Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل رامین حسین آبادیان: سران اتحادیه عرب روز گذشته بار دیگر در سی‌امین نشست مشترک خود، در تونس گرد هم آمدند تا در خصوص مسائل مختلف به بحث و تبادل نظر بپردازند. در این نشست سران شماری از کشورهای عربی ازجمله عربستان سعودی، بحرین، اردن، عراق، لبنان و … به سخنرانی پرداختند. نکته‌ای که در سخنان برخی از مرتجعین عرب به چشم آمد، سخنان تکراری آن‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سران عرب در اجلاس تونس چه گفتند؟

«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب در نشست سران این اتحادیه در تونس بر لزوم حل بحران‌های لیبی، سوریه و یمن تأکید کرد. وی در این خصوص گفت: راهکار حل بحران‌های سوریه، لیبی و یمن، سیاسی است. وی همچنین تأکید کرد: «جولان جزو اراضی سوریه محسوب می‌شود و طبق قوانین بین المللی متعلق به این کشور است». ابوالغیط با تأکید بر اینکه سیطره تل آویو بر جولان سوریه غیرقانونی است، گفت: اسرائیل برای اشغال اراضی عربی تلاش می‌کند. دبیر کل اتحادیه عرب در سخنرانی‌اش، ایران و ترکیه را به «مداخله در امور کشورهای عربی» متهم کرده و مدعی شد که اقدامات این دو کشور بحران‌های جاری در کشورهای عربی را تشدید و طولانی کرده است!

رئیس جمهوری تونس نیز در جریان سخنرانی خود بار دیگر به اقدام ایالات متحده آمریکا در به رسمیت شناختن جولان به عنوان اراضی تحت حاکمیت رژیم صهیونیستی اشاره کرد. امیر کویت هم در جریان سخنرانی خود در نشست سران اتحادیه عرب در تونس بر لزوم حل و فصل سیاسی بحران یمن تأکید کرد.

درهمین حال، «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی در جریان سخنان خود در نشست سران اتحادیه عرب در جولان بار دیگر به یاوه گویی علیه ایران روی آورد. وی در سخنانی مضحک و تعجب برانگیز و ضمن نادیده گرفتن حمایت‌های خاندان سعودی از تروریسم در منطقه و جهان مدعی شد: ایران به حمایت از تروریسم در جهان ادامه می‌دهد!

وی بدون اشاره به حمایت‌های کشورش از رژیم صهیونیستی ادعا کرد: عربستان با هر گونه اقدامی که حاکمیت سوریه بر جولان را خدشه دار می‌کند، مخالف است. ملک سلمان همچنین بدون هیچگونه اشاره به تلاش‌های سعودی برای به فراموشی سپردن مسأله فلسطین مدعی شد: مسأله فلسطین همواره در رأس اولویت‌های ریاض بوده است! «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر در جریان سخنرانی در نشست اتحادیه عرب در تونس گفت: تنها راهکار برقراری صلح فراگیر در منطقه بازگرداندن اراضی اشغال شده همچون جولان به صاحبان آن است.

موضع منفعل در قبال جنایت‌های صهیونیسم

اعضای اتحادیه عرب در بیانیه پایانی نشست این اتحادیه در تونس از جامعه بین‌الملل خواستند تا قدس شرقی را به عنوان پایتخت فلسطین به‌رسمیت شناسد. در بیانیه پایان اتحادیه عرب ضمن درخواست ادامه حمایت از اتحادیه عرب، آمده که موضوع فلسطین همچنان موضوع مرکزی اعراب باقی خواهد ماند و تسویه عادلانه این موضوع ثبات را تقویت خواهد کرد.

اتحادیه عرب در حالی چنین موضعی اتخاذ کرده است که حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بخش غربی قدس نیز کاملاً غیرقانونی است. با این حال، اتحادیه عرب همچنان قدس غربی را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می‌شناسد! ادعای سران عرب و اعضای اتحادیه عرب در حمایت از مسأله فلسطین درحالی است که آن‌ها در عادی‌سازی روابط و مناسبات خود با رژیم صهیونیستی گوی سبقت را از یکدیگر می‌ربایند. چندی پیش بود که «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی به صورت رسمی و علنی فراخوان عادی سازی روابط با تل آویو توسط اعراب را صادر کرد.

با این حال، یک بام و دو هوای سران عرب در خصوص مسأله فلسطین بار دیگر انفعال چندین و چند ساله آنها در برابر مهمترین مسأله جهان عرب و جهان اسلام را به نمایش گذاشت. با آنچه که در سی‌امین اجلاس اتحادیه عرب در کشور تونس اتفاق افتاد، نمی‌توان به آینده این اتحادیه و نقش آفرینی تعیین کننده و مؤثر آن در تحولات جهان عرب به ویژه در اراضی اشغالی و حمایت از حقوق فلسطینیان، امیدوار بود.

