Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@06:36:02 GMT

حکاکی‌های تخریبی بر روی محوطه‌های تاریخی ماکو

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۶۷۶۶۹

حکاکی‌های تخریبی بر روی محوطه‌های تاریخی ماکو

آیین پاکسازی و تنظیف محوطه های تاریخی ماکو جهت آماده سازی برای بازدید گردشگران با همکاری میراث فرهنگی و گروه موسوم به قالابوم ماکو برگزار شد.

علی خورابلو، رئیس میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ماکو در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: مجموعه قلعه شهر و ایوان سنگی موسوم به گوردخمه "فرهاد دامی سنگر" یکی از ظرفیت‌های مهم و مقاصد گردشگری منطقه آزاد ماکوست که سالیانه تعدادی از هموطنان ایرانی و گردشگران خارجی از این محل بازدید می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به تشکیل پویش ملی پاکسازی پایگاه‌ها و محوطه‌های تاریخی در سطح کشور در ایام نوروز افزود: گذشتگان ما تاریخ و میراثی ارزشمند برای ما به ارث گذاشته‌اند و وظیفه فرد فرد جامعه است که در حفظ و صیانت و معرفی آن جهت انتقال به نسل های آینده تلاش کنند.

خورابلو با اشاره بر اینکه متاسفانه عده‌ای معدود افراد در مواجهه با آثار تاریخی رفتاری ناهنجار و مجرمانه بروز می‌دهند اضافه کرد: ریختن پسماند در محوطه ها، حکاکی و نوشتن یادگاری با اسپری های رنگی بر روی المانها و میراث تاریخی نوعی ظلم به هویت ملی و تاریخی کشور و در واقع عدم آموزش فرهنگی و کمبود قدرت تمییز این افراد است.

وی به اجرای پویش نه به تخریب آثار تاریخی ماکو نیز اشاره کرد و گفت: براساس مواد قانونی ۵۵۸ الی ۵۶۹ تعزیرات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ که بعنوان قوانین حافظ میراث فرهنگی شناخته می شوند هرگونه دخالت، تخریب، نوشتن و حکاکی، تغییر وضع موجود، دخل و تصرف و غیره در عرصه آثار تاریخی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: منطقه آذربایجان غربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۶۷۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان

سپهر زارعی معاون میراث فرهنگی هرمزگان گفت: یک دستدار میراث فرهنگی ۹ شئ تاریخی به دست آمده در شهرستان حاجی آباد را به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تحویل داد.

وی افزود: این اشیاء شامل سکه، انگشتر و مهر متعلق به دوره ساسانی، صفویه و قاجاریه است.

معاون میراث فرهنگی هرمزگان گفت: اشیاء پس از بررسی نهایی به موزه مردم شناسی خلیج فارس بندرعباس تحویل داده می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی برای معلمان و استادان
  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • ضرورت بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • همایش تاثیر بحران‌های طبیعی بربنا‌های تاریخی در سمنان