مهدی فقیه: «دورهمی»، «خندوانه» و «عبدیشو» کارهای محکم تلویزیون نیستند
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۷۳۳۳۲
به گزارش تسنیم، مردم هنوز او را با کاراکتر "بابا رحمت" یا به لفظ گمپه گُلُم، مهدی فقیه را میشناسند. خودش هم جالب است میگوید در کوی و برزن یک مرتبه صدایم میکنند سلام! گمپه گُلُم. گمپه گُلُم را شیرازیها "دسته گلم" میگویند. از آخرین بار که سیمرغ بلورین نقش مکمل مرد در جشنواره فیلم فجر را به او اهداء کردند خیلی میگذرد اما خیلی کمتر در پرده نقرهای او را دیدهایم و خیلی کمتر در تلویزیون شاهد حضورش بودهایم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مهدی فقیه بازیگر سینما و تلویزیون یکی از خلاهای مهم در سینما و هنرهای امروز را فقدان مولفه اساسی توجه به مفاهیم انسانی در جامعه است، تصریح کرد: یکی از مولفههای بزرگی که ما به عنوان هنرمند باید پیرو و پایبند آن باشیم حالا در هر رشته هنری، مفاهیم انسانی است که از توجه به جامعه نشات میگیرد. چقدر خودمان را نزدیک کردیم به آدم بودن و انسان بودن که بتوانیم مفاهیم را برای جامعه هم واقعاً به طریق تصویر، نوشته و دیگر رشتههای هنری به نمایش درآوریم. میدانید چرا "چالی چاپلین" توانست در عرصه کمدی و طنز موفق باشد چون به مثابه سخن پیامبر اکرم(ص) دست روی سر یتیم میکشید، یک انسان بود و در وهله بعدی توانست این انسانیت را با هنرمندیاش همراه کند. جای این توجه به مفاهیم انسانی و همگام بودن با جامعه در میان سینماگران و هنرمندان ما کمتر شده و فقدان آن هر روز هم بیشتر احساس میشود.
وی به خاطرات دوران نوجوانی و ورودش به عرصه هنر اشاره کرد گفت: وقتی خاطرات نوجوانیام و دوران دبیرستان را مرور میکنم یاد مرحوم استاد محیالدین لایق میافتم که زنگ آغاز هنرمندیام آنجا به صدا درآمد. جایی که در مدرسه "حیات" برای مبعث حضرت رسول اکرم(ص) جشن میگرفتند به این مناسبت آقای لایق که نویسنده خوبی هم بود یک نمایش به نام «دورنمای مکه» نوشت تا در مدرسه اجرا شود. بیرون هم بلیت فروشی برپا شد و شهرداری به خاطر عوارض یک قدری مانعتراشی کرد. نامهای در روزنامه نوشتیم که در اواخر دهه 40، وزیر وقت دو نفر را مامور کرد تا این مشکل برطرف شود. آن دو نفر مرحوم عزتالله انتظامی و استاد علی نصیریان بودند.
فقیه تاکید کرد: مرحوم انتظامی و استاد نصیریان کارها را دیدند از این تئاتر خوششان آمد. یادم میآید آقای انتظامی با فولکس خودشان از تهران به شیراز آمدند تا این کار را ببینند و این توجه بسیار ستودنی بود. چرا که امروز برای یک استاد دانشگاه بلیت هواپیما هم میگیرند به مناطق دورافتاده نمیرود. آنجا نصیریان ما را وادار کردند که بنویسیم و مشوق فعال کردن قلم نمایشنامهنویسی ما شدند. از همان موقع بیشترین کار عروسکی را انجام دادم و مدتی در دانشکده دراماتیک شروع به تحصیل کردم. در این راستا یک بورسیهای برای فرانسه هم فراهم شد تا در دانشگاه ونسن تئاتر را ادامه بدهم.
مهدی فقیه در نقش شیطان «ملک سلیمان»
وی با اشاره به خدمات ارزشمند استاد انتظامی و نصیریان، افزود: من هیچوقت خدمات استادم محیالدین لایق و توجه و تشویقهای استاد انتظامی و نصیریان را فراموش نمیکنم که پتانسیل بزرگی شدند برای اینکه شیراز از لحاظ تئاتر خیلی فعال و پویا شود. کارهای بسیار خوبی بر روی صحنه تئاتر شیراز رفت؛ کارهای بسیاری که مجید افشاریان و مرحوم جمشید اسماعیلخانی مینوشتند. اما به هر حال سال 68 بود که «تابستان 58» را با مجتبی راعی کار کردم و پایم به سینما باز شد. «هور در آتش» اوج کار من در سینما بود که این اعتماد را عزیزالله حمیدنژاد انجام داد و به «ستارگان خاک» و «قله دنیا» و «لیلی با من است» رسیدم. خدا را شاکرم که با یک محقق اسلامی- قرآنی چون شهریار بحرانی هم «مریم مقدس» و «ملک سلیمان» را کار کردم. البته در این راستا کمتر افتخار پیدا کردم در تلویزیون سریال بازی کنم.
فقیه در پاسخ به این سوال که امروز احساس میکنید چه خلاها و اتفاقاتی در تلویزیون جایشان خالیست، تاکید کرد: مردم امروز «دورهمی»، «خندوانه» و «عبدیشو» میبینند و زمانی «سربداران» و سریالها و برنامههای با محتواتر و قویتری روی آنتن تلویزیون بود که مردم برای تماشایش ثانیهشماری میکردند. جای این نوع پرداختها و مفاهیم خالیست و البته احساس میکنم مسئولین فرهنگی ما هم دیگر دغدغهمندی گذشته را ندارند و انگار جامعه را نمیشناسند. در صورتیکه حضرت امام(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی اعتقاد داشتند انقلاب ما فرهنگی بود. اینها درد است که آنقدر از این آرمانها فاصله گرفتهایم. حالا مهم نیست که فقیه حدود چهار سال در دوران بیکاری به سر میبرد. اما همیشه سعی کردهام کارهای مفاهیم انسانی در شان ملت و نظام انجام دهم و کاری احساس کردم این سمت و سو را ندارد از آن فاصله گرفتهام. حاضرم کارهای سخت انجام دهم ولی در موقعیتهایی قرار نگیرم که هیچ مفهوم و آرمانی را برای جامعهام نداشته، ندارد و نخواهد داشت.
مهدی فقیه همراه با جمال شورجه و رضا فیاضی در خلیج فارس
وی با اشاره به ضعف فیلمسازی در عرصه دفاعمقدس، گفت: من شیراز هستم و کار باشد به تهران میآیم؛ استاد راهنمای دانشگاه تهران با گرایش عروسکی بودم اما نمیتوانستم در تهران بمانم، چون معلوم نبود چه اتفاقی قرار است بیفتد و وضعیت مالی و اقتصادی اقتضا نمیکرد در تهران ماندگار شویم. من بسیار گلایه دارم به کارهای نمایشی امروز که گریبان پرداختهای دفاعمقدسی را هم گرفته است. حضرت امام(ره) میفرمودند این شهدا یک شبه ره صدساله رفتند و الان فیلمهای دفاعمقدس ما ردّ لاستیک توییتاهایی که در جبهه بود را به نمایش درمیآورد. در واقع آن مفاهیم بدون محتوا و سرمنزل، فیلم دفاعمقدس شدند یا این ردّ لاستیکها سریال شدند.
فقیه با اشاره به اینکه ما یادم رفته در سینما و تلویزیون چه کسانی کاربلد هستند، خاطرنشان کرد: چرا امروز امثال شهریار بحرانی کاری نباید در تلویزیون انجام دهند یا در سینما به مرور پیشنهاد کار داشته باشند و از طرفی شخصیتی چون عزیزالله حمیدنژاد هم بعد از سالها کاری داشته باشد و باز برود در پستو و خبری از او نباشد. ما یادمان رفته چه کسانی کاربلد هستند و چه کسی از متوسط هم رو به پایین کار میکنند. ما دیدیم وقتی بحرانی «مریم مقدس» میسازد چه اتفاقی حتی در بعد جهانی هم برای این فیلم میافتد یا حمیدنژاد سریال «بانوی عمارت» را روی آنتن میبرد چقدر مخاطب جذب میکند. قدر این کاربلدها را بدانیم و امیدوارم انشاالله در سال جدید یک مقداری فکر بیشتری راجع به فرهنگ و هنر انجام شود. اولین چیزی که میگویند بودجه است که واقعاً فقدان بودجه هم از بیتوجهی مسئولین فرهنگی نشات میگیرد.
منبع: الف
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۷۳۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«نیستوَش» افتتاح شد/ تخیلی که بر مبنای خیال صورت میگیرد
راضیه نسبی هنرمند عکاس که نمایشگاه «نیستوَش» او عصر جمعه ۷ اردیبهشت ماه در خانه هنرمندان افتتاح شد، درباره عنوان این نمایشگاه به خبرنگار مهر گفت: «نیستوَش» تعبیری است که مولانا برای «خیال» در دفتر اول مثنوی به کار گرفته، در واقع خیال نتیجه حضور هر پدیده در اندیشه ما و عدم حضور آن در دنیایِ واقع است، بنابراین تخیلی که بر مبنای خیال صورت میگیرد، هستِ نیست نما است و چون کارهای من بر مبنای خیال آمیز بودن استوار هست، این عنوان را در نظر گرفتم.
وی درباره آثارش توضیح داد: از آنجایی که برای من پردازش نگاه و دید خلاقانه، بر وسیله ثبت نگاه ارجحیت داشته است از همان ابتدا کارم را با موبایل شروع کردم. همیشه میخواستم واقعه یا لحظهای ثبت شود که عناصرِ تصویر در واقعیت نتوانند با هم در یک صحنه جمع بشوند و سعی بر این داشتم که از نمادها و نشانهها در کارهایم یا به عنوان تکرار مفاهیم گذشته آنها یا در جهت ساخت تعابیر جدید استفاده کنم، ضمن اینکه میخواستم نورپردازیها و تاریکیهایی را خودم برای کارهایم در نظر بگیرم که در لحظه ثبت عکس وجود نداشته اند.
این هنرمند در پایان عنوان کرد: برای من عکسها یا نقاشیهای سیاه و سفید، مفاهیمِ عمیقی را القا میکنند، یعنی ضمن اینکه ذهن محدود به سیاه و سفید میشود، آزادی ذهنی هم به همراه دارد که مخاطب، خیالپردازانهتر به اثر نگاه کند و پارادوکسِ نگاه و بیرنگیِ تصویر را کشف کند.
نمایشگاه «نیستوَش» تا ۱۴ اردیبهشت ماه در گالری پاییز خانه هنرمندان ایران برقرار است.
کد خبر 6089629