Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@20:40:52 GMT

آشتیان دیار عالم پرور و مهد علم و ادب

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۷۵۹۶۰

آشتیان دیار عالم پرور و مهد علم و ادب

اراک - ایرنا - آشتیان از توابع استان مرکزی به دیار نخبگان و مهد مشاهیر بزرگ تاریخ ایران شهرت دارد و در اغلب ادوار تاریخی افرادی شهیر از این خطه در عرصه علم و ادب و سیاست نام پرآوازه ای دارند.

این شهرستان در 80 کیلومتری اراک واقع شده و از شمال به تفرش و قم، از جنوب و جنوب شرق به شهرستان‌های دلیجان و اراک و از غرب به شهرستان فراهان محدود می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آشتیان از شهرهای قدیمی ایران است و در گذشته در زمره مادسفلی یا ماد بزرگ بوده است و آثار زیادی از دوره مادها در این خطه وجود دارد و اکنون با یکهزار و 239 کیلومتر مربع وسعت به عنوان کوچکترین شهرستان استان مرکزی با یک بخش مرکزی و سه دهستان گرکان، سیاوشان و مزرعه نو نقش آفرینی دارد.
دکتر «محمد قریب»، دکتر «عبدالعظیم قریب»، دکتر «عبدالکریم قریب»، «عباس اقبال آشتیانی»، «پروین اعتصامی»، دکتر «کاظمی آشتیانی»، میرزا «یوسف اعتصامی آشتیانی»، میرزا «هدایت الله دفتری»، میرزا «محمد حسین قریب» (شمس العلما)، میرزا «علی آشتیانی»، میرزا «محمدعلی مستوفی»، دکتر «اسماعیل آشتیانی» از جمله مشاهیر علمی، ادبی، فرهنگی و هنری آشتیان هستند که هر کدام گام های ارزشمندی را در مسیر تعالی و توسعه ایران زمین برداشته اند و نامشان همواره بر تارک تاریخ می درخشد.
دکتر «محمد مصدق»، میرزا «حسن مستوفی الممالک»، میرزا «یوسف مستوفی الممالک»، میرزا «علی آشتیانی» (امین حضور)، میرزا «هدایت الله وزیر دفترآشتیانی» و میرزا «محمد رفیع خان معتمدالایاله» نیز از مهمترین مشاهیر سیاسی و اجتماعی شهرستان آشتیان است.
علامه سید «جلال الدین آشتیانی»، میرزا «حسن آشتیانی»، آیت الله میرزا «احمد آشتیانی»، آیت الله میرزا «مرتضی آشتیانی»، آیت الله میرزا «ابوالقاسم دانش آشتیانی»، حکیم میرزا «مهدی آشتیانی» هم از مشاهیر مهم دینی و مذهبی خطه آشتیان است.
این شهرستان ر خود بیش از 20 هزار نفر جمعیت دارد و با وجود اینکه از نظر وسعت کوچک است اما سهم بزرگی را در عرصخ فرهنگ بومی و ملی به خود اختصاص داده است.
آشتیانی ها به زبان فارسی تکلم می کنند و بخشی از ساکنان این دیار نیز ترکی تکلم زبان هستند و و فعالیت اقتصادی اهالی بیشتر در زمینه کشاورزی و دامپروری است.
صابون، گردو و بادام مهمترین سوغات شهرستان آشتیان است و کارگاه‌های صابون‌سازی یکی از جاذبه‌های مهم اقتصاد سنتی این شهرستان محسوب می‌شود.
در زمان سکونت زرتشتیان قسمتی از این سرزمین به موبدان و آتشکده‌ها برای عبادت اختصاص داشته که بنا به تفسیر (دهگان) لفظ آشتیان به معنی معبد و نیایشگاه بوده و کلمه آشتیان مرکب از 2 جز یشت به معنی پرستش، قربانی، دعا و سرود مذهبی و «یان» که معرف مکان و جایگاه است.
در زمان‌های باستان در این مکان آتشکده معروفی قرار داشته که زیارتگاه مردم آن زمان بوده‌ و این شهر را «آشتیان» که در زبان پهلوی به معنای پرستشگاه و جایگاه قربانی است می‌نامیدند و اهالی این منطقه توسط مالک بن عام اشعری فتح به دین اسلام گرویدند.
شهرستان آشتیان به سبب واقع شدن در ارتفاع دارای زمستان های سرد و تابستان های معتدل است و این شهر از لحاظ توپوگرافی در دامنه ارتفاعات کوه های مرکزی استان واقع شده و از جنوب به دشت فراهان و کویر میقان منتهی می شود که از ارتفاعات معروف آن کوه «رف» «قاسم کش»، «کوه کلاهه» و «میراب» را می توان نام برد.