حمایت شفاهی و غیرعملی از حاکمیت سوریه بر جولان!

در بیانیه پایانی نشست اتحادیه عرب همچنین تأکید شده است که جولان بر اساس قوانین بین‌الملل سرزمینی سوری بوده و هر توافقی که حاکمیت سوریه بر جولان را نقض کند باطل و غیرقانونی است این درحالی است که اتحادیه عرب در نشست روز گذشته خود در تونس از اتخاذ یک گام عملی در برابر اقدام خصمانه آمریکایی‌ها علیه جولان اشغالی عاجز ماند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا چندی پیش جولان اشغالی را به عنوان اراضی تحت حاکمیت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت. پس از آن بود که سیل محکومیت‌ها علیه این اقدام توسط سران کشورهای عربی به گوش رسید و مقرر شد تا این کشورها در اسرع وقت اقدام یکپارچه‌ای را علیه آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها به منظور عقب نشینی آنها از اراضی اشغال شده جهان عرب، اتخاذ کنند.

با وجود تمامی اینها، در نشست اتحادیه عرب بار دیگر شاهد بیانیه خوانی بودیم تا اتخاذ یک گام عملی جهت بیرون راندن صهیونیست‌ها از اراضی اشغال شده عربی. ناگفته پیداست که همین سکوت آمیخته با رضایت سران عرب، ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی را در اشغال اراضی عربی و مشروعیت بخشی به این اشغالگری، جسور ساخته است. بنابراین، نمی‌توان از نقش سران عرب در اشغال اراضی سوری و فلسطینی به راحتی گذشت.

ادعای مضحک و نخ‌نمای دخالت ایران در امور کشورهای عربی

علاوه بر آنچه که گفته شد، اتحادیه عرب در بیانیه پایانی خود ادعای واهی حاکمیت امارات بر جزایر سه گانه ایرانی را تکرار کرد. این اتحادیه مدعی دخالت ایران در امور داخلی کشورهای عربی شده و آن را رد کرد. این ادعای اتحادیه عرب درحالی مطرح می‌شود که از لحاظ حقوقی حاکمیت جزایر سه گانه اساساً به جمهوری اسلامی ایران باز می‌گردد و اماراتی‌ها هیچگونه حقی در این زمینه ندارند.

با این حال، اتحادیه عرب که نشان داده به شدت تحت تأثیر تصمیمات عربستان سعودی و خاندان آل‌سعود قرار دارد، با طرح ادعای حاکمیت امارات متحده عربی بر جزایر سه گانه تلاش می‌کند تا به نوعی به متحدان ریاض خوش خدمتی کرده تا از حمایت‌های مالی عربستان سعودی محروم نشود. اتحادیه عرب مدت هاست که به شعبه‌ای از وزارت خارجه عربستان سعودی تبدیل شده است.

طرح ادعای دخالت جمهوری اسلامی ایران در امور کشورهای عربی نیز ازجمله دیگر اتهامات مضحک و نخ نمایی است که البته افکار عمومی در سطح منطقه و بین الملل به شنیدن آن عادت کرده اند. در واقع، سران عرب تلاش می‌کنند تا از طریق مطرح ساختن چنین اتهاماتی، افکار عمومی را از تهدید اصلی جهان اسلام یعنی رژیم صهیونیستی منحرف ساخته و اذهان را به سمت ایران سوق دهند؛ توطئه ای که تاکنون با شکست مواجه شده است.

کد خبر 4579945

منبع: مهر

کلیدواژه: اتحادیه عرب ایران عربستان سعودی بلندی های جولان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۸۰۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقابله اتحادیه اروپا با بحران مهاجران با ابزار اخراج

وزرای کشور اتحادیه اروپا طی نشست امروز و فردا در بلژیک قصد دارند به وسیله تسریع روند اخراج‌ها با بحران مهاجرت دراز مدت در این اتحادیه مقابله کنند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه اتریشی کوریر در مطلبی به این موضوع اشاره کرد که اتحادیه اروپا با اخراج های سریع تر می خواهد به مقابله با بحران مهاجرت برود.

اکنون بحث ها درباره اجرای عملی پنج بسته قانونی است که همه چیز را از رویه‌های جدید پناهندگی در مرز گرفته تا تبادل اطلاعات در سراسر اتحادیه اروپا و حمایت از کشورهای در مرز خارجی اتحادیه اروپا تنظیم می‌کند. با این حال، هنوز راه زیادی تا اجرای عملی این بسته قانونی باقی مانده است و این مسئله در نشست وزرای کشور اتحادیه اروپا در شهر گنت بلژیک در آغاز هفته مشخص شد.

