Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیری، نوازنده و موسیقیدان در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه قانون کپی‌رایت قبل از هر چیزی نیاز به یک فرهنگ دارد، گفت: پرواضح است که قانون آن چیزی نیست که در کاغذ نوشته می‌شود، بلکه آن چیزی است که اجرا می‌شود، به عنوان نمونه قوانین راهنمایی و رانندگی که به گونه‌ای دیگر نوشته می‌شود، اما راننده‌ها به مرور یاد می‌گیرند که باید چگونه رانندگی کنند، به همین دلیل باید ابتدا فرهنگ یک کار ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: موضوع دیگر این است که ما دیر به سراغ قانون کپی‌رایت رفتیم، دقیقاً زمانی که قانون کپی‌رایت در جهان در حال برچیده شدن است. امروزه در حوزه موسیقی مشاهده می‌شود که بسیاری از پاپ‌استارهای معروف دنیا با انتشارآثارشان در فضای مجازی عملاً خودشان قانون کپی‌رایت را حذف می‌کنند، به این دلیل که بعداً بتوانند در کنسرت‌ها مخاطب بیشتری داشته باشند.

این استاد دانشگاه با طرح این سؤال که قانون کپی‌رایت قرار است از چه کسی احقاق حق کند؟ عنوان کرد: واقعیت این است که در ایران وقتی شخصی به عنوان یک موسیقیدان و آهنگ‌ساز، آلبومی را تولید می‌کند و به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه می‌دهد، وزارت ارشاد آن شخص را به رسیمیت نمی‌شناسد، لیستی در اختیار مؤلف اثر قرار می‌دهد که شامل بیش از 60 ناشر است که از طرف وزارت ارشاد مجوز تهیه و تولید نشر آثار صوتی را دارند، این شرکت‌ها به‌عنوان طرف بین هنرمند و ارشاد هستند.

وی افزود: این در حالی است که وقتی کپی‌رایت رعایت شود، صاحب اثر مهم است، به عنوان مثال برخی آهنگ‌ها که در دنیا مهم هستند، هر یکبار که فردی بخواهد از آن استفاده کند به صاحب اثر یا بازماندگانش سود آن می‌رسد، چون آهنگ در انحصار مؤلف است، اما موسیقیدانی که مجبور است اثرش را دراختیار ناشر بگذارد، در اینصورت ناشر صاحب امتیاز می‌شود.

وی که عضو کانون ناشران است با اشاره به این نکته که ناشران هم در این زمینه حرف‌های جدی دارند و معتقدند که اگر سرمایه خود را در هر کار جز تولید محتوای صوتی صرف کنند، سود بیشتری برایشان حاصل می‌شود، گفت: باید به اعضای جامعه آموزش داده شود که برای موسیقی هزینه کنند. اگر بخواهیم در این زمینه بنیادی صحبت کنیم موضوع اینست که چرا در مدراس راجع به هنر و هنرمند صحبت نمی‌شود. ایام قدیم در مدارس کتاب هنر در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گرفت و تنها درسی که امتحان و معلم نداشت، همان هنر بود و این ضایعه بزرگی است که هر ساله چند صد دانشجو در رشته‌های مختلف و تخصصی هنر فارغ‌التحصیل می‎شوند و بیکار هستند. چرا این‌ افراد توسط آموزش و پرورش جذب نمی‌شوند؟ رعایت این موارد است که موجب اجرای قانون کپی‌رایت می‌شود، فرهنگ ایجاب می‌کند و به جامعه آموزش می‌دهد که اگر می‌خواهید موسیقی گوش دهید، لازم است بدانید که برای ساختن این آهنگ زحمت کشیده شده و باید برای آن هزینه پرداخت کنید.

وزیری عنوان کرد: سلیقه جامعه در حال تغییراست و در برابر تغییرات نمی‌توان مقاومت کرد. مثل تغذیه که غذای امروز را صدسال پیش نمی‌خوردند. بنابراین نگاه ارزش‌گذارانه را باید کنار بگذاریم و در رابطه با ماندگاری آثار اجازه دهیم آیندگان درمورد آن تصمیم بگیرند. موسیقی آیینه تمام‌نمای جامعه ماست، جامعه موسیقیدان را به سمتی سوق می‌دهد که اثری خاص بسازد، در واقع موسیقیدان را به سمت نداشته‌های خود از موسیقی پیش میبرد، جامعه ما به واسطه اینکه در مدارس و آموزشگاه‌ها آموزش موسیقی نمی‌بیند از لحاظ هنری کم سواد است. جامعه ما دانش برخورد با یک اثر هنری را ندارد و نمیداند وقتی در مقابل تابلوی نقاشی قرار می‌گیرد الآن باید به چه چیز نگاه کند یا وقتی سینما می‌رود به کدام نکات توجه کند، همچنین وقتی کنسرت می‌رود باید به چه گوش کند، چون آموزش ندیده است.

