Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@12:46:09 GMT

ظريف: مردم مالک اصلي باغ ملي پايتخت هستند

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۶۷۹۰۰

ظريف: مردم مالک اصلي باغ ملي پايتخت هستند

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- وزير امور خارجه گفت: معتقديم که مردم مالک اصلي باغ ملي تهران و ساير شهرهاي کشور هستند و هيچ نقطه‌اي نبايد از دسترس مردم خارج شود.

به گزارش ايرنا، ميدان مشق يک محوطه تاريخي مربوط به دوره قاجار است که در تهران در محدوده بين خيابان امام خميني و سي تير واقع شده است. اين اثر در تاريخ 12 مهر 1377 با شماره 2130 به‌عنوان يکي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است و اين ميدان مدت کوتاهي نيز در دوره رضاشاه به نام باغ ملي خوانده مي‌شد و ساختمان هاي دولتي از جمله وزارت امور خارجه ايران در اين مکان واقع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش روز يکشنبه از ستاد خبري جشن‌هاي نوروزي شهرداري منطقه 12،‌ محمد جواد ظريف شامگاه شنبه در جشن پيشواز روز جمهوري اسلامي در ميدان مشق ( باغ ملي) اظهار داشت: محوطه باغ ملي بيشتر از قبل خواهد شد.
وي با ابراز خرسندي از اينکه فضاي باغ ملي،‌ دو روز در اختيار برنامه‌هاي شهرداري قرار گرفته است،‌ افزود: اميد داريم تا در آينده نيز فرصت استفاده از اين منطقه زيباي تاريخي تهران که بخش عمده‌اي از آن متعلق به وزارت خارجه است را در اختيار مردم شهر تهران و ساير گردشگران قرار دهيم تا مورد بازديد و شناخت تاريخي قرار گيرد.
وزير امور خارجه افزود: ميدان مشق و منطقه 12 تنها منطقه مهم تهران در بازشناسي تاريخ نيست و همه مناطق پايتخت ظرفيت‌هاي مهمي در ارتباط با تاريخ معاصر را دارند که بايد مورد توجه قرار گيرد.
وي اضافه کرد: همين تفکر ما را بر آن داشت که با وجود فشار و مشکلاتي که براي استفاده از محوطه حساس ملي وزارت امورخارجه ايجاد مي‌شود، امکان استفاده بيشتر از اين فضا را فراهم کنيم.
وزير امورخارجه گفت: درنتيجه اين امکان از سوي ما فراهم است و شهردار نيز برنامه‌هايي براي استفاده از اين فضا دارد که به زودي اجرا خواهد کرد.
ظريف درخصوص تغيير مکان ساختمان وزارت امورخارجه از دورن محوطه باغ ملي بيان کرد: دور شدن وزارت امورخارجه از مرکز شهر اتفاق دشواري محسوب مي شود چرا که اين وزارتخانه هر روز با بخش‌هاي مختلف حاکميتي در تماس است و به لحاظ امنيتي امکان ارتباط تلفني وجود ندارد، اما راهکاري براي اين اتفاق در نظر گرفته‌ايم که در آينده نزديک عملياتي خواهد شد.
وي با بيان اينکه ساختمان تازه‌اي در باغ ملي بنا مي‌شود، افزود:‌ ساختمان شهرباني که توسط وزارت امورخارجه خريداري شده، تبديل به موزه شده است و به زودي در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.
وزير امور خارجه گفت: ساختمان جديد وزارت خارجه با همين معماري و در اين محل احداث و ساختمان شرکت نفت نيز تبديل به موزه وي شود و در نهايت ساختمان اصلي وزارت امورخارجه در دسترس عموم قرار مي گيرد.
وي تاکيد کرد: اين برنامه‌اي است که در چند سال آينده عملي خواهد شد؛ البته آغاز اين طرح با ما است و بعد از ما با پيگيري شهرداري تهران طرح به پايان خواهد رسيد.
** حناچي: طرح ايجاد فضاي زنده شهري در باغ ملي کليد مي‌خورد
پيروز حناچي‌ شهردار تهران نيز در ادامه با اشاره به تاريخ ميدان مشق عنوان کرد: اولين هواپيما در ايران در اين ميدان به زمين نشست، و نخستين بالن نظامي از اين منطقه به هوا رفت.
