Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-04-30@19:02:31 GMT

«نمک باران» کارون براثر سیلاب های اخیر در خوزستان

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۷۸۳۹۷

«نمک باران» کارون براثر سیلاب های اخیر در خوزستان

به گفته مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، با افزایش دبی رودخانه کارون در سیلاب های اخیر، تخلیه آب شور از مخزن سد گتوندعلیا افزایش داشته است. به گزارش «انرژی امروز» از ایرنا، محمد حاج رسولی ها با تایید افزایش تخلیه آب شور به پایین دست سدهای خوزستان بر اثر سیلاب های اخیر، گفت: با توجه به ورودی بالا به سد گتوند علیا، تخلیه آب شور از مخزن بر اساس روش تخلیه و استانداردهای موجود در حال انجام است، البته تخلیه به صورتی است که کیفیت در خروجی سد برهم نخورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حاج رسولی ها درباره سرنوشت «طرح علاج بخشی» سد گتوند و تعیین تکلیف مطالعات دانشگاه تهران، نیز گفت: تخلیه آب شور مخزن یا به عبارتی مدیریت مخزن، گزینه منتخب مطالعات دانشگاه تهران بوده و بر همین اساس تخلیه تدریجی در حال انجام است.

 

ابقای «کوهرنگ ۳» و «بهشت آباد»

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران همچنین درباره تاثیر سیلاب های اخیر در تصمیم گیری برای اجرای طرح های انتقال آب از سرشاخه رودخانه های خوزستان، گفت: طرح جدیدی در این زمینه نداریم و طرح هایی که در گذشته مصوب شده اجرا می شود و وقوع سیلاب تغییری در اجرای این طرح ها بوجود نیاورده است.

حاج رسولی ها با بیان اینکه طرح انتقال آب کوهرنگ ۳ به قوت خود باقی است، افزود: این طرح در سال ۱۳۷۲ مصوب شده که به دلیل نبود منابع مالی به تاخیر افتاده است.
او لغو مجوز طرح انتقال آب کوهرنگ ۳ از سوی سازمان حفاظت محیط زیست را رد کرد و گفت: این طرح در حال حاضر ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اجرای آن ادامه می یابد؛ همچنین طرح انتقال آب بهشت آباد هنوز در مرحله مطالعات است و اگر چه ردیف اجرایی دارد، اما هنوز در حال کار بر روی گزینه های آن هستند.

 

مصنوعی بودن سیلاب ها، شایعه است!

حاج رسولی ها تصریح کرد: در زمان وقوع سیلاب، مطالبی درباره مصنوعی بودن سیل منتشر می شد که همه اینها شایعه سازی است، این در حالی است که طرح های انتقال آب تغییری نداشته و کم یا زیاد نشده است.
تقی زاده خامسی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، هفته گذشته در سفر به خوزستان گفته بود که هر کدام از طرح های انتقال آب از سرشاخه رودخانه های خوزستان که فاقد مجوزهای زیست محیطی باشد، اجرا نخواهد شد.
تا کنون ۱۰ طرح انتقال آب از سرشاخه های کارون بزرگ (کارون و دز) به فلات مرکزی اجرا شده یا در حال اجراست. هفتمین طرح انتقال آب کوهرنگ ۳ ، برای انتقال ۲۵۰ میلیون مترمکعب از سرشاخه های کارون به زاینده رود اجرا شده که پیش از تکمیل در حال بهره برداری است. مجوز این طرح در سال ۹۳ باطل شده بود که در سال ۹۶ درخواست منع توقیف عملیات اجرایی سد کوهرنگ از سوی سازمان محیط زیست به قوه قضائیه اعلام و مجوز آن تمدید شد. مجمع نمایندگان خوزستان آذر ماه ۹۷ طی نامه ای به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خواستار ابطال مجوز محیط زیستی پروژه کوهرنگ ۳ شدند. پیش از این سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان بازرسی کل کشور و مرکز پژوهش های مجلس مخالفت خود را با اجرای طرح های انتقال آب اعلام کرده اند.

 

سد بختیاری در برنامه وزارت نیرو قرار دارد

حاج رسولی ها ساخت سد بختیاری را از ضروریات برای حفظ خوزستان توصیف کرد و گفت: عمده نگرانی ما در سیلاب های اخیر از رودخانه دز بود که تنها یک سد بر روی آن ساخته شده و «تک مخزنی» است، مهمتر اینکه سد دز بیش از ۶۰ سال عمر دارد و همیشه نگران پایداری این سد هستیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران  با اشاره به اینکه به برکت سدهای زنجیره ای روی رودخانه کارون، سیلاب های اخیر به خوبی کنترل شده است، تاکید کرد: به همین دلیل ساخت سد بختیاری ضرورت دارد تا در یک مقطع هم جانشین سد دز شود و هم از آب مازاد آن بتوان طرح آب شرب غدیر را تامین کرد.

