Web Analytics Made Easy - Statcounter

جنگل‌های اسرارآمیز با درختان تو در تو و آبشار‌هایی که ۷۵ متر ارتفاع دارند در کنار دره‌های عمیق، بخشی از طبیعت استان گلستان را تشکیل می‌دهند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- اعظم ذوالفقاری منظری؛ * ایرانیان سهم مهمی از سفر‌های نوروزی خود را به طبیعت گردی اختصاص می‌دهند؛ هم سنتی دیرینه است و هم بعد از هوای سرد و خشکی که در اکثر نقاط ایران در زمستان تجربه می‌شود، هوای مرطوب و بهاری فرصت مناسبی برای استراحت و بازگرداندن هوای پاک به ریه‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان، استان گلستان مقصد به عنوان یکی از مهم‌ترین مقاصد مسافرت مردم ایران در ایام نوروز است؛ به ویژه اهالی نیمه شمالی کشور که در مسیر زیارت مشهد، سری هم به استان‌های شمالی می‌زنند یا راه خود را از میانه آب و جنگل انتخاب می‌کنند تا زیارت و سیاحت را با هم داشته باشند.
اما با اینکه گلستان از سراسر ایران گردشگر دارد، همه مناطق آن شناخته شده نیست. گردشگران عمدتا همان مناطقی را که سر راه می‌بینند، انتخاب می‌کنند و رفتن به مکان‌هایی را که کمی ناشناخته است، با تردید انتخاب می‌کنند یا برای رفتن به آنجا از ساکنان مشورت می‌گیرند.
 با یکی از دانشجویان دانشگاه گلستان گفتگو کردیم و کمی درباره مکان‌هایی که برای خانواده‌های ایرانی ناشناخته مانده، پرسیدیم.   طبیعت گردی در میانه سنگ و درخت و آب  علی قربانی یکی از این مکان‌ها را آبشار‌های دره تل انبار معرفی می‌کند و می‌گوید: یکی از دلایلی که مردم توجه کمی به این منطقه نشان می‌دهند، مسیر‌های دست یابی به آن‌ها است؛ معمولا رسیدن به این مکان‌ها سخت است و رفتن به آنجا برای کودکان و بانوان گاهی غیرممکن می‌شود؛ به همین دلیل خانواده‌ها کمتر به آن‌ها توجه می‌کنند.
این دانشجوی گلستانی با بیان اینکه آبشار‌های دره تل انبار در نزدیکی روستای زیارت واقع شده، می‌گوید: روستای زیارت که این روز‌ها تبدیل به یک مقصد گردشگری شده، در ۱۷ کیلومتری جنوب گرگان قرار گرفته و برای رسیدن به ابتدای این دره باید از روستای زیارت به سمت دوراهی آبشار زیارت در یک جاده خاکی، مسیر را طی کنید.
وی با بیان اینکه از این قسمت، دو مسیر برای دستیابی به دره وجود دارد، می‌گوید: یکی چشمه شهربت و دیگری چمازچال است که مسیر اول در گذشته محل تردد مردم روستای چهارباغ و شاهکوه به روستای زیارت و در نهایت گرگان بوده است.
قربانی ادامه می‌دهد: برای رسیدن به این دره باید به چشمه سیاه خانی در ارتفاع ۲۳۰۰ متری برسید و پس از آن حرکت خود را به سمت شرق ادامه دهید تا به دره تل انبار برسید.
وی با بیان اینکه پس از چشمه سیاه خانی دیگر مسیر مشخصی وجود ندارد، تأکید می‌کند: به دلیل همین سخت بودن عبور از این مناطق، تنها افرادی که آموزش‌های خاص طبیعت گردی را دیده اند، می‌توانند به این مسیر‌ها رفت و آمد کنند.
این دانشجوی گلستانی بیان می‌کند: با این حال طبیعت این منطقه، بسیار زیبا و چشم نواز و البته هوای بسیار تمیزی دارد که باعث تقویت جسم و روح انسان می‌شود؛ به همین دلیل طبیعت گردان به عنوان یکی از مکان‌های سخت و البته پرهیجان، این منطقه را برای خود انتخاب می‌کنند.
وی می‌گوید: در این دره بیش از ۵۰ آبشار است که ارتفاع بلندترین آن‌ها به ۴۰ متر می‌رسد. بیشترین آبشار‌های این منطقه ارتفاعی حدودا ۱۰ متری دارند.   آبشاری با ارتفاع 75 متر ارتفاع در نزدیکی گرگان قربانی می‌گوید: مکان‌های دیگری هم در استان گلستان وجود دارد که بیشتر ساکنان استان به این مناطق سفر می‌کنند؛ مثلا آبشار لوه که در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد.
وی با بیان اینکه آبشار لوه در ۲۰ کیلومتری گالیکش و ۵ کیلومتری جاده اصلی گلستان-مشهد واقع شده، ادامه می‌دهد: آبشار در جنگلی انبوه قرار دارد و همجواری آن با پارک جنگلی گلستان باعث شده مسیر دسترسی آن برای خانواده‌ها به مراتب بسیار ساده‌تر از مکان‌هایی مانند دره تل انبار باشد.  
این دانشجوی گلستانی به توصیف آبشار لوه می‌پردازد و می‌گوید: این آبشار ۷۵ متر ارتفاع دارد که در امتداد شیبی پلکانی به صورت طبیعی از روی صخره به پایین فرو می‌ریزد.
وی با بیان اینکه آبشار لوه پنج طبقه است، توضیح می‌دهد: اطراف آبشار را درختان جنگلی معرز، افرا و توسکا پوشانده اند و به دلیل نوع پوشش گیاهی در بهار و تابستان طبیعتی زیبا برای استراحت ایجاد می‌کند.   جنگل و آبشار اسرارآمیز در 15 کیلومتری گرگان این دانشجوی گلستانی با اشاره به اینکه آبشار رنگو، یکی دیگر از آبشار‌های دیدنی در استان است، می‌گوید: این آبشار هم نزدیک گرگان و در ۱۵ کیلومتری شهر واقع شده و اطراف آن را درختان سربه فلک کشیده پر کرده است؛ که همین باعث ایجاد فضایی دلنشین و سرسبز شده و برای استراحت و گذراندن زمان در طبیعت بسیار مناسب است.
وی با بیان اینکه رنگو مانند لوه مرتفع نیست، تصریح می‌کند: رنگو بستری نیم دایره‌ای تشکیل داده و محل ریزش آب را به یک قسمت اصلی و چندین قسمت فرعی با حجم آب قابل توجه تقسیم کرده و همین منظره‌ای دیدنی را فراهم کرده است.
قربانی ادامه می‌دهد: با اینکه این منطقه امکانات تفرجگاهی ندارد، اما به دلیل همجواری با جنگل رنگو که امامزاده ابراهیم را دارد، می‌تواند مقصد گردشگران و به خصوص خانواده‌ها باشد.
وی به توصیف مسیر دسترسی به آبشار رنگو می‌پردازد و می‌گوید: در آغاز ورود به جنگل، ویرانه‌های یک گرمابه قدیمی قرار دارد و پس از آن به گورستان قدیمی روستا می‌رسید و پس از آن باید مسیر رودخانه را به سمت دره ادامه دهید.
این دانشجوی گلستانی ادامه می‌دهد: پس از آن دره‌ای به ارتفاع بیش از ۵۰ متر نمایان می‌شود که اطراف آن را درخت‌های بلندی وجود دارد که شاخه هایشان درهم تنیده است. پس از حدود پنج ساعت پیاده روی در امتداد این دره و مسیر رودخانه، آبشار رنگو از بالای صخره‌های بزرگی پیدا می‌شود که با صدای مهیبی روی تخته سنگ‌ها پایین کوه فرو می‌ریزد.
وی با بیان اینکه رسیدن به این آبشار پرهیبت با اینکه سخت است، اما لذتی وصف ناشدنی دارد، ادامه می‌دهد: مسیر رسیدن به آبشار سخت و گمراه کننده است و باید حتما از راهنمایان محلی کمک بگیرید.
استان گلستان به دلیل نوع جغرافیای خود مورد توجه گروه‌های مردمی در ادوار گوناگون تاریخی بوده است؛ از طرفی صعب العبور بودن مسیر‌های دسترسی دراین استان کوهستانی باعث شده مناطق مختلف اطراف آن بکر و دست نخورده باقی بماند و همین دو عامل از استان گلستان منطقه‌ای ساخته که در آن تعامل انسان و طبیعت و البته با غلبه طبیعت بر زندگی بشری به چشم می‌خورد. زندگی در گلستان بیش از آنکه مبتنی بر سیمان و آهن باشد، بر درخت و آب بنا شده و به همین دلیل نزدیکی بیشتری با طبیعت انسان دارد.   خاطرنشام می شود این گزارش در اسفندماه تهیه شده است؛ خبرگزاری دانشجو با مردم سیل زده این استان ابراز همدردی کرده و همچنان خبرهای مهم در خصوص وضعیت مردم و امدادرسانی در استان را مخابره خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: طبیعت گلستان گردشگری گلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۷۶۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست یک مقام طالبان برای به بهره‌برداری رسیدن مسیر چابهار-افغانستان

سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان گفت: ما می‌خواهیم راه چابهار به‌بهره برداری برسد، در این خصوص با استاندار سیستان و بلوچستان و دیگر مسئولین صحبت‌هایی داشتیم.

به گزارش ایسنا، نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان که روز گذشته در راس یک هیئت تجاری و اقتصادی به سیستان‌ و بلوچستان سفر کرده، با اشاره به اهداف این سفر اظهار داشت: در سفرهای قبلی که داشتیم به طور تفصیلی در مورد چابهار صحبت کردیم و یکسری توافقات هم داشتیم. ما می‌خواهیم موضوع چابهار صد در صد راه بیفتد. کارهای عملی‌ آن شروع شده است. ما یک هدف تعیین کردیم که ۱۰ میلیارد دلار باید تجارت میان افغانستان و جمهوری اسلامی ایران باشد. یک سلسله نیازمندی و شرایط برای دو کشور دارد. اگر روال سابق باشد، دو میلیارد دلاری که تجارت بوده، بالاتر نمی‌رود. ولی اگر یک سلسله تشویق‌ها و شرایط بهتر در مرزها ایجاد شود، صادرات ما اضافه خواهد شد و تجارت بیشتری خواهیم داشت.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان همچنین گفت: در خصوص ترانزیت و صادرات از افغانستان و کشورهای مختلف، ما می‌توانیم بهترین راهی که از مدت‌ها قبل در مورد آن بحث می‌شود و کارهای عملی‌اش تا امروز انجام نشده را اجرایی کنیم. ما می‌خواهیم راه چابهار به‌بهره برداری برسد، در این خصوص با استاندار سیستان و بلوچستان و دیگر مسئولین صحبت‌هایی داشتیم. ما امید داریم در آینده نزدیک به کمک دوستان این راه درست شود و در این برنامه‌ها هم آقای کاظمی قمی همراه، هم‌نظر و همگام هستند و همیشه ما را در اینگونه موضوعات تشویق می‌کنند و اقدامات را اجرا می‌کنند. من یقین دارم در آینده‌های نزدیک موضوعات به مرحله عمل برسد.

وی در گفت و گو با ایراف در پاسخ به این سوال که در سفر سال گذشته که به چین داشتید در خصوص کمربند-جاده، آیا از کریدور و راه‌های ایران در این نشست صحبت شد؟، گفت: آن مسیر کمی با راه چابهار تفاوت دارد که به نام کریدور واخان است که از افغانستان رد می‌شود. در این موضوع رییس کمیسیون اقتصادی ما با مقامات ایران صحبت داشتند. ایران و افغانستان توافق کردند که ما روی راه واخان کار می‌کنیم. در آینده نزدیک کنفرانسی خواهیم داشت و از طرف چین هم دعوت می‌کنیم. کارهای عملی برگزاری نشست شروع شده است. چون به نفع ایران و افغانستان است و همچنین نزدیک‌ترین راه برای چین است که به خلیج فارس برسد و آنها هم استفاده کنند.

هدف از سفر سرپرست وزارت صنعت و تجارت حکومت سرپرست افغانستان به استان سیستان و بلوچستان در ایران، تسهیل تجارت و ترانزیت میان ایران و افغانستان گفته شده است. هیئت طالبان برای شرکت در نشست امکان‌سنجی و تسهیل روند همکاری‌های اقتصادی و گفت‌وگو درباره توسعه روابط تجاری و ترانزیتی میان دو کشور با محوریت سیستان به ایران سفر کرده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • درخواست یک مقام طالبان برای به بهره‌برداری رسیدن مسیر چابهار-افغانستان
  • آبشار آبگرمه دورود با مناظر رویایی+فیلم
  • طبیعت‌گردی خطرناک در کنار ببر‌های درنده (فیلم)
  • جمعه و شنبه پیش رو شرایط برای طبیعت‌گردی مساعد نیست
  • طبیعت‌گردی خطرناک در کنار ببرهای درنده | ویدئو
  • آماده باش هلال احمر/ پرهیز از طبیعت گردی در کوهستان های البرز
  • مسافر تهرانی بر اثر سقوط از آبشار «لوه» در گلستان جان باخت
  • باید از برگزاری تورهایی که مسئولیتی در قبال حفاظت از طبیعت ندارند، جلوگیری شود
  • جوان ۲۹ ساله بر اثر سقوط از آبشار لوه گلستان جان باخت
  • جمعه و شنبه پیش رو شرایط برای طبیعت‌گردی در اردبیل مساعد نیست