Web Analytics Made Easy - Statcounter

ناصر ایمانی تحلیلگر سیاسی اصولگرا نوشت: جریان اصولگرایی با توجه به تحولاتی که به ویژه در عرصه اقتصادی رخ داده است به این باور رسیده است که جایگاه خوبی در مجلس و حتی انتخابات ریاست جمهوری آینده خواهد داشت. اما این خوشبینی به خاطر عملکرد مورد قبول مردم از سوی اصولگرایان نیست و در واقع دلایل ایجابی ندارد بلکه سلبی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یعنی به دلیل عملکرد ضعیف جریان مقابل در دولت، مجلس و شورای شهر است که چنین امیدی ایجاد شده است. جریان اصولگرایی تصور می کند که پایگاهش در افکار عمومی نسبت به گذشته قوی تر شده است و به همین دلیل امید بیشتری دارند که به فعالیت بپردازند تا بتوانند آن بخشی از قدرت را که در مجلس و دولت از دست داده اند حتی اگر شده بخشی از آن را باز پس بگیرند. در نتیجه، همین مساله منجر به تحرک بیشتر آنها در سال آینده خواهد شد. البته دلسردی مردم از یک جریان سیاسی الزاما به معنای دلگرمی آنها نسبت به جریان سیاسی مقابل نیست؛ اما اگر اصولگرایان بتوانند بخشی از آب از جوی رفته را باز گردانند باز هم برای آنها شرایط مناسبی است که بتوانند در انتخابات های آینده امیدوارانه فعالیت کنند.

اگر به یاد داشته باشید جریان اصلاح طلبی هم که در سال ۹۲ توانست از طریق دولت به قدرت برسد با سوار شدن بر موج نارضایتی مردم از سیاست خارجی و برخی از اقدامات دولت گذشته بود. یعنی این رخدادی بود که در سال ۹۲ برای جریان اصلاح طلبی نیز اتفاق افتاد، پس طبیعتا این مساله می تواند در رابطه با جریان اصولگرایی نیز رخ دهد. اما در اینجا باید به یک نکته توجه کرد و آن نیز مساله خطر بازگشت پوپولیسم است . یعنی همواره و در همه کشورها این قاعده وجود دارد که اگر مردم از جریان های سیاسی مطرح و رایج دچار دلزدگی و ناامیدی شوند ممکن است به جریانهای آوانگارد و پوپولیست روی بیاورند. جریان هایی که محتوایی ندارند و شعارهای زیبا می دهند و مردم را جذب خود می کنند. مردمی که خسته و سرخورده هستند به دامن این جریان ها پناه می برند و این خطر جدی است که کشور را تهدید می کند اما درباره نحوه ورود به انتخابات مجلس بعید است که رویه گذشته تکرار شود. به آنچه که در انتخابات ۹4 بین جریان اصلاح طلبی و اصولگرایی میانه رخ داد نمی توان نام ائتلاف گذاشت

. یک شکل ضعیفی از بده بستان بود. برای مثال در لیست سی نفره تهران تنها دو نفر از جریان نزدیک به آقای لاریجانی بودند و سایرین از جریان اصلاح طلبی بودند. بر چنین چیزی نمی توان نام ائتلاف نهاد. نکته بعدی این است که با روندی که کشور دارد اساسا تصور نمی کنم هیچ جریانی حاضر باشد که با اصلاح طلبان ائتلاف کند. اصلاح طلبان در حال حاضر پایگاه رای خوبی ندارند که بخواهند با دیگر نیروهای سیاسی ائتلاف کنند. جریان های سیاسی نیز این حداقل فهم سیاسی را دارند که بدانند موقعیت سیاسی اصلاح طلبان به گونه ای نیست که بتوان به آنها چنگ انداخت بلکه تنها با آنها به ته چاه خواهند افتاد. وضعیت اصلاح طلبان در حال حاضر وضعیت اتاق ccu است و کسی با فردی که در کما است ائتلاف نمی کند زمانی این شبه ائتلاف شکل گرفت که موقعیت اصلاح طلبان در افکار عمومی خیلی وضعیت بهتری داشت. آن موقع مساله برجام و ثبات نسبی اقتصادی وجود داشت که امروز تمامی آن دستاوردها از دست رفته است و دیگر تمایلی برای ائتلاف وجود ندارد.

 

منبع: صدا

منبع: فردا

کلیدواژه: ائتلاف اصلاح طلبان اصولگرایان جریان سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۶۹۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رابط اصلاح‌طلبان با رهبری بعد از فوت هاشمی‌رفسنجانی چه کسی است؟

جهانگیری گفت: رهبری در سال ۹۵ فرموند من ارتباط اصلاح‌طلبان با ایشان را بر عهده بگیرم. الان قاعدتاً اصلاح‌طلب‌ها باید برای نحوه ارتباط فکر دیگری بکنند. الان هم اگر مبحث مهمی باشد، منعکس می‌کنم

به گزارش اعتماد، بخش‌هایی از گفتگو با اسحاق جهانگیری معاون اول دولت روحانی، را بخوانید؛

بعد از سال ۸۸ بانی شدم و به اتفاق آقایان موسوی لاری و مجید انصاری خدمت رهبری رسیدیم.

بعد از فوت مرحوم هاشمی، در جلسه با حضور آقای خاتمی و آقای خوئینی‌ها و حسن آقای خمینی و آقای نوری، مطرح شد که من راجع به ارتباط اصلاح‌طلبان با رهبری، با ایشان صحبت کنم.

 

سال ۹۵ به صورت اختصاصی خدمت رهبری رفتم و در مورد مسائل اصلاح‌طلبان صحبت کردم. رهبری در سال ۹۵ فرموند من ارتباط اصلاح‌طلبان با ایشان را بر عهده بگیرم.

بعضی نامه‌ها را ایشان (رهبری) پاسخ داده که پاسخ‌هایشان را هم دارم.

پاسخ‌ها برای انتشار نبوده و منتشرنشده و خصوصی است.

برداشت من این است که ایشان (رهبری) الان مسلط‌ترین فرد نسبت به اوضاع کشور هستند.

الان هم اگر مبحث مهمی باشد، منعکس می‌کنم.

هیچ‌وقت درباره ردصلاحیت‌ها و انتخابات از من خواسته نشد ارتباط بگیرم.

درباره برخی اشخاصی که در جریان رد صلاحیت‌ها پیگیری کردم، دیدم که تایید شدند.

دیگر خبرها

  • جلسه منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می‌شود
  • نشست همفکری منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می‌شود
  • نشست همدلی و همفکری منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می شود
  • کرباسچی: مهدی نصیری تعادل ندارد؛ او فقط به درد تبلیغات بی‌بی‌سی می‌خورد
  • مرغ آمریکایی‌ها غاز است!
  • انتخابات به نظام مشروعیت می‌بخشد
  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • رابط اصلاح‌طلبان با رهبری بعد از فوت هاشمی‌رفسنجانی چه کسی است؟
  • شورای ائتلاف کاندیداهای مورد حمایت خود در خرم‌آباد را اعلام کرد