سازی و نمایش کارهای علمی است
  • تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار
  • صدور اسناد تک برگی برای همه موقوفات تا پایان سال جاری
  • سرمایه وقف به سمت رفع نیاز مردم در حرکت است
  • حرکت سازمان اوقاف در مسیر مولدسازی و بهبود اقتصاد کشور با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان + فیلم
  • وزارت ارشاد وظیفه نظارت و تسهیل گری را به عهده دارد نه تصدی گری