سد و قلعه «علی نقی بیک» از جمله جاذبه های گردشگری شهرستان آشتیان است که در 2 کیلومتری شرق این شهر واقع شده است.
پارک جنگلی کوه آشتیان در ارتفاعات اطراف آشتیان، روستای زیبای آهو در پنج کیلومتری شمال شرق شهر آشتیان از دیگر جاذبه های طبیعی این شهرستان است.
امامزاده بی بی فاطمه صغری (ع) در روستای سیاوشان و امامزاده عبدالله (ع) در روستای آهواز جاذبه های فرهنگی و تاریخی شهرستان آشتیان است.
پل تاریخی سیاوشان در دهستان سیاوشان و در روستای سیاوشان، آسیاب جفتی در 2 و نیم کیلومتری شمال آشتیان، جاده آشتیان-آهو، منزل دکتر عبدالعظیم قریب قاجاریه در روستای گرکان، روبروی دانشسرای گرکان، منزل میرزاحسن آشتیانی در خیابان شهید علی حسینی شهر آشتیان، کارگاه صابون سازی در ابتدای جاده آشتیان در روستای سیاوشان، منزل تاریخی هدایت الله وزیردفتری (موزه آشتیان)، منزل تاریخی معتمدالایاله و ( موزه صنایع دستی) در کنار بازار تاریخی این شهر از دیگر جاذبه های مهم تاریخی و گردشگری است.
دستبافت های سنتی (قالی بافی و گلیم بافی)، رودوزی های سنتی و آثار چوبی (معرق کاری) آشتیان از زیبایی های خاصی برخوردار است و مسافران نوروزی می توانند این صنایع را در مراکز ارایه صنایع دستی و بازارچه های این صنایع به ویژه بازارچه صنایع دستی منزل معتمدالایاله در کنار بازار تاریخی تهیه کنند.
جشن «کوسه ناقالدی» (ناقالی) از آیین های سنتی شهرستان آشتیان است که بنابر یک افسانه قدیمی، حضرت موسی که در خدمت شعیب چوپانی می کرد، یک بار 50 روز مانده به نوروز سری به گوسفندان زد و متوجه شد که همگی دوقلو به دنیا آورده اند و چون به خانه بازگشت از شدت شادی و خوشحالییبه همسر خود مژده داد و به شادمانی پرداخت.
این جشن در روزگاران قدیم مخصوص چوپانان و گله رانان بوده اما در روزگاران نزدیک ما دلاکان، حمامی ها و افراد متفرقه ناقلدی راه می انداخته اند.
بازیکنان در این جشن پنج تا 10 نفر هستند که نفر اول با پوشیدن لباس چوپانان و به سرکردن پوست بزغاله و تزئین خود به نقش کوسه یا ناقالی در می آید، نفر دوم پسری 15 ساله است که پوشیدن پیراهن و چادری زنانه نقش عروس کوسه را دارد و 2 نفر دیگر هر کدام 2 شاخ به سرشان می بندند و چند زنگ به خود می دوزند (این دو نفر تکه نام دارند).
از این دو نفر یکی توبره (خورجینی بزرگ) به دوش می اندازد و انعام مردم را جمع آوری می کند و در این میان دو یا سه نفر هم ساز و دهل دارند که نوازنده گروهند.
کوسه که در پیشاپیش گروه حرکت می کند با دستان خود صدای زنگ های بسته شده به خود را در می آورد و سپس وارد خانه ای می شود. (در این روز مردم درب خانه خود را باز نگه می دارند) و با پاشنه کفش و چوبدستی خود ضربه ای به طویله می زند با این اعتقاد که این کار شگون دارد و خیر و برکت برای صاحبخانه می آورد و کوسه که همچنان صدای زنگ ها را در می آورد، اشعاری را می خواند.
بعد از آواز خوانی کوسه، 2 تکه (افرادی که در پوست بزنر هستند) با یکدیگر چوب بازی می کنند و عروس و کوسه با هم می رقصند و اوج جشن و هنر نمایی کوسه و همراهان در منزل کدخدای ده بوده که در این خانه کوسه هنرنمایی را به حد کمال می رساند و صاحبخانه مبلغی پول و خوراکی به کوسه می دهد.
این جشن علاوه بر روستاهای آشتیان در روستاهای محلات و اراک و همچنین از سرزمین های شمالی (گیلان و مازندران) و غرب کشور (آذربایجان و کردستان ) با اندک تفاوتی برگزار می شود.
مسئول نمایندگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در شهرستان آشتیان گفت: توسعه گردشگری این شهرستان با جدیت و در قالب برنامه های مختلف در دستور کار قرار دارد.
«علیرضا امیری آشتیانی» در گفت و گو با ایرنا افزود: 15 میلیارد ریال برای طرح توسعه سفره خانه سنتی کوچه باغ این شهرستان در سال 97 در راستای توسعه گردشگری به بخش خصوصی اختصاص یافته است.
وی بیان کرد: 2 میلیارد ریال نیز پارسال برای توسعه مجتمع بین راهی ماه منیر از محل اشتغال پایدار روستایی اختصاص یافته است.
مسئول نمایندگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در شهرستان آشتیان ادامه داد: در راستای توسعه گردشگری 500 میلیون ریال اعتبار برای برگزاری جشنواره های سمنو و آش های سنتی شهرستان آشتیان در سال جدید پیش بینی شده است.
امیری آشتیانی اظهار داشت: ایجاد مجتمع قریب با اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال در کنار مقبره دکتر قریب در محل دانشگاه آزاد که شامل چهار موزه سنگ، کتب، نسخ خطی و مردم شناسی و مفاخر است، ابجاد مجتمع گردشگری در شهر آشتیان توسط بخش خصوصی با اعتبار 40 میلیارد ریال و ایجاد اقامتگاه بوم گردی در این شهر به صورت مشارکت با بخش خصوصی در یکی از بناهای تاریخی به نام اعتصام با اعتبار پنج میلیارد ریال از دیگر برنامه ها است.
وی گفت: برگزاری دوره آموزشی برای دهیاران و اعضای شورای روستاها در فرمانداری شهرستان آشتیان برای ایجاد اقامتگاه های بوم گردی، برگزاری تورهای آشنا سازی با جاذبه های گردشگری در شهرستان آشتیان برای راهنمایان گردشگری از استانهای تهران، اصفهان، همدان، لرستان، البرز و سایر استان ها در دستور کار جدی قرار دارد.
مسئول نمایندگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در شهرستان آشتیان اضافه کرد: جشنواره آش قرمز (قرقروت ) یکی از برنامه های این نهاد در سال جاری است که پیش بینی شده در نخستین جمعه شهریورماه امسال برگزار شود.
امیری آشتیانی عنوان کرد: این آش از غذاهای سنتی و مختص شهر آشتیان است که در هیچ جای دیگر کشور پخت نمی شود.
وی گفت: این آش در گذشته بیشتر در مهمانی های مادر بزرگ ها پخت می شده و مقرر شده است در این جشنواره 10 دیگ بزرگ آش توسط بانوان هنرمند آشتیانی به روش سنتی تهیه شود.
مسئول نمایندگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در شهرستان آشتیان ادامه داد: برنامه های جنبی مفرح و شاد مختلفی نیز در حاشیه این جشنواره سنتی در نظر گرفته شده است.
امیری آشتیانی عنوان کرد: جشنواره سمنو نیز در سومین پنجشنبه اردیهشت ماه هر سال در این شهرستان برگزار می شود و در اردیبهشت ماه امسال نیز 20 دیگ سمنو توسط اهالی این خطه در محل جشنواره پخت می شود.
وی بیان کرد: بر اساس اعتقاد مردم شهرستان آشتیان سمنو تنها برای عید نوروز نیست و آن را نذر حضرت زهرا (س) می دانند و پخت آن را با آیین خاصی در ایام سال انجام می دهند.
مسئول نمایندگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در شهرستان آشتیان افزود: جشنواره سمنو این شهرستان پارسال در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و در جشنواره سال گذشته گردشگرانی از استان های قم، اصفهان، تهران، سمنان، تبریز، لرستان و کردستان حضور داشتند.
شهرستان آشتیان از توابع استان مرکزی است که در 80 کیلومتری اراک واقع شده و در این منطقه حدود 20 هزار نفر جمعیت زندگی می کند.
3005/6013/
گزارش از معصومه صفری
انتهای پیام /*