او مطالعات گذشته سد بختیاری مبنی بر اهداف رسوبگیری در این سد را رد کرد و افزود: اهداف سد در یک مقطع دوباره بررسی شده که هم جنبه تنظیمی دارد و هم به پایداری سد دز و کاهش فشار بر روی آن کمک می کند.
حاج رسولی ها در ادامه رویکرد «سازه ای» در وزارت نیرو را رد کرد و گفت: رویکردهای ما کاملا محیط زیستی و اجتماعی است، حفظ امنیت انسان ها با ساخت سدها نمی تواند یک رویه ضد اجتماعی باشد.

وی درباره مسائل اجتماعی سدها، اظهار داشت: بالاخره مشکلات اجتماعی گریبانگیر سدهاست، اما در مقابل مزایای فراوان سدها می توان مردم را توجیه کرد.

حاج رسولی ها با اشاره به حجم سیلاب کنترل شده در سدهای دز و کرخه افزود: این سدها سیلاب های با حجم ۷هزار مترمکعب را تعدیل و به ۵۰۰ مترمکعب برثانیه کاهش داده و در صورت نبود این سدها معلوم نبود با چه فاجعه بزرگی مواجه می شدیم.

یک سال بارانی بی سابقه

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در ادامه شرایط امسال را استثنائی توصیف کرد و گفت: بارندگی های بی سابقه باعث شده است که تا کنون ۳۹ میلیارد مترمکعب رواناب و ورودی به سدهای کشور داشته باشیم که میزان این رواناب ها در مجموع نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۰ درصد افزایش داشته و پیش بینی می شود که امسال میزان رواناب های کشور ۸۰ تا ۹۰ درصد بیشتر از گذشته باشد.

وی با بیان اینکه طبق اطلاعات هواشناسی تا پایان فروردین ماه، سه جبهه بارندگی دیگر در پیش داریم افزود: بارندگی های اخیر ویژگی های خاصی داشت که شدت بالا، مدت بالا و وسعت بالا در این بارش ها باعث شده رکوردهای بی سابقه در این زمینه ثبت شود.

حاج رسولی ها با اشاره به ایجاد سیلاب در نتیجه افزایش رواناب ها، افزود: برخلاف تصور اشتباهی که در جامعه درباره سدها وجود دارد، سدها همه سیلاب ها را کنترل نمی کنند بلکه بخشی از آن را کنترل و بخشی را تعدیل می کنند و شدت سیل را کاهش می دهد، در حال حاضر که سدهای کشور و خوزستان تقریبا پر است، تنها می شود سیلاب ها را تسکین داد و باید تمهیدات و اخطارها و نکات ایمنی را در این زمینه رعایت کرد.
وی ساخت و ساز در مسیر سیلاب را همانند تعرض به بستر رودخانه دانست و اضافه کرد: بر اساس مطالعات و نقشه های پهنه بندی سیلاب، در بعضی نقاط دایک های خاکی احداث شده که مانع جاری شدن سیل به صورت طبیعی می شود و این مساله خطراتی به دنبال دارد.

 

دخالت های سیاسی برای مدیریت سیلاب، ممنوع است!

حاج رسولی ها همچنین شائبه فشارها و دخالت های سیاسی برای مدیریت سیلاب در خوزستان را رد کرد و گفت: تا اوایل مهر ماه پارسال، هیچکدام از پیش بینی ها و مدل های هواشناسی، ترسالی را در کشور نشان نداده بود و بارندگی ها نرمال و متمایل به خشک پیش بینی شده بود، اما از اوایل دی ماه پیش بینی ها ترسالی را نشان داد که بعد از آن مدیریت مخازن انجام شد و موضوع خوزستان به عنوان ویژه در شورای عالی آب طرح شد.
به گفته وی سه سال پیش در خوزستان سال آبی جدید را با ذخیره ۳.۵ میلیارد مترمکعب، ۲ سال پیش با ذخیره ۲.۲ میلیارد مترمکعب و امسال با ذخیره یک میلیارد مترمکعب آغاز کردیم که خالی بودن مخازن سدها به همراه مدیریت خوب باعث شد سیلاب ها را مدیریت کنیم.