با این حال یلوا یوهانسون، کمیسر مسئول اتحادیه اروپا، بار دیگر خوشحالی خود را از این توافق به مطبوعات ابراز کرد و مدعی شد: "اکنون جهان خواهد دید که اروپا به درستی با مهاجرت برخورد می کند"

بر اساس تصمیمات اتخاذ شده برخلاف گذشته، پناهجویان در مرزهای خارجی اتحادیه اروپا در ابتدا باید به مدت سه هفته در مراکز پذیرش نگهداری شوند. در این مدت، ارزیابی می شود که درخواست پناهندگی چقدر امیدوار کننده است. اگر شانس کم باشد، این روش مستقیماً در مرز انجام می شود، بدون اینکه پناهجو وارد کشور شود. اولین آزمایش برای این روش ها در مرزهای خارجی اتحادیه اروپا در رومانی و بلغارستان انجام می شود.

وزرای کشور اتحادیه اروپا روز دوشنبه و سه شنبه در شهر گنت بلژیک برای اجرای سریع پیمان پناهندگی و مهاجرت اتحادیه اروپا دیدار خواهند کرد. خود این پیمان ابتدا باید به طور رسمی توسط کشورهای اتحادیه اروپا تأیید شود - انتظار می رود این مرحله در ماه مه انجام شود. گرهارد کارنر، وزیر کشور اتریش در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: همه موافق هستند که اصلاح سیاست پناهندگی اتحادیه اروپا باید به سرعت اجرا شود.

ایلوا یوهانسون، کمیسر داخلی اتحادیه اروپا به نمایندگان مطبوعات در گنت گفت که کمیسیون اتحادیه اروپا در ماه ژوئن برنامه اجرایی را ارائه خواهد کرد. به گفته وی تا ژانویه 2025، تک تک کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز باید طرحی را در مورد نحوه اجرای پیمان پناهندگی و مهاجرت ارائه دهند. یوهانسون بدون اشاره به جزئیات کشورها و مراحل، گفت: 14 کشور در حال حاضر اجرای این اصلاحات را آغاز کرده اند. نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با یوهانسون توضیح داد که آلمان اصلاحات را سریع‌تر از آنچه لازم است طبق قوانین اتحادیه اروپا اجرا خواهد کرد.

"کارنر" هم گفت، علاوه بر این کمیسیون اتحادیه اروپا به ویژه برای مذاکره با کشورهای ثالث فراخوانده شده است." وی تاکید کرد: یک سیستم معتبر پناهندگی به این معنی است که ما افرادی را به کشور خود اخراج می کنیم که حمایت دریافت نکرده اند. این نیز باید دوباره به ویژه در مورد سوری ها اعمال شود." بنابراین کارنر از تقاضای قبرس در این راستا حمایت کرد. این کشور جزیره ای اخیراً تصمیم گرفته است فعلاً به درخواست های پناهندگی سوری ها رسیدگی نکند و در حال پیشبرد برنامه های خود برای معامله پناهجویان با لبنان است.

اتحادیه اروپا همچنین به دلیل همکاری ناکافی در مورد مسائل مهاجرت، اقدامات تنبیهی را علیه اتیوپی اعمال می کند. همانطور که نمایندگی 27 کشور عضو اتحادیه اروپا در بروکسل اعلام کرد، قوانین سختگیرانه تری در آینده برای صدور ویزا برای افراد این کشور شرق آفریقا اعمال خواهد شد.

دلیل این تصمیم این تحلیل کمیسیون اروپا است که همکاری اتیوپی در پذیرش مجدد اتباع خود که به طور غیرقانونی در اتحادیه اروپا اقامت دارند، ناکافی است.

بیش از 6 هزار پناهنده در سال 2023 در مسیر دریایی به اسپانیا جان باختندانتقاد یونیسف از شرایط نامناسب اسکان کودکان پناهنده در آلمان

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مقابله اتحادیه اروپا با بحران مهاجران با ابزار اخراج
  • گردهمایی منطقه ای ائمه جمعه در بهمئی
  • اسد خطاب به وزیر بحرینی: همبستگی کشورهای عربی به ثبات در منطقه می‌انجامد
  • دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد پس از ۱۳ سال
  • وزیر خارجه بحرین با بشار اسد دیدار کرد
  • سفر وزیر خارجه بحرین به سوریه پس از ۱۳ سال
  • برخی اعراب از اسرائیل خواسته‌اند حماس را نابود کند
  • خواسته برخی اعراب از اسرائیل برای نابودی حماس محال است
  • معاریو: برخی اعراب از اسرائیل خواسته‌اند حماس را نابود کند؛ اما این محال است
  • برخی اعراب از اسرائیل خواسته‌اند حماس را نابود کند؛ اما این محال است