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي آشتيان مشاهير

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۷۵۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هر چه میز خدمت مسئولان خلوت‌تر باشد نمره آن‌ها بالاتر است

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، آیت الله محمدی لایینی نماینده ولی فقیه در مازندران در دیدار دکتر قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید کشور، با بیان اینکه دیدار با خانواده‌های شهدا توفیق است، اظهار کرد: شما از دو جهت باید به خانواده‌های شهدا سرکشی کنید یکی از باب شنیدن مشکلات همچون بقیه مسئولان و دیگر اینکه دیدن و تفقد از این خانواده حتی اگر خوا‌سته‌ای نداشته باشد زحمت شماست، در قسمت دوم برکات معنوی هم وجود دارد.

او با اشاره به بحث میز خدمت‌ها، افزود: اگر در میز خدمت جواب مثبت ارائه می‌شود پس چرا مراجعین در ادارات پاسخ مثبت نمی‌گیرند؟ باید این میز خدمت‌ها را مقداری جا‌ن‌دارتر کرده و آمار درستی از آن داشته باشیم. 

آیت الله محمدی لائینی تصریح کرد: باید ببینیم چند مراجعه کننده در میز خدمت بعد از نماز جمعه مصلی آمدند، چند نفر برای بار اول و چند نفر برای بار چندم مراجعه کردند، که اگر فردی مثلا مشکلش با پنج بار مراجعه در ادارات برطرف نشد اینجا حل شد، پس میزخدمت می‌تواند مسئولان را باانگیزه‌تر کند.

عضو خبرگان رهبری تاکید کرد: می‌خواهیم به‌وسیله میز‌های خدمتی که در ملاعام گذاشته می‌شود میز خدمت‌هایی که در ادارات وجود دارد فعال و کارآمد شود، هر چه میز خدمت مسئولان خلوت‌تر باشد نمره آنها بیشتر خواهد بود. نماینده ولی فقیه در مازندران در پایان گفت: ششمین سفر شما به استان دیار علویان مبارک باشد و از برکاتش همه مردم نفع ببرند.

قاضی زاده هاشمی رییس بنیاد شهید کشور نیز در این دیدار گفت: هدف از سفر به مازندران گرامیداشت اردبیهشت مقاومت و شهدای خانطومان، حضور در یادواره شهدا، شورای ترویج فرهنگ شهادت و سرکشی به خانواده شهدا است.

استاندار مازندران نیز دراین نشست گفت: مازندران دیار علویان است و فرهنک اصیل و ناب نباید دستخوش جریانات بیرونی و انحراف نشود.

یوسف نوری افزود: رشادت رزمندگان ٢٥ کربلا در دوران جنگ زبانزد و الگو بود آن هم با تحمل بعد مسافتی چند صد کیلومتری بوده است.

او گفت: کشاورز زادگان این دیار مدافعان حرمی را تشکیل دادند که به عنوان شهدای شاخص کشوری معرفی شدند و حالا باید با توجه ببیشتر به خانواده این شهدا، مرهمی به تمام سختی‌های آن‌ها شد.


دیگر خبرها

  • تشییع و خاکسپاری ۲ شهید گمنام در استان کرمان
  • نطنز آماده پذیرایی از گردشگران در ایام گل و گلاب شد
  •  توسعه گردشگری با مشارکت مردم میسر می‌شود
  • باران بهاری میهمان دیار هگمتانه
  • تشکیل کارگروه رفع موانع سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری ساوجبلاغ
  • شرایط نامساعد دریا اسکله های گردشگری قشم را تعطیل کرد
  • تعطیلی بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری کاشان
  • ثبت روز گل محمدی و گلاب
  • هر چه میز خدمت مسئولان خلوت‌تر باشد نمره آن‌ها بالاتر است
  • مرکز مازندران بر مدار توسعه گردشگری قرار گرفت