این موسیقیدان در تکمیل صحبت های خود افزود: همچنین صدا وسیما که مدرسه بزرگسالان است و همه از صدا وسیما آموزش می‌گیرند، چرا در مورد همه چیز برنامه دارد؟ حتی برخی رشته‌ها شبکه مخصوص دارد، اما چرا راجع به موسیقی برنامه جدی وجود ندارد؟ اگر بحث فقهی هم باشد تا جایی که اطلاع دارم اتفاق فتوا وجود ندارد که از موسیقی نباید استفاده کرد و صدا وسیما به همین ترتیب قافیه را به شبکه‌های خارج از کشور می‌بازد که مهمترین ابزار آنها این است که موسیقی را بی‌پرده نمایش می‌دهند و جامعه  که نیاز به این خوراک داد جذب شبکه‌ها می‌شود.

وی اظهار کرد: این تصور غلط است که ما فکر کنیم اگر ساز را نشان ندهیم کسی یاد نمی‌گیرد، در تهران بیش از 400 آموزشگاه رسمی و غیر رسمی وجود دارد، صدها کنسرت وجود دارد، اگر قرار بود صدا و سیما با نشان ندادن ساز، موسیقی را محدود کند که برعکس آمار نشان می‌دهد که اشتباه شده و صدا و سیما در واقع خودش را محروم می‌کند. در رابطه با بحث کپی‌رایت این سؤال مطرح است که چرا صدا و سیما بدون حق کپی رایت از آثار استفاده می‌کند؟ و چرا این همه موسیقی پخش می‌کند و اسم مؤلف را نمی‌نویسد؟ برخی شبکه‌های رادیویی با موسیقی زنده‌اند، اما کدامیک این وظیفه را برای خود قائل هستند که در مورد مؤلف توضیح دهند؟

وزیری گفت: در بحث فرهنگ‌سازی، صدا و سیما، آموزش و پرورش و آموزش عالی نقش بسیاری دارند، ما باید به مردم یاد دهیم که برای موسیقی هزینه کنند و گوش دهند، وقتی این کار را کردیم دیگر ترانه‌ای مثل «ای ایران» با تعویض شدن شعرش خیلی نمی‌تواند جریان‌ساز شود، چون جامعه اینقدر شعور موسیقی دارد که خودش جنس اصلی و بدلی را تشخیص می‌دهد. 

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۷۵۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موضوع جوسازی در خصوص اخراج استادان صحت ندارد

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی زلفی‌گل ظهر شنبه در حاشیه کلنگ زنی یک طرح آموزشی دانشگاه یاسوج در جمع خبرنگاران افزود: استادان سرمایه‌های جامعه و افتخار جامعه دانشگاهی هستند.

وی با بیان اینکه قوانین و مقرراتی وجود دارد که هر کسی آن را رعایت کند، هیچ مشکلی برای وی ایجاد نمی‌شود، گفت: همواره از توان علمی و تخصصی این نخبگان برای پیشرفت کشور بهره خواهیم برد.

زلفی گل اظهار داشت: به طور یقین هیچ اخراجی بدون دلیل و با نگاه سیاسی و یا بدون توجه به توانمندی‌های و ظرفیت‌های استادان دانشگاه نبوده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه یک عضو هیئت علمی باید نظم کلاس، و اخلاق حرفه‌ای را به طور کامل رعایت کند، گفت: چنانچه یک عضو هیئت علمی نتواند ترفیع سالانه‌اش را بگیرد شامل رکود علمی می‌شود و به‌هرحال باید تبدیل وضعیت اعضای هیئت‌علمی توسط مرجع ذی‌صلاح بررسی و تأیید شود.

زلفی گل اظهار داشت: تعداد کمی از اساتیدی که در سطح دانشگاه‌ها اخراج شدند، بدون تردید مشکلاتی در زمینه آموزش، پژوهش و موارد دیگری داشتند و خیلی از این افراد بازنشسته بودند که جزو افراد اخراجی قلمداد شدند.

کد خبر 6089998

دیگر خبرها

  • از ظرفیت های موجود در جامعه هنرمندان مهاجر استقبال می کنیم
  • اجرا آموزش فرهنگ ترافیک در ۱۰ مدرسه همدان 
  • موضوع جوسازی در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • پشیمانم!
  • پاسداشت ادبیات، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود
  • نوگرایی و جوانگرایی شرط پویایی یک جامعه است
  • راهیابی هنرمندان شهرستان فارسان به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس
  • راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس
  • رئیسی: بانک هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد | مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم