Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@14:45:31 GMT

یخچال میرفتاح در ملایر آب شد

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۸۰۴۹۶

یخچال میرفتاح در ملایر آب شد

یخچال میرفتاح از آثار تاریخی دوره قاجاریه و تنها بنای خشتی استان همدان و یگانه یخچال در غرب کشور در زیر فشار بارش های برف و باران اخیر طاقت نیاورد و فرو ریخت.

معاون مرمت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان روز دوشنبه اظهار داشت: قسمت فوقانی این بنا خشتی بود و به دلیل جذب و نفوذ باران و برف بسیار سنگین شده و ریزش کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
احمد ترابی افزود: بارش های چند روز گذشته به تعدادی از بناهای تاریخی همدان خسارت هایی جزیی وارد کرده بود، اما صدمه ای که به یخچال میرفتاح وارد شده بسیار جدی است. 
وی با بیان اینکه این بنای تاریخی قابلیت مرمت دارد، اضافه کرد: تخریب یخچال میرفتاح مستند سازی شد و پس از تخصیص اعتبار بازسازی می شود. 
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان گفت: بناهای گنبدی بسیار آسیب پذیرهستند و به ویژه در بارش های طولانی و شدید باید مراقب آنها باشیم.
ترابی، مسجد جامع و بقاع متبرکه امامزاده کوه، امامزاده هود و امام زاده اظهر را از بناهای گنبدی همدان برشمرد و گفت: این بناها به دلیل قابلیت جذب و نفوذ باران و برف بیشتر در معرض آسیب هستند.
وی تاکید کرد: هشدارهای لازم به این بناها داده شده و ورود گردشگران و مسافران نوروزی به این اماکن با احتیاط باید صورت گیرد. 
یخچال میرفتاح از آثار دوره قاجاریه در شهر ملایر است که توسط شخصی به نام میرفتاح با معماری گنبدی ساخته شده است. 
ارتفاع این بنا از کف تا گنبد ۱۲ متر و از سطح تا منبع ذخیره یخ ۴ متر و دارای دو ورودی است که یکی به شکل دهلیز بوده که مخصوص ریزش و تخلیه یخ و دیگری که محل رفت و آمد بوده و با پلکانی به قسمت انتهایی یخدان و محل برداشت یخ منتهی می‌شود.
ضخامت دیوارهای گنبد در قسمت تحتانی ۹۲ سانتی‌متر و در بالا به سه ردیف آجر ۲۰ سانتی‌متری می‌رسد.
تنها عامل تزیینی بنا دو ردیف آجرکاری است که به شکل کمربندی و به ضخامت ۲۲۰ سانتی‌متر، داخل بنا را پوشانده و در قسمت بیرونی و داخلی یخدان دو ردیف خشت به کار رفته است که نقش عایق را داشته و در فصل تابستان مانع از نفوذ گرما و ذوب شدن یخ‌ها می شود. 
همدان دارای یک هزار و 800 اثر تاریخی است که در روزهای گذشته تعدادی از آنها مانند حمام حاج آقا تراب، پل زرامین، پل فرسفج، مسجد بازران و منزل اقتداری در اثر شدت بارش دچار خسارت شدند. / ایرنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۸۰۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داستان شفافیت؛ قسمت اول

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، اولین قسمت از «داستان شفافیت»، سرنوشت طرح‌های موسوم به شفافیت را در مجلس دهم و ماه‌های ابتدایی مجلس یازدهم روایت می‌کند.

ابراهیم اسدی بیدمشکی گزارش می‌دهد:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • جشن تکلیف هزار و ۶۳۰ فرشته زمینی در ملایر
  • بازسازی ۷۵ درصدی گنبد یخدان میرفتاح ملایر
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه فرآوری کشمش در ملایر
  • آغاز بارش باران از چهارشنبه در استان همدان
  • داستان شفافیت؛ قسمت اول
  • ملایر میزبان نخستین جشنواره موسیقی تاک
  • قطار پیشرفت در ایستگاه همدان
  • استقرار شعب ویژه برای رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در مرحله دوم انتخابات مجلس
  • رقابت بوکسور‌های کیش در مسابقات قهرمانی کشور به میزبانی ملایر