Web Analytics Made Easy - Statcounter

شروع بارش های شدید باران در استان گلستان از نخستین روزهای فصل بهار باعث جاری شدن سیلاب در برخی از شهرهای این استان به ویژه دو شهر آق قلا و گمیشان شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از گلستان ما؛ شروع بارش های شدید باران در استان گلستان از نخستین روزهای فصل بهار باعث جاری شدن سیلاب در برخی از شهرهای این استان به ویژه دو شهر آق قلا و گمیشان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسیر جاری شدن آبهای استان سطحی گلستان در نهایت به سمت شهر آق قلا و گمیشان پیش رفت و باعث بالا آمدن آب در این دو شهر به ویژه شهر آق قلا شد تا جایی که در برخی از مناطق ارتفاع آب به 3 متر هم رسید.

در شرایطی که باید این آب ها از تنها مسیر خروجی آب از آق قلا یعنی راه آهن خارج می شدند، استاندار گلستان در مرخصی به سر برده و جلسات ستاد بحران در نخستین روزها تشکیل نشد؛ به گفته اسداله قره خانی نماینده علی آباد کتول وظیفه اصلی برای تخریب راه آهن آق قلا برای خروج آب ها بر عهده استاندار بوده که باید بعد از رایزنی با وزارت مسکن، راه و شهرسازی نسبت به تخریب راه آهن اقدام می کرد.

 

وی در توضیح شروع این بحران تأکید می گوید که اگر استاندار گلستان دستور تخریب این راه آهن را در روزهای نخستین آب گرفتگی و سیلاب جاری کرده بود هیچگاه آق قلا دچار آبگرفتگی نمی شد.

با این حال نیروهای مسلح اعم از سپاه، بسیج و ارتش به همراه نیروهای مردمی در نخستین روزها با حضور در منطقه به امداد رسانی و خدمت به مردم مشغول شدند اما همچنان مجوز تخریب راه آهن و جاده ها برای خروج آب از کشور از سوی مسئولان متولی گرفته نشده بود.

روز سوم فروردین ماه همچنان استاندار گلستان در جلسات مدیریت بحران حاضر نبوده و به گفته برخی از رسانه ها وی در مسافرت خارج از کشور به سر می برد هرچند وزیر کشور اعلام کرد که مرخصی وی با هماهنگی صورت گرفته بوده است اما در نهایت با افزایش انتقادات مردم و واکنش ها به غیبت سید مناف هاشمی استاندار گلستان اسحاق چهانگیری معاون اول رئیس جمهور مناف هاشمی را از سمت خود برکنار کرد.

در ادامه با حضور رحمانی فضلی و لاریجانی در استان گلستان، جلسه ستاد بحران این استان به ریاست رحمانی فضلی وزیر کشور تشکیل شده و در نهایت در جلسه ستاد بحران، لاریجانی و رحمانی فضلی دستور تخریب راه آهن آق قلا  را داده و سپاه نیز ماموریت اجرای آن را بر عهده گرفت.

سرانجام همان روز با کمک نیروهای انفجار سپاه پاسداران، عملیات انفجار اولیه دینامیت در راستای هدایت و خارج کردن سیل از شهر آق قلا با موفقیت انجام شد و به این ترتیب سطح آب شهر آق قلا تا حد زیادی کاهش یافت به طوری که 70 درصد آب های این منطقه تا کنون خارج شده است.

 

پشت پرده اقدام نمایشی جهانگیری در عزل مناف هاشمی

نکته قابل توجه این است که برکناری استاندار گلستان اگرچه در ابتدا به مذاق برخی خوش آمد اما در نهایت با عدم معرفی یک جایگزین مناسب و قوی برای مدیریت بحران در گلستان، نمایشی بودن این برکناری مشخص شد. به طوری که با گذشت 12 روز از سیل و آب گرفتگی در گلستان مشخص شد دولت برای فرار از انتقادات مردم به صورت نمایشی اقدام به برکناری سید مناف هاشمی کرده و عملاً برای مدیریت بحران گلستان برنامه ای ندارد.

با وجود تبلیغات گسترده برای حضور روحانی و بازدید هوایی او از مناطق سیل زده، همچنین اعلام حضور وزیر کشور در منطقه همچنان هنوز شخص اول مدیریت بحران استان گلستان در صحنه و برای مردم و رسانه ها مشخص نیست و عمده تلاش ها برای نجات مردم از سیل و کمک در حل مشکلات آنها، در دست نیروهای مردمی، بسیج و ابتکار نیروهای سپاه، ارتش و ... بوده است.

اگرچه نیروهای نظامی در حال حاضر در منطقه حضور داشته و در کنار مردم به کمک رسانی به آنها مشغول هستند اما دولت تاکنون حاضر نشده است فردی را به عنوان مدیر بحران در منطقه مستقر سازد تا شرایط بحرانی سیل و آب گرفتگی برای مردم این منطقه قابل تحمل شود.

نبودن فرمانده میدان در صحنه، مدیریت از پشت میز و منفعلانه عمل کردن و گاهاً حضور نمایشی با کاور و خودرو شاسی بلند، از سوی دولت مردان باعث شده تا آب های جاری در استان گلستان همچنان مهمان خانه های مردم شده و روند تخلیه آب با سرعت کمتری پیش برود.

خطر آب شدن برف مناطق بالا دستی هم اضافه شد

علی رغم همه تلاش های مردمی و نیروهای نظامی به خاطر نبود یک مدیریت بحران قوی از سوی دولت، تخلیه آب های ناشی از سیلاب با کندی صورت می گیرد و ورود روان آب های جدید ناشی از بارندگی اخیر و آب شدن برف در بالادست به مناطق سیل زده، باعث نگرانی مردم از تداوم وضعیت موجود و از بین رفتن اموال و منازل و کشاورزی شان شده است.

با مشخص نبودن مدیر اصلی بحران در استان گلستان، طبیعتاً کارگروه ها و کمیته های تخصصی ذیل آن هم به درستی شکل نگرفته و عملکرد مناسبی نخواهند داشت؛ تا جایی که طی روزهای گذشته هیچ گونه تعامل و هماهنگی

میان ادارات و دستگاه های مربوط به بحران صورت نگرفته است؛ متأسفانه در چنین فضایی هر اداره و مسئول آن به صورت جزیره‌ای و طبق نظرات شخصی، بدون پشتوانه کارشناسی عمل کرده و نتیجه این ناهماهنگی آسیب دیدن بیشتر مردم شده است.

 

فقدان مدیریت رسانه‌ای قوی در انتشار اخبار آق قلا و گمیشان

با توجه به وضعیت بغرنج به وجود آمده و تداوم بحران در منطقه به علت عدم حضور یک مدیر بحران قوی در استان گلستان، بستر ایجاد و انتشار شایعات مختلف و همچنین اخبار نادرست را فراهم کرده است تا جایی که در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی اخبار و مطالب بدون پشتوانه منتشر شده و استرس و نگرانی های مردم در خصوص سیلاب و آب گرفتگی منطقه را بیشتر می‌کند.

به عنوان مثال اظهار نظر یکی از مدیران غیر مسئول در این استان مبنی بر بالارفتن احتمال تخریب منازل ساکنان آق قلا و گمیشان و از طرف دیگر نبود مسیرهای خروجی کافی برای انتقال مردم از این شهر موجی از اضطراب و نگرانی را میان مردم به وجود آورد که شایعات تخریب منازل نیز این نگرانی ها را افزایش داد.

در چنین فضای پر هیاهویی، تاکنون مرجع و مجموعه رسمی برای مدیریت بحران وجود ندارد؛ چرا که جایگزینی برای استانداری گلستان معرفی نشده و فرمانداری‌های آق قلا و گمیشان هر کدام به صورت مجزا عمل می کنند و به این ترتیب نبض اطلاع رسانی صحیح و متمرکز اخبار و اطلاعات درست در دست فرماندهی واحدی وجود ندارد.

در شرایط فعلی این سوال مطرح است که چرا با وجود اینکه استاندار گلستان از سوی معاون روحانی برکنار شد، روحانی تنها به یک سفر تشریفاتی به این استان بعد از ده روز بسنده کرده و از طرف دیگر خود جهانگیری جایگزین مناسبی برای مدیریت بحران منطقه معرفی نکرد؟

عدم معرفی جایگزین مناسب برای استاندار گلستان در کنار خطراتی که روزانه مردم سیل دیده این استان را تهدید می کند به گمانه زنی ها در رابطه با برکناری نمایشی و مغرضانه استاندار گلستان افزایش داده است؛ انتقادات به استاندار گلستان در خصوص غیبت و بی توجهی او به اوضاع این استان هم چنان پابرجاست اما امروز استان گلستان بیشتر از هر زمانی نیازمند یک فرد توانمند برای مدیریت بحران و جلوگیری از آسیب دیدن بیشتر مردم این استان به خاطر سیل است.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۷۱۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم مطالبه گری دانشگاه‌ها از دستگاه‌ها و نهاد‌های اجرایی مازندران

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، استاندار مازندران در جریان بازدید از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل گفت: برای رفع برخی چالش‌های جدی استان و تسریع در گره گشایی از مشکلاتی که مردم را رنج می‌دهد و تعیین اولویت‌ها و ارایه راه حل‌های سازنده، به پژوهش‌های علمی و جهت دهنده دانشگاه‌های مازندران نیاز داریم. ‎

یوسف نوری بر لزوم مطالبه گری دانشگاه‌ها از دستگاه‌ها و نهاد‌های اجرایی در زمینه توسعه و پیشرفت استان در بخش‌های مختلف، به ارایه راهکار‌هایی برای برقراری ارتباط مطلوب و تعامل بیش از پیش و کیفی میان مدیران اجرایی و مدیران علمی، پژوهشگران، فناوران و نخبگان دانشگاهی استان اشاره کرد و افزود: اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان دانشگاه‌های مازندران باید در فرآیند توسعه مازندران نقش خودشان را به خوبی ایفا کنند.

وی به نقش نیروی انسانی در توسعه استان اشاره کرد و گفت: بدون برنامه نمی‌توان شاهد توسعه استان در بخش‌های مختلف باشیم؛ تحقیقات دانشگاهی در تعیین اولویت‌ها و ارایه راه حل‌های سازنده بسیار موثر است.

استاندار مازندران بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت نخبگان علمی استان مازندران، تاکید بر طراحی و تدوین برنامه راهبردی- عملیاتی توسط دانشگاه برای ارتباط با صنعت، جامعه و مجموعه دستگاه‌های مسئول در استان، ارتباط مستمر دانشگاه و دانشگاهیان با استانداری و سایر نهاد‌ها تاکید کرد.

دکتر عزیزالله گنجی رئیس دانشگاه نوشیروانی بابل در خصوص توفیقات و برنامه‌های دانشگاه گزارشی ارائه داد.

یاد آور می‌شود استاندار مازندران امروز در نمازجمعه بابل شرکت داشت و با حضور ایشان از فعالان اجرای طرح نور در شهرستان بابل قدردانی شد.

دیگر خبرها

  • آغاز مرحله چهارم عملیات‌ ارتش یمن علیه اسرائیل
  • لزوم مطالبه گری دانشگاه‌ها از دستگاه‌ها و نهاد‌های اجرایی مازندران
  • اعلام آمادگی استاندار گلستان برای اجرایی شدن تفاهم‌نامه مشترک با جهاد دانشگاهی
  • مردم غزه مقاومت را از ایرانی ها آموخته‌اند
  • مردم غزه مقاومت را از مردم ایران آموخته‌اند
  • صدور هشدار نارنجی هواشناسی در البرز
  •  کارمندان دولت حق دریافت هدیه را ندارند
  • آماده‌باش دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان چهارمحال و بختیاری در پی صدور هشدار هواشناسی
  • آمادگی تمامی دستگاه ها برای کمک به  کشاورزان  در بارندگی پیش رو
  • تأکید استاندار لرستان بر اهتمام مدیران در جذب اعتبارات ملی