وي در ادامه به توضيح فضاي معماري ميدان مشق و ساختمان‌هاي اطراف آن که در دوران قاجار و پهلوي اول ساخته شده، پرداخت و افزود: مجموعه ميدان مشق و ساختمان‌هاي آن را مي‌توانيم با مجموعه موزه‌هاي مرکزي شهر لندن مقايسه کنيم.
حناچي ادامه داد: موزه پست،‌ موزه ملک،‌ موزه ايران‌باستان،‌ موزه دوران اسلامي،‌ موزه عبرت و‌ موزه شهرباني پتانسيل بالايي همتراز با ساير شهرهاي مهم جهان دارند.
شهردار تهران گفت: تمام اين ظرفيت ارزش‌هاي شهر تهران است که کمتر مورد توجه قرار گرفته، در همين راستا با توجه به مصوبه سال 1384 هيات وزيران و در همکاري با وزارت امور خارجه،‌ تصميم داريم که اين منطقه را تبديل به يک فضاي زنده شهري کنيم.
وي با اشاره به طرح تغييراتي که وزارت امورخارجه براي دسترسي بيشتر به محوطه باغ ملي در نظر دارد، بيان کرد: وزارت امورخارجه خود به تنهايي يکي از گنجينه ‌داران اصلي اسناد با ارزش و اشياي هنري است.
وي اضافه کرد: ما اصراري به تملک همه فضاها نداريم، بلکه معتقديم که با همکاري سازمان‌ها يا نهادها ظرفيت‌هاي در اختيارشان که بخشي از ارزش‌هاي تاريخي تهران است در دسترس و بازديد عموم قرار گيرد.
شهردار تهران تاکيد کرد: با توجه به مذاکراتي که با سازمان‌ها و نهادهاي مختلف آغاز کرديم، به توافقاتي دست يافتيم که توافق با وزارت امورخارجه درخصوص باغ ملي از جمله آن است.
وي بيان کرد: در آخرين روزهاي سال گذشته بنا به درخواستي که شهرداري تهران در دولت مطرح کرد، کارخانه سيمان ري به مدت 30 سال دراختيار شهرداري قرار گرفت تا به موزه سيمان و فضاي گردشگري تبديل شود.
حناچي افزود: اطمينان دارم با بهره‌برداري درست از اين ظرفيت، فضاي گردشگري در جنوب شهر تهران،‌ منطقه ري، چشمه آب‌علي و ابن‌بابويه تحت تأثير قرار خواهد گرفت.
شهرداري منطقه 12تهران شامگاه شنبه در ميدان مشق(باغ ملي) به استقبال روز 12 فروردين روز جمهوري اسلامي ايران رفت که اين مراسم با حضور محمد جواد ظريف وزير امور خارجه ، سيده فاطمه ذوالقدر نايب رئيس کميسيون فرهنگي مجلس، پروانه مافي دبير کميسيون امور شوراهاي مجلس و پيروز حناچي شهردار تهران برگزار شد.
تهرام/3001/6003
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۶۷۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود اتوبوس‌های نو­ به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، به گفته مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، اکنون دو هزار دستگاه اتوبوس در تهران به مردم خدمت رسانی می‌کنند که قرار است این­ تعداد تا پایان برنامه چهارم شهر تهران به ۵ هزار دستگاه افزایش یابد.

 

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • ظریف: تصور نکنیم اگر FATF را نپذیرفتیم تنبیه نمی‌شویم
  • خانه موزه‌ای در تهران که نماد عقل و عشق است
  • محل خانه‌های یک میلیاردی تهران لو رفت!
  • بازدید رایگان معلمان و استادان دانشگاه از موزه هنر‌های معاصر تهران در روز معلم
  • وضعیت عجیب در پایتخت؛ شکل‌گیری محل جدید برای کاسبی مردم! +تصویر
  • بازدید رایگان از موزه هنرهای معاصر در روز معلم
  • اجساد عجیبی که طبیعت آن‌ها را پس می‌زند! (+عکس)
  • تصاویری از اجساد سالم؛ راز مومیایی خود به خود مردگان در یک منطقه چیست؟ (۱۶+)
  • ورود اتوبوس‌های نو­ به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت