انتخاب داوران جشنواره فجر از روی شناخت نیست
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۷۳۷۹۹
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ خسرو معصومی که اخیرا «کار کثیف» را کارگردانی کرده، انتقاداتی نسبت به جشنواره فجر و فیلمهایی که در آن نمایش داده می شود، دارد و معتقد است اکثر داوران از روی شناخت برای جشنواره فجر انتخاب نشدند. او همیشه نسبت به داوری نقدهایی وارد کرده است و معتقد است اگر داوران نتوانند تصمیم گیرنده نهایی باشند، جشنواره فیلم فجر نیز مستقل نیست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در ادامه گفت و گویی با این کارگردان در خصوص جشنواره فیلم فجر انجام دادیم که از نظر می گذرانید:
شما در جشنواره های مختلف دنیا حضور داشتید. روند برگزاری جشنواره و نمایش فیلمها در کشورهای خارجی به چه نحوی است و ما چقدر از آنها فاصله داریم؟
در جشنوارههای دنیا مرسوم نیست که فیلمی 40 نمایش داشته باشد و این به نفع تهیهکنندگان نیست. خوشبختانه امسال آقای داروغهزاده تصمیم گرفتند 50 درصد فروش فیلمها را در جشنواره فجر به صاحبان آنها برگردانند. در این صورت اشکالی نمیبینم که فیلمی چهل نمایش داشته باشد، چون درآمدهای آن در جیب مسئولان جشنواره نمیرود، بلکه به تهیهکنندگان فیلم میرسد. همه فیلمها در جشنوارههای دنیا معمولا سه یا چهار نمایش دارد و هر جشنوارهای به پخش کننده فیلم حدود دوهزار دلار میدهد تا متضرر نشود. من به این جشنوارههای خارجی رفتم که فیلم ها را در حد دو یا سه بار نمایش می دادند. متأسفانه در ایران گاهی چهل نمایش از فیلم بدون پرداخت یک ریال به تهیه کننده داریم، اما این تصمیم که 50 درصد از فروش به صاحبان آن ها برگردد، خوب است و نه سیخ می سوزد و نه کباب!... جشنواره فجر معمولا تکلیف خوب یا بد بودن یک فیلم را مشخص می کند، اگر فیلم خوبی باشد، نامش روی زبان ها می افتد و اگر بد باشد، به ضرر فیلم ها تمام می شود.
چقدر سیمرغ گرفتن یا نگرفتن فیلمی در اکران عمومی آن نقش دارد و تأثیرگذار است؟
دریافت سیمرغ در فروش فیلم ها نقش دارد؛ شاید بعضی از فیلم هایی که فامیلی جایزه گرفتند و این اتفاق در فجر هم افتاده، در اکران جواب نگرفتند. فیلم هایی مانند: «ابد و یک روز» یا «مغزهای کوچک زنگ زده» به حق خودشان رسیدند، در اکران نیز فروش خوبی داشتند. من همیشه نسبت به داوری اشکال هایی وارد کردم و اگر فیلمی خوب اکران شود و کسی توصیه فیلمی را نکند، در اکران هم جواب خودش را می گیرد. اکثر این فیلم ها در نمایش های مردمی نیز فیلم اول انتخاب می شوند. به عنوان مثال «مغزهای کوچک زنگ زده» انتخاب اول جشنواره فیلم فجر بود و فروش سیزده میلیارد داشت که شاهد بودید.
عملکرد جشنواره فیلم فجر را در سی و هفت دوره گذشته چطور ارزیابی میکنید و چه آسیبشناسی نسبت به آن دارید؟
مسلم است که جشنواره عملکرد مناسبی در این سی و هفت دوره داشته، اما اشکالاتی بر آن وارد است که نیاز به کارشناسی بیشتر دارد. به جرأت می توانم بگویم، اکثر دوره هایی که جشنواره فجر برگزار شد، داورهایی که انتخاب شدند، از روی شناخت نبود. یکبار در این سی و هفت دوره ندیدم ناصر تقوایی، داریوش مهرجویی یا مرحوم کیا رستمی داور جشنواره شود. این تمثیل ها که فلان شخص خودی هست یا خیر در جشنواره فجر در نظرگرفته شده است و این اشکال بزرگ جشنواره است. معتقدم هرکس در بخش داوری انتخاب غلطی انجام دهد، گناه کرده است. این موضوع هرسال در جشنواره حتی در انتخاب فیلم ها تکرار می شود و شاهد بودیم خیلی از فیلم های خوب در بعضی از دوره های جشنواره انتخاب نشد. به عنوان مثال، فیلم خودم «تابو» در جشنواره فجر رد شد، اما در بخش اصلی جشنواره مونترال کانادا انتخاب شد. همان زمان وقتی مجید مجیدی وقتی فیلمم را در جشنواره دید، درباره علت رد شدن فیلمم در جشنواره فجر پرسید. اگر فیلم را به جشنواره فجر می دهم، روی کمیته انتخاب آن حساب می کنم. اگر بدانم فیلمی با گرفتن چندین جایزه جهانی، مربوط به فجر نیست، اصلا به چه علت باید به فجر بدهم؟... در هر دوره مدیریتی این اعمال می شود و کار درستی نیست. اگر بخواهیم جشنواره ای برگزار کنیم، باید فیلم های کسی که منتقد به مسائل اجتماعی جامعه است، در جشنواره حضور داشته باشد. این اتفاقات باعث می شود که جشنواره فجر مستقل نباشد. فیلم من دو دوره در جشنواره فیلم شانگهای جایزه برد و داوری که در جشنواره شانگهای برای فیلم «خرس» اتفاق افتاد، کاملا بی طرف بود و حق را به فیلمسازی می دهند که روی کار خود اشراف دارد. من در این جشنواره داور بودم و هیچ وقت این اتفاق نیفتاد که مدیر جشنواره فیلم شانگهای بگوید فلان فیلم چینی را برنده کنید. ما هفت داور بودیم که با یکدیگر اختلافاتی داشتیم و در نهایت به نتیجه ای می رسیدیم و رأی خود را صادر می کردیم.
بهترین فیلم هایی که دیدید، چه بوده است؟
فیلمهای خوب زیاد دیدم و زمانی که داوری درستی در جشنواره فجر بود، به حقشان رسیدند. از انتخاب نشدن بعضی فیلمها مثل «ناخدا خورشید» ناصر تقوایی، «زیر درختان زیتون» عباس کیارستمی و فیلم مادیان «علی ژکان» خیلی تعجب کردم.
چه خاطراتی از جشنواره فجر در طی این سالها دارید؟
تمام دورههای جشنواره فجر برایم خاطره بود، چون جشن سینمای ایران است، اما خاطرات تلخ آن بهتر از خاطرات شیرین آن بود. دوستی بازی و روابط نسنجیده برایم تلخ بود. بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر را که آقای میرکریمی برگزار می کند، بیشتر پسندیدم، چون استقلال بیشتری در انتخاب و نوع داوری فیلم ها می بینم. سال گذشته فیلم من در بازار فیلم شرکت کرده بود و احساس کردم هم شکل برگزاری خوب است و هم برای فیلمساز ارزش قائل می شوند. در اولین دوره ای که در جشنواره فیلم فجر بودم، چند فیلم برایم تجربه خوبی داشت که یکی «بازجویی یک جنایت» سجادی بود. به جرأت می توانم بگویم تنها دوره ای که جشنواره فیلم فجر مستقل بود، مربوط به دوره سیفالله داد است. در آن سال فیلم من «دوران سربی» و فیلم امیر نادری «آب، باد، خاک» بود و زمانی فیلمم در بخش رزرو انتخاب شد، بسیار تعجب کردم. پس از آن که نقدی بر فیلمم نوشتند، دوباره فیلمم به بخش مسابقه برگشت و این جزو خاطرات تلخی است که از فجر برایم مانده است. آرزو می کنم یک روز جشنواره فجر هم در کمیته انتخاب و هم در داوری به استقلال لازم برسد.
خبرنگار: نسرین بختیاری
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: ایران جامعه جشنواره فیلم فجر فرهنگ و هنر کانادا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۷۳۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جایزه منتقدین جشنواره مونودرامای تونس به «آلاء» رسید
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مشاور رسانه، نمایش «آلاء» به نویسندگی و کارگردانی محمد کاظمتبار که پیش از این در چهاردمین جشنواره بینالمللی دائجون کره جنوبی، چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، تئاتر شهر و همچنین سالن اصلی تالار مولوی روی صحنه رفته بود، رتبه دوم بخش نقاد «منتقدین» جشنواره بینالمللی مونودرامای تونس را از آن خود کرد.
جشنواره مونودرامای تونس در این دوره با محوریت مقاومت و صلح در حالی برگزار شد که ۱۶ کشور دنیا در آن حضور داشتند و در نهایت نمایش «آلاء» رتبه دوم بخش نقاد «منتقدین» را کسب کرد.
این بخش از جشنواره برگزیدههایی مجزا در کارگردانی، بازیگری و نویسندگی نداشت و لوح قدردانی و نشان ویژه خود را به بهترین آثار برای کاملترین نمایش به لحاظ فنی، طراحی، بازیگری، متن، میزانسن و طراحی صحنه اهدا کرد.
از دیگر عوامل نمایش میتوان از صدا: فرهاد قائمیان، محمدرضا آزادفرد، طراح صدا و موسیقی: علی خاتمی، مدیر تولید: حامد گودرزی، دستیار تولید: محسن صفری، طراح نور: حسین نادری، دستیار کارگردان: محمد قیاسی، علیرضا افیونی، مبین آریا، مشاور طراحی صحنه: سینا ییلاق بیگی منشی صحنه: رضوان مقدسی، طراح پوستر و بروشور: رامین رستمی، مشاور رسانه: ناصر ارباب، مربی اریال یوگا: سپیده صمد پور، طراح حرکت: امیر آقاجان و طراح لباس: سمیه پسندیدهخواه، نام برد.
کد خبر 6097163 فریبرز دارایی