او تصریح کرد: در تمام جلسات مکاتبات همکاران ما موجود است که برای افزایش تدریجی خروجی سدها تلاش کردند و حتی در زمان کاهش بارندگی، کاهش خروجی نداشتیم که این مساله با خروج مستمر مقداری از آب مخزن سد کرخه به ایلام (دشت عباس) قابل تایید است.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۷۸۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی بارش‌های رگباری در اصفهان / احتمال وقوع آب‌گرفتگی و سیلاب در مناطق مختلف استان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به پیش‌بینی بارش‌های رگباری در اصفهان، از احتمال وقوع آب‌گرفتگی و سیلاب در مناطق مختلف استان خبر داد.

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به صدور هشدار سطح نارنجی و وقوع بارش‌های رگباری طی روز پنجشنبه در تمام مناطق استان و اعلام آماده باش مدیریت بحران استان اصفهان به دستگاه‌های امدادی و خدمات رسان اظهار کرد: با فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های همرفتی و محلی از روز چهارشنبه تا جمعه هفته جاری، بر لغو مرخصی ها و حضور عوامل امدادی در محل ماموریت های مربوطه تاکید شد.

وی افزود: با توجه به بارش‌های هفته گذشته در مناطق شمال و شرق استان که منجر به وقوع سیلاب‌های محلی و جمع شدن رسوبات در مسیر رودخانه ها و دهانه پل‌ها شد و با توجه به مستعد بودن شرایط سیلاب‌های محلی در مناطق مذکور به علت رطوبت خاک، مدیریت بحران استان اصفهان با ابلاغ به اداره راهداری شهرداری‌ها، آب منطقه‌ای، بخشداری‌ها و دهیاران و سایر دستگاه‌های مرتبط، خواستار بازگشایی مسیل‌ها و رودخانه های فصلی، تخلیه رسوب از دهانه پل‌ها، تقویت و باسازی سیل بندها، آزادسازی هر گونه تصرف در مسیل‌ها، جمع آوری و هدایت آب های سطحی در معابر و زیرگذرها شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: با تقویت نیروهای عملیاتی و تجهیزات دستگاه‌های امدادی برای پیشگیری و کنترل حوادث محتمل ناشی از سیلاب، طوفان و آب‌گرفتگی معابر شهری و روستایی و جاده ها و آمادگی اداره راهداری، شهرداری‌ها، پلیس راه، جمعیت هلال احمر، شرکت‌های آزادراهی، شرکت‌های امداد خودرو، اورژانس، شرکت‌های گاز، آب، برق، آب منطقه‌ای و فاضلاب و دهیاران و ستاد مدیریت بحران فرمانداری‌ها نیز باید مد نظر قرار گیرد.

شیشه فروش با اشاره به تقویت تیم های عملیاتی جمعیت هلال احمر در جاده ها با تامین اقلام ضروری و پیش بینی ظرفیت‌های اسکان اضطراری ادامه داد: پرهیز از انجام سفرهای غیرضروری در محورهای مذکور، پرهیز از صعود به ارتفاعات رعایت الزامات ایمنی و توجه به توصیه های پلیس در جاده ها، حفاظت محصولات و سازه های کشاورزی گلخانه ها واحدهای دام و طیور و شبکه های آب و گاز در برابر سیل، تندباد و گرد و خاک و بارش رگبار باران از جمله موارد ایمنی است که باید رعایت شود.

وی خاطرنشان کرد: پرهیز از استقرار، توقف و تردد در مسیل‌ها و رودخانه های فصلی، پیشگیری و کنترل آب‌گرفتگی در معابر شهری، دهانه پل‌ها و زیرگذرها، تخلیه رسوبات و نخاله از دهانه پل‌ها و بازگشایی مسیر رودخانه ها، تخلیه اضطراری سکونتگاه‌های روستاهای در معرض خطر سیل نیز باید مد نظر قرار گیرد.

کد خبر 749275

دیگر خبرها

  • ۵۰ واحد مسکونی در خراسان جنوبی بر اثر سیلاب اخیر خسارت دید
  • ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • انتقال آب رودخانه ماربر، تیشه‌ای بر ریشه رودخانه و سد کارون۳
  • پیش‌بینی بارش‌های رگباری در اصفهان / احتمال وقوع آب‌گرفتگی و سیلاب در مناطق مختلف استان
  • گردوغبار ۱۰۶۹ نفر را در خوزستان راهی بیمارستان کرد
  • خسارت ۳.۲ میلیاردی سیل اخیر به تأسیسات پارک ملی هفتادقله
  • هشدار وقوع سیلاب در افغانستان
  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر زرند کرمان بررسی می‌شود
  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر بررسی می‌شود
  • وقوع سالانه ۱۴ تا ۱۵ هزار زلزله در سطح کشور