Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، رضا میرزایی شامگاه یکشنبه در ستاد بحران استان لرستان در سخنانی با اشاره به وضعیت سدهای استان، اظهار داشت: در لرستان ۱۵ سد در دست اجرا و یا به بهره برداری رسیده داریم، ۶ سد به بهره برداری رسیده که حجم آنها ۲۰۶ میلیون مترمکعب است و ۹۵ درصد حجم مخازن سدهای ما تاکنون پر شده است.

حجم ناچیز ذخیره آب سدهای لرستان

وی با بیان اینکه سه سد «هاله»، «کزنار» و «ایوشان» استان سرریز کرده است، افزود: بر اساس آمار سازمان هواشناسی، لرستان دارای ۵۱۵ میلی متر میانگین بارندگی در بلندمدت است و در سال آبی جاری پرباران ترین استان بوده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان، بیان داشت: در بارندگی‌های سال آبی جاری تاکنون در مجموع ۲۶.۵ میلیارد مترمکعب بارش داشته‌ایم که ۱۰ میلیارد مترمکعب آن خارج و به صورت روان آب به مخازن سدهای کرخه و دز وارد شده است.

میرزایی با بیان اینکه در مجموع با توجه به نبود تأسیسات ذخیره سازی و حجم ناچیز سدهای ما، در مجموع کل حجم مخازن ساخته شده و در دست اجرا ۴۲۰ میلیون مترمکعب است که نمی‌تواند سیلاب‌های لرستان و پایین دست یعنی خوزستان را کنترل کند، گفت: در میان شهرستان‌های لرستان، پلدختر سیل خیز ترین شهرستان استان و در مرتبه دوم خرم آباد قرار دارد.

شرایط بحرانی در دورود

وی با بیان اینکه ۳۳۵۰ مترمکعب در ثانیه دبی رودخانه کشکان بوده است، رودخانه کشکان یک رودخانه طولی است، زمان تمرکز آن طولانی است و حداقل سیلابی که از سرشاخه کشکان بخواهد به پلدختر برسد ۹ ساعت زمان نیاز دارد، گفت: در دو حوزه «تیره» شهرستان دورود شرایط بحرانی است که دبی سیلابی آن ۳۵۰ مترمکعب در ثانیه است، حداکثر آن ۴۲۰ مترمکعب است و با توجه به سیلاب رودخانه‌های دیگر و سرریز سد «مروک»، پیش بینی شده سیلاب رودخانه «تیره» به ۶۰۰ مترمکعب در ثانیه برسد و بخش ساحلی شهر غرق آب می‌شود، این اتفاق تا فردا بعدازظهر خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به اینکه دبی رودخانه کشکان حداکثر آن در حال حاضر ۱۵۸۲ مترمکعب در ثانیه است، پیش بینی می‌کنیم تا حدود ۳۵۰۰ مترمکعب در ثانیه برسد، بیان داشت: روستاهای مسیر کشکان، شهر معمولان و شهر پلدختر غرق آب می‌شود.

ضرورت ساخت سد «معشوره» برای کنترل سیلاب‌ها

میرزایی، تصریح کرد: لرستان به دلیل نبود سدهای مخزنی قادر نیست نقشی در کنترل سیلاب حوزه کرخه ایفا کند، لازم است در ساخت مخازن در بالادست بتوانیم سیلاب لرستان و خوزستان را کنترل کنیم.

وی، تاکید کرد: اگر معشوره ساخته شود می‌تواند سیلاب چگنی، معمولان، پلدختر و خوزستان را کنترل کند، به دلایلی در مخزن سد بازنگری شد و از ۵۸۰ میلیون مترمکعب به ۵۰ میلیون کاهش یافت.

کد خبر 4579350

منبع: مهر

کلیدواژه: رضا میرزایی شرکت آب منطقه ای لرستان مناطق سیل زده کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۷۲۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۱.۷ میلیارد مترمکعب آورد سدهای استان کرمانشاه

علی مرادی با اشاره به آخرین وضعیت ذخیره سدهای استان کرمانشاه، گفت : از مجموع ظرفیت حدود یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعبی سدهای استان، هم اکنون ۶۴.۹۱ درصد آن پُر است.

وی میزان ذخیره کنونی سدهای کرمانشاه را ۸۷۳.۵ میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: بیشترین میزان ذخیره سدها به ترتیب مربوط به سدهای گاوشان و داریان است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه درباره وضعیت سرریز سدهای استان نیز اظهار کرد: در حال حاضر تنها سد «تنگ حمام» در شرایط سرریز قرار دارد و ظرفیت مابقی سدهای استان تکمیل نیست، چون در کنار ورودی که این سدها دارد، خروجی و مصرف نیز دارند.

وی با بیان اینکه آورد سدهای استان از ابتدای سال آبی جاری (مهر ۱۴۰۲) تاکنون حدود یک میلیارد و ۷۲۵ میلیون مترمکعب بوده، خاطرنشان کرد: بیشترین آورد را نیز در سد داریان به میزان حدود ۱.۴ میلیارد مترمکعب داشتیم، اما چون این سد دارای نیروگاه است میزان خروجی آب آن نیز قابل توجه می‌باشد.

به گفته مرادی، پس از داریان بیشترین آورد سدهای استان در سال آبی جاری مربوط به سد گاوشان با حدود ۷۲ میلیون مترمکعب و کمترین نیز مربوط به سد گیلانغرب به میزان ۱.۶ میلیون مترمکعب بوده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه درباره آورد حاصل از بارش‌های اخیر نیز عنوان کرد: هنوز بخشی از رواناب حاصل از بارش‌ها وارد سدها نشده و آورد این بارش‌ها در آمار هفته آینده خود را نشان خواهد داد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • ۳۰ میلیون مترمکعب روان آب در سازه‌های آبخیزداری بوشهر استحصال شد
  • ۷۱ درصد از حجم سدهای آذربایجان‌غربی پر آب است
  • طبیعت چشم‌نواز دورود لرستان + فیلم
  • کشف ۳۷ دستگاه گاز صفحه‌ای قاچاق در لرستان
  • پرشدگی سدها به ۶۵درصد رسید
  • پرشدگی ۸۱ درصدی سدهای خوزستان با بارش های اخیر
  • متخلفان صید ماهی در تور محیط بانان لرستان
  • حجم ذخیره آب سد رئیس‌علی دلواری به ۵۳ درصد رسید
  • بیش از ۱.۷ میلیارد مترمکعب آورد سدهای استان کرمانشاه
  • ذخیره‌سازی ۲۵ میلیون مترمکعب آب باران در سدهای